Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Jeg har aldri prøvd en slik rifle, men har brukt kal. 30-06 lenge og også prøvd 375 uten å bli skremt av rekylen. Hvordan er 45/70 med tanke på rekyl ? Jeg har lest her at noen har vonde erfaringer både i skuldre og høyre langfinger. Jeg går også ut ifra at det tar litt tid å bli fortrolig med bøyle-mekanismen, slik at det nødvendigvis må bli mye skyting til å begynne med. Noen tips for en nybegynner på dette kaliberet ?

Link to comment
Share on other sites

Rekylen med en .45-70 er antagelig lang fra det værste man kan utsette seg for, men etter noen turer på banen har jeg sett meg nødt til å innføre et nytt begrep: "Marlinfinger" :wink: . Høyre langfinger får en del juling selv om jeg er utrustet med nette puselanker.

 

Hvis man lader selv kan man i stor grad regulere rekylen til et overkommelig nivå. Jeg testet ut noen ladninger med "trapdoortrykk" (300 grs RCBS med 54 gr Norma 201) i dag og de var ikke ubehagelig. Sprekere ladninger med tyngre kuler vil selfølgelig bite mer fra seg, men så langt har jeg ikke ladet noe som virker uoverkommelig.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å venne seg til å bruke lever action, rimelig intuitivt. Hvis du er gift så legg gifteringen hjemme når du drar på banen, ellers så kan du fort få skrelt av litt hud på ringfingeren.

Syntes rekylen på 405 grains kuler med 47 grains N130 var beskjeden, byttet så fra standard federal hetter, til CCI magnum hetter, da ble det en helt annen effekt. Treff punktet forskjøv seg ca 50 cm opp på skiva og det kjentes litt mer i skulderen, det er tydelig at magnum hetter har noe for seg i 45/70 ladninger, hvertfall om vinteren i 15 minus. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Siden mange kalle 45/70 for "potet-kaster" passer de jo bra at jeg bestilt en slik fra firmaet "jaktepotet" :lol:

 

Min Marlin 1895 XLR kostet 8500kr ny.

 

photo_308mxlr.jpg

 

Jeg har kikket litt rundt på amerikanske forum for å finne ut litt om hva man skulle velge.

 

Marlin XLR eller Marlin GG, og konklusjonen ble:

 

Marlin GG

 

fordeler: Kort

Ulemper: Ikke pistolskefte. (dette gjør hurtig repetering litt vanskeligere)

 

Marlin XLR

 

Fordeler: Noe bedre presisjon, lavererekyl, lavere smell, rustfri, pistolskefte, penere våpen.

Ulemper: Ca 1000kr dyrere.

 

Konklusjonen på flere forum var at dersom man øsnket en rifle til jakt skulle men kjøpe en XLR. Og dersom man skulle kjøpe en bamsebrems til selvforsvar skulle man kjøpe en XLR og så kappe løpet. Ved rask skyting var pistolgreppet vesentlig. (mente mange)

 

Rustfritt stål, pistolskjefte og laminatstokk er jo også ganske pent...

 

Så snart kommer postmannen med XLR til meg. :P (rent tekniskt sett så er det en gave til kona.)

 

Jeg har ingen planer om å kappe løpet, men det er morosomt å ha muligheten.

Link to comment
Share on other sites

Så snart kommer postmannen med XLR til meg. :P (rent tekniskt sett så er det en gave til kona.)

 

Gruble, gruble... Lurer på om min antatt bedre halvdel kankje ønsker seg en 1894C i .45 Colt, eller vil hun helst ha en 1895C med langt løp og 9-skudds magasin :wink: ...?

 

Uansett, så har hun jo plass til begge deler i "garderoben"...

 

Syntes rekylen på 405 grains kuler med 47 grains N130 var beskjeden

 

Det er ikke umulig at du er smidd av tøffere stål enn meg når det kommer til rekyl, men denne ladningen (405 grs RCBS med gas check) gav meg skikkelig juling fra benken i Guide Gun. Den er absolutt håndterbar fra sittende -med albuene hvilende på knærne- men etter ca 15 skudd fra benken begynte det å gå ut over konsentrasjonen og skulderen hadde fått en lekker marmorering i blått og gult. Dette blir den ladningen jeg komer til å satse på til elgen, men til mengdetrening og hyggeskyting kommer jeg til å bruke en vesentlig mildere ladning.

 

Uansett, så er .45-70 en hyggelig patron som jeg har blitt veldig glad i. Jeg blir varm om hjerteroten når jeg ser disse lubne patronene :D ! Særlig hvis de er toppet med en deilig blykule :D !

Link to comment
Share on other sites

Ulemper: Ikke pistolskefte. (dette gjør hurtig repetering litt vanskeligere)

Sludder og pølsevev, om du spør meg.

Men kanskje sant om man ikke skyter så mye. Men jeg Tipper jeg ligger på rundt 4-5 000 skudd med leveraction i året så det er mulig jeg er litt sidet. (jeg har altså en kolbe pisolfjanterier og lever, somjeg gjerne vil mbytte med rett.... :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pistolgrep på 336'en, og rett skjefte på 1895M'en. Synes egentlig begge er helt greie de. Foretrekker ikke det ene fremfor det andre, men skulle gjerne hatt big loop på 1895'en. Fingrene blir stadig såre.

 

Var ute å plinget litt på 250m. 30-06 øverst, de tre treffene med 450marlin ser dere sikkert, også er det vel et par-tre 22treff.

http://1.bp.blogspot.com/_77xOzWTaSvU/S3xcOvyAx7I/AAAAAAAAAAU/gBCj-ljAHmc/s1600-h/DSC00432.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vurderer sterkt blykule til høstens elgvelterfest. Er ute etter erfaringer på norsk jord med dette, kaliberet er 45/70 i en Marlin GG.

Våpnet har 8 elger på samvittigheten, uten at det har vært noe å klage på. har brukt 350grs Hornady FP og Nosler Partition 300grs. Med sistnevnte opplevde jeg å ikke få gjennomskyting i bogplatene på 1 skudd i fjor, dyret var en 270kg okse på svært kort hold (drøy meter) kula satt i skinnet etter å ha knust leddkula.

Grunnen til blykule er mest at jeg har lyst, tenker på en 405grs eller der omkring, med gas chek.

Støping er ikke aktuellt, erfaringer med design og type er svært interesant.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

leste en kuletest i vapentidningen ang 45/70- kuler. der kom woodleigh premium desidert best ut. Etter at æ kjøpte en pent brukt marlin 1885ss her i forrige uke, har æ skutt , målt og ladet en god del i nygønnern, og funnet ut at presisjonen er tildels godt brukbar normal_DSC00454.JPG

 

disse 5 ble skutt på 100 meter knestående i løpet av 6 sekunder.

 

har funnet ut at man må lade relativt hardt med 300 grainere for å stå norske storviltkrav og etter å ha lest på esken til bl a winchester sin fabrikkammo i 300 grain er det å konstatere et de ikke er godkente til storviltjakt i Norge.

personlig mener æ at man må lade selv, testskyte og måle hastighetene for å forsikre seg om at ammoen står anlagskravene til storviltjakt. Ikke minst på GG som har såppass kort løp.

om alle ikke har anledning til å forske fram disse resultatene, mener æ at de som har utstyr, kunnskap og anledning godt kan bidra til at vi som faktisk bruker/blir å bruke dette eminente kaliberet faktisk kan gjøre dette med godkjent ammo.

Til nå har æ kun funnet ut at federal har fabrikkammo som står kravet i 300 grain kule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg henter et spørsmål fra en annen tråd og spør dere her inne

Hva med Rhino ammunisjon med 350 gr. kuler ? Er det noen som har erfaring med bruk av disse ? Jeg har forstått det slik at disse er godkjente og klarer kravet til anslagsenergi på elgjakt.

 

Jeg har nylig kjøpt en Marlin 1895 GS. Gleder meg veldig til å prøveskyte den.... :P

 

Jeg føyer til et spørsmål om det er noen som har erfaring med bruk av disse siktene

http://www.brownells.com/.aspx/pid=2606 ... _SIGHT_SET , og samtidig spørre dere som har brukt dioptersikter om dere har byttet ut forsiktet som børsa leveres med når dere har montert diopter ? I tilfelle hva slags forsikte ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet forsikte til et vanlig sort stolpekorn fra Skinner. Den messingklumpen som utgjør det originale siktet er etter mitt syn ikke egnet for god skyting. Jeg foretrekker et rektangulært og massivt stolpekorn som er lett å se.

Link to comment
Share on other sites

Oh hey for en artikkel og skrivelyst trådstarter har :D Veldig interessant lesing, men jeg blir helt huggern i huet av å konsentrere meg så fælt :oops: Ser det er ei stund siden den ble skrevet, men det gjør da ikke noe. PS jeg har bare lest det 1. lange innlegget til trådstarter.

 

Jeg kjøpte meg som nevnt før i andre artikler her, ei sånn rifle i '92. Jeg satte på kikkert med en gang i butikken. Jeg var ikke direkte ute etter "cowboy" følelsen. Men jeg ville ha noe grovt, og letthåndterlig(jeg trudde den gang at det var ganske grovt, og rått siden hølet var ca. 11 mm, og f.eks 7.92 er 8 mm. Klart at 45-70 er grovt, men den er ikke det jeg kaller hissig ala en 375 osv., men realistisk sett er det vel et hav grøvre og mer anvendelige kalibre, siden den ikke umiddelbart med ferdigrulla 300 grains kule er lovlig til elg en gang, så lenge 6.5x55'n er det) Den kosta meg komplett 5500,-

Jeg visste pr. da ikke at den ikke dugde på elg, men jeg hadde uansett ingen store planer om elgjakt på det tidspunktet, så det spillte null rolle. Før jeg havna på denne nettsida her, så har jeg aldri giddi å sjekka opp hva som kan duge til hva. Jeg visste at alt jeg har av boltrifler er til elg og mer, men ikke at 45-70 med så...for meg....grovt høl ikke skulle duge gitt, men det fant jeg fort ut da jeg begynte å se på annslagkraft på 100 meter med f.eks 300 grains kule som jeg brukte.

 

Men det var like fordømt ei rifle jeg hadde ønska meg lenge. Eneste drawbacket var at jeg hadde hørt noeom ei sånn rifle som avtrekkeren visstnok fulgte med bøyla ned, og på den måten hadde man alltid kontakt med avtrekkern. Jeg har egentlig aldri tenkt på å spørre noen om det, så jeg aner ikke om det finnes, eller noen gang har fantes. Jeg likte ihvertfall den rifla enormt godt, og jeg skøyt definitivt 5 skudd mange sekunder fortere enn jeg klarer med boltriflene mine. Men det er selvsagt pga. at jeg ikke har trent så mye på å få til raske skudd med boltrifla. Det faller seg uansett mer naturlig med en leveraction, enn med bolt.

 

Men 1. gangen jeg skulle dra i avtrekkern, så var jeg skeptisk også. Ikke minst pga. at det satt en hard kikkert noen få cm. unna øyet mitt. Men da 1. skuddet var unnagjort, så ble det reine kosen å skyte :D

Balansen i leveraction riflene synes jeg er helt rå, i forhold til de andre våpna jeg har testa. Eneste jeg har fått gleden av å skyte med 45'n er 2 tiurer på topp samme høsten som jeg kjøpte rifla. Holdet var ca. 150-170 meter vil jeg tru. Jeg tok først et skudd, men det bomma. Så tenkte jeg først at kula måtte ha gått over, siden fuglen ikke reiste, men så tenkte jeg at dette var helt umulig, siden den var innskutt på 100 meter. Så jeg holdt ca. på huet, og dro på. Den datt ned og var stein dau. Kompisen min prøvde den andre tiur'n, men etter at han hadde 4 bom, så tok jeg og prøvde samme teknikk som på den første, og da datt den.

 

Kan trygt si det var mye kuler i lufta den morran... Til opplysning så var det nesten null ødeleggelse med 300 grains hulspiss 8)

Var bare høl inn, og høl ut, og vi hadde full kontroll på fugla hele tida, for dem satt i kantan av et hogstfelt. Så dem landa oversiktelig og greit for at vi kunne ha full kontroll på at dem var døde når dem traff bakken.

 

Unge, dumme og uerfarene som vi var...(dette er ingen unnskyldning for vår/min dumskap, det er bare en stadfestelse)...hadde nesten nettopp fått oss et nytt terreng, og var til en viss grad ikke nok kjent i terrenget til at vi kunne være 110% bombesikre på at det ikke lå ei hytte eller noe i skyteretningen :oops: Eneste vi er sikre på er at det ikke var hus, hovedveier osv. Men hytter og evt. snirklete skogsbilveier hadde vi dessverre null kontroll over :oops: Da etterpåklokskapen dro etter med oss, og hva vi egentlig hadde utsatt folk rundt oss for, så ble vi litt redde, og veldig skamfulle. Etter det har jeg ikke gjort dette, og jeg kommer til å tenke nøye igjennom hva jeg gjør i en sånn situasjon igjen gitt.

 

Jeg skøyt en del med 45-70'n iført bare ei T-skjorte. Og jeg skyter generelt en del på sommern, og da blir det mye i T-skjorte. Rekylen er det jeg kaller tung og langsom, derfor opplever jeg at f.eks. 7.92 har en kraftigere rekyl/mer ubehagelig rekyl, og at løpet vipper mer opp, enn jeg opplevde med den grove. Går like fint med T-skjorte på 7.92, men den føles hardere.

 

Mitt våpen hadde ikke utskjæringer på skjeftet, men det er eneste forskjellen også. Så lenge kikkerten funka, så gikk skytinga mer enn bra nok til jakt, men jeg må si at du er bedre med åpne sikter enn jeg var med kikkertsikte på akkurat denne rifla :oops:

Jeg brukte aldri min rifle med de åpne siktene, så jeg har null referansepunkt der. Da jeg skulle skyte opp sesongen '07, så var trådkorset helt ute å sykla. Tok litt tid før jeg "ville" innse det, for jeg trudde det var skyteferdighetene mine som var på bærtur, for jeg hadde ikke rørt annet enn haglene mine på ca. 10-11 år. Men det viste seg at da jeg testa 6.5x55'n samtidig som jeg hadde med 45-70'n, så gikk jo den helt perfekt. Men jeg skrudde nå ganske mange knepp mellom hvert skudd på den 45-70'n, og ingenting skjedde. Null treffpunktforandring på 1. skudd, men de neste kom lengre og lengre unna innerblinken :shock:

Da tenkte...hm, er det jeg som suger med denne rifla, er det våpenet som suger, eller er det kikkerten ? Tja, siden jeg håpa at det var kikkerten som sugde, så satte jeg meg ned foran pc'n da jeg kom hjem, og bestilte meg en 550,- kikkert rett hjem i postkassa. Ja, dere leste riktig. Kikkert til 550 nok.

 

Da den kom , så monterte jeg den, og dro på banen igjen. Og da jeg fikk skrudd den inn, så gikk det rette veien igjen :D Men jeg kom aldri unna det faktum at det var 6.5x55'n som ble med på jakt 8 av 10 ganger, og som jeg skøyt desidert best med av de 2 våpna.. Så jeg solgte den i '08 + at jeg solgte ei pumpehagle....alt dette for å finansiere lyddemper, gjenging, kapping, jaktklær og jaktstøvler.

Dette har jeg så langt ikke angra på, men det kan fort komme en dag. Men jeg har heldigvis en 1894 30-30 winchester i jubileumsutgaven i gull. Men den er det nesten uansett forjævlig å dra med seg på jakt. Men det er morro å ha den da :D

 

Forskjellen på den 30-30'n og den 45-70'n mtp bredde/solid å gjøre, så er det et hav forskjell. Man merker virkelig at den 45-70'n er lagd for å svinge noe kraftigere enn 30-30 ja.

 

Ønsker trådstarter lykke til med våpenet, jakta osv.

 

Hm, det ble ikke akkurat det korteste dette heller gitt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har noe nytt på denne fronten?

 

Som jeg skrev nederst i post nr 2, så er Marlin sin fabrikk i New Haven CT i ferd med å avvikles. Den er kjøpt opp av Remington og antall modeller og kaliber vil antagelig bli redusert til et fåtall. Om 1895SBL kommer til å produseres i fremtiden vites ikke, men jeg er uansett redd for at salget av Marlin kan komme til å medføre redusert kvalitet siden ingen av de ansatte er med på flyttelasset.

 

Og nei, dette er ikke ment som en aprilspøk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Fikk endelig hjem min Marlin SBL :D Det tok 8 måneders venting, men vel verd det.

Jeg installerte den såkalte "hammerspur" ifm kikkertmontasje. Skal bli artig å gå pa banen

og prøveskyte ikveld.

Planen er å montere en Leupold CDS med kulebanekompensator. Får satse på alt er på plass

innen elgjakta begynner.....

 

CIMG0012_WEB.jpg

CIMG0010_WEB.jpg

CIMG0009_WEB.jpg

Link to comment
Share on other sites

foxterrier: Rødpunkt sikte er bare midlertidlig. Jeg satser på en Leupold

VX-3 3.5-10x40mm CDS. (Custom Dial System)

Denne skal settes opp for 2 patrontyper:

1)Hornady LEVERevolution Ammunition 45-70 Government 325 Grain Flex Tip

2)Buffalo Bore Ammunition 45-70 Government +P 405 Grain Jacketed Flat Nose

Leupold skreddersyr disse kikkertsiktene etter ønsket ammunisjon, se link (http://www.leupold.com/VX-3CDS)

Eneste minus er at nevnte sikte ikke kommer i sølvfarge :( , det hadde passet litt

bedre på rustfri SBL'n....

Jeg kom forresten akkurat tilbake fra banen for å teste børsa. Nydelig å skyte med,

avtrekket er en drøm. Presisjonen er under 2 MOA, og da hadde jeg tatt av rødpunktsikte,

og bare brukt Ghost Ring sikte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en Winchester mod.94 og sliter litt med tanken på og montere kikkert på den til nå stilrene "lead slingeren"! 8)

Men saken er den at jeg blir ikke komfortabel med de originale jernsiktene. :oops: Er det noen som har en anbefaling med et litt mere stilriktig og bedre sikter. Gjerne linker.

Link to comment
Share on other sites

Har satt på "Barrelmount" diopter og nytt forsikte fra skinnersights.com. Anbefaler denne. Lett å montere selv (følg anvisning på nettsida.) , sykt rask levering. Men jeg kommer til å montere ei lavere frontsikterampe også. Måtte skru diopteret helt opp og file en del på kornet. Godt og oversiktlig siktebilde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...