Jump to content

Lage mink/mårfelle sjølv!


Eidfjording

Recommended Posts

Mange kreative forslag her og mange gode. Men ikke bruk feller med for svak slagkraft. Ser en foreslår å bruke en fjær av conibearfelle. Husk at enfjærs conibearfelle er forbudt i Norge og da tviler jeg på at ei hjemmelaga felle med ei fjær på er lovelig. Å skal en nå først kjøpe ei conibearfelle for å bruke fjærene så er vel poenget borte. :sarcasm:

 

Du får faktisk kjøpt løse fjærer til conibear. Bør absolutt være et godt utgangspunkt for å lage ei felle ala haugen. Det står forøvrig absolutt ingenting i lovverket om at conibear med en fjær er forbudt i Norge. Kravet er at fella skal drepe øyeblikkelig, enten med slag ovenfra mor nakke/bakhode eller med sakseslag slik som conibearfellene slår. Til røyskatt bør en fjærs fungere utmerket, til mink er jeg mer usikker. Da tror jeg enkelte typer fort kan bli for svake.

Ser også at noen nevner typegodkjenning av feller i Norge. Det finnes faktisk ikke. Det er således opp til fangstmannen å bedømme om fella er sterk nok og fungerer på riktig måte. Har en følelse av at enkelte hjemmesnekra modeller ikke er optimale. Fjærene skal ikke bare være sterke nok, de skal treffe riktig også. Slag for langt bak eller for langt fram kan medføre seigpining.

 

I Sverige er det typegodkjenning av feller. Der kan du kun benytte feller som er spesifikt godkjente. Arebidstegninger til disse finner du her:

 

http://swenviro.naturvardsverket.se/dokument/epi/fallor/sok.php#soka

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:mrgreen: knutis det er direktoratet som godkjenner lovlige feller i norge!de bruker faktisk den svenske lovgivinga som mal!det finnes en liste over lovlige feller.conibear med 1 fjør er grei til røyskatt men til mink og mår så er den for veik!john s oppdahl sa at denne fellen skulle ikke ha vært lov å bruke i norge!skal vi drive fangst så skal den skje med skikkelig redskap som dreper øyeblikkelig :wink:
Link to comment
Share on other sites

Hadde vært svært interresant å se den lista! Jeg vet at det har vært snakk om typegodkjenning og hørt noe rykter om at det har vært gjort litt på området, men derfra til å si at det finnes ei liste over hvilke feller som er godkjente er det et stykke. Mulig noen har laget ei liste over et utvalg av feller som fungerer etter hensikten? Er da alle andre feller forbudt? Er det typegodkjenning burde de vært det!

 

Det er som du sier direktoratet som bestemmer hva slags feller som kan brukes. Reglene finner vi jo i rundskriv om jakt, felling og fangst fra 2008. http://www.dirnat.no/friluftsliv/jakt/fangst/feller_som_avliver_viltet/ Der står det at mår/minkfella skal drepe øyeblikkelig med slag mot nakke/bakhode eller med sakseslag. Hvilke feller som gjør dette står det ingenting om utenom vage ord som "slagfelle", "falllem", "fallstokk" osv. Det er ingen tegninger eller krav til slagstyrke. Dermed blir det opp til fangstmannen å bedømme dette.

 

Hvis det stemmer at de bruker den svenske modellen så er det meste av feller omtalt i denne tråden ulovlige ettersom direktoratet ikke har godkjent disse. Dermed blir dette et viktig spørsmål for de som lager feller selv.

Når vi diskuterer lovverk må vi nesten forholde oss til det som står i lovverket, selv om det kan være andre ting på gang.

 

Min personlige mening er at det hadde vært nyttig med klarere retningslinjer rundt dette. F.eks klare krav til slagstyrke o.l.

Link to comment
Share on other sites

Nye jakttider skal komme fra 1.4.2012. (jaktnyttår) Nye regler om fangst er vel i så fall sikkert fra samme tidspunkt. Viltloven åpner forøvrig for typegodkjenning av fangstredskaper (og evnt gebyr for å få slike godkjent).

Det finnes en norsk standard, eu-tilpasset, for hvordan feller skal testes, men ifølge dirnat er det ingen laboratorier som kan utføre disse testene. Dermed gjelder nåværende regler inntil videre. Denne standarden ble utarbeidet i 1999, så ting tar tydeligvis tid. Svenskene gjør det tydeligvis på en annen måte!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hei, jeg holder på å bygge noen kasser til fellene mine, cb 120 og cb 155 magnum, til mink.

Kasse til 155 er: 16 cm høy, og 22 cm bred, innvendig mål. 50 cm lang. det blir hønsenetting i bakkant av fella, og lokk med hull i forkant. :)

Kasse til 120 er: 14 cm høy, og 21,5 cm bred, innvendig mål. 50 cm lang. :mrgreen:

Skal legge ut bilder hvis jeg får det til. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Far min fortalte at de gravde plastrør ned i jorden med ganske bratt vinkel og ca en meters lengde, åte i bunnen og minken kom seg nedi men fikk ikke snudd og kommet seg opp igjen.

Og for et par år siden var det en mink som hadde forvillet seg under verandaen til tanta mi, der lå det endel avløpsrør og i et av dem var det en mink som hadde krøpet inn men kom seg ikke opp igjen, så at det fungerer er det ikke tvil om, men hvorvidt det er lovlig eller å annbefale skal jeg ikke begi meg ut på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo. Nå har jeg blitt kontaktat av en som har overtatt produksjons utstyr og rettigheter til aasebøfella., så i 2012 blir det solgt aasebø feller igjenn. Jeg må derfor slette alle bilder og innfomasjon ang aasebøfella som jeg har lagt ut her på kammeret.

Så hvis noen lurer på noe så kan dere spørre bruker : piniartoq som skal begynne produksjon igjenn.

Mvh

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Dette var en svært god nyhet fangstgutten. Jeg håper vedkommende for nok å gjøre for og si det sånn ! Hvis du eller noen andre har lyst til å produsere Hovden-fella for mår, så stiller jeg gjerne opp med en modell !? Bare kontakt Hallgeir Hovden i Notodden først, så vi ikke tråkker noen på beina.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Hei.

 

Har nettopp kjøpt tre stk conibear-feller 155, som er beregnet til mår. Tenkte å bygge kasse til disse. Er det noen som har gode mål på kassene? Lengde, bredde, høyde. Burde det være helt åpent i forkant, eller er det bedre med et lite hull den kryper inn i? Plank i bakkant eller netting? (ser netting har vært nevnt lengre opp). Tenkte også vi skulle lage til noen som kunne stå på vindfellinger, der må det vel også lages tunneller på 90mm x 30cm. Plastrør må vel være helt ypperlig i så måte? Eller burde også denne spikres med plank?

 

Hvor viktig er det å smøre dem inn i dye når de skal stå i kasse? Er det noen andre tips til hva man kan smøre fellene inn med?

 

Håper på raske tilbakemeldinger

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...