Jump to content

Hvilket kamera?


Münsterjeger

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt Canon EOS 450D.

Gleder meg til å bli kjent med det. Nå gjenstår bare sparing til forskjellige linser. :-)

 

Jeg så på EOS 500D.

Selger rådet meg fra det, fordi den tusenlapen ekstra ga ikke valutta for pengene.

Var vel en forskjell på 2,5 megapiksler. Samt muligheten for å ta opp film. Det trenger jeg ikke. Så jeg ble overbevist.

En annen forskjell var at det andre tok 8 bilder i sekundet. Det har ejg heller ikke behov for.

 

Fikk også med boken "Bedre Bilder" samt gratis brukerkurs som jeg har meldt meg på.

:-)

Hele pakken kostet 4999,-

Så må vel si meg fornøyd. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å gå inn i noen diskusjon for og mot enkeltmerker, men hvis du skal bruke det på jakt bør du tenke deg grundig om før du velger et speilreflekskamera. Jeg har både speilrefleks, hybrid superzoom og kompakt. Det jeg bruker på jakt er hybridkameraet. Grunnene:

 

- Speilreflekskameraet er stort

- Speilreflekskameraet er (relativt) tungt

- Viktigst for meg: Speilreflekskameraet lager mye mer lyd

 

Men prøv å finne et kamera med størst mulig sensorareal. Ikke heng deg opp i antall megapixels - alle kamera du får kjøpt i dag gir deg høyere oppløsning enn du får utnyttet både på skjerm og i utskrift med mindre du gjør små utsnitt. Micro 4:3 standarden kan være verdt å se nærmere på.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt godt på dette i noen dager nå, og fundert på akkurat det du nevner.

 

Kompaktkaeraet gav meg egentlig ikke så mye. Mye mulig pga. at det var så enkelt at jeg ikke gadd å sette meg inn i funksjonene. Så det får bli på min egen kappe.

 

Speilrefleksen er stor, det skal jeg klare.

Blir strort sett å bruke det i fredningssesongen og turer med Bonso, hunden.

 

Bråk tenkte jeg også en del på, egentlig uten å konkludere med noe som helst.

 

 

Men da her jeg hvertfall fått den kløen ut av kroppen ! :-)

Link to comment
Share on other sites

Sikla veldig på GF1 jeg også, men jeg endte opp med Pentax K7 mest pga at den hadde optisk søker og var værtett. Prøvde en GF1 med kitzoomen, falt ikke helt for den. Ble litt større enn forventet. Med 20mm pancake derimot så tipper jeg den er mer hendig. Skal ha med meg K7 på hjortejakt i snøen på søndag, så får vi se om jeg synes den er for tung å drasse på.

Link to comment
Share on other sites

Men da her jeg hvertfall fått den kløen ut av kroppen ! :-)
Hahaha! You think?

 

Canon G11 går fint ned i lokklomma eller jakkelomma, har alle kontroller som en dSLR har og 28-140mm (35mm ekvivalent) zomm-område. Klarer du deg med 28-105mm (35mm ekvivalent), er Canon S90 i skjortelommestørrelse. Begge gir full kontroll og råfilformat. Og begge er både merkbart mindre og vanvittig mye stillere enn en SLR :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Med 20mm pancake derimot så tipper

Det var nettopp det jeg prøvde - holdt på å daue... Og jeg har alltid trodd at S80en min tar skarpe og fine bilder, de tålte iallefall ikke sammenligningen..

Men, går det an å slå av "Shutter Sound", på den, den høres som en Nikon FM2 med volumforsterker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men da her jeg hvertfall fått den kløen ut av kroppen ! :-)
Hahaha! You think?

 

 

 

Man har da alltid litt eksem, Sako 30-06... :roll:

:lol::mrgreen:

 

Forøvrig,

Etter å ha lest i boken "Bedre Bilder" har jeg bestemt meg for å bytte kameraet, og kjøpe EOS 500D

Kun pga følelsen og tryggheten til å ha de ekstra "features" som er nevnt i boka.

Det var den pokkers kløen da.... Finne frem litt hydrokortison snart...

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest i boken "Bedre Bilder" har jeg bestemt meg for å bytte kameraet, og kjøpe EOS 500D

Kun pga følelsen og tryggheten til å ha de ekstra "features" som er nevnt i boka.

Det tror jeg er bortkasta pæng. Har du bra autofokus, god automatikk, manuell kontroll og god optikk trenger du igrunnen ikke mer.

 

Hvilke "features" er det du tror du "trenger"?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest om bildeprosessorene, sier dette meg at den er bedre. Nyeste prosessoren til Canon.

450 er jo for all del ikke "dårlig", men det er jo noe med den følelsen en har over utstyret sitt (kameraet).

Følsomheten kan justeres til ISO3200.

 

Dette er jo overhode ikke noe jeg kan få bruk for i begynnelsen, men har jo da finessene der når jeg evt. skulle komme så langt.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler alle som skal kjøpe DSLR å ta en titt på http://dxomark.com/ Der kan du se og sammenlikne diverse kameraer på ren billedkvalitet (som fargedybde, dynamikk, og ISO egenskaper)

 

Her får du altså ingen opplysninger om tekniske data som opptakshastighet osv, så det må du finne selv (det er jo litt individuelt hva den enkelte liker og trenger)

Men du slipper da også "støy" som synsing og personlige preferanser, som det ofte er en del av i slike tester.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...