Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Jeg hadde et ønske om å få ei LA til elgjakt. Børsa i 450M ble kjøpt før jeg vet det jeg vet nå. Jeg klarer likevel ikke å angre på valget. Nå har jeg hylser for et par år fremover, og tilgangen vil forhåpentligvis øke med årene. Flere kamrer børser i 450M, har lyst på ei slik ei http://www.steyr-mannlicher.com/en/hunting-weapons/big-bore/ neste gang.

Hadde nok likevel blitt ei 45/70 i dag, da denne har litt større hylse for de kraftige elg-ladningene.

 

Edit:

Nå gjenstår det bare å få skutt den æljen da :roll:

 

 

 

Samme her.. hadde mange anledninger i fjor, men når ikke rett dyr kommer til rett tid, blir det vanskelig. Jeg er også spent på knall og fall-effekten til marlin :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Fikk også prøve 2 ladninger .450 marlin som jeg ikke fikk tak i.

 

den moderate var 395grs bly, den litt hissigere var 350grs SP.

 

På tur å bestille opp mer kuler, da blir det noe fra Clarry Haglund til mengdetrening, Cast Performance til mer seriøst bruk

 

 

 

 

driver bare med Seriøs mengdetrening, så da støpe æ kulene skjøl hehe :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Men er det bare meg, eller er det litt kort skjefte på dei? Eg har ei 1894 marlin i .44 magnum, og eg syns den er litt vanskeligare å skyta liggande med, og slit litt med å holda den greit i den stilliga. No har eg ingen av riflena mine på hybelen, så eg har ikkje mulighet for å sjekka sjøl.

 

Heilt fantastisk til kneståande og ståande skyting då! Sjølv om det blir litt for gøy på blinkskyting, og fristelsen for å skyta fort istadenfor presist blir litt for stor ;)

 

Skulle gjerne hatt ei med lengre løp i eit storviltkaliber. Men rørmagasin er must for meg; boksmagasin blir liksom litt feil!

Link to comment
Share on other sites

PowerChart.gif

 

(noe misvisende for 45/70 sin del, ser ut til at de der har brukt ladninger på trapdoor nivå..?)

Regner ut at 45/70en har 3153footpounds ved 1900ft/s ladet i nyere våpen som tåler trykket.

 

Har målt egne blyplugger til 1900ft/s og får da 3218 ft/pounds med ei kule på 410grain..

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men jeg har som sagt en Winchester M94, noen som vet om det er mye jobb og fjerne den jæ%&/la ekstrasikringen på bøylen?

Blir veldig unaturlig får meg og klemme bøylen så hardt opp mot stokken, får en ukunstig stilling på hånda...

Hurm... :?

Om det er en unaturlig stilling for hånden din, vil du mest sannsylig ikke lukke våpnet ordentlig når du tar avtrekk.

Å blåse en svakt ladet 44-40 / 45 colt i småbiter før fullstendig låsing er ubehagleig nok, sånn ca 10 cm fra øyet... en fullpupp 30-30 håper jeg virkelig jeg slipper å oppleve.

Link to comment
Share on other sites

Har fått lyst på en bøylerifle nå, og lurer litt på kalibervalg og slikt.

 

Bruksområde vil være jaktfelt og koseskyting. Har ingen store planer om ekte jakt.

 

Noen av dem er jo kambret i pistolkalibre, kan disse erverves til jaktgarderoben?

Hvilke kalibre burde jeg vurdere hvis jeg skal skyte ut til 200m?

Går det an å ha kikkertsikte og diopter om hverandre, slik at man kan bare ta av kikkerten og bruke dipoter, eller er det enten/eller?

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men jeg har som sagt en Winchester M94, noen som vet om det er mye jobb og fjerne den jæ%&/la ekstrasikringen på bøylen?

Blir veldig unaturlig får meg og klemme bøylen så hardt opp mot stokken, får en ukunstig stilling på hånda...

 

 

Hør på Hassel. I motsetning til kryssboltsikring som finnes på noen nyere våpen, er den sikringen som aktiveres av bøylen en meget viktig sikkerhetsdetalj som var en del av den originale konstruksjonen. Sikringen hindrer avfyring inntil sluttstykket er ordentlig låst, og å fjerne den er som å be om å miste begge øynene eller værre.

Link to comment
Share on other sites

denne tråden får meg til å lure på om å ta med 45/70 på elgjakt. jeg har liksom ikke tenkt meg det. jeg har en xlr(tror jeg en heter) den marlinen med 60cm løp. og jeg har ladet 50stk 405gr woodleigh, så elgammoen er jo også bra. alikavel har den blitt igjen i skapet til fordel for 9,3x64, og 300wm. jeg jakter på fjellet, og holdene kan jo bli drøye. men selfølgelig går det an å ta med marlinen når jeg skal sitte nede i skogen :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

skøyt med min xlr 45/70 i går :D:D nå sitter det en docter sight 2 på min. tror det blir stående der. testa kikkert og tasco propoint også, men siden rifla er min faste ettersøksrifle( i tilleg til jakt så klart) passer det strålende. brutter og sønn lo og kosa seg veldig når de prøvde. sjekk ut " andre tester 45-70" på youtube.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en tur på banen i går og testet min nye 1895CB. En nydelig rifle med god balanse og 26" løp. Innledningsvis slet jeg med funksjoneringsproblemer, men dette ser ut til å ha gått seg til ved bruk. Nå gjenstår det bare å montere et sett sikter fra Skinner, så tror jeg at dette blir en vinner.

 

nxuo3l.jpg

 

33m2785.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nyyydelig er beskrivende!

 

Jeg fikk tak i denne hos Børselars. Den er ny, produsert på den gamle Marlinfabrikken og kostet litt i overkant mye. Men siden dette var min siste sjanse til å få tak i en ekte Marlin, så slo jeg til. Den lagde mye krøll innledningsvis ved at patronene ble stående i klem mellom elevatoren og magasinet, men etter nærmere 100 gjennomkjøringer med fullt magasin -og dummies- så ser den ut til å ha kommet på bedre tanker. Nå har den funksjonert perfekt gjennom de siste ti gjennomkjøringene med fullt magasin.

 

Jeg synes de originale siktene får børsa til å se "just right" ut, men det blir nok Skinnersikter på denne også. Ellers kommer jeg ikke til å treffe noen ting.

 

Denne riflen veier omlag halvkiloet mer en 1895G, men oppleves som mye lettere pga fantastisk balanse.

 

Jeg tenkte jeg skulle skrive litt mer om den etterhvert som jeg får testet den skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er en fantastisk balanse i den rifla, samt at den er vanvittig smekker. Jeg er glad jeg fikk tak i min før noen andre fikk kloa i den :D

Men jeg holder med deg i å bytte ut orginalsiktene, selv om de ser "riktige" ut. Jeg klarer knapt nok å treffe skiva på 100 meter med dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte et "tangsikte" men etter å ha tenkt litt fant jeg ut at dette med stor sansylighet ville ende opp langt inne i mitt høyre øye dersom jeg skulle finne på å skyte i motbakke. Jeg har imidlertid fått lyst på Skinner sitt "sourdough"- sikte. Dette tror jeg vil kunne gi mulighet til å skyte på forskjellig avstand uten å finne frem verktøy. Man kan bruke messinginnlegget som referanse på hvor høyt man skal holde forsiktet. Når det er sagt, så klarer jeg å treffe selvanviseren på 200m med guide gun ved å holde forsiktet slik at et flukter med toppen av anviseren. På 300? Not so much.

 

Sourdough_E.jpg?908

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en tur på banen i går og testet min nye 1895CB. En nydelig rifle med god balanse og 26" løp. Innledningsvis slet jeg med funksjoneringsproblemer, men dette ser ut til å ha gått seg til ved bruk. Nå gjenstår det bare å montere et sett sikter fra Skinner, så tror jeg at dette blir en vinner.

 

Grattulerer

Har maken kjøpe minn i 2007 kjempefornøyd angående matingen så er det viktig med riktig patronlengde! Har skutt rådyr og rev med den, har skutt Lee 500 grains kuler bly 459 dia, et godt råd sett på kolbekappe,har du friske ladninger så gjør det vont i begge ender,spesielt med swift 350 grains og vv n- 133 53grain.

 

Hilsen arne :D

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har igjen av bøylerifler - er en Marlin i 357 og 45-70 (og selvsagt en presis Winchester 9422 :) til kråken. Den har en liten Leupold på toppen).

357`en er rådyrbørsa - og treningsvåpenet.

Den har jeg to små Leupold V III til.

Èn for 357, og den andre for 38 Spesial.

"Grovisen" brukes fra hjort og oppover :winke1: .

Den har påmontert samme kikkert i tilpassede Leupold QR-montasjer - som gjør at kikkertokularet har et "sigarettpapir"-klaring over Ghostringen - men er derfor "fengslet" til å bruke 405 gr - da jeg ikke kan justere baksiktet til å passe lettere kuler.

Men det gjør ingenting - da 405 gr. er "black death" :D .

 

357`en har "Micro-løp" - og går j.... dårlig med bly :trist: , men til gjengjeld er den superpresis :D med XTP i 158 og 180 gr. (samt mye annet av samme legering).

 

Guide-Gun`en som ikke har Micro - svelger alt :D .

Lette kuler som tunge - av alle slag!

 

Alle tre - har selvsagt gjennomgått en tuningsjobb - og har avtrekksstopper :)

 

Selvsagt er ingen av disse to - noen langdistansevåpen, men brukbar opptil 150 m, og det er kun til åkerskytingen jeg har bruk for noe som går "rakt" på 200 m +++.

Til dette formålet - bruker jeg en Sako i 375 (som har EAW-ringer til en S&B i "rørutgave", samt en Zeiss 7x50).

 

Jeg hadde 7x50`en på 45-70`en, men kikkert og øyeavstand var ikke "koordinert" - så noen arr over øyebrynene ble det etter hvert :)

 

Og det var ubehagelig å ikke se noe pga. "blodstrømmen" - og derfor måtte jeg finne en annen løsning - og derfor ble den montert på Sako`en.

Link to comment
Share on other sites

357`en har "Micro-løp" - og går j.... dårlig med bly :trist: , men til gjengjeld er den superpresis :D med XTP i 158 og 180 gr. (samt mye annet av samme legering).

 

 

Micro grooves går bra med støpte bly kuler, men de må ikke ha for små kuler. Feks så har marlin .444 micro grooves. En winchester i .444 skyter bra med kuler i .430 ( .444 / 44 mag er kaliber 429) men marlin krever at man helst bruker 431-432. Andre fraråder å size fordi mange støpte kuler har litt over size i mange tilfeller er dette nok. Om du har en støp som gir kuler som er akkurat på .358 så ikke fortvil, du kan bruke en sizer som gir kuler på rundt .359 og så bruke "bullet bumping". Dvs når kula blir presset på baneifra utvider den seg litt. Men som sagt micro grooves kan gi enestående resultat også med støpte kuler.

 

 

There has been a great deal of concern over the years about whether or not Microgroove rifling would shoot cast bullets well. One group of folks says that Microgroove rifles can't hit a barn from the inside with cast bullets, one group says that Microgroove barrels shoot cast just fine just so long as velocities are kept below 1600 fps, and one groups says that Microgroove barrels shoot cast just fine at full throttle. The key to success with cast bullets in a Marlin with Microgroove rifling is to keep in mind that these barrels tend to have oversized groove diameters, and that the grooves/lands are shallow. Therefore, in order to get proper engraving (and minimize "slippage" of the cast bullet as it enters the shallow rifling), it is necessary that the bullet completely fill up the groove diameter of the barrel, and engage the maximum amount of the driving surface of the lands. Since Microgroove barrels are commonly oversized, this means that the cast bullet must also be oversized to effectively "fill up" the grooves. Other factors that also contribute to good accuracy with cast bullet in Microgroove barrels are the use of a GC bullet (which helps to provide a better grip and seal), and making sure that bullet are cast hard enough for the application (generally a BHN of 12 or more). It is also worth remembering that throats in modern rifles are almost always cut larger than groove diameter of the barrel (to insure that ammunition can chamber easily), and that best cast bullet accuracy is obtained by fitting the bullet to the throat, hence reinforcing the need for oversized cast bullets in Microgroove barrels (for example, the throats on my .30-30s run almost .311", so I size cast bullets to .310" for these guns).

Link to comment
Share on other sites

Mulig alt det der - men jeg har også hatt et par .44`er - som var like håpløse.

 

Og jeg er av den enkle oppfatning av at jeg ikke gidder å gjøre "så mye mer" ut av noe - for å få det til å fungere :?

 

Det er .44 i microgrooves jeg har erfaring med, dette gjelder alle micro grooves. Faktisk så var det lee precision som satte meg på sporet når jeg klaget på kula tanga deres, jeg fylte ut et skjema på deres side og fikk svar at jeg måtte bruke hardere bly og ikke resize. Fungerte veldig bra.

 

Likevel litt enig, og det er derfor lee har gått tilbake til vanlig rifling på våpen som trolig vil brukt til cowboy action, har ønsker man å bruke myke kuler.

Link to comment
Share on other sites

Mulig alt det der - men jeg har også hatt et par .44`er - som var like håpløse.

 

Og jeg er av den enkle oppfatning av at jeg ikke gidder å gjøre "så mye mer" ut av noe - for å få det til å fungere :?

 

Et lite tips lee C430-310-RF gir kuller som er p .432, de går veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...