Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

... og da er en guide Gun i 450 Marlin kommet i hus.

 

Stort sett bra stand, men trenger nytt forsikte, da det som er der ikke sitter fast i sporet.

Så det blir nok noe fra Skinner der tenker jeg.

Snakket med opprinnelig eier, og han kunne fortelle at han hadde mistet flere blader samt 1 forsiktebase, så det var bare å lime fast.

 

 

 

Gleder meg til å komme på skytebana og prøve vidunderet 8)

Link to comment
Share on other sites

Huff.

Det er skummelt når havesyken slår til.

 

Men jeg har prøvd å finne en bøylerifle i et "normalt" kaliber. :-)

 

Tenker da på 308 eller 223.

 

Er det noen som har sett det?

 

Browning BLR

Savage M/99

 

Dessuten hadde Sako en bøylerepeter med normalkaliber en gang i tiden, men de er heller sjelden å se for salg.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk en Brownng BLR TD (take down) har ligget på Finn, i restsalget etter Sarpsborg Våpen til en fin pris.

 

Huff.

Det er skummelt når havesyken slår til.

 

Men jeg har prøvd å finne en bøylerifle i et "normalt" kaliber. :-)

 

Tenker da på 308 eller 223.

 

Er det noen som har sett det?

Link to comment
Share on other sites

"Ruslet innom J&F i Arendal for en prat og kanskje litt ammo..."

 

Noen som kjenner seg igjen?

 

Nå er jeg i alle fall den stolte eier av en Marlin 1895 SBL. Skal hente den i neste uke og er nødvendigvis en hel del klar for det!!!

 

 

Jeg er ikke en bøyleriflefanatiker og kjøpte ikke denne rifla fordi det er klare linjer tilbake til Doc Cassidy og gjengen. Har mulighet til å jakte masse rådyr i tett terreng (100meter og nærmere i 90 prosent av tilfellene) og da synes jeg denne var ett fullgodt alternativ.

 

Eneste jeg er usikker på er om den skal forsynes med et rødpunkt eller et scout sikte. Vil ikke ha vanlig kikkert til kjappe skudd i skogen med et såpasst rafft kaliber. Det går fortere med en scout eller aimpoint er jeg nokså sikker på. Har hatt Aimpoint ifm jobb i en god del år og er veldig fortrolig med det. Er bare usikker på om jeg i tilfelle skal velge med eller uten forstørrelse. Noen der ute som har litt erfaring å komme med?

Link to comment
Share on other sites

pr i dag har jeg en leupold vx2 med 1-4x 20 påmontert med en weaver svingmontasje på min marlin 1895ss i 45/70. den funker som snus, og får æ dr tett på, vipper jeg bare kikkerten til siden og bruker de originale siktene. var å testet rifla her om dagen, hadde samling innenfor tiern på 100 meter og hadde 10cm-samlinger på 200 meter som lå ca 35 cm under. det er fullt mulig å skyte elg på 200 meter med en marlin om man vet hva man holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Min 1895M har en Winchester 1,5-6x42. Denne kikkerten er altfor stor og klumpete, men den stod nå der da jeg kjøpte børsa.

Serien på bildet er skutt på 140m, med 350gr blykuler. Slengeren til venstre må jeg nok ta på meg selv.

 

DSC00774.JPG

Link to comment
Share on other sites

102sdq1.jpg

 

Denne funker best uten optikk. Felt 10 elg med den så langt, 8 med diopteret.

Hatt litt forskjellige sikter på den, men etter at jeg så at jeg skjøt like gode grupper på 100m med jernsiktene som rødpunkten, og at jeg skjøt raskere uten, samt at den er enda enklere og bære, og en mindre ting som kan gå i stykker kommer jeg nok til å holde meg til jernsiktene.

Er bittelitt trening og tilvenning om man er vant med optikken, kornet ser ut til å dekke for mye av målet, men i praksis gjør det det ikke.

Siktet er forøvrig fra XS.

Trenger ikke ha angst for å få glasset i panna heller.

Årets patron er Clary's 420grs blyplugg med gas chek, i litt over 1800fps

Finner jeg en av disse kulene i en elg, skal jeg ete opp resten av kulene jeg har liggende (ca 200) :D

Link to comment
Share on other sites

For denne tok de 6500,- Var en eller annen der borte som hadde vunnet den og solgt den til de. Tror han var ivrig etter å bli kvitt den. Ikke skutt med, box fresh. Kunne ikke si nei heller :)

 

Tror ikke det er noe de skal sitte med på lager akkurat. Så nesten stjerner i øynene på selgeren der borte da jeg sa jeg ville ha den...

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til denne:

IMG_0984.jpg

 

Ingen som har noe nytt på denne fronten?

 

Da har jeg fått bestilt meg en slik , Marlin 1895 SBL i 45/70. Norma som er importør av denne har vistnok en til på vei over dammen som ikke er solgt. Dvs resten er solgt før annkomst til Norge :wink:

 

Edit : Bilde viser vel en "GBL" , min er i rustfritt, "SBL". Resten skal være likt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk denne uken endelig min Marlin SBL :D Bestilte den gjennom Norma og makan til dårlig kontroll på når de forskjellige våpnene kommer skal man lete lenge etter.. Fikk jo først beskjed om at det tok 6 mnd, deretter uklare svar de siste 3 mnd, altså det tok 9 mnd før den kom. Hadde vel egentlig gitt opp..

 

Ser det er flere som lurer på denne og da kan det jo være lurt å få den lokale våpenforhandleren til kjøpe en over nett i stedet. Hørt om folk som har fått den hjem noen mnd kjappere da :roll:

 

Våpenet er det ikke noe å si på, synd de skal være så vanskelig å få tak på innen rimelig tid for disse er bare råtøffe...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dumt å gå litt ned på ladningen, men hvis du ikke har gjort det, så bytt ut den originale kolbekappa. En jeg kjenner har en GG i .450Marlin, og med originalkappa, så svei den i skuldra allerede på første skudd (Var relativt friske hjemmeladninger.). Originalkappa kjennes myk ut, men den har en avstiver inni som hogger som et knivbad i skuldra. Vet ikke hva Marlin tenkte da de installerte denne, men den funket kanskje greit i 30-30/.44/.357.

 

Har fått avgårde mine første skudd med min Marlin, med friske ladninger fra forrige eier (450 med Hornady 350gr kuler så beit det godt i skuldra ja :!: Ga meg etter 5 skudd.

Så ny kolbekappe blir neste, blir nok en limbsaver.

Fikk noen rapp over langfingern, men fant ut det beste der var å holde hånda så langt fram som mulig

 

Venter også på sikte fra Skinner som vel snart er på tur i posten. :)

 

Fikk også med en eske Cast Performance 395 grains blykuler - men på eska står det .452 , altså kuler til 454/460 osv.

Link to comment
Share on other sites

Fikk også med en eske Cast Performance 395 grains blykuler - men på eska står det .452 , altså kuler til 454/460 osv.

 

det er nok best å bruke .458 i marlinen ja. 452 funker i 460en min men bruker å size ned .458 heimestøpte 410 grainere å lade disse i 460en og det funker som snus. få tak i noen kraftplugger i .458 og prøv dem heller enn de små 300grainerne hehe... morro å få god presisjon med heimerulla ammo...pleier å få min marlin med microgroove-løp til å samle innafor tiern på 100 meter og er fornøyd med det.

 

 

løkka te med nyrifla

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dumt å gå litt ned på ladningen, men hvis du ikke har gjort det, så bytt ut den originale kolbekappa. En jeg kjenner har en GG i .450Marlin, og med originalkappa, så svei den i skuldra allerede på første skudd (Var relativt friske hjemmeladninger.). Originalkappa kjennes myk ut, men den har en avstiver inni som hogger som et knivbad i skuldra. Vet ikke hva Marlin tenkte da de installerte denne, men den funket kanskje greit i 30-30/.44/.357.

 

I påvente av at ny pinglekappe :lol: dukker opp, så tenkte jeg, i god kammerånd at her kan jo den originale kappa herpes i mellomtida.

 

Hos meg kjennes hele kappa hard ut, ikke bare rundt midtavstiveren. Så fram med batteridrillen og 6mm bor: (beklager dårlige bilder...)

P1000813.JPG

 

Etter å ha borret en rekke hull gjennom midtavstiveren bør den fjære litt bedre:

P1000814.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har også endel sprekker i kolben på min, bakom tangen på pistolgrepet.

Finnes det noen mulighet til å skaffe seg et laminert skjeftesett til disse fra Marlin?

 

Går i tanker om å pusse opp "Bjønnbørsa" litt nå, tror kanskje nytt skjefte og en A-Tec 6-CMM kan være tingen.

Noen andre som har noen tanker og innspill om dette?

Link to comment
Share on other sites

Har også endel sprekker i kolben på min, bakom tangen på pistolgrepet.

Hos meg er det også sprekt på innsida, synes godt dersom man tar av skjeftet.

 

Har trålt Raudnakke-trådene for tips ang liming av slikt, ser der at noen sverger til tyntflytende, sakteherdende epoxy mens andre foretrekker tyntflytende lynlim. (Side 5/6 i Kammerdrilling-tråden tror jeg det var)

 

Får se hva jeg får tak i av lim, og evt starte opp en tråd i børsemaker seksjonen

Link to comment
Share on other sites

Har revidert tanken om lyddemper her nå, kom frem til at jeg egentlig ønsker meg noe som er teleskopisk og ikke bygger så langt fra munningen og fram.

Ideen var at da slapp jeg å kappe noe særlig av pipa og likevel beholde riggen som relativt kort og hendig i skogen.

 

Noen ideer når det gjelder passende demper?

Link to comment
Share on other sites

Noen ideer når det gjelder passende demper?

 

Har en Alm IMS M2 demper på min Marlin 336, begge i SS. Skal se om jeg får knipset ett bilde eller to når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Demperen har da en klarering tilsvarende A4 ark brettet dobbelt mot magasinrøret (ikke nedkortet). Framsiktet har jeg nedkortet ørlite i fremkant og påført kald blånering.

Børsemakeren til Alm gjorde en meget pen og kjapp jobb, så tillater meg å skryte av dem. Og nei.. jeg har ingen relasjoner til hverken firmaet eller personer som jobber der.

 

 

 

Edit; fant ett bilde på telefonen. Som dere ser er framsiktet feil vei på dette bildet, det er fordi det stikker ørlite lengre ut når det er riktig vei. Nå sitter siktet riktig vei, måtte korte ned siktet fram til der korn beskytteren begynner. Har da på millimeteren klarering fram mot demper både m.t.p siktet og magasinrøret. Demperen er ikke større i diameter enn at stålsikter kan fortsatt brukes dersom det skulle bli aktuelt :)

normal_09112010324.jpg

Link to comment
Share on other sites

tja, smak og behag. God den der Marlin montajen, ganske sikker på at det er stål.

 

Selv har jeg gått for Leupolds quick release, ettersom jeg bruker to kikkerter til rifla. Til trening har jeg en billig Bushnell og til jakt en Leuplold VX-3. Har ikke merket noe treffpunkt forandring når jeg skifter mellom de to.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg en melding fra Petter hos Børselars om at min Marlin 1895 SBL har ankommet butikken 8)

 

zoom_1895sbl.jpg

 

Da har jeg vært å henta børsa sammen med 40 fabrikksmell til å begynne med. Federal ladet med 300grs Speer til kr 26,50 pr smell. Ikke så dyrt som jeg trodde egentlig. Skal uansett basere meg på hjemmerulla ammo i fortsettelsen. Tror jeg kommer til å bruke blykuler på 405grs med N530 ... Starter ihvertfall testingen med den kombinasjonen. Blir gøyalt på skytebanen imorgen vet jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nydelig verktøy. Å skyte fabrikkrullings til nær 30 kr smellen gjør vondt i pengeboka.. spesiellt når bøylerrifla er morro å skyte med. Hjemmerullings får man like mye og mer morro av, spesiellt når man har en tendens til å ikke slutte å skyte før ammokassa er tom. Personlig bruker jeg heimerullings lada med n130, noe som gir ei heimestøpt kule på 410 grain rundt 1900 ft/s uten at blåmerkene i skuldra blir alt for store hehe. Det er derimot verdt det når hjemmerullingsen kommer på 5-6 kroner hvis man må kjøpe blykulene.

kos deg med nybørsa. Venter spent på reaksjonen etter prøveskytinga di :P

Link to comment
Share on other sites

Børsa var aldeles nydelig og morsom å skyte med. Fikk banka ut 40 skudd idag og det ga lyst på mer. Nå er det på tide å bestille flere hylser og kuler slik at man får skutt mer :lol: Fabrikkammon med 300grs Speer kule ble kronografert til 1650 fot/SEK. Fin presisjon med Ghost ringen også . Stående fri uten noen form for støtte holdt niern greit på pistolskiva ( presisjonskive ) på 50 meter. Med litt mere trening blir nok dette bra. Blir nok å bruke Clarry's 405grs blykule tenker jeg. Ladetips til denne kula, eller andre tunge blykuler/ladninger, som kan brukes trygt i en Marlin 1895 mottas med takk. Gjerne med nok "omph" til morrofaktor og hjortejakt.

 

Avtrekket er litt tyngre en de jeg har vært vant til men rent. Alt i alt er jeg godt fornøyd med børsa etter første dag på banen. :D

Link to comment
Share on other sites

Ladetips til denne kula, eller andre tunge blykuler/ladninger, som kan brukes trygt i en Marlin 1895 mottas med takk. Gjerne med nok "omph" til morrofaktor og hjortejakt.

 

Jeg har ladet 405 grs fra Haglund med 42 grs N 130. Dette gav god presisjon og god hastighet i min 1895G. Den beste presisjonen har jeg imidlertid fått med 400 grs Lee og samme ladning. Også denne kjøpte jeg av Haglund.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tråden heter jo "Er bøylerifle noe å ha", og alle innleggene her tyder på mange entusiaster :D

 

Mi bøylerifle er ei Marlin mod. 1894 i .44magnum, ei hendig rifle som jeg liker godt.

Den har microgroove barrel.

Har erfart at den ikke er så glad i hjemmestøpte kuler. Prøvde litt forsjellig ammo i den, og så at de hjemmestøpte gikk sidelengs inn i blinken (ovale hull). Kanskje kulene var for myke og ikke tok riflinga, og dermed ikke ble stabilisert?

Mantla kuler har jeg ikke hatt problemer med.

Men den liker nok ikke de tøffeste ladningene, ser at hylsene deformeres litt i bakkant da.

 

Har ved 2 anledninger brukt den til å avlive påkjørt elg, på korte hold. Dette vil jeg si den er ideel til. De svære, tunge blyspisskulene får perfekt soppform uten å splintres i filler, og avleverer all energien effektivt i skrotten. Ingen gjennomskyting og fare for rikosjetter.

Bruker den og når jeg skal slakte Aberdeen Angus okser. Mer effektiv avliving skal du leite lenge etter. Et velretta skudd mot panna, og oksen går rett ned som en sekk, med beina under seg. Kula sitter alltid i halsskinnet, all energi er avlevert der den skal, og ingen rikosjetter.

Så det er et nyttig skytejern å ha.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...