Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Endelig fått somlet meg på banen og skutt litt mer. Testet Skinner-siktet samt kolbekappa etter modifisering. Må file noen mm på forsiktet , har skrudd opp baksiktet flere mm, men fortsatt litt for lite.

 

Kolbekappa ble merkbart bedre etter at jeg boret hull i avstiveren, nå demper den faktisk litt.

 

Er ikke dumt å gå litt ned på ladningen, men hvis du ikke har gjort det, så bytt ut den originale kolbekappa. En jeg kjenner har en GG i .450Marlin, og med originalkappa, så svei den i skuldra allerede på første skudd (Var relativt friske hjemmeladninger.). Originalkappa kjennes myk ut, men den har en avstiver inni som hogger som et knivbad i skuldra. Vet ikke hva Marlin tenkte da de installerte denne, men den funket kanskje greit i 30-30/.44/.357.

 

I påvente av at ny pinglekappe :lol: dukker opp, så tenkte jeg, i god kammerånd at her kan jo den originale kappa herpes i mellomtida.

 

Hos meg kjennes hele kappa hard ut, ikke bare rundt midtavstiveren. Så fram med batteridrillen og 6mm bor: (beklager dårlige bilder...)

P1000813.JPG

 

Etter å ha borret en rekke hull gjennom midtavstiveren bør den fjære litt bedre:

P1000814.JPG

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg også kjøpt meg guide gun, hovedsaklig fordi denne tråden fikk meg til å føle at "jeg måtte ha den".

Ser ved nærmere øyesyn at det er ørlitt slark i hane (sideveis) når den er i "avfyrt" posisjon, avtrekkern er også litt "løs" , opplever dere andre også dette på deres børser??

Har desverre ikke fått testa børsa ennå da jeg ikke har noen kuler ennå, fabrikkammo ble latterlig dyrt, gleder meg som en unge til jeg får ei pakke fra Clarry Haglund :D

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

Litt slark sideveis i avtrekkeren slik du beskriver i avfyrt posisjon, er det på min 1895 GS også. Jeg har ikke opplevd dette som et problem, og tilskrevet det hele at det er en helt annen mekanisme enn jeg er vant med fra før.

 

Nå må jeg også si at under årets elgjakt brukte jeg ikke annet enn "guidegunen", og den kommer nok til å være førstevalget fremover, selv om jeg ikke fikk skutt elg med den i år.

Link to comment
Share on other sites

Regna vel egentlig ikke med at det var noe unormalt, en ser jo med engang at dette er et bruksvåpen, ikke noe dill.

Venter med spenning på å sjekke postkassa imorra, kanskje er det kommet no kuler, kanksje skinnersikte. Er litt som å vente på juleaften.

Vurderte å kjøpe noen swift kuler på xxl idag bare for å komme igang, men synes prisen blir i overkant stiv.

Link to comment
Share on other sites

Til jaktammo investerte jeg i Woodleigh 405 grs. Ladet disse med 47 grs N130. De gikk da temmelig likt som Remington 405 grs kulene med samme kruttladning, så da er det greit å skyte inn og trene med billige Remington og bare bruke dyre Woodleigh på jakt.

 

Ellers har jeg prøvd 400 grs blykuler fra Clarry Haglund med 43 grs N130 og det går så det ryker. Riktig moro, du kan bare glede deg. Smeller bra gjør det også ....

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har allerede en winchester 94 i kal.3030 og er brukbart fornøyd med den. Men jeg syntes at den er noe treg og lade til og ønsker meg et litt finere kaliber(eller mindre patron) som 357 Magnum eller kaliber 40. eller hva det nå heter, til treningsskyting. Gjerne med hylser uten "flaskehals". Nogen lunde lett tilgjengelige komponenter og ladedata er jo også og foretrekke. :)

Det skal aller helst være en winchester.

 

Er det noen som har forslag til kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Er alt dette randpatroner? Siden jeg har en tendens til og skyte til jeg sitter igjen bare med messingen når jeg er på banen, kunne jeg tenke meg et kaliber som er fint og lade i en flerstasjons presse. Har fått intrykk av at 3030 er litt hard og lade i karusellpresse. Sikler forøvrig på en Dillon 550. Et napp i spaken = et ferdig skudd :D

Hadde jo vært greit med jevn over grei pressisjon på rund 100m også :)

Link to comment
Share on other sites

Chopper inspirerer til å legge ut litt bilder

 

Har dessverre hora opp børsa noe vel mye. Ikke så hendig lenger nå. Portingene i pipa ble kappet bort, løpet er nå 44cm.

Skulle hatt meg et lite rødpunktsikte.

244.JPG

 

På 50m, med subladning. Må prøve dette på ei kråke eller noe. Kanskje noe for rypefjellet, jfr en annen tråd om dobbelrifle?

DSC00890.JPG

 

Ikke noe å si på presisjon. 100ognoe meter.

DSC00774.JPG

Link to comment
Share on other sites

Da var skinnersikte dukka opp, ble fint på, men sitter litt til ene sida på kassa.

Når jeg skulle drifte på plass fremkornet knakk selvfølgelig rampa tvers av, det er ingen her inne (av dere som har montert demper etc) som har en slik rampe med skruer som dere kan kvitte dere med??

 

Kjøpte forøvrig også t skinner "barrel mount" sikte, dette satte jeg på min gamle Marlin M60 som manglet baksikte, dette ble faktisk dødsbra, og etter prøveskyting på 20m ser det ikke ut som det er behov for mye justering, anbefaler dette sterkt :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, absoultt. Som mange andre er jeg også oppvokst med Tex Willer og Bonanza.

Så jeg valgte og leve ut Cowboy drømmen med og melde meg inn i en Western Skyte klubb.

Så jeg har en Uberti 1873 i 45 LC.

Pluss en Winchester M94 i 30-30.

Kjempe fornøyd med begge. Winchester stod det en kikkert noen som i mine øyne er fyfy på en bøylerifle. den er byttet ut med Chost ring er min favoritt børse til rådyr og ettersøk.

Blir skjeldent brukt til postjakt, kun som drevvåpen.

Uenig i at puss er vanskelig, ihvertfall på M94en.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

Etter å ha lest denne tråden har ønsket om bøylerifle vokst til det ulidelige, og må snarest gjøres noe med :!:

Min lokale våpenpusher har inne to Marlin 1895G, en i .45-70(stainless) og en i .450 marlin(bånert?). Etter litt leting og lesing ser det ut til at .450 har en god del mer anslagsenergi(Wikipedia), som kan være kjekt mot sinte isbjørner (en reell fare der jeg bor!). Ser de har samme kulediameter, så tilgangen på kuler blir vel den samme. Må vel begynne å lade selv med en slik i hus :D

 

Er det noen som har noen tips eller gode/dårlige råd?

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Der DU bor er det etter min mening mest hensiktsmessig med stainless pg a stor påvirkning av elementene. Mhht kaliber er det etter min mening en avgjørende sak om du skal skyte endel med rifla eller du bare skal bruke den når du er ute på tur. 45/70 har stoppkraft nok i så måte for å gjøre en god jobb i en isbjørnskalle, ammoen er mer kurant, og du har større sjanse å finne 45/70 i en tilfeldig våpensjappe enn 450 marlin. Den siste er laga for større fart enn 45/70, men noe vanskeligere å finne ferdigrullings. Når du da planlegger å lade selv er det av mindre betydning anna enn hva du har lyst på selv. Det du må være obs på er at mye av ferdigrullingsen på markedet i dag i 45/70 ikke står anslagskravet til storvilt. Dette er fordi amerikanerne er så livredde for søksmål at de lader det meste av 45/70 slik at de originale riflene fra 1895 også skal tåle den. Lader du selv, er dette egentlig uvesentlig i og med at du da selv avgjør hvor fort kula skal rusle avgårde.

 

Ellers er det samme kule og samme krutt som blir brukt i begge.

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade selv, gå for 45/70 uten tvil, du lager ammunisjon som duplikerer 450M hastigheter uten problemer av noe slag, og hylser vil alltid være tilgjengelig for en fornuftig penge.

 

Av hyllevare ammunisjon er det ingen egentlige gode alternativer til storviltjakt i hyllene i Norge for noen av kaliberne. Om du lader selv er dette i mine øyne noe av det beste du kan bruke på storviltjakt om du ikke har planer om å strekke avstanden noe særlig over 100m.

 

Til ditt bruk bør en hard blykule i 420grs eller oppover i 1700-1800fps penetrere en sånn klorbleket bamse på langs

Link to comment
Share on other sites

Av hyllevare ammunisjon er det ingen egentlige gode alternativer til storviltjakt i hyllene i Norge for noen av kaliberne.

Er ikke helt enig i dette. Trond brukte 8 måneder på å skaffe meg hylser til 450M, i mellomtiden måtte jeg kjøpe litt fabrikkammo.

http://195.159.238.211/NormaAS/main.aspx

To pakker ble skaffet raskt tilveie av Rana Jakt og Villmark. Om ikke ammoen lå på hylla på Mo, var den lagervare i Norge. At ikke denne skulle være egnet på elg, er også nytt for meg.

 

Alt i alt, etter ett og et halvt år og 5-600 skudd, er jeg skikkelig fornøyd med børsa. Jeg har imidlertid hatt mine perioder med frustrasjon over tilgang på komponenter, og angret på kalibervalget. På den annen side har jeg nok av hylser for en stund nå. N120 fikk jeg kjøpt hos Rogne, og neste batch kuler skal komme fra hr. Haglund.

 

En klok mann sa til meg, kos deg med kaliberet ditt. Og det gjør jeg 8)

Link to comment
Share on other sites

espen, bare å få inn søknaden. (Ble annonsert en i 45/70 i Svalbardposten igår)

 

Etter min erfaring såpass tørt klima på svalbard at det ikke er noe problem med blånering/rust så lenge man stryker over med oljefilla innimellom. Men har man planer om båt/kajakkbruk så ville jeg gått for rustfritt.

 

til bamsebrems, så har jeg mer tro på en 400+ grains hardcast blykule enn kjøpeammo med 350 grams softpoint.... Anyone..?

 

Marlinen er allerede blitt favorittbørsa mi, og det går fort noen skudd når jeg er på skytebanen. Greit å lade selv da. Og som andre sier, da er kaliberet av mindre betydning

 

 

Spørsmålet var om bøylerifler er noe å ha??

 

NEI.

Slarkete og gammeldagse synes jeg.Som jaktvåpen ville ihvertfall alldri jeg ha hatt det.

Men kanskje som veggpryd,om jeg kom over en gammel modell.

 

anbefaler deg å prøve.. :D

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har nevnt i en tidliger tråd.. husker ikke hvor.... fordelen med bøylerifle til fordel for bolrifle er at når du har skutt varselskudd mot isbjørn(som man SKAL) kan man kjapt lade etter magasinet MED skudd i kammeret slik at man ikke blir tatt med buksa nede med tomt magasin når isbjørnen blir for nærgående. Ja jeg vet at løse magasiner løser problemet i boltrifla, man hvorfor ha løse magasiner med seg når man kan ha et par ekstra skudd i patronholder på skjeftet?

 

 

Dessuten så sizer æ ned de 410-grainerne som på bildet tidligere i tråden, og skyter de i min 460xvr på magnun2 feltstevner.... går som fy, og man kan støpe samme kule til både lang og kortpang

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

her ble vel linken litt amputert...? er det Hornady 325 eller 350gr?

 

Hmmm, gikk visst ikke å linke direkte til produkt på norma.as sin nettbutikk, men om du gjør det så gammeldags som å klikke på riflepatroner, Hornady, og kikker på side nr 2, står begge disse som lagerført.

Jeg handlet 350gr Interlock

http://www.hornady.com/store/450-Marlin/

 

Som en digresjon står veiledende pris på 25,21 inkl mva. Rana Jakt og villmark slo på 20% og solgte pakken for 599,-. Måtte blø for å få hylsene, men har nå 100 hylser som forhåpentligvis varer et par år nå.

Da jeg skulle innom å hente ammoen der lå det to pakker på disken. Jeg stod da i våpenavdelingen å ventet i 25 minutter før jeg stakk hauet inn på verkstedet i et håp om å oppnå kontakt. Spurte så om det var min ammo som lå der, da det stemte med det jeg hadde bestilt. Får da i en sleivete tone tilbake; bare ta den du, det er ingen andre som vil ha sånt. Er det nødvendig å oppføre seg som en hæstkuk, bare fordi jeg ønsker å få tak i noe de ikke har inne til daglig?

Handler ikke mer der nå, som en godt betalende kunde er ørlite høfliget det minste man kan forvente.

Link to comment
Share on other sites

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=169536

450 marlin

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=139865

45/70

 

vel nok er det forskjellig fabrikat på tomhylsnene, men starline er mye bedre enn hornady sine etter min mening.... vesentlig prisforskjell på komponentene var med på å avgjøre mellom 450 marlin og 45/70. Dessuten er 45/70 det eldste kaliberet hvor det fortsatt selges ferdigrullings.

E litt av den nostalgiske typen, og valget mitt gjorde seg selv i og med at man skyter svartkrutt i tillegg med original trapdoor i 45/70.

Link to comment
Share on other sites

To pakker ble skaffet raskt tilveie av Rana Jakt og Villmark. Om ikke ammoen lå på hylla på Mo, var den lagervare i Norge. At ikke denne skulle være egnet på elg, er også nytt for meg.

 

 

Har skutt noen elg med den 350 kula, og ja, de er spist, ikke løp de veldig langt heller, men bruker dem ikke lengere pga varierende dybdevirkning, til en isbjørn hadde jeg ihvertfall ikke brukt dem. Se på SD på disse kulene og sammenlign med andre kuler. 400grs + er storviltkuler i 45 kaliber

Link to comment
Share on other sites

Etter en festlig søndagskveld på banen med mvs og ivara er jeg overbevist om at bøylerifler er noe å ha!! Valget blir .45-70.

Fikk prøve ferdigrulla .45-70 i winchester 300grain og remington 405grain.

405'en var merket "godkjent for alle våpen" eller noe slikt. Fikk også prøve hjemmerulla "bjørnebrems" i .45-70 med 500grain kuler, den satte merker i skulderen :D Fikk også prøve 2 ladninger .450 marlin som jeg ikke fikk tak i. Hjemmerulla .45-70 var kveldens vinner, og overbeviste meg totalt :!:

 

 

Godt argument for å velge .45-70 :)

 

Sitter og skriver dette samtidig som søknaden, det eneste som mangler er å overbevise finansministeren om at dette er noe man burde bruke penger på :?

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Fikk også prøve 2 ladninger .450 marlin som jeg ikke fikk tak i.

 

den moderate var 395grs bly, den litt hissigere var 350grs SP.

 

På tur å bestille opp mer kuler, da blir det noe fra Clarry Haglund til mengdetrening, Cast Performance til mer seriøst bruk

Link to comment
Share on other sites

Da var også min guide gun testa noe ytterligere, har fått satt på et forsikte fra XS (med hvit stripe på stolpen) da orginalrampa knakk tvers av ved montering av skinner forsiktet.

XS kornet stemmte bra i høyden i kombinasjon med baksikte fra skinner og ingen filing/justering var nødvendig.

Det ble kun skyting på 50meter grunnet at vi ikke gadd å måke snø frem til 100metern igår, og de fleste skuddene ble skutt på en hjemmelagd gong ca25x25cm. Det som overasket meg litt var hvor lett det var å treffe gongen med de åpne siktene, hadde med meg fettern min som aldri før har skutt med lignende våpen/sikter, også han traff uten problemer, både stående og sittende.

De fleste skuddene var med 300grains Haglund kuler og det som må betegnes som en veldig "koslig" ladning, skjøt også noen skudd med litt sprekere ladning og 350grains kuler (brutal forskjell fra 300grain ved treff på gongen)

Gleder meg allerede til neste helg, da skal 405 grains kulene testes.

Link to comment
Share on other sites

Da skriker jeg ut i skogen et spørsmål som er stilt utallige ganger før, og som jeg har lest meg grønn og blå på:

 

45-70 eller 450 Marlin...

 

Før dere sukker og stønner, så har jeg kommet så langt i konklusjonene mine:

 

45-70:

den originale, med lang historie bak seg

med hjemmelading, et lite hakk hvassere enn 450

tilgang på ferdigrulla ganske OK

tilgang på hylser etc bra, billigere en 450

 

450 Marlin:

løsningen på et problem som ikke var der

litt mindre hylsevolum enn 45-70

ferdigrulla tilgjengelig, ikke fullt så vanlig i Norge

tilgang på hylser? Så innlegget over, 8mnd ventetid på hylser var ekstremt!

 

Jeg er sikker på at full pupp ladninger i begge er over mitt komfort-område, og dermed har det akademisk interesse at 45-70 har en anelse større hylsekapasitet.

 

Skal lade denne selv, dermed er tilgang til ferdigrulla ikke en stor sak. Er det en av de som er mere problematisk enn den andre mtp hjemmelading? Begge er rettveggede hylser, og veldig like i innvendig lengde/diameter, dermed skulle de oppføre seg noenlunde likt? Hylsepris, vel dette er en (nesten) engangsinvestering så blir nok ikke en merkbar post i det store regnskapet.

 

Grunnen til at dette i det hele tatt er en sak, er noe så ulogisk som at jeg synes 450 Marlin er en penere patron! Med kraven så ser den ut som en liten magnum, og er i mine øyne en estetisk nytelse. 45-70, vel, jeg tenker på en forvokst salongpatron når jeg ser den.

 

Gjør jeg noe dumt nå når jeg skriver 450 Marlin på søknaden? Får jeg ikke tak i hylser så blir det ikke mye hjemmelading...

Link to comment
Share on other sites

45-70 eller 450 Marlin...

 

Du svarer vel egentlig ganske greit på ditt eget spørsmål? At .450 er penere å se på hjelper lite dersom du må vente i åtte måneder -eller mer- på hylser. Et annet aspekt er at jeg ikke ville bli forbauset dersom .450 Marlin forsvinner helt fra markedet innen en ikke så alt for fjern fremtid. Det ser ikke ut til at denne har slått særlig godt an. På den andre siden vil jeg tro at det blir lettere å prute dersom du finner en brukt børse i dette kaliberet -og at et slikt avslag kan finansiere en bråte med .450- hylser.

 

Når det er sagt, så vil jeg si at jeg er helt uenig i hvilken patron som er penest. .45-70 er den absolutt vakreste patronen av dem alle :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et ønske om å få ei LA til elgjakt. Børsa i 450M ble kjøpt før jeg vet det jeg vet nå. Jeg klarer likevel ikke å angre på valget. Nå har jeg hylser for et par år fremover, og tilgangen vil forhåpentligvis øke med årene. Flere kamrer børser i 450M, har lyst på ei slik ei http://www.steyr-mannlicher.com/en/hunting-weapons/big-bore/ neste gang.

Hadde nok likevel blitt ei 45/70 i dag, da denne har litt større hylse for de kraftige elg-ladningene.

 

Edit:

Nå gjenstår det bare å få skutt den æljen da :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...