Jump to content

rimelig big-five jakt?


steffen

Recommended Posts

her et et spørsmål til XO, Shadob og de andre Afrikaekspertene våre:

 

jeg er klar over tuskless elefant, det skal vel godt gjøres å få hele turen til under 60.000kr

finnes det andre muligheter for big five jakt til redusert pris?

 

grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om det har noen hensikt og kjøpe en .375 fremfor en 9.3.

(det er helt uaktuelt og bruke 80-100.000kr på 2 ukers moro)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skal vel godtgjøres å få en hel tur med importerbar elefantokse til kr 60 000,-.

Jeg kan dessverre ikke gi tips om en slik tur - som er sikker.

 

Andre B5 turer, skriver du.

 

Hva er det?

Alle 5 - eller et av dem?

Evt. hvilken?

Er import av trofè viktig?

 

Foreslår at du ringer meg for evt. tips - hvis du har seriøse planer.

Link to comment
Share on other sites

eksempelet mitt var vel ikke-importerbar ku, trodde slaktet tilfallt staten ved tuskless jakt.

dette skal jeg ikke krangle med deg om, da du har mer kunnskap på området.

 

det er nok enda noen år før jeg kommer til å legge seriøse planer.

 

lar det seg gjøre og få en b5 jakt(ikke så nøye hvilken, trofèimport er ikke viktig) til 50-60.000kr.

eller skal jeg avskrive b5(egentlig alt vilt som krever .375) som altfor dyrt og kjøpe meg en 9.3

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen år til du har tenkt å gjennomføre drømmen - er nok prisene forandret x antall ganger.

Bare så det er sagt.

 

En bøffelku i SA - er selvsagt rimelig.

 

Men er det noen stas å skyte ei "redbounded" ku der :?:wink:

 

Da synes jeg en mindre okse i et vilt Moz eller Zim - er å foretrekke :)

 

Og særlig - hvis man skal "litt innpå" viltet - når man jakter med våpenene vi gjør Puma :)

 

Du får bli med til Zim - og gjøre stas på våpenet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du stiller et konkret spørsmål om du kan jakte B5. Og du nevner en pis på 60.000,-

 

Svaret er JA. Det er flere muligheter, og særlig sent på sesongen. Jeg har selv fått tilbud på bøffel til 30 pluss fly, dette var for jakten OG trofeavgiften. GUD som jeg angrer på at jeg sa fra meg tilbudet!!!

 

Du nevner tuskless elefant, og det lar seg gjøre for 45 til 65 tusen. Her er vel Zimbabwe stedet å titte. Er du heldig kan du også kunne felle non-trophy okse til samme pris. En annen mulighet er at du kan være heldig å få jakte på problemdyr som kan være pene okser med respektable ”tenner”, eller være så heldig å kunne felle en elefant på de innfødtes kvote. Ingen av disse er derimot eksportable, og det eneste du står tilbake med er minnene om jakten, bilder/video og KANSKJE halen.

 

Bøffel kan i heldige tilfeller fås fra 35 tusen og oppover. De kan jaktes i Sør-Afrika, Namibia, Zimbabwe, Mozambique og Uganda. Normalt skal det gå å få okse til 60 i alle disse landene. I heldige fall kan du i Sør-Afrika få en pen okse til 40 tusen. Pluss reise.

 

Løve er vel det som kan bli vrient, men går du for ei hermetisk kan du slippe unna med 40 og oppover. Jeg tror som mange andre at løve er den arten av B5 hvor det kan bli veldig vanskelig å få jakt til overkommelig pris i fremtiden. Og da snakker jeg om trofedyr.

 

Nesehorn er lett tigjengelig og ikke umulig. 60 tusen blir nok derimot i minste laget!

 

Leopard er litt usikkert for øyeblikket, men åpner de opp i Namibia igjen så kan du definitivt klare deg med 60. Andre alternativer er Mozambique, Zimbabwe og Sør-Afrika. Her trenger du derimot IKKE noen 375. Jada. Jeg VET at enkelte land ”krever” det men du greier deg godt med en 30-06 eller en eller annen 300 ett eller annet.

 

Dette er derimot hva som tilbys i dag. Du skriver at dette kan ligge noen år i fremtiden, og det er svært vanskelig å forutse hva som vil skje. Priser kan gå opp og ned. MEN mitt tips er at vi nok må regne med en viss økning i pris på B5 i årene som kommer. Men som sagt er det mulig å få til sterkt nedsatt pris på enkelte arter og særlig i enkelte områder til visse tider av året. Alle disse artene kan jaktes i andre land også men prisene er normalt en del høyere. Botswana har for eksempel og som kjent svært gode trofeer av både løve og elefant, og Tanzania har kanskje verdens beste bøffler. Og så har vi Zambia osv osv...

 

MEN.. Hvorfor ikke tenke litt på nr 6 på listen? Jeg tenker på flodhest. Den er kanskje en vel så verdig motstander som nesehorn. Og kanskje en del mer farlig på kjøpet.

 

Håper dette ga svar på noe av det du lurte på?

 

God JUL i alle fall.

 

Rino

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstod trådstiller - skulle dette innebære en trofèelefant (og selvsagt "sikker hjemtransport". Det er jo kanskje derfor man ikke arrangerer sine egne reiser).

 

Kr 60 000,- for dette - tror jeg ingen vil stille garanti for.

Hvis jeg tok feil - kan du nok få en tuskless inkl. dagratene/fly fra G.moen for denne prisen.

Og da trenger jo ingen å garantere noe som helst.

 

 

"Bøffel kan i heldige tilfeller fås fra 35 tusen og oppover. De kan jaktes i Sør-Afrika, Namibia, Zimbabwe, Mozambique og Uganda. Normalt skal det gå å få okse til 60 i alle disse landene. I heldige fall kan du i Sør-Afrika få en pen okse til 40 tusen. Pluss reise."

 

Har noen kontakter i SA jeg også - men de kan ikke tilby meg noen pen okse for den prisen - så vennligst ta kontakt hvis du har noe på hånden :)

 

 

"Nesehorn er lett tigjengelig og ikke umulig. 60 tusen blir nok derimot i minste laget!"

 

Langt ifra også :wink:

 

Men som trådstarter skriver - så vil dette være "i noe tid" - og da er prisene garantert noe annerledes.

 

For å være dønn ærlig:

 

Hvorfor spør du om priser - når planene er langt fram i tid?

 

Det blir jo som Norges Bank og rentene - hvis du spør meg :!:

Link to comment
Share on other sites

Sverre.

Jeg skriver at det NORMALT går å få bøffel til 60.000,- i alle de landene jeg nevner. Og jeg skriver at du i HELDIGE FALL kan få en til 40.000,- i Sør-Afrika. Jeg har fått slike tilbud tre ganger, og må bare beklage hvis du ikke har. Dukker det noe opp igjen så skal jeg gjerne si fra.

 

”Langt i fra også”???

Hvis du kan skaffe neshorn til 60.000,- så er det helt i orden for meg. Jeg har ikke kontakter som kan gi en slik pris.

 

Jeg forsøkte kun å komme med noen velmenende råd basert på MINE erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

" HELDIGE FALL kan få en til 40.000,- i Sør-Afrika. Jeg har fått slike tilbud tre ganger, og må bare beklage hvis du ikke har. Dukker det noe opp igjen så skal jeg gjerne si fra."

 

Jo - jeg har fått gode tilbud :)

Slike tilbud er gjerne tidsbegrenset pga. div. forhold :wink: .

 

Er man kjent med noen i Skåne - får man sikkert billig grisejakt.

Men den prisen - gis ikke til alle :?

 

Kan det være slik i SA også :shock: ?

 

”Langt i fra også”???

Hvis du kan skaffe neshorn til 60.000,- så er det helt i orden for meg. Jeg har ikke kontakter som kan gi en slik pris.

 

Her misforstår du meg totalt.

 

60 lapper er ikke i næheten av hva en en baby-rhino i plast koster :lol:

 

 

"MEN.. Hvorfor ikke tenke litt på nr 6 på listen? Jeg tenker på flodhest. Den er kanskje en vel så verdig motstander som nesehorn. Og kanskje en del mer farlig på kjøpet."

 

Enig!

Filmen fra Zim - der vi jaktet på B6`en - er mye "skumlere" enn hva vi filmet fra løve/nesehornjakten noen måneder før i Kalahari.

Link to comment
Share on other sites

Må bare si meg enig med Rino her.

Men i Namibia spesielt i området rundt Etosha Conservency (nationalpark) er det til stadighet skadelisenser på Løve, Leopard og gepard, disse er det mulig å få exportløyve på, men da koster det ekstra hannløve ca 120K Leo 50 K osv.

 

Har flere kontakter i dette området

 

Roo Ellis kan du finne på Facebook, disse har igjen kontakter på slik jakt

 

Kontakt disse så tror jeg du får ett greit tilbud.

 

Sjekk også denne: http://www.thesafarisearchengine.com/

 

Vedr. Bøffel så tror jeg personlig at å jakte denne i Zim eller Zambia eller tanzania er den ultimate jakta på denne karen

Prismessig så ligger en bøffel fra 55000 og oppover, finner du en til 40 K har du griseflaks, da må du ha vært i Afrika noen ganger og fått en godt forhold til en Outfitter eller PH

Link to comment
Share on other sites

MIN ringe erfaring er at må du spørre om prisen , så har du ikke råd. Budsjetter sprenges når en snakker B5.

Big5 er og blir d y r t . Dersom en big 5 jakt skal planlegges så snakker en fullpris. Ikke en "en jeg kjenner som har kontakter som kjenner ditten og datten"-pris.

 

Som et unntak her kan muligens være tuskless eller PAC i Mugabeland.

 

Uten å tråkke noen på tærne vil jeg påstå at de her inne på kammeret som har peiling på big5 holder klokelig kjeft fordi de ikke gidder sutringen om deres disponering av midler. Det er alltid noen her inne som bare poster sure oppstøt og dritt.

 

Tilbake til spørsmålet ditt: Dersom du regner mellom 15-20 tusen pr. dag TROR jeg ikke du er langt unna sannheten. Så da er valget ditt. 14 eller 28 dager?

 

I tråden "accuratereloadingdvd" hvor en jakt i Tanzania er filmet tipper jeg at hvert skudd kostet o v e r hundre tusen kroner.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppklaringsrunde.

Slik jeg forsto trådstarter så spør han om det er mulig å jakte en av de fem store til en pris på max 50 til 60.000,-

 

finnes det andre muligheter for big five jakt til redusert pris? grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om det har noen hensikt og kjøpe en .375 fremfor en 9.3.
lar det seg gjøre og få en b5 jakt(ikke så nøye hvilken, trofèimport er ikke viktig) til 50-60.000kr.

 

Der ER mulig å jakte B5 til reduserte priser. Det er til og med mulig å få til uten å kjenne noen som kjenner noen. Ett eksempel er som følger:

7 day PAC $ 7500

Includes:

- Daily rates for 7 days

- Trophy fee for 1 x PAC

- Services of a professional hunter and staff

- Food/drinks/laundry facilities

Extras:

- Charters if required

- Extra animals taken as per 2010 listed prices

- $ 15/ day anti poaching fee

- 4 % tax

- MARS $ 100 ( medical coverage )

Note: These are non export elephant.

 

Dette er resultatet av ETT søk og var det første alternativet jeg fant, og det er vel ikke veldig langt fra trådstarters priseksempel.

 

Poenget mitt er at ja, du kan jakte bøffel til en pris av 70.000 Usd, MEN det går å få det til for en pris som ”normale” jegere har råd til. Så jeg er ikke helt enig med deg Odin.

 

Har jeg bommet totalt på trådstarters spørsmål så beklager jeg.

Hvis noen oppfatter det jeg skriver som "egenreklame" så vil jeg tilbakevise dette.

Jeg svarer på spørsmål om ting jeg har en stor interesse av og gjør det uten tanke på å "kapre kunder".

Jeg velger derfor å fjerne infoen om min "tilknyttning" til XXL fra nå.

Link to comment
Share on other sites

Hei Odin,

 

Snakker vi Tanzania er du nok ganske nærme sannheten!

 

Rundt en 500K for en big four jakt!

 

I Zimbabwe derimot som Rino og Shadob har vært inne på ligger dags ratene fra 1000US$ opp til en 2000US$ for big four troffejakt. Avhengig av hvilken art du ønsker og jakte på.

 

En 10 dagers trofeejakt på bøffel blir da ca. NOK 60.000,- Plus flybilleter og hjemsendekse av trofee. Plus evt. andre trofeer du måte ønske å nedlegge.

 

Følge med på nettet og i andre medier, har vært brukbart med tilbud ute det siste året.

( Men husk vær kritisk, er det for billig til å være sant så er det nok også det..... Sjekk referanser nøye som du stoler på, eller bruk en agent.)

 

Nesehorn kan for tiden kun exporteres fra Namibia og Sør Afrika og koster skjorta, hvis du ikke går for en greenhunt. I nesehorn avelsprogramene kjøres mye overvåkning og de flest veies måles etc en gang i året under bedøvelse. Disse " bedøvelses jaktene" tilbys til en forholdsvis rimelig penge.

 

mvh

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok Rino, jeg ser den.

Men us 7500 for jakten + fly+ tilleggsdyr+ så er man fort oppe 60tusen pluss uforutsette utgifter.

 

Men helt klart, tuskless frister som en rimelig start på big five

 

Mitt poeng er bare at en kan ikke lage budsjett utifra slike prislister. Det dukker alltid opp uforutsette ting. Vi snakker Afrika her.

 

God jul

Link to comment
Share on other sites

Det er jo greit å holde seg til det trådstarter etterspør Odin. Han nevner ingenting om at han ønsker å skyte tilleggsdyr på turen, han spør ganske enkelt om det er mulig å få til en "turist klasse" jakt på noen big5. Noe det beviselig er. Som du skriver, de dyrere turene til f.eks Tanzania er jo selvfølgelig alltid tilgjengelig for dem som ikke trenger å spørre om pris. Jeg har vært på en plains game tur til Sør Afrika, og prisen endte opp veldig nær det jeg var forespeilet fra turopperatør. At alle "gebyrer" nok er noe dyrere på en big5 jakt er ikke til å komme utenom, men det er nok ikke så ille at en må legge på flere tusen pr dag der nede til uforutsette utgifter. Det er jo kjedelig å ikke kunne vurdere en slik tur bare fordi en har hørt at en må regne minst 15-20000,- pr jaktdag. Da er det ikke mange her på berget som tar turen skulle jeg mene.

Link to comment
Share on other sites

MIN ringe erfaring er at må du spørre om prisen , så har du ikke råd. Budsjetter sprenges når en snakker B5.

Big5 er og blir d y r t . Dersom en big 5 jakt skal planlegges så snakker en fullpris. Ikke en "en jeg kjenner som har kontakter som kjenner ditten og datten"-pris.

 

Som et unntak her kan muligens være tuskless eller PAC i Mugabeland.

 

Uten å tråkke noen på tærne vil jeg påstå at de her inne på kammeret som har peiling på big5 holder klokelig kjeft fordi de ikke gidder sutringen om deres disponering av midler. Det er alltid noen her inne som bare poster sure oppstøt og dritt.

 

Tilbake til spørsmålet ditt: Dersom du regner mellom 15-20 tusen pr. dag TROR jeg ikke du er langt unna sannheten. Så da er valget ditt. 14 eller 28 dager?

 

I tråden "accuratereloadingdvd" hvor en jakt i Tanzania er filmet tipper jeg at hvert skudd kostet o v e r hundre tusen kroner.

 

 

Går faktisk ann å få det billigere og i tillegg få en topp tur.

Eg var i sør afrika i mars og skjøt en hun løve og det kom på under 20000kr + flybiletten. Da hadde vi og med profosjonell fotograf som filmet og tok bilder av alt.

 

Det var tilbud på samme plassen nå ut året for hann løver for 40000 rand som kansje er noe som 35000kr.

 

Så om en vill går det ann å få gode priser og utrulige opplevelser.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Tja. Ser at Stubberud her har noen veldig informative kommentarer. Han selger slike reiser og vet nok hva han snakker om.

 

Han nevner:En 10 dagers trofeejakt på bøffel blir da ca. NOK 60.000,- Plus flybilleter og hjemsendekse av trofee. Plus evt. andre trofeer du måte ønske å nedlegge.

 

Hva tror dere kunden totalt har betalt for en slik tur når trofeet henger på veggen?

Flybillett til Zimbabwe koster vel noen grunker det også.

 

Nope. Tror ikke på noe superbillig big5 jakt.

Han karen her som har skutt løve billig hører nok til unntaket.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Odin, du blander til dels epler og pærer, trådstarter ønsker ikke å få med noe trofe hjem til å pynte veggen. Alle vet at skal du ha støttenner eller en diger bøffelskalle på veggen, ja så koster det der etter. Poenget er jo det at det ER mulig å få til en jakt på Big5, uten trofe til den prisen han nevner som tak.

 

Selvfølgelig er det alltid en del som mener at om en ikke har råd til full pakke kan en like gjerne bli hjemme, men det er klart at jaktopplevelsen kan være den samme, og med mange bilder og noe film så har en masse minner for ettertiden. Blir jo litt som når kara snakker om bil, skal de først koste på seg en BMW, ja da skal det minst være en M5 eller X5...... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her må det vel ha kommet mye fin respons og tips som du kan jobbe videre med fremover. Det er jo ikke bare jakta som er opplevelsen men også planleggingen av turen selv om det blir litt frem i tid.

 

Har selv hatt en .375 og anbefaler det. Fin til all norsk jakt også :D

Anbefaler at sjekker hva de har brukt på Jaktdepot Fauske. Nok å finne av brukt ellers også.

 

Bare å begynne å spare :lol:

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hvem du er eller hvor bevandret du er i bruktmarkedet Steffen, men følg med på Finn.no og salgssidene her inne, det dukker stadig vekk opp brukte børser i 375H&H.

 

Må nesten reklamere litt for denne patronen, jeg har den nemlig selv. Fordelen er jo umiddelbart som du selv skriver, med en slik kan du jakte ALT som vandrer rundt på 4 bein her på kloden. En annen sak jeg finner ålreit er at de fleste børsene i 375 er litt tyngre enn mange børser i 9,3x62. (Jeg antar at det var 9,3x62 du hadde i tankene som alternativ). Denne vektforskjellen gjør at rekylen føles mer behagelig på en 375 enn mange 9,3 rifler. Begge disse patronene er dyre i innkjøp om du må kjøpe ferdig ammunisjon, men skal du lade selv, så tror jeg det nesten går ut på et, 375`en blir kanskje ørlite dyrere pr patron, men ikke mye. Når det gjelder kjøp av en brukt 375, så kan du normalt være ganske trygg på at den ikke er mye brukt, de fleste går maks 50 skudd pr år, og de som skyter mer er jammen aktive! Det er derfor i mine øyne veldig trygt å kjøpe ei slik børse brukt, så lenge den ser bra ut utvendig. Om du har mulighet, så er det selvfølgelig alltid fint å testskyte børsa før kjøp. Av de rimelige alternativene må jeg nevne Brno 602 eller 550 magnum, dette er meget robuste børser, og du får dem fra 5000,- og oppover avhengig av alder og tilstand. Winchester har også en flott modell, den er noe dyrere, men også en del penere i utgangspunktet.

 

Selv har jeg en børse som er bygd med utgangspunkt i en Brno 602 og er strålende fornøyd med den! :D

 

Lykke til i børsejakten og Afrika drømmen!!

Link to comment
Share on other sites

Odin, du blander til dels epler og pærer, trådstarter ønsker ikke å få med noe trofe hjem til å pynte veggen. Alle vet at skal du ha støttenner eller en diger bøffelskalle på veggen, ja så koster det der etter. Poenget er jo det at det ER mulig å få til en jakt på Big5, uten trofe til den prisen han nevner som tak.

 

Selvfølgelig er det alltid en del som mener at om en ikke har råd til full pakke kan en like gjerne bli hjemme, men det er klart at jaktopplevelsen kan være den samme, og med mange bilder og noe film så har en masse minner for ettertiden. Blir jo litt som når kara snakker om bil, skal de først koste på seg en BMW, ja da skal det minst være en M5 eller X5...... :lol:

 

 

Som jeg skrev i mitt forrige inlegg er det mulig å jakte på Løve , Leopard og gepard i Namibia dette er på eiendommer som grenser inn til Etosha national park, der er det ofte at de store kattene "rømmer" ut for å drepe kveg og småfe. Disse kattene utstedes det skadefellingslisens som man kan delta og jakte på, man behøver ikke "kjøpe" med seg trofeet hjem, og betaler da en mindre sum for jakta.

 

Sjekk denne linken: www.rexeshunting.com

 

Marius Burger er 27 år gammel og har i løpet av sitt korte liv skutt nærmere 80 løver og ditto leoparder og geparder, tror han vet hva han driver med, jeg jom i kontakt med han under ei jakt i Namibia tidligere i år, Tilbud til meg og flere som reiste med meg er følgende, vil dere jakte løve, gi meg beskjed så er det OK blir hentet i Windhoek og alt er lagt til rette

Når du er på en slik plass og jakter generell plains game, og det kommer inn et skadedyr, får som regel du som jeger tilbud om å være med å jakte dette dyret, denne jakta er skjer på svært kort varsel. Man må da gripe sjansen der og da.

 

Jeg fikk tilbud om leopardjakt, dette kostet meg ingen ting ekstra før jeg skjøt dyret, da kostet det 5000 Euro. med papirer og alle lisenser.

 

Det må vel være helt klart at en big five jakt til Rema 1000 pris ikke finnes, beløpet som her nevnes rekker kanskje til å felle en Bøffel og det var det,

Man kan sikkert få en pac hunt på Elefant i zim til 30 - 40K men bare bilder og minnene med seg hjem,

 

Jeg har også ett stort ønske her i livet å jakte Big five, men pr dags dato er dette LAAAANGT utenfor mitt økonomiske aksjonsområde, men en bøffel eller leopard er innenfor rekkevidde da skal selvsagt trofeet være med hjem.

 

Hvorvidt man skal ha 9,3 eller 375 er for en Big Five hunter ett ikke tema

Begge disse våpnene vil være i en slik jegers besittelse sannsynligvis ett skikkelig Big Five kaliber også som 500 Asquare eller klassikeren 416 Rigby

 

Nok om det, ta kontakt med en outfitter i Afrika om en big five jakt så får du selv ett tilbud slik at du selv ser hva du må ut med, Vi gir tips på dette forumet, resten er opp til deg selv.

 

At Jeg , Rino Shadob og andre har noen avtaler er faktisk avtaler vi har fått gjennom våre turer til RSA og Andre land i Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Godt oppsummert av Villreinjegern :D

 

En Leopard eller Gepard ( Ikke big 5 art ) kan felles på flere plainsgame jakter i Namiba til særdeles gunstige priser. Trofeeavgift på disse kattene ligger på ca 2000 Euro under en plainsgamejakt. Sannsynligheten for felling er ca. 1 til 10 da dette ikke er dedikerte big 5 jakter. Farmere er særdeles fornøyd med å få felt disse skaddedyrene.

 

Villreinsjegerns opplegg rundt Ethosa er vel noe mere dedikert for kattejakt og med noe høyere troffe avgifter en på reine plaingamesjakter, med en høyere fellings prosent en det du kan regne med på en plaingamesjakt.

 

PAC jakter ( problem animal control jakter ) tilbys fra tid til annen til gode priser, dette er ferskvare priser og jaktene må som regel gjenomføres i løpet av de nærmeste ukene. Mange gode tilbud her for de som kan "reise i morgen".

 

Da canned hunting er på vei til og avvikles i RSA blir det sikkert også her noen gode tilbud på løve etterhvert. Personlig har jeg derimot litt aviasjoner mot å jakte disse sirkulsløvene. Kan etter min mening overhode ikke sammenliggnes med en sikkelig løvejakt i Zambia, Zimbabwe eller Tanzania. Disse løvene blir da også regnet som en egen kategori i rekordbøkene, og fremstår dermed som et litt "annen rangs" trofee.

 

Så har du jo også de såkalte "green hunts" på Neshorn til en ganske hyggelig pris.

 

Lykke til med planlegginga av start på big five karrieren. Husk planlegginga er halve moroa!

 

Så det finnes muligheter for overkommelige big five jakter, men dedikerte big 5 trofeejaketer finnes ikke til Rema 1000 priser som Villreinjegern uttrykker det.

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et lite tips hvis noen ønsker å jakte elefant.

 

Som dere ser så behøves ingen spesielle kontakter. Følg litt med på hva som skjer i andre forum så kan det dukke opp litt av hvert. Fant dette for noen minutter siden:

Originally posted by JudgeG:BTW, prices are lowered for non-trophy elephants to amazingly low amounts. I've taken several for less than $3K fees. You don't get to take home ivory, but you have an amazing experience.

 

 

Ta en titt på hele tråden her: http://forums.accuratereloading.com/eve/forums/a/tpc/f/1411043/m/5141030321

 

Med disse prisene så er vel elefantjakt overkommelig for de fleste som virkelig ønsker å jakte elefant.

 

Ta foresten en titt i portalen der historien om en elefantjakt til "en av oss" ligger. Kanskje en ide å spørre forfatteren?

 

En elefant jakt kan fort vekk koste det samme eller mndre enn en bøffeljakt. Det er vel noe å tenke på Odin? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp Rino. Tuskless er vel sikkert den rimeligste jakten. Har ikke jaktet slike selv.

 

Jeg mener bare at det er nesten umulig å spå totalpris på en biggame safari. Dersom man setter av x antall kroner til turen, er man på tynn is. Dersom man ikke har jaktet b5 før, vet man jo naturligvis ikke hva det handler om. Amerikanerne og russerne har jo ødelagt tipsingen blant annet. Hva bør man gi i tips for en vellykket b5 ?

osv osv.

 

Turoperatørene driter jo en lang marsj i utgifter som de selv ikke har noe med.

 

Man kan jo lese jaktrapporten til "Tikka" feks. Det er vel en av de få rapportene som informerer om totalpris.

Link to comment
Share on other sites

Takker for påminelsen Rino :D

 

Som sagt mange muligheter :!:

 

Tenkte bare å nevne en liten advarsel i fra siste trofee angående Zimbabwe og landclamims.

 

( Kanskje noen her inne har litt mere kjøtt på beinet angående saken )

 

Det hevdes i denne artikkelen at flere sør afrikanske PHer tilbyr jakter i Zimbawe til spot priser på land/ einendomer de ikke har tilegnet seg på lovelig vis eller i tråd med den nye meget omstride, nye landclamisloven fra Mugabe.

 

Det advares her mot søksmål ( av både jegere og ph'er ) i ettertid, med krav i million klassen.

 

Så ops ops.......

 

Noen som vet noe mere om disse forholdene her inne ?

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

..Og der har jeg lest innlegget til Stubberud. Veldig bra.

Jeg ble tilbudt en skadeløve nær Etosha(?) i Nambia i 2006. Prisen var 10000 euro. Elefanter det samme. Prøvde meg med 5000 men ble bryskt avfeid. Da regner jeg med at markedsverdi er mellom 5 0g 10 tusen. Takket nei pga. økonomi. Angrer som en hund idag. Leste i et amerikansk reklame/jaktblad noen måneder etterpå at Craig Boddington hadde skutt løven. Et monster av en løve.

 

Stubberud oppklarte vel mine hentydninger ang. løver i RSA. Meget omdiskutert.

Link to comment
Share on other sites

Turoperatørene driter jo en lang marsj i utgifter som de selv ikke har noe med.

 

:x Ikke skjær alle under en kam her Odin.

 

Men du har selvsagt et poeng, alle kostnader må med i regnestykket og frem på bordet.

 

De fleste norske reiseoperatørene er etter min erfaring flinke til det :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Takker for påminelsen Rino :D

Som sagt mange muligheter :!:

Tenkte bare å nevne en liten advarsel i fra siste trofee angående Zimbabwe og landclamims.

( Kanskje noen her inne har litt mere kjøtt på beinet angående saken )

Det hevdes i denne artikkelen at flere sør afrikanske PHer tilbyr jakter i Zimbawe til spot priser på land/ einendomer de ikke har tilegnet seg på lovelig vis eller i tråd med den nye meget omstride, nye landclamisloven fra Mugabe.

Det advares her mot søksmål ( av både jegere og ph'er ) i ettertid, med krav i million klassen.

Så ops ops.......

Noen som vet noe mere om disse forholdene her inne ?

Nils-Ole

 

Det er også via disse Outfitterne som eksportlisensen på trofeene blir ett kjempebroblem, ellers er det ingen fare forbundet med å jakte i Zim, bruker man ZimOutfittere er eksportlisensene iorden

Link to comment
Share on other sites

Det hevdes i denne artikkelen at flere sør afrikanske PHer tilbyr jakter i Zimbawe til spot priser på land/ einendomer de ikke har tilegnet seg på lovelig vis eller i tråd med den nye meget omstride, nye landclamisloven fra Mugabe.

 

 

Slik situasjonen i Zimbabwe ER i dag, skal du IKKE bruke en sør-afrikansk OUTFITTER.

 

Bruker du en Zimbabwansk Outfitter løser dette problemene. Og da aller helst også en PH fra ZIM. Men siden antalle PHer fra Zim er såpass lite kan, og jeg sier KAN du benytte en sør-afrikansk PH.

 

Slikt som dette er sjeldent noe problem for en kunde som kjøper ei reise mellom en seriøs arrangør. Arrangøren SKAL sitte på kunnskap om lover og regler på jakten og exportlisenser osv.. I alle fall slik jeg ser det.

 

MEN karer.. Trådstarter spurte om non-trophy så ikke forvirr med å henge dere for mye opp i alle eventuelle problemer med å få ut trofeer osv.

 

Jeg vil oppfordre alle som har interesse av denne type jakt og som ønsker å arrangere sine turer selv om å bruke en del tid På Accuratereloading.com der nyheter og oppdateringer ang saker som dette blir publisert så og si hver dag. http://forums.accuratereloading.com/eve/forums?a=corfrm&cf=1411043

Det er forøverig derfra at noen her inne hyppig klippet og limte fra en stund.

 

Jepp Rino. Tuskless er vel sikkert den rimeligste jakten. Har ikke jaktet slike selv.

 

Siden vi snakket om en tur sammen var dette ment som en tankevekker/påminnelse Odin.

Link to comment
Share on other sites

7 dager inkl. 3 ikke-eksporterbare elefanter for USD 8300,-, var siste oppgitte pris i Zim (for min del).

Tips var ikke inkludert.

Charterfly fra Harare og inn i terrenget (og forhåpentligvis retur :lol: ) var USD 550,-.

Samt flybilletter fra Norge.

 

Skulle man ikke få tillatelse til å fly fra Harare og "inn i bushen" samme dag (uvisst av hvilken grunn :roll: - for det trenger ikke være noen grunn for at slikt skjer der :wink: ) - må man plusse på hotell for en natt - og miste èn jaktdag.

 

Områder kan være satt fyr på - og man må finne et annet område enn det opprinnelige, noe som medfører enda mer bortkastet tid, og da begynner 7 dagene å skrumpe inn.

Og de tre elefantene - blir kanskje i beste fall til èn.

 

Så det finnes variabler man må ta hensyn til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slik situasjonen i Zimbabwe ER i dag, skal du IKKE bruke en sør-afrikansk OUTFITTER.

 

Bruker du en Zimbabwansk Outfitter løser dette problemene. Og da aller helst også en PH fra ZIM. Men siden antalle PHer fra Zim er såpass lite kan, og jeg sier KAN du benytte en sør-afrikansk PH.

 

Slikt som dette er sjeldent noe problem for en kunde som kjøper ei reise mellom en seriøs arrangør. Arrangøren SKAL sitte på kunnskap om lover og regler på jakten og exportlisenser osv.. I alle fall slik jeg ser det.

 

 

Dette er viktig å få med seg for dere som skal nedover på egenhånd.

 

DS.: Husk også at ikke en gang sportsvåpen kan eksporteres til Zimbabwe fra flere EU land så sjekk reiseruta nøye, for og forsikre deg om at våpenet kommer helt frem.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Her er noe info

 

 

ANNOUNCEMENT FROM DR. MTSAMBIWA RE TEMPORARY SUSPENSION OF HUNTING PERMITS..

 

We advise that the suspension was solely for the purpose of verifying the authenticity of the permits.

 

There have been several allegation of illegal hunts taking place in the country using forged permits . This may result in clients not being able to export their trophies from Zimbabwe which in turn may discredit hunting in the country.

 

As a result it was felt prudent that all permits used for hunting this season should have their authenticity verified, hence this exercise. In addition this exercise would put the Authority in a position were it can confidently comment on the legality or illegality of the hunts. All illegal hunts will then be published and perpetrators brought to book. Furthermore the current permit system will be reviewed to add more security features to reduce or avoid the use of forged permits.

 

We advise clients that hunting in Zimbabwe has not been stopped but that potential clients should assist in the verification process. This can be done through our offices by contacting the Business Development Manager responsible for hunting who is Mr. Tawanda Chipere, available on tchipere@zimparks.co.zw or telephone +263 912 420 496 or + 263 4 792731 direct line.

 

However as it stands right now all the permits that have been verified were found authentic such that we have not yet apprehended anybody. This exercise runs to the end of the year.

 

Dr. M.Z. Mtsambiwa

Director General

Zimbabwe Parks and Wildlife Management Authority

Cell: +263 11 870160, +263 912 217405

Tel: +263-4-705344

Fax: +263-4-790567

www.zimparks.com

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har nevnt i en annen tråd:

 

Å arrangere sin egen tur uten å ha noen erfaring - er ikke noe å anbefale.

 

Å slå opp i et eller annet jaktmagasin/google på nett, finne en annonse som ser innbydende ut, ringe/maile og avtale - er ikke det samme som at alt er i skjønneste orden.

 

Selv om den man pratet med - var verdens hyggeligste :wink:

 

Men praktisk læring - er jo god læring :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes faktisk de som er seriøse og gir deg det du har bestilt :wink:

 

Abslolutt! Langt de fleste er seriøse og ordentlig mennesker med et ønske om long term business.

 

Dette er kun ment som velmenende råd, og sjekk opp litt før en drar er lurt, og har en kjente, eller troverdige referanser er det enda bedere.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har nevnt i en annen tråd:

 

Å arrangere sin egen tur uten å ha noen erfaring - er ikke noe å anbefale.

 

Å slå opp i et eller annet jaktmagasin/google på nett, finne en annonse som ser innbydende ut, ringe/maile og avtale - er ikke det samme som at alt er i skjønneste orden.

 

Selv om den man pratet med - var verdens hyggeligste :wink:

 

Men praktisk læring - er jo god læring :lol::lol:

 

Her vil jeg (på prinsippiellt grunnlag) for en gangs skyld tillate meg å være uenig med deg Shadob.

Det går meget godt an, og resultatet kan bli like bra som om en kjøper safari via arrangør.

Min ringe erfaring er basert på tre reiser , to til RSA og en til England, og for ordens skyld, jeg snakker nå om planes game og hjort, ikke DG jakt.

 

Men velger man en seriøs Outfitter ser jeg ikke at å jakte bøffel, leopard eller PAC elefant skal være så mye forskjellig rent arrangementsmessig.

Man tar kontakt, lister opp sine ønsker og krav, får svar, og hvis svar inkludert pris og praktiske detaljer er slik en ønsker, kjøper man en safari. (I tillegg bør man selvfølgelig sjekke referanser).

Bakdelen er at en ikke har noe garantisystem å falle tilbake på, et slikt opplegg må en stå for selv, på godt og vondt.

Om det kan anbefales...her må hver enkelt vurdere fra sitt ståsted, men det går absolutt an.

 

Selv uten erfaring kan en lese seg opp på mye, og har man genuin interesse for temaet hjelper det en god del.

Det er titusenvis av jegere som har gjort dette tidligere og erfaringene deres ligger ofte tilgjengelig på nettet.

http://www.accuratereloading.com er det utrolig mye info under African Big game Hunting, og Hunting Reports - Africa.

Her gis det både ris og ros, og bla. har Outfitteren Boet Neel som mange norske har jaktet med, fått så hatten passet av en meget misfornøyd amerikaner

http://www.shakariconnection.com er også en unik plass for å finne svar på det meste.

 

Akkurat nå planlegger jeg ny tur til Namibia i 2011 og reiser mest sannsynlig uten å benytte resisearrangør.

Link to comment
Share on other sites

Til Steffen.

Til mitt forrige innlegg, beklager at jeg ikke kan bidra med tips om billige big-five safarier, med de finns, kanskje helst som "hoppe på turer"

Da er det som andre har nevnt, viktig å kunne reise på kort varsel, (ref. blant annet til elefantjakten som ligger på forumportalen).

 

Forøvrig syns jeg at du uansett burde kjøpe deg en 375 H&H, finns ikke maken til mer anvendelig kaliber :D

Link to comment
Share on other sites

Typisk "hoppe på tur" om en har tid og $$$ klar i skuffen.

Slike dukker opp bla. på Accurate Reloading med visse mellomrom, og kan være suksess eller fiasko, men slik er jakt...

Å bli registrert medlem på AR er kun noen tastetrykk.

 

 

Posted 09 December 2009 04:38

Pre Show Buffalo & Tuskless Special

 

Available from now until December 31st, I am offering special pricing on 7-day buffalo and tuskless elephant hunts. These hunts can be booked for any available dates in 2010, but are open to AR members only. Hunting will be conducted in the Omay hunting concession in Zimbabwe, bordering Lake Kariba and Matusadonna National Park, in camps run and operated by Martin Pieters Safaris. Additional plainsgame may be added based on available quota. As an added bonus for AR members, MARS medical evacuation coverage and road transfers to/from camp have been included in these package prices.

 

7 Day Buffalo Hunt - $9500.00

7 Day Tuskless Elephant Hunt - $8500.00

 

Includes:

- Daily rates for 7 days

- Trophy fee for 1 trophy buffalo bull or non-export tuskless elephant

- MARS (medical coverage – normal $100)

- Road transfer to/from camp

- Services of a professional hunter and staff

- Food/drinks/laundry facilities

 

Extras:

- Charters if desired

- Extra animals taken as per 2010 listed prices

- $15/day anti poaching fee

- 2% tax on day rates and 4 % tax on trophy fees

 

Please contact me direct for more information:

 

Email: martin@bulembisafaris.co.zw

 

Website: www.martinpieterssafaris.com

 

Thank you!

 

Martin Pieters

P.O BOX 1684, Bulawayo Zimbabwe

Home: +263 9 245783

Office Phone/Fax: +263 9 67792

Mobile: +263 91 2227 022

Link to comment
Share on other sites

Forventet forsåvidt en på skinnleggen for min svært begrensede erfaring :wink:

Men har derfor heller ikke gitt meg ut for å være "Afrikaekspert".

 

Imidlertid syns jeg det er riktig å ihvertfall tilkjennegi at det går an å booke direkte og at ting har gått bra for min del (og fortsatt snakker jeg kun om PG og hjort).

Ta det derfor for det det er verdt.

 

Når det gjelder Zim, reiser det fortsatt hvert år mange DG jegere dit og tilsynelatende går det meste greit enten de booker via agent, eller tar kontakt med Outfitter direkte.

 

Jeg må igjen refere til AR hvor flere Outfittere fra Zim hevder at det går bra, og at kundene ikke må la seg skremme av de negative enkelttilfellene som selvfølgelig dukker opp av og til, der som andre plasser.

Link to comment
Share on other sites

Synes å erindre at jeg har lest på samme forum - at det ikke har gått så bra også :wink:

Shit happens - og da er det greit å ha noen å skylde på :lol:

 

Et råd du ikke kan være uenig i :lol: - er at det kan være greit å bestille noen dager ekstra som "buffer".

Men det er jo dagratene som koster der nede!

 

Neste tur er litt under planleggingsstadiet - men da skal det være en tur hvor vi kjøper på auksjon/kjører inn med egne biler/utstyr etc. - altså en litt mer Hemingwaytur :)

 

Men helt klart: Jeg står ikke for planleggingen/gjennomføringen :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

7 Day Buffalo Hunt - $9500.00

7 Day Tuskless Elephant Hunt - $8500.00

 

Dette er ikke spesiellt gode tilbud, men heller en helt normal pris.

 

Ang. forholdene i Zim så har ikke jeg hatt problemer der hverken når det gjelder jakta eller trofeer.

 

Et annet tips når det gjelder DG-hunting. Det tilbys fra tid til annen "billigpakker" fra 5 til 7 dagers jakt. 5 dager er etter min mening for lite. Det kan gå bra, men reultatet kan fort bli at du kommer tomhendt hjem. 7 dager er et minimum, 10 er langt å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Men velger man en seriøs Outfitter ser jeg ikke at å jakte bøffel, leopard eller PAC elefant skal være så mye forskjellig rent arrangementsmessig.

Man tar kontakt, lister opp sine ønsker og krav, får svar, og hvis svar inkludert pris og praktiske detaljer er slik en ønsker, kjøper man en safari. (I tillegg bør man selvfølgelig sjekke referanser).

Bakdelen er at en ikke har noe garantisystem å falle tilbake på, et slikt opplegg må en stå for selv, på godt og vondt.

Om det kan anbefales...her må hver enkelt vurdere fra sitt ståsted, men det går absolutt an.

 

Enig med deg i dette seawolf!

 

Det er ikke akkurat jakten jeg fokuserer på .

Omkringliggende forhold - har større betydning for at ting kan gå galt.

 

Her tar du vel kanskje opp det som er det største hodebryet for de fleste. Dette er viktig! Viktig å ha tenket igjenom og sjekk at man har kontroll på alle omkringliggende forhold. Reiserute, våpenimport, forsikringer, vaksiner, hjemmsendelse av trofeer, evt erstatnings våpen og erstatning for annet utstyr som ikke kommer frem etc, etc........ Shit happens! ( Så lenge alt flyter, no problem! Oppstår problemer hvor henvende seg? ( Ikke dumt å ha noen av fjellvett regelene i bakhodet her :D )

 

7 Day Buffalo Hunt - $9500.00

7 Day Tuskless Elephant Hunt - $8500.00

 

Dette er ikke spesiellt gode tilbud, men heller en helt normal pris.

 

Ja, dette er jeg helt enig med deg i Tembo. Dette er i henhold til det normale prisnivået for denne typen jakter i Zimbabwe. Har fulgt med på utbuddet der nede i noen år nå :!: ( Dette er seriøse priser som tilsier at du får hva du betaler for, og ikke noe juks å fanteri. :wink: )

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...