Jump to content

Recommended Posts

To timer gammelt medlem av klubben :)

 

Hagla ser nå ny ut, i motsetning til over 50 år. Serienummer og annet fiksfakseri er godt synlig. Men det er bare to lag. Shake'n Spray fikk akutt åndenød halvveis gjennom malingen :crazy:

 

Men det holdt til å bli bitt av basilllen. Tid for å lese seg opp på denne "airbrush" saken og kanskje bestille en to-tre-fire malingskrukker fra en "viss foretning".

Brukte "Tactical Gray" som foreløpig ser fin ut. Hadde antagelig sett bedre ut bare med tusjepenn på den lett oppskrapede gamle børsa :)

Link to comment
Share on other sites

Har både airbrush og kompressor, men klarer ikke helt å velge hvilke farger og sånt :mrgreen:

 

Enten sølv-finish eller gull-finish, eller kjøre på med digital kamo. (Eller noe helt annet, jeg er ubesluttsom :P)

 

Lekt litt med tanken på den ene 1911'en min med digital kamo og crimson tracer grips (sistnevnte kan man også få i digitalt kamo).

Link to comment
Share on other sites

Hadde noe rester i gjenn av dura fra et prosjekt, blandet de i sammen å lakket ny stokken på m67`n

Vet ikke helt hvilken farge det ble men, en slags grønn,grå,brun som skifter litt farge etter som lyset treffer. alle fargene var av den tacticale typen :D

Blir sikkert en annen farge å litt motiver ettervert, men hovedsaken var å få ny stokken vannfast..

 

fbyoua.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg vil skifte farge på en grønn Blaser stokk. Jeg er ute etter en neddempet kamo. Er det bare å legge på den mørkeste fargen først, sette på sjablonger, spraye på toppfargen også er børsa klar?

 

Hva bruker dere til å rense stokken først? Finnes det butikker med et greit utvalg av sjablonger eller lager man best selv? Legger dere på en toppfinnish for å beskytte malingen?

 

Hvis noen har lure tips for en nybegynner setter jeg veldig stor pris på det!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kan vell snart melde meg inn hær jeg og :)

eller har jo egentli løpet og kassa duracoata.

 

men skal sende rifla til durano og få den duracoata, både kassa, begge løpa og stokken.

skulle sende idag men da var jaggu posten stengt.

så blir å sende imorgen, så er det bare å smøre seg med tolmodighet og vente på et bra resultat :D

Link to comment
Share on other sites

Dårlige bilder fra jakttur, Duracoat Gold på hagla:

 

gullhagla2.jpg

 

gullhagla.jpg

 

Vil du se effekten av lang tids bruk på Duracoat så viser Roe hvilken slitasje han erfarer med sin bruk i sin langholdsfilmblogg.

Jeg husker ingen spesifikke videoer nå, men han sneier innom emnet her og der.

Link to comment
Share on other sites

:?:

 

hei folkens!

 

går for tiden amok med duracoat. har foreløpig duracoatet lyddemper og løp på min tikka t3 tactical.

nå skal jeg gå løs på stokken og lurer i den forbindelse på hvor grovt sandpapir jeg burde bruke til å rubbe ned.

tenkte 600 papir burde holde? ønsker ikke riper! hørte det var en fordel å pusse vått...

noen som har erfaringer/anbefalinger å dele?

 

håper på raskt svar i.o.m. at jeg starter etter jobb i dag ;)

skal for øvrig dele bilder med dere fra a til å så snart jeg er ferdig! :)

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal til med et duracoate prosjekt jeg også nå. Min sauer 202 er blitt ganske falmet og sjoldete i blåneringen, og nå skal den til pers. Jeg lurer på to ting som jeg ikke finner svar på i den forbindelse.

 

- Tar dere Duracoate på glideflater også? Sauer 202 har jo "fat bolt", den glir på selve boltkroppen og ikke klakkene. Vil sluttstykkegangen bli like glatt og ren selv om jeg tar duracoate innvendig på glideflatene? Hva med overflaten der pipen holdes fast på saueren?

 

- Maskerer dere gjengehull og gjenger? Jeg har gjenget til demper, og hadde i utgangspunktet tenkt å maskere gjengene for denne, og kjøpe andre bolter som jeg satte i kikkertmontasjehull og løpsklemmehull for å skjerme de gjengene. Er dette nødvendig?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Kan svare for megselv:

 

Jeg Durer aldri kasser innvendig eller sluttstykker når det gjelder våpen av typen:

 

- Sauer

- Tikka

- Sako

 

Ref erfaring er toleransene så tighte at du i førsten risikerer dårlig boltgang til ting har "gått seg til" (les: slipt seg til).

Og da kan det nylakkerte sluttstykket se helt annerledes ut enn nylakkert..

 

Jeg lakkerer heller ikke polerte sluttstykker av type Remington.

 

Jeg maskerer alt, alltid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg Durer aldri kasser innvendig eller sluttstykker når det gjelder våpen av typen:

 

- Sauer

- Tikka

- Sako

 

Ref erfaring er toleransene så tighte at du i førsten risikerer dårlig boltgang til ting har "gått seg til" (les: slipt seg til).

Og da kan det nylakkerte sluttstykket se helt annerledes ut enn nylakkert..

 

Kan bekrefte at dette gjelder for andre rifler også. Lakka en gammel mauser i påsken. Brukte kanskje litt mange lag, men det var såvidt jeg fikk bolten til å gå :lol:

 

 

Litt slipepasta og et par hundre ladegrep, så går den finfint igjen. Men den ser ikke akkurat smellvakker ut.

Link to comment
Share on other sites

Samme erfaring, men jeg kjørte mengder med CRC 556 i mekanismen og tok ladegrep tjue ganger og da var det tilbake til normalen.

I mitt tilfelle så ble hovedsaklig lakk fra sluttstykket slipt bort, og da primært på låseklakkene og den utdrager-hendel-saken som går langs sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

I mitt tilfelle så ble hovedsaklig lakk fra sluttstykket slipt bort, og da primært på låseklakkene og den utdrager-hendel-saken som går langs sluttstykket.

Nøyaktig samme erfaring jeg gjorde meg.

Den gloss svart-duraen jeg bestilte til deg før jul ble forresten ikke brukt før nå, så du kunne spart deg litt stress :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk prøvd meg på duracoat for første gang, tok howaen. Må nok si jeg ble fornøyd, kjempeflott å få tips fra VeT|Us, TUSEN TAKK!

 

Lagde en liten video fra prosjektet, sjekk det de som vil:

Bilder på slutten av videoen! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Første duracoat-forsøk står for døra :) Har bestilt shake'n spray fra Durano

jeg skal mattsvart-duracoate alt utvendig metall på ei rifle med stainless steel finish (Savage 93r17 FSS). Må metallet pusses før jeg begynner, hvilket sandpapir i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er det noen i østfold/oslo området som kunne ha duracoatá et løp til en halv auto hagle får meg? Det er til en Berett A400. 71 cm. Kunne tenkt meg det matt svart eller lignende. Ta kontakt vis noen kan. Å betaler selvfølgelig for jobben :D

Link to comment
Share on other sites

Det skader vel ikke å pusse ned rifla uansett tror jeg. I såfall bruker du finfint sandpapir, eller smerkelduk som det heter. Du skal jo ikke pusse bort rifla bare skape en grovere overflate til lakken.

Link to comment
Share on other sites

Tommen: Jeg bruker en elektrisk HVLP fra Bosch, PFS 55 tror jeg den het, som jeg kjøpte på Clas Ohlson. Kostet ca 900kr.

Årsaken er at jeg ble grundig lei av å rigge opp kompressor, samt demontere/rengjøre airbrushen etter ca to tusende gang.

Med denne plugger jeg bare sprøyta i stikkkontakten, lakkerer ivei av hjertens lyst, og når jeg er ferdig fyller jeg malingbeholderen med lynol og blåser gjennom. Ferdig. Ikke noe demontering eller annet mikkmakk.

 

I det siste har jeg begynt å bruke shake and spray også når tiden er knapp, siden det er ennå raskere (ferdig = hiv det).

 

h2dal: Jeg har ikke testet noen gamle årganger dessverre, så jeg kan ikke si konkret hva som skjer.

Jeg kan si hva produsenten sier skjer, og det er dårligere evne til å tåle pryl + flassing.

Selve lakken har en holdbarhetstid på 18mnd, men herderens holdbarhetstid er på 6mnd.

Når herderen blir gammel skjer det en fysisk forandring, den går fra å være en seig/tregtrennende masse til å bli som vann.

 

Jeg kan attestere på at malingsfjerner fra biltema fungerer bra for å fjerne Duracoat.

Link to comment
Share on other sites

I det siste har jeg begynt å bruke shake and spray også når tiden er knapp, siden det er ennå raskere (ferdig = hiv det).

 

Har du fått større erfaring med denne shake and spray nå? Hvordan er den i forhold til den "gammeldagse" metoden?

Jeg har sittet litt på gjerdet og ventet til folk har fått erfaring med denne.

Det virker bare for lett til å være bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

TRX: Jeg er enig i at det er et problem. Å fryse varene hjelper ikke litt, det fjerner hele problemet.

Oppbevares det i fryser varer det i årevis, både lakk og herder. Varene oppbevares nedfryst hos produsent og nedfryst hos meg.

Du har så godt som hele levetiden på 18/6mnd igjen når du får det i postkassa.

 

Ranger#44: Ja, nå har jeg brukt det en del og kan si mer om det. Brukte det senest igår på to løp, et skjefte og heenmuffe (tveraali sitt prosjekt). Fordelene er at det går veldig raskt å rigge opp, ingen rengjøring etterpå (kastes), og du behøver ikke investere i kompressor/airbrush/lakksprøyte. Skal du ha en farge på noe, som f.eks matt svart på løpet eller en grønnfarge på skjeftet er det en veldig grei måte å få jobben gjort på. Samtidig går det veldig raskt, fordi sprayboksen gir mye maling over et bredt område.

Å lakkere en pipe tar få minutt (brukte vel 15 minutt på 2 piper igår, 3 lag).

 

Men dette er også ankepunktet: Det kommer mye mer maling ut av en slik sprayboks enn det gjør ut av en airbrush,

og du har ingen regulering av mengden slik du har på også rimelige airbrusher (rimeligste jeg vet om med regulering er Clas Ohlson sin til 369kr). Dette gjør at du står ovenfor en større risiko for å få renn/at lakken renner hvis du ikke er forsiktig med å holde avstand til emnet.

 

At det kommer mer lakk ut går også utover forbruket av Dura: Det er 120ml i en flaske (Når jeg får tid skal jeg redigere bort 4oz i nettbutikken og erstatte med 120ml), og igår brukte jeg 90ml på å lakkere ett skjefte med Shake and Spray.

Til sammenligning bruker jeg med airbrush 90-100ml på å lakkere et skjefte, låskasse og løp. En bruker mer lakk med Shake and Spray, og en del forsvinner ut i intet.

 

Angående bruk av lakk så pleier jeg personlig å legge 4-5 lag med airbrush, mens med Shake and Spray legger jeg 3 lag.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg klart å gjøre den klassiske tabben å spraye på for mye i slengen, slik at det begynte å renne aldri så lite 3 plsaser på løpet jeg skulle duracoate med shakeandspray.

 

underside, mellom skruene som fester avtrekkermekanisme (her kom en langfingret person bort og tok bortpå dråpen før jeg fikk ropt at vedkommende skulle holde seg unna

borsec.jpg

 

dråpe rett over fremre hullfeste for avtrekkermekanismen, med ei tynn rennestripe fra hullet der avtrekkerhaken (har ikke terminologi helt inne :) ) kommer opp.

borseb.jpg

 

rennestripe på siden av løpet, ganske langt bak

borsea.jpg

 

Det vil ikke bli noe problem ift klaring for løpet sin del, da det skal i en stokk som er tilpasset friligging av et mye tjukkere løp. Mtp dette, og at dråpene lenger bak(bygger på veldig lite) er der avtrekkermekanismen skal skrus på: Kan jeg bare kjøre på som det er, eller er jeg nødt til å pusse ned alt og starte på nytt? Håper selvfølgelig å slippe dette. Jeg gir F i kosmetikk, men vil ikke at det skal få noen konsekvenser for funksjon

 

-Hadde ikke vært dumt å prøve seg på en gammelt rustent verktøy eller no før jeg begynte med børsa, skjønner jeg :?

Link to comment
Share on other sites

Gjør dette:

 

Fukt en fille og skaff meget finkornet sandpapir (400+).

 

La det herde et par dager til, og puss så meget forsiktig på dråpen/rennet. Bare litt av gangen.

Gå over med fuktet fille og se hvordan det ser ut. Gjenta til du har fått dråpen/rennet ned på samme tykkelse som området rundt.

Har måtte gjøre det selv noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du holder på akkurat nå så kan du og la det hvile en halvtimes tid og deretter forsiktig pusse ned dråpen som jeg beskrev,

og gi det et lag over. Da blir det usynlig.

 

Puh, fikk fiksa det, skimter fortsatt såvidt outline av det rennesporet frampå løpet, men det er så lite at jeg skiter i det. De to problemområdene bakerst synes ikke lenger :) takker for hjelp igjen

Link to comment
Share on other sites

Jeg Durer aldri kasser innvendig eller sluttstykker når det gjelder våpen av typen:

 

- Sauer

- Tikka

- Sako

 

Ref erfaring er toleransene så tighte at du i førsten risikerer dårlig boltgang til ting har "gått seg til" (les: slipt seg til).

Og da kan det nylakkerte sluttstykket se helt annerledes ut enn nylakkert..

 

Kan bekrefte at dette gjelder for andre rifler også. Lakka en gammel mauser i påsken. Brukte kanskje litt mange lag, men det var såvidt jeg fikk bolten til å gå :lol:

 

 

Litt slipepasta og et par hundre ladegrep, så går den finfint igjen. Men den ser ikke akkurat smellvakker ut.

 

Brukte Duracoat bevisst for å få overgangen mellom løp og kasse tett og fin på en gammel halvautomat hagle. Gikk helt fint - nå glir løpet på plass som en pengeskapsdør. Så det er nok ikke heldig å slippe stoffet løs i nærheten av finere mekanismer.

Link to comment
Share on other sites

nå er rifla påtur hjemm fra duracoating :)

så får legge ut bilder her når jeg får den.

 

stokken er OD green, låsekasse og løpa er tactical black mener jeg.

imag0213mk.jpg

bilde av stokken før den ble sendt men kommer med bilde av hele rifla når jeg får den hjemm :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...