Jump to content

Recommended Posts

Lurer på følgende:

 

Hva trengs, og hvor kjøper man utstyret for å påføre lakken?

Hvordan utføre forarbeidet før man lakkerer?

Hva koster det totalt for å lakkere en rifle i treforskjellige farger, inkl kikkert!

Tåler lakken jakt i tett kratt skog?

 

Mvh JanT

 

Edit 30/05, ingen som kan hjelpe med dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
har et spørsmål til dere duracoat folk :roll:

har dere prøvd den duracoat på sprayboks og hvordan funker den?

vanskelig å bruke eller er den veldig lik EC paint?

 

ja jeg har prøvd den og blei langt ifra imponert....

 

Kan du utdype dette? Er påføringen dårlig / vanskelig, hvordan preparerte du underlaget og hva bestod underlaget av? Det hadde vært interessant med en litt mer omfattende tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Lakken har levetid på 18mnd i romtemp.

 

Herderen har levetid på 6mnd i romtemp.

 

:)

 

Er dette helt uavhengig om det er pakket inn i plast eller ikke?

 

Og hvordan vet man om herderen har gått til helvette? Kan man bestille bare herder?

 

Puh, ble noen spørsmål det.. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er uavhengig av om den er i plasten eller ei. :)

Det er temperaturen som avgjør.

 

Jeg har ikke lagt merke til noen nye fysiske egenskaper ved herderen etter utgangsdato,

så en må bare merke seg innkjøpsdatoen og ta det derfra.

 

Trenger du herder så fikser jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Glimrende.

 

Jeg er i full gang med å lakkere en Boyds-stokk nå.. :) Har ikke funnet noe eksakt hvor lenge man MÅ vente mellom hvert strøk.. Er forholdsvis varmt der jeg lakkerer.. Holder vel fint å vente 10-15 min før man påfører neste strøk?

Link to comment
Share on other sites

Resultatet ble rått! Tok litt ekstra herder i Matte Black, og fikk da en helt nydelig finish.. Ser helt ut som en vanlig plast-stokk egentlig, med litt glans... Nå er det jo rart med det, når man er i gang å "duracoate" så er det vanskelig å stoppe... Jeg har fryktelig lyst å prøve tiger-kammo.. Vil det bli kult? Tenkte å bruke f.eks denne som inspirasjon:

 

800px-FA18D_Bengals.JPG

 

Her er forresten resultatet så langt:

a25ac906.jpg

Formene på denne stokken blir jo helt wicked når man får lakkert den! :mrgreen:

 

Litt dårlig bilde, men skal knipse skikkelig med speilrefleksen når jeg blir ferdig..

Link to comment
Share on other sites

Ja ble knallbra denne!

 

Jeg har sett litt på de fargene jeg har nå, og matte black var eneste som ikke var tactical.. Og jeg har ikke så god erfaring med tactical-fargene.. Så må nok bestille litt mer..

 

Og det er uansett lurt å vente med camo til hele rifla skal lakkeres.. Venter enda på 20moa skinna og muligens lyddemper..

 

Finnes det en kul litt offwhite farge, eller en annen lys farge som jeg kan legge oppå? Kanskje noe lys grå? Da vil tigerstripene bli sorte, og det er perfekt :)

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn i klubben jeg og.

 

Tenkte teste sort matt og tactic OD green på kongsbergen min og det ble ikke så aller værst :)

2cpumnc.jpg

 

 

Ville gjerne hatt grønt på sluttstykket der det er rustfritt nå, men blir for tight.

 

Sort matt er virkelig sort matt:

14icqid.jpg

 

 

Kutt flatene på kolbekappen fikk seg et par strøk også, for å dekke gamle feil... :oops:

npjdxy.jpg

 

 

Mye olje ja. Fikk nettopp olje fra Raudnakke og skjeftet er nå innsauset to-tre ganger i døgnet.

 

Bedding i morgen om jeg får rekylklakk fra mentor da :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg vet om en minst én person som har sprayet titan-kaffekoppen sin.. :mrgreen:

 

Hehe, appropo det.

Etter at Rugeren fikk en overhaling så var det selvsagt duket for fest hjemme hos en kammerat av meg. Da jeg opprinnelig kommer fra Trøndelag er det naturlig at det er Rignes som nytes ved slike festligheter. Må innrømme at den 6packen jeg hadde med hadde tilsvarende mønster som min Ruger 10/22 som man finner litt tidligere i denne tråden.

 

Dette var helt klart den kuleste six packen på hele festen :lol:8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var jeg akkurat ferdig å duracoate halvauto-hagla mi. Ei Star Baikal MP-153, slik ble det:

 

d22015eb.jpg

 

Elendig bilde, så skal ta bedre når jeg har spreilrefleksen framme..

 

Har altså bare pusset ned alt det gamle og lagt på en grå-grønn (selvblandet) farge på løp og kasse, mens forskjefte og koble har fått matt sort. Egentlig veldig fornøyd. Eneste som kunne vært bedre er å gått for en ikke fullt så matt sort-farge. Føler at denne matte sort-fargen blir lett oppskrapet.

Link to comment
Share on other sites

hei duracoatere... Jeg har et spørsmål angående løp på en beretta a400 halv auto. Er det mulig og duracoate det matt svart? Det er skikkelig blankt, og jeg syns ikke noe særlig om det. Hvordan vil det bli, med tanke på holdbarhet?

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å ikke gå for det matteste som er, dvs tactical black. Denne riper lettere enn de fargene som er LITT blankere.. Gå for fargen som heter Black Matte. Den er glimrende! Har selv brukt den her og der, og på stål blir det helt perfekt :)

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Jeg holder på å testlakkerer en gammel salong før jeg skal hive meg på et litt mer seriøst prosjekt. Jeg bruker Duracoat Tactical-farger og blir litt usikker ang fremgangsmåte. Når jeg har lakkert blir overflaten svært gro(ikke kornete) og virker noe ru. Burde jeg legge på mer lakk slik at flatene blir mer glatte eller er dette riktig resultat?

Link to comment
Share on other sites

Samme problemet som jeg hadde det. Du kan forsøke to ting:

Mer herder i (opp til 1:10) dette vil hjelpe litt, men kanskje ikke nok..

Eller, gjør som meg: bland i litt annen (vanlig, ikke tactical) duracoat. Då får du en mellomting med mye penere finish.

 

Tactical er laget for en ting, null refleksjon. Om det blir pent er underordnet.

 

Du må forresten og lakkere i et stort nok rom, slik at du ikke får lakkstøv på emnet du lakkerer :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noen som har erfaring/tanker omkring lakkering av miragetrekk til demper med DuraCoat?

 

Tenkte å farge ett slikt trekk; http://www.xxl.no/jakt-vaapen/tilbehoer-til-jakt-og-vaapen/lyddempere/miragetrekk-a-tec-1059573

 

Funderer på om kanskje det beste vil være å gni fargen inn med engangshansker. Helst skulle jeg lakkert demperen, men synes det flakker av for lett når demperen er varm.

Link to comment
Share on other sites

Hei, er det noen som kan fortelle hvordan dette blir i forhold til serienummeret på våpenet???

Ganske små bokstaver og tall, og ville nødig være usatt for pes fra politit eller liknende for å prøve å "fjerne" serie nummer.

Blir dette fint og tydfelig etter sandblåsing og lakking med de lagene som anbefsales?

 

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips PederK, det samme rådet kom til meg fra en annen bruker via PM.

 

Thor;

Har ikke opplevd noe problem med at serienummer ikke lengre synes. Det er såppas tynt lag at det nok for de aller fleste synes like godt etter lakkering. Men på kikkertsikte må man gjerne maskere for at serienummer fortsatt skal synes.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips PederK, det samme rådet kom til meg fra en annen bruker via PM.

 

takk skal du ha

 

 

Thor;

Har ikke opplevd noe problem med at serienummer ikke lengre synes. Det er såppas tynt lag at det nok for de aller fleste synes like godt etter lakkering. Men på kikkertsikte må man gjerne maskere for at serienummer fortsatt skal synes.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...