Jump to content

Recommended Posts

Meget kjekk klubb :D:D

 

er blitt hekta på Dura nå etter at første forsøk på Rugeren er ferdig. Syns selv den ble helt grei.

 

normal_Ruger_10-22.JPG

 

Benytter Chlas O sin paintbrush, 50l kompressor med olje/vannfilter og luftmengdejusser.

 

Hadde ikke noen konkret plan da jeg begynte, men la grunnfargen i dessert Tan og brukte noen tørkede løvblader som "sjablonger" etterhvert som jeg la på farge.....

Link to comment
Share on other sites

Joda

Her var det møkje fint, og eg skulle gjerne likt å vist korleis dåke fekk dei fine effektane som nokre av børsene har fått.

Kunne dei av dåke som har gjort eller veit korleis det er gjort på disse "effektbørsene" beskrive framgangsmåte

Link to comment
Share on other sites

Til Ruger13; Jeg ville nok latt den være slik den er.. bruks patina er bare vakkert på en slik pistol;)

 

 

Ok.. omsider har jeg fått både været tillatt meg å fullføre ett Duracoat prosjekt jeg begynte på i fjor høst. Dette er første gang jeg pusler med Duracoat, så litt knot har det jo vært på veien..

 

Planen dengang var som følger,

 

Bakrunnsfarge - Tactical Dark Earth

Dekor farge - Tactical Coyote Brown

Gress - Tactical Green

 

Disse tre fargene skulle til sammen danne ett kamuflasje mønster uten å egentlig være det. Som "gammel" grinete militær blir det litt feil for meg å bruke ett lands kamuflasje mønster.. men nok om det ;)

Etter å ha lagt bakgrunnsfargen "mørk jord" endret planen karakter, denne fargen er som dere ser på bildene alt annet enn mørk. Positivt var det at Coyote Brown passet fint til denne fargen.. men grønnt uten på der igjen? Nah.. den får vel bare bli slik den er, selv om det ikke ble den kamuflasje effekten jeg hadde håpet på.

Eller hva synes dere? Vil det se rart ut med grønnt gress som delvis overlapper figurene?

 

Ellers kan jeg medele at dette har vært vanskeligere og langt mer tidkrevende enn jeg hadde antatt. Det er mye småpirk og detalj arbeid for å lage disse über harry figurene jeg har rundtomkring. Tok sjansen på å bruke samme type utstyr som man bruker ved etsing inn i glass, noe som mot formoding fungerte. Jeg liker å ta litt sjanser, slik som nedpussing av kliss ny rifle og kikkert med sandpapir.. Det har vært perioder jeg angret på det, men mener den endte opp sånn någenlunde slik jeg hadde tenkt meg.

 

normal_IMG_0470.jpg

 

normal_IMG_0471.jpg

 

normal_IMG_0473.jpg

 

normal_IMG_0472.jpg

 

normal_IMG_0476.jpg

 

normal_IMG_0477.jpg

 

Edit; fjernet ett par bilder

Link to comment
Share on other sites

Sykt stilig den ja Kane. Virkelig et kunstverk. Personlig holder jeg på med et salonggevær, men den jæ..a airbruschen jeg kjøpte på Clas Ohlson er så uberegnelig. Funker dårlig spør du meg. Når det ikke er med særlig anvisning sliter jeg. Noen andre som har testet andre sprøyter som de kan anbefale?

Link to comment
Share on other sites

takketakk:)

Er ikke helt fornøyd, skulle gjerne hatt en undo knapp og lagt en annen bakgrunnsfarge.. men men..

Nye prosjekt, nye muligheter.

 

gunlei; bruker selv den fra claser'n, har fungert fint hos meg. Hadde en fra Jula også, men den rotet jeg bort mens rifla lå i vinterdvale.. like greit, den var ikke noe tess.

Link to comment
Share on other sites

Får vel bare benytte anledningen til å ønske bedre fargekart hos duracoat enn dei som er no,

for når ein for sjå fargene så klare og fine som på Paint Kane si rifle så kan ein bli rett små forelska.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Får vel slenge inn en søknad om medlemskap i duracoat klubben.

 

normal_Tikka_A5_004.jpg

 

normal_rsz_2tikka_a5_009.jpg

 

normal_Tikka_A5_006.jpg

 

normal_Tikka_A5_007.jpg

 

 

Har brukt Multi-spec sjablonger, en stor mengde maskeringstape, og følgende farger:

Duracoat Coyote Brown

Duracoat Magpul Flat Dark Earth

Duracoat Desert Mirage Tan

Duracoat Woodland Green

Duracoat Desert Mirage Mint

 

Skulle ha vært noe hvitt på og, men da var jeg relativt lei sjablongeer og maskering.

Link to comment
Share on other sites

VeT|Us; jeg synes ett fargekart hadde vært på sin plass.

 

Dersom man sammenligner "dark Earth" med eksempelbildet, så er det jo en viss forskjell:

normal_IMG_0472~0.jpg

Blir litt nedtur når man er petimeter slik som meg ;)

Men, dette er vel ikke noe du som underleverandør bør skaffe.. har ikke produsenten av Duracoat noe bedre fargekart? Noe som kan printes?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at spesielt Tactical Dark Earth er helt borte i natta når det gjelder hvor presis fargen på bildet er sammenlignet med resultatet. Basert på erfaring er det de mørke fargene som i størst grad ikke matcher mtp bilde/resultat.

Alle lyse/grønne/svarte farger har vært rimelig likt som på bildene, iallefall av de jeg har prøvd (maange..)

 

Skal kontakte Lauer med forslag om bedre fargekart og se om jeg kan få oppdatert bildene på nettbutikken så fort jeg finner tid.

Link to comment
Share on other sites

Og sio da va no eg so starta bøttepaletten så synes eg ikkje fargekartet er rettferdig mot den stainless fargen heller,

Kunne absolutt ønske reelle bilder i naturligt daglys f.eks.

Som tidligere sagt burde det ikkje vere underleverandør jobb.

Til Paint Kane så synes eg du var grise heldig med dei fine fargene på jernet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være sutrete ;)

Inntil bedre fargekart er på plass, bør det vel stå en liten notis om at tactical dark earth er lys grå, ikke mørk brun.. slik at denne ikke kjøpes for å lage en form for skogs kamuflasje, noe den ikke er egnet til. Tilsvarende på andre farger som ikke stemmer overens.

 

Fåglarna vet hva jeg skal bruke grønn fargen til, men tror ikke jeg legger grønnt på rifla slik som planlagt. Mulig den blir noe for Høstutstillingen..

 

----------------

 

Edit: skitt au.. klarte ikke å dy meg, la på noe grønnt likevel, selv om det nok er litt krasj med de andre fargene.

Lipstick on a pig..

 

Nå må jeg vende nesen mot mer fornuftige prosjekt, kona begynner å se litt småsurt på meg..

 

normal_IMG_0505.JPG

normal_IMG_0496.JPG

normal_IMG_0508.JPG

..nok selvskryt for denne gang;)

 

Har noe jeg har lurt mye på.. hvordan rengjør dere utstyret? Rødsprit løser riktignok opp, men lager en seig guffe som umulig kan være bra for utstyret.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med det Kenrin tar opp (som jeg og synes er et reelt problem) ønsker jeg input fra dere:

Vil det være bedre om jeg erstatter illustrasjonsbildene fra Lauer med bilder av hvordan fargen ser ut på ekte våpen, i virkeligheten?

 

Jeg synest det hadde vært fint med fargekart/bilder som viste fargen slik den vil bli i virkeligheten.

 

Noen som har bilder av stainless steel?

Link to comment
Share on other sites

OIH;

tre forskjellige måter egentlig.

 

-Har sjablonger alà Donald Duck tatoveringer, altså ett svært tynt lag blå folie som gnis på med en ispinne e.l. Deretter maskeres rundt.. (Kan banne på at man etterhvert glemmer seg og tar på stokken der slik folie er påført, da må man rykke tilbake til start) Minst 12t etter lakkering fjerner man folien ved å legge på brun pakketeip som man så røsker av, gjøres helt til all folie er fjernet. Denne metoden gir best resultat m.t.p detaljer og ikke minst tykkelsen på laget med lakk som påføres. Har lært "the hard way" at pakketeipen fjerner alt dersom man ikke venter ca 12t.

 

-Skalpell, ark med lim på begge sider (fås kjøpt i bokhandel) og god tolmodighet. Jeg laget

først motiv på PC, som jeg så printet og la over som mal. På en måte, er dette i grunnen det enkleste. Spesielt om man skal tilpasse motiv til å passe stokken best mulig.

 

-laserkuttede stensiler. Fjerner ett lag og limer stensilen på stokken. Deretter er det fram med en tannpirker for å fjerne ørtifire sjablong deler som ikke skal være der. Disse sjablong delene gjør at det blir igjen litt lim på stokken, så en kjapp rødsprit vask må til før lakkering.

 

 

For de to siste måtene, bryter jeg forsiktig ned kantene på motivet med en rødspritfille ca 3t etter påføring. Om du ser ett bilde jeg har lagt ut av undersiden av våpnet, med noe grønt gress på.. Så er det bildet tatt før jeg har gjort dette, man ser at motivet på ett vis stikker ut.

Link to comment
Share on other sites

E vil au være med i denne klubben :P , brukte Ruger 10/22 som første prøvekanin, fikk noe udefinerbar lakkbobling under ved tofotfestet så må nok gå over den en gang til, tenkte å la lakken herde litt før en pussa den ned igjen:

 

Tactical Coyote Brown og matte black:

 

RUGER10221.jpg

 

RUGER10222.jpg

 

En litt lavere kikkertmontasje og et par strøk duracote på dempern og tofoten så er den klar.

 

Neste rifle er Tikka T3 med Hausken Wisper, kan bli skøy :smile:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ny dag, nye muligheter..... :P

 

I dag fikk T3 bytta farge, ble MagPul Flat Dark Earth og Matte black på denne:

 

T3magpul.jpg

 

Ser ikke ut til at det er særlig fargeforskjell på rugern og T3, men magpulFDE har et grønnskjær i seg som ikke kommer frem på bildet, mulig det endrer seg når de er herdet ferdig:

t31022.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...