Jump to content

Lage mink/mårfelle sjølv!


Eidfjording

Recommended Posts

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg vil nok tro at Leif Bøe ville bli veldig frustrert hvis det dukka opp "piratkopier" av fella hans. Han produserer dem ennå serru :wink:

Aasbøfella er det kanskje en mulighet for å få tak i tegninger til. Den har ikke vært produsert på flere år pga sykdom. Hvis du har spørsmål om tegninger så trur jeg John S. Opdahl (Jeger og fangstmann) i Steinkjer har alle svar og kanskje noen tegninger også !?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lørdag 2. jan bestilte jeg meg feller fra USA til mårfangst ettet et innfall trigget av lesing på kammeret.no. Vel, som medlem av PSR (Personer som Definerer Rastløs) og VFMTMH (Vi med For Mye Tid Mellom Hendene), var det min plikt å ikke kunne vente til bestilte mårfeller kom fra statene. Ned i verkstedet for å fikle litt med det som måtte ligge å slenge der.

 

Fella måtte slå, eneste fjær jeg hadde liggende var en kraftig spiralfjær. Litt tungvindt fjær å bruke, men fjærstål er vanskelig å oppdrive en lørdags ettermiddag, så jeg gikk for denne. Etter litt begynte fella å ta form.

Felle2.jpg

 

Utløseren ble laget slik at den ikke ligger direkte på slagbøylen, men på en liten tappsom holder bøylen, slik blir den lettest mulig å løse ut. Utløseren blir med åte på som i syningfella.

Felle4.jpg

 

Har brukt diverse feller tidligere, ville ha muligheten til å spenne fella fulstendig fra utsiden, så en kan jobbe med "slapp" fjær.

Satt men nedspent:

Felle6.jpg

Felle9.jpg

 

Satt men oppspent:

Felle7.jpg

Felle8.jpg

 

Fella ferdig ser slik ut:

Felle11.jpg

 

Slar ovenifra g hardt som bare det. Ut i skogen med den og så får vi se hva den duger til.

Link to comment
Share on other sites

den patenten fikk jeg sansen for! Ser ut som om den skal kunne lages med enkle midler også.:)

 

Og fjærene burde gå an å få kjøpt ferdig flere steder... bare å finne de kraftige nok.

 

Hvor får man kjøpt den fjæra du har brukt?

 

Kan sikkert fikses tramp-plate på den fella der også.

Link to comment
Share on other sites

Fjæra er kjøpt på Felleskjøpet i sit tid.

 

Tramputløser kan enkelt lages, helst med en sveis, men det er mange løsninger på det. Husk at for en tramputløser virker draget på utløseren motsatt vei (nedover), og mekanismen må snus opp ned. Den kan da gjøres ennå enklere.

 

Tramputloser_ide.JPG

Link to comment
Share on other sites

Moro å se at du er skikkelig på hugget Eirik. Ser veldig bra ut den fella. Personlig liker jeg bedre åteutløser enn tramputløser, men hva jeg mener har ingenting å si. Ser at fella har mange fellestrekk med noen svenske gode feller. Det er veldig bra, for de er nøye på slikt der.

Kan du få målt trykket på slagbøylen ? Så ser vi hvor sterk fella er kontra de godkjente som allerede finnes.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fella er inspirert av noen svenskefeller ja. Men de fleste der er med tramputløser, og som deg Bjørn S er jeg mest glad i åteutløser, så den jeg bygget er med åteutløser. Hvis du har en god metode på å teste slagkraften så er du velkommen til å beskrive den.

Link to comment
Share on other sites

Hei 'Eirik ' ! Svenskene har ei lignende felle men etter bildene dine og slik som spiralfjæra står skjønner jeg ikke hvordan denne funker jeg altså ! Bøylen må da slå ned mot underlaget og da stopper det for meg :oops: ja og utløseren ! er det den kroken så du henger åte på den eller :oops: Nå føler jeg meg d.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

For å måle krafta i fella kan du ta ei fiske vekt å feste på slagarmen å dra vekta opp slik at du måler hvor mange kg som treffer nakken på dyret.

 

Dette kan jeg godt mple, og det gir meg 10 kg trykk. Men det er vel helt uvesentlig? Her er det fart ved treffpunkt og vekt av bøyle som har noe å si vel?

 

∑F=ma, og da får en energien en er ute etter.

 

Edit: fjernet dobbeltsitering.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Lage fellene er ikke vanskelig. Det er bare å få laget fjærene som er no dritt. iallefall aasebøe fella. jeg har 25 stk aasebøe feller som bare venter på å bli ferdige :) har klart å lage fjærer men må bare få låne en litt større dreibenk så jeg får litt lengre armer på fjærene.

 

Du trenger ikke dreiebenk for å lage slagfjærer. Det eneste du trenger er litt gammelt jernskrammel, ei skruestikke, en gjengetapp og evne til å sveise fem cm sammenhengende sveis...

Kan sikkert lete frem bilder av en spennejigg for fjærer hvis dere vil se...

Link to comment
Share on other sites

Her har dere den. Bor hull i et vinkeljern eller lignende og sveis fast en bolt fra undersiden. Tykkelsen på bolten bestemmer diameteren på fjæra. Dersom du ønsker at en 10 mm bolt skal kunne stikkes gjennom fjæra når den er i bruk må du bruke minimum 13 mm bolt til snurringen. Grunnen er at fjæra må få rom til å strekkes i bruk. Vil du ha 25 mm bruker du noe større, feks, 30 mm. Bolten må være en del lengre enn den bredden du ønsker på ferdig fjær. Deretter gjenger du ned to skruer et par cm unna bolten. En med linsehode og en med senkehode. Den med linsehode skrur du helt ned til bunnen. Den med senkehode skal klemme fast pianotråden mot linsehodet. Bruk M8 bolter. Vinkelen på de gjengede hullene skal være vinkelrett mot den rette linja tett forbi bolten fra i sted. Nå har du mulighet til å klemme fast strengen skikkelig før du begynner å spenne den. Du kan lage to hull for skruen med senkehode slik at du kan lage både høyre og venstrevridde fjærer etter behov. Dette trenger du for å spenne fjærer til Aasbøfeller. Etter at tråden er satt fast trenger du spennjernet. Dette skal være ca en meter langt flattjern med hull som du trer utenpå bolten ned til strengen du har satt fast. Røret på oversiden av spennjernet er for å unngå vridning når du begynner å snurre. På undersiden av spennjernet sveiser du på et lite stykke skråslipt flattjern som skal holde/dra med seg strengen rundt bolten når du snurrer. Trykk spennjernet lett ned mens du snurrer, så får du tette fine vindinger. Gjør du dette riktig og rolig får du akkurat like fine fjærer som i kjøpefellene. Strengen skal ikke varmes i prosessen. Fest jiggen i ei skruestikke eller noe annet sterkt og stødig før du starter. Du trenger også litt plass rundt stikka, da strengen gjerne stikker ut mellom 100-150 cm ettersom hvor store fjærer du skal lage. På bildene ser dere at det er brukt to skruer med lisehode her. Det gjør at du får åpning mellom vindingene på den første runden i snurringen av fjæra. Med senkehode blir resultatet penere.

 

fjaermaker.jpg

 

fjer4.jpg

 

fjer5.jpg

 

fjermaker.jpg

Link to comment
Share on other sites

Se der ja! Det gikk jo bare bra! :D Fortsatt litt småplukk å gå på når det gjelder jevnhet på fjærene ser jeg, men dette er slett ikke dårlig. Hvis du bytter ut skruene som holder strengen slik at spennjernet ditt får passere så nært nedtil som mulig og at du samtidig trykker det hardere ned samtidig som du snurrer vil fjærene bli hundre prosent perfekte. Da slipper du at de varierer i totalbredde også, så hele fella blir bedre til slutt. Lykke til videre med produksjonen! :D

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert 10 år siden jeg lagde fjærer men synes å huske at jeg brukte 4 mm tråd, mulig 5 mm??? Mål med ett skyvelær på en orginalfjær for å være sikker.

Tviler på at det er så tykk tråd i et piano men har ikke sjekket.

 

Lagde endel mårfeller etter en svensk tegning, men p.g.a feilslag ga jeg opp prosjektet. Er nok lurt å holde seg til kjente og godt utprøvde feller slik som fangstgutten gjør.

Ellers byttet jeg ut fjæren på rottefeller og erstattet til 2 fjærer med 1,5 mm pianotråd til røyskattfangst, synes selv at mange rottefeller har marginal kraft orginale.

Link to comment
Share on other sites

4-talsfella. Mer økonomisk kan det vel ikke bli?

4-tallsfelle.jpg

 

Finn to heller, legg dem oppå hverandre. Helst onna en stein eller hidler så den er fri får snø. Pinnene lager du av bjørk eller eik.

 

Bare en liten kommentar til bildet ditt her.. Du har satt firetallet opp ned. Når pinnene står slik kan de samle fuktighet oppe mellom de to vertikale som så fryser til is når det blir skikkelig kaldt og fella slutter å virke fordi de to fortsetter å henge sammen etter at åtestikka er fjernet...

Link to comment
Share on other sites

4-tallsfella er nok den billigste ja, men med begrenset fangsttid per sesong. Snø og is setter som oftest en stopper for det. Museår er også noe dritt for mårpelsen i denne fella.

 

Skulle jeg lagd meg ei felle fra bunnen av ville det bli en fallstokk, men den krever mere forarbeid enn 4-tallsfella. Fallstokken kan til gjengjeld brukes hele fangstsesongen og er like billig :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uten tvil en god og rimelig felle ja, men i de områdene jeg setter ut feller kan det fort komme forbi drivende hunder fra naboterrengene så det tar jeg ikke sjansen på.

 

Man bør være bra trygg på at det ikke er katter eller hunder der man setter opp en slik.

event. bygge den inne

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...