Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Skal dele bilder av årets hjort(er) - men først må de skytes:$ Erfaringene med tidligere års slakt er at det er mindre ødeleggelser i de som er skutt med 45-70 enn de som er skutt med 6,5x55/308/30-06. Hastigheten på kulene er betydelig lavere og da blir - i alle fall slik barnelærdommen var - sjokkeffekten mindre. 

Link to comment
Share on other sites

Da er endelig en ekte bøyle-rifle i 44 mag. på plass i skapet.

Etter mange år med Browning BLR er det godt å ha ekte vare 🤠

 

45-70 hadde nok vært den ultimate bøyle-børsa, men både tinnitusen og lommeboka mente at 44 mag. var mer fornuftig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grattis! :D

Torsdag den 5/10 drar jeg ut med min Marlin 1895 GS, elg og hjort. F.o.m. mandag vil jeg prøve meg litt på rådyr på egen hånd. Får jeg skutt noe med Marlin vil jeg ta noen bilder og vise eventuelt slakt .

Utover høsten vil det bli noe smygjakt på hjort. Risikere jeg langhold over 100 meter tar jeg med meg 7mm.Rem.Mag, det er den jeg har skutt de fleste dyr med. 

Link to comment
Share on other sites

En typisk post hos meg, det er her bøylerifla med åpne sikter kommer til sin rette.

Hogstflater med hold gir meg litt prestasjonsangst, da føler jeg meg litt tryggere med noe flattskytende med god kikkert. 

Stort sett har vi mye kratt, Norge gror igjen, dessverre.

Jeg ser mye detaljer mens jeg ferdes rundt i skogen, denne morsomme trestubben hadde klart å klore seg fast til livet over en stein. Den fikk mange år på seg til en tømmerhogger tok alt håp fra det., det måtte et menneske til . 

Mye kratt.jpg

Klorer seg fast.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er IKKE  et skrytebilde, men en erfaring på mindre vilt enn hjort og elg.

Når jeg jakter hjortevilt og elg har jeg for det meste med meg en 7mm.RM med en Zeiss. Senest i går ble jeg med viltnemnda i nabokommunen på søk etter en påkjørt elg,  en elghund fikk losen på den og den tok veien inn i vårt terreng. Jeg ble med inn  sammen med viltnemnda og børse, jeg hadde to valg 7mm.RM. eller Marlin 1895GS i 45/70? Siden situasjonen var uviss valgte jeg bort Marlin. Vi kom frem til losen og kunne konstatere at dyret var friskt nok til å gå videre, bra var det. Derfor blir Marlinrifla fort valgt bort i visse situasjoner,. Jeg har prøvd denne uken å få en rådyrbukk uten å lykkes, jeg har sett to flykte brølende. Når jeg smyger ut på morgenen har jeg med Marlin, når kvelden kommer og mørket senker seg gradvis faller valget på boltrifla med Zeiss-kikkert. Åpne sikter på Marlin er kult, men har sine begrensninger. Den siste uken har jeg sett bra med rådyr og mange skuddsjanser med Marlin, de dyrene jeg har kunnet skutt har vært gode produksjonsdyr  som jeg har ønsket å spare etter noen magre år.  Så her en kveld oppe i en eikeås skremte jeg bort en passe bukk, jeg valgte å sette meg å vente utover en tidlig kveld  (kl.17:00, passe lys for et diopter). På  ca.30 meter hadde jeg fremme fire dyr, to voksne hunnkjønn og to mindre årskull. Jeg lot dem passere to ganger hvor de fikk forsvinne, de tuslet frem og tilbake, tredje gangen valgte jeg et mindre dyr og skjøt på 30 meter. Jeg kan ikke bare lufte denne rifla på godværsdager, det var litt på tide å se hvordan den leverte slakt. 

Kula var en 400 grain Barnes Original #30614. V/0= 564m/s. Ingenting var blodslått, der kula passerte var slaktet pent ivaretatt. 

hadde dette vært 7mm.RM. hadde det sett verre ut.  Jeg har opplevd styggere slakt med 30-30WCF. 

Et lite dyr.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest gjennom hele tråden her er konklusjonen at bøylerifle definitivt er noe man burde ha.

 

Mitt problem er at jeg ikke eier noen enda. Heldigvis har man en ledig slot i garderoben.

 

En Marlin 1895SBL er plutselig havnet langt opp på ønskelisten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

jeg var fast bestemt på en Marlin. Men etter å ha tafset på en pedersoli har tvilen kommet under huden...,,

 

Denne tafset jeg på

https://www.davide-pedersoli.com/tipologia-prodotti.asp/l_en/idt_91/rifles-model-1886-lever-action.html

 

denne lurer jeg på

https://www.davide-pedersoli.com/scheda-prodotto.asp/l_en/idpr_403/rifles-model-86-71-lever-action-boarbuster-model-86-71-lever-action-boarbuster-camo-red-dot.html

 

denne var den jeg egentlig ønsket meg

https://www.marlinfirearms.com/lever-action/model-1895-big-bore/model-1895gbl

 

 

Er det noen med erfaring i pedersoli 86/71 boarbuster vs Marlin 1895 gbl????

begge i 45/70

Link to comment
Share on other sites

Har sporting-utgaven til Pedersoli 1886; uten skinne med med autentisk utseende.. Stor, massiv, solid. Årtnli børse altså 😁

 

Skyter hjemmestøpte 405gr kuler i 600m/s - god punch liggende, grei sittende. Savner en plass å montere aimpointen, det blir jobb for børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Enig med @DoctoRoy her. Litt dumt at den bare kommer i orange-camo, for såvidt jeg kunne se var det den eneste med 19" løp, og som dermed kan sammenlignes direkte med 1895 GBL.

 

Hvis det etterhvert blir romsligere i våpenskapet og trangere på konto'n, så blir det nok 1886 eller 1895 i 45/70 her også.

Da mangler bare en 1873 i .357, så skal sykdommen være under kontroll for en stund :-D

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Wintel skrev:

Har sporting-utgaven til Pedersoli 1886; uten skinne med med autentisk utseende.. Stor, massiv, solid. Årtnli børse altså 😁

 

Skyter hjemmestøpte 405gr kuler i 600m/s - god punch liggende, grei sittende. Savner en plass å montere aimpointen, det blir jobb for børsemaker.

Ja det var den jeg fikk i fanget hos SweNor. Det var iltt av en rifle, men jeg tanker den er bedre til longrange på cowboy vis og kanske for stor og tung til jakt????

Nå har jeg en Uberti bøylerifle i 45colt, men denne perdersoli´en var mye "grovere/større"

 

6 timer siden, DoctoRoy skrev:

@BlackHillsRoy: Som den yngre garde ville ha sagt det: Åttekantet løp ruler :D Syns personlig det blir en mental kollisjon med oransjespettet stokk på bøylebørser:$

Helt enig at det er rart med den i orange..

Nå er det jo også de som synes at det er feil med kikkertsikte på en bøylerifle

 

Så jeg har vel egentlig landet på at en bøylerifle med kikkert også kan være orange, men da skulle den vært lagd av marlin (så kikkerten kommer dit den skal være...)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg gjort årets mest fornuftige våpenkjøp....fornuftig på den måte at jeg har hatt lyst på en sånn så lenge jeg har holdt på med jakt og skyting, prisen var finfin, og såvidt jeg kan se er det et fint eksemplar. Serienummeret begynner på 03, så det tilsier vel 97 modell. Pipa er blank og fin inni og redskapen ser ikke ut til å ha blitt skutt veldig mye.

 

40023843402_92c6fb91fe_h.jpg

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Her ser jeg at Marlin har kommet med nye 1894-modeller; en SBL-versjon av den i .44 magnum og (trommevirvel) .357 magnum! .357 høres ut som noe sykt morsomt, og jeg tror ikke jeg skal behøve å gå mange runder med meg selv (dvs. ØKH) for å overbevise meg om at anskaffelse av en slik sak vil sikre hjemmefreden for en stakket stund og som sådan er verdig og rett.

70433_Marlin-1894CSBL-SS_Order70433_0.pn

Nå er jeg ikke så gammel og distingvert, altså har jeg lov til å glede meg over rustfritt og laminat. Likevel hadde det vel ikke tatt livet av Marlin å tilby noe litt... penere, type Henry Color Case Hardened Big Boy? Åttekantet løp og litt snasen finish? Men men. Det skal vel gå å kjøpe en sånn en òg. Om jeg kjøper 1894en i .357 mangler jeg jo ennå jekkebørse i .44 magnum, .45 Colt, .30-30, og gledelig mange flere! :D

Link to comment
Share on other sites

Har hatt lyst på en heldempet Ruger 77/44 because of reasons...

Men så denne, og med nye fabrikkversjonen til Marlin virker det enda mer oppnåelig...

Går selvfølgelig langt utenfor det klassiske, men som en rådyr og smårovvilt børse virker den helt rå...ikke egnet eller presis...men rå :ph34r:

 

Behøver ikke gjøre stort mer enn å korte ned rørmagasinet...hmmmm

 

Marlin-1894-Suppressed-630x339.png

 

http://www.wideopenspaces.com/must-see-suppressed-marlin-1894-thing-beauty/

Link to comment
Share on other sites

@slemmoVisst er det artig. Det er omtrent så artig du kan få det, med klærne på det. Spesielt i 45/70. Fin video.

 

Har desverre måtte kvitta meg de fleste, pga trang garderobe og Kragdilla.

 

Har bare igjen en 1894 Lightweight rifle i 30wcf med våpen nr.43xxx. En ganske gammel dame det, som forsatt skyter godt. 

Men jeg er i tenkeboksen med litt skumle planer.

Vurderer skamkapping av pipe og scotmontert Doctersight. Kapper jeg pipa på 40 cm så får jeg en totallengde på 89cm.

Da ryker muligheten til å lade til storviltkravet (Jeg har 64 cm pipelengde så det er oppnåelig i min.) Men det blir nok ei super ruslebørse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg synes å dra kjensel på kikkerten på den Win.94"Big Bore" i midten.- Er det en "ekte" Weaver (2,5x) av god gammel årgang og med stålrør? - Kaliber kan være .356Win. men ev også .375W. eller 307W

 

Øverste ser ut som en eller annen jubileumsutgave fra Winchester, men noe uvanlig avslutting frem på skjeftet. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann! Helt ny på forumet her. Jeg er også helt fersk jeger og ser frem til høsten og min første jaktsesong. =) Jeg ser med glede at det er interesse for bøylerifler her! Jeg fikk denne, en winchester 94, til jul av frøkena og håper på å få trent nok til å klare skyteprøva og jakte rådyr med den. 

 

Jeg lurer på, hvilke andre dyr passer det å jakte med 30-30?

 

Ellers vil jeg si at dette virker som et flott forum =)

IMG_20180301_221417_801.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Velkommen skal du være. Bra dame du har @Kain, pass godt på henne.

 

Du kan bruke 30-30 wcf på alt du vil skyte med rifle, bortsett fra elg, hjort og rein. (Noen lader de til også å klare anslagsenergikravet på disse, men det er for viderekommne entusiaster). Den har fornuftig hastighet, som gjør at du ikke trenger å være redd for å "sprenge" mindre dyr. På matfugl er jeg usikker på hvor gunstig det er med vanlig jaktammo, kanskje helmantel (hjemmeladd) å foretrekke. Vet ikke, har ikke prøvd.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, 8X68S skrev:

På matfugl er jeg usikker på hvor gunstig det er med vanlig jaktammo, kanskje helmantel (hjemmeladd) å foretrekke. Vet ikke, har ikke prøvd.

8X68S har nok en begrunnet skepsiss. På matfugl er nok helmantel å foretrekke, jeg har ikke gjort det, men skjærer har jeg skutt. Hadde det vært en due ville jeg sett bort fra den som mat. Større fugl kan mulig gå ved gunstig treff. Tut og kjør på grevling og rev.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for velkomsthilsener, gratulasjoner og svar ^^,

Da antar jeg at det blir å satse på rådyr i første omgang og la hagla ta seg av småvilt. Tror ikke jeg skal sette meg inn i hjemmelading helt ennå. Føles som det er nok å lære med alt rundt jakta, for øyeblikket =)

 

@8X68S Hehe, så sant. Ho er veldig bra og jeg passer på ho så godt jeg kan =P 

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte sidste efterår en Marlin 1895 GBL 45-70, da jeg altid drømt om en lever action, ville egentligt helst have en 30-30 men kravene til anslags energi dømte den ude og jeg måtte vælge en 45-70.

 

Jeg startede med at montere picatinny rail og en stor kikkert, men har nu afmonteret det til fordel for et Skinner Express åbent sigte samt Skinner Bear Buster front sigte , jeg har dog ikke haft mulighed for at prøve det endnu.

IMG_20180304_110049.jpg

IMG_20180304_110054.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...