Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Og der var storviltprøven i boks med Guide Gun også :) 

Skjøt sittende denne gangen også, godkjent på første forsøk.

Men det er fortsatt langt igjen til jeg skyter like bra som med boltrifle i 6.5x55 og 30-06. Avtrekket (Wild West Guns Happy Trigger) trenger også litt arbeid, det har mere kryp enn jeg liker, selv om det er bedre enn originalavtrekket. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Stevens High Power 425 er interessant:

Det skjedde mye interessant i perioden et par tiår før og etter århundreskiftet 1900. Jeg har sett betegnelsen .30-30 Remington. Jeg tror med sikkerhet at det er snakk om .30 Remington. Jeg har et oppslagsverk av Trond Strømstad og Vidar Andresen som inneholder det meste av patroner før 1995, hadde det eksistert en .30-30 Remington så hadde den stått der. 

For å ta en enkel oppsummering:

John Browning fikk tidlig på 1900-tallet patent på sin halv-auto rifle som han solgte rettighetene til Remington. Remington ga den betegnelsen Mod.8. FN i Belgia intoduserte den  som mod.1900. Etter det jeg finner så startet Remington produksjonen av mod.8 (semi-auto) i 1906. Samtidig introduserte de flere nye patroner for denne rifla. .30 Remington i 1906. .32 Remington i 1906. .25 Remington i 1908. .35 Remington i 1908.

Om .30 Remington kan en i korthet si er en rimless variant av .30-30 WCF som var svært populær på denne tiden, en kraveløs variant for halv-auto rifle (omtalt som 30-30 Rem.) I følge Wikipedia kan man lade .30 Rem. etter .30-30 WCF tabell helt trygt. Når vi ser på kalibere som ble brukt i Stevens High Power mod.425 (år 1910) så har de valgt å bruke Remington sine fire nye kreasjoner for Rem. Mod.8. 

Ellers kan en merke seg at .32 Remington også er en kraveløs versjon av .32 Spl.Win. 

Bilde under:

A: .25 Remington intro. 1908. for Rem. mod.8, også kamret for Stevens HP.425.

B: .25-35 WCF intro. 1895 for Win.mod.94, eksemplet her viser at .25 Remington ikke er en kraveløs variant av denne.

C .30-30 WCF intro. 1895 for Win.mod.94

D: .30 Remington intro. 1906 for Rem.mod.8, også kamret for Stevens HP 425.

E.32 Spl.Win. intro 1902 for Win.Mod.94 

.32 Remington har jeg desverre ikke i samlingen min, savner denne . Den ble også introdusert for Rem.mod.8 i 1906. Den er nøye beskrevet som en kraveløs variant av .32 Spl.Win.  I følge mitt oppslagsverk så ser de helt like ut bortsett fra krave/kraveløs. Den ble også kamret for Stevens HP. mod.425.

F.35 Remington intro 1908 for Rem.Mod.8, også kamret for Stevens mod.425.

 

Etter alt det jeg finner ut så har Stevens valgt alle (den gangen) de fire nye Remington patronene for sin mod.425.

DSC03091.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det kom to kalver forbi winchestern andre dag i elgjakta. Begge la seg uten mye styr😀

Ble en til noen dager senere. 356win virker som et godt kaliber til elg. 

Slang på en leupold 1,5-5x20 rett før oppskyting påga jeg måtte bytte og file ned kornet for å få riktig treffpunkt og har meget begrenset tilgang til kuler. 

Hadde 6 stk 220 Swift igjen etter første helga i jakta, så jeg måtte ta i bruk 308w de andre helgene, men det er nok like greit da det kan bli noe lengre hold på det valdet vi har dyr igjen på. 

 

Noen som har sett på big horn armory modell 89? Da snakker vi elg velter! 

IMG_20190928_083704.jpg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Ja, da har jeg prøvd å være litt kreativ. Fikk tak i et Spuhr interface som ble frest og borret slik at det kunne festes på låskassa i hullene til bakre kikkertklakk. Et Doctersight ble montert på toppen, og se der, min winchester 94 trapper fikk nytt liv. Har prøvd forskjellig, både kikkert og rødprikk, men det meste blir høyt, klumpete og stygt. Dette er faktisk det minst skjemmende jeg har sett, og så lav at man har kinnkontakt med kolben. Mine aldrende øyne fungerer bra på hold, men dårlig i kombinasjon med åpne sikter, ghost ring type diopter funker greit, men krever godt lys. Med litt øvelse tror jeg at denne rødprikken og jeg kan bli venner. Innskyting på 50 meter ga 3 skudds grupper på 30-35 mm med 240 grs hjemmestøpt, godt nok til å ha mye moro med. 

72FDFC6A-E9C7-4EF8-A935-63EB64279189.jpeg

558364B4-9657-4D1F-A7C6-15BEFE610EFE.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

(Edit, fordi jeg rota):

 

Kan man gjenge en 1894 CSBL sånn uten videre? 1894 CST som har samme magasinrør og pipelengde har gjenger.. så kan ikke være noen større sak?

 

1894 CSBL .357 + gjengejobb + passende demper + rødpunkt = Ei tohi varjatas drømmelekebørse...

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Er bøylerifler noe å ha?" 
Ja, dette spørsmålet pendler frem og tilbake i hodet mitt. Det gjorde det for 8-10 år siden også. 😉

Jeg har vært forelsket i bøylerifler siden jeg spilte Fallout: New Vegas, tilbake i 2010. (For de som skjønner hva jeg prater om her.)

Den gangen (2012) endte det med at jeg kjøpte en Marlin 1895 i .45-70 Gov't. 
Dette er et grovsmidd våpen, og ikke noe presisjonsinstrument. Jeg prøvde frem og tilbake med 2 forskjellige kikkertsikter, og til slutt med diopter. Jeg prøvde masse forskjellige ladeoppskrifter og kuler. Det ble også litt diverse børsemakerarbeid for å prøve å utbedre problemer med mating, og et mildt sagt grusomt avtrekk.

Det endte med at jeg solgte rifla etter 3-4 år. Det var ikke noe feil på den, men jeg klarte ikke å skyte bra med den. Ikke i nærheten en gang!

Jeg vet ikke om denne rifla, kjøpt i 2012, faller innunder den verste problemperioden til Marlin/Remington, og om det forklarer litt av utfordringene?

Men nå sitter jeg her igjen, fortsatt like forelsket i bøylerifler. 

Drømmen hadde vært å funnet en litt gamlere, "JM" stemplet Marlin 1895 eller 1894, gjerne en "cowboy" modell med 8-kantet løp. 

Vet noen av dere hvordan nye Marlin rifler er i dag? Har de fått luket ut noe av problemene de har hatt?

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

"...Så vidt jeg har fått med meg skal helt nye Marliner (2017 og nyere) være helt toppers hva gjelder kvalitet og hvordan de er skrudd sammen. I åra opp til da er det ganske varierende, fra helt jævlig til mandagsprodukt…"

Huffda…dette er i særklasse sterke påstander. Derfor forventes takksamt nærmere begrunnelse og dokumentasjon. Med tanke på at mange gjester, brukere og andre interesserte leser herinne på kammeret, så kan ikke en slik påstand gå upåaktet hen. Skjøt no seinest med ei eldre velbrukt 1894 Cowboy i 45 Long Colt. Fungerer perfekt. For ei tid sia både ei i .44 magnum og ei i .357 mag. Helt ok de også. Sikler no heftig på ei  halvgammal 1895G i 45-70, som både ser og kjennes helt grei ut. Litt trå i mekanismen, typisk lever-action avtrekk. Helt okei. Kjøper den nok.

 

Hva i all verden bygger du dine påstander på? Hva er det du "så vidt har fått med deg"?

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Var borti en ny 1895g ifjor vår. Denne var særdeles dårlig tilpassing mellom tre og metall. Så gjennom mellom låskasse og stokk. Leveren sto halvveis nede og sluttstykket i midstilling,når jeg tok den ut av eska. Å der sto de fast. Ga bøyla en liten rapp å fikk løsna mekanismen,å fikk den til å gå men varte ikke så lenge. Låste seg når den var helt åpen, og av og til midt i lade grepet. Presisjon derimot var veldig go, og fin blånering. Kjørte til Drammen å levera børsa tilbake til jaktdepotet. Fikk den igjen 14 dagar seinere, ikke hatt noe tull etter det. Fjerna lakken på treverket å olja den opp istedet, synes det gjorde seg🙂 Avtrekk er også helt ok. Tungt men reint. 

DSC_0983.JPG

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, BC.Airn said:

Huffda…dette er i særklasse sterke påstander. Derfor forventes takksamt nærmere begrunnelse og dokumentasjon.

Oi, ganske sterk kost dette også. Hvis du mener du kan forvente dokumentasjon på ett internettforum, så trur jeg du har misforstått konseptet. 

 

35 minutes ago, BC.Airn said:

Med tanke på at mange gjester, brukere og andre interesserte leser herinne på kammeret, så kan ikke en slik påstand gå upåaktet hen

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med den setningen, men det er skrevet uendelig mange forum-bytes om dette på våpenrelaterte sider etter Remington / Freedom Group tok over Marlin i 2007, så hva du enn mener med det du skriver - så vil jeg påstå at dette ikke har gått mange bøyleinteresserte upåaktet hen.

Generelt bør alle ta alt de leser på internett med en klype salt, gjøre sin egen research og gjøre seg opp sin egen mening. Også om dette. Og ikke gjøre oppmerksom på at det kan være ett problem, selv om man mangler egen erfaring og dokumentasjon, trur jeg ingen er tjent med.

 

35 minutes ago, BC.Airn said:

Skjøt no seinest med ei eldre velbrukt 1894 Cowboy i 45 Long Colt. Fungerer perfekt. For ei tid sia både ei i .44 magnum og ei i .357 mag. Helt ok de også

Nettopp siden dette er såpass kjent, var det nok implisitt at gamle våpen produsert før Remington tok over produksjonen 2007 er gode greier. Det er sikkert produsert gode børser mellom 2007 og 2017 også, men det er nok litt mer hit and miss. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå maa vi slutte med dette evinnelige fokuset på kvalitét herínne, og heller la gledespoengene styre valg...ta seg tid...nyte og heller kose seg med hva en selv vil fokusere på. Alle har ikke de samme krav til kvalitet, eller dokumentasjon på enhver påstand...

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Min første Marlin 336 ga ingen gledespoeng i allefall. Produsert før overgang til Remington. 

Hadde en fabrikasjonsfeil i kassen, såppas graverende at børsemakeren til butikken jeg kjøpte den fra sa at den absolutt ikke måtte skytes med. Men reklamasjon på en helt ny rifle viste seg å ta ett år og ørten eposter. 

Mottok etter hvert en ny som var blant de første etter overgang til Remington. Tilfeldig kanskje, men den var i allefall ok.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, BC.Airn said:

[...]

Hva i all verden bygger du dine påstander på? Hva er det du "så vidt har fått med deg"?

Rundt 30-40 stk Reviews av riflene (1894 CSBL, 1894 CST, 1894 CSL, 1895 Trapper, 1895 DARK, 1895 GBL, 1895 SBL, 336 DARK), en hel rekke Videos på Youtube, Full30 og Fjasboka, og fem-seks PMs til diverse Users av Forums jeg er på.

Konsensus er at 2017 og nyere er av god kvalitet, en del har gått så langt som å skrive at deres modeller produsert i 2018 og 2019 er "minst like gode som originale JM-produserte". 

I årene frem til 2017-isj kan du gjerne google selv. F.eks. søk på "Remlin". Her er det standard at tilpasning mellom treverk og metall suger balle, skruer er helt ødelagt av bruk av feil skrujern, sikter står skeivt, og det er synlige grader på kanter f.eks i kassen og på bøylen/spaken.

 

Og jada, jeg skal legge ut noen bilder av min når den kommer, den er produsert tidligst midt i 2018 en gang uansett, som er når de ble satt i produksjon.

 

3 hours ago, ståle240 said:

ar borti en ny 1895g ifjor vår.

Vet du hvor gammel denne er (vet du produksjonskoden (to bokstaver i serienummeret))? :)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 

 

 

8 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Vet du hvor gammel denne er (vet du produksjonskoden (to bokstaver i serienummeret))? :)

 "MR" i serie nummeret,fant ikke noe på det,men står "EK" på venstre side av løpet,å detskal visst bety Mai 2016😉

 

Edited by ståle240
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 25.1.2020 den 15.22, Jegerbombom skrev:

 

Lekkert😊

Han sa at den også er tilgjengelig i kal.410...er det som i hagle kal410?

Altså at det kan skytes både kulepatroner og hagle410 i den?

Om man får tak i noe slikt i .410 her til lands så ender den opp nettopp som en slik en uten noen "systemrifle egenskaper" mht bytte til rifle kalibre ol. slik jeg forstår det  i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde en Marlin 1894 CSBL for noen dager siden, positivt inntrykk:

Den var morsom og leken, mekanismen var tight og fin, lett og rask å repetere. Rifla har kaliber ,357 Mag. Løpslengde 16,5" Nå er den også å få i .44 Mag. Hadde det ikke vært for våpengarderoben så ville jeg vurdert en slik, men jeg har mye jeg kunne tenkt meg dersom jeg kunne handlet en del ekstra😀 

Marlin c.jpg

Marlin b.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ser fram til prøve med diopter og litt lettere kuler enn de vanlige 150-170 grs i 30-30'en.

Ladet opp meg noen Sierra 110 grains varmintkuler og N-120 krutt. 

 

Vet ikke om den praktiske bruken med såpass lette kuler har noe for seg på t.eks Rådyr i hastigheten (estimert V/0 ca +700 m/s) som 30-30 byr på...

Noen som prøvet disse el lignende?

DSC_0003.JPG

DSC_0001.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

20200316_145324.jpg

 

Må ha noe å fikle med når en skal holde seg hjemme ;)

 

Fikk et spørsmål på sidelinja om hva alt er;

Marlin 1894 CSBL .38/.357, med XS Lever Scout

Hausken SK156 i 9 mm og 1/2"x28, JF gjenga den for meg som del av pakketilbud.

Aimpoint Micro H2 2 MOA, byttet fra fast Weaver-montasje til hurtigfeste med LRP-sett

Magpul MS1-jallareim som byttes ut ASAP til noe som ikke glir..

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoy Jeg har ikke fått støpt og prøvet enda, venter på litt bedre vær og temperatur 😊

Det er et "single" blokk 405 grain RN og med hollow-base. Håper nummer fremgår av bilder.

Min gamle var også Lee 405 grs og med hullspiss, men i 457 som ikke ga tilfredsstillende presisjon. Har nå forsøkt øke diam også på denne med hjelp av boremaskin og slipemiddel så skal bli spennende å teste begge disse fremover 😇

DSC_0033.JPG

Screenshot_20200317-214945.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Besøker denne fine tråden på turistvisum. Bare så det er nevnt, @bobby, den .457- kula kan kanskje være et godt utgangspunkt for pulverlakk. Hvis du vil prøve det. Da er det igrunnen like greit at kula er litt snau i dimensjonene i utgangspunktet (lakken legger på to-tre tusendels tommer). 

Lykke til med ny kule, den ser finfin ut!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hei! Jeg tenkte å anskaffe meg en rådyr rifle i 30-30. Det står mellom en helt ny Marlin som koster ca 7-8000 kr eller brukt til ca 4-5000 kr. Har de nye blitt bedre eller bør jeg satse på en pre-Remington?  Har også vurdert Henry, da jeg har en i 45-70 som jeg er meget fornøyd med, men jeg ser prisen har steget noe voldsomt. Blirt fort 13 000 kr. 

Edited by FJelldal1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, FJelldal1 skrev:

Hei! Jeg tenkte å anskaffe meg en rådyr rifle i 30-30. Det står mellom en helt ny Marlin som koster ca 7-8000 kr eller brukt til ca 4-5000 kr. Har de nye blitt bedre eller bør jeg satse på en pre-Remington?  Har også vurdert Henry, da jeg har en i 45-70 som jeg er meget fornøyd med, men jeg ser prisen har steget noe voldsomt. Blirt fort 13 000 kr. 

Brukt Marlin er et bra valg. De originale brukte er vel så bra so de nyproduserte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk kloa i denne før jul hos jakt å friluft. En sbl i 45/70.  Har ikke fått prøvd den ordentlig før nå i det siste. Var igrunn ganske spent på hvordan den var. Er et innbytte våpen som visstnok skal være lite brukt. Bærer å preg av det. Ingen bruksmerker i det hele tatt. Så var derfor spent på om jeg hadde fått en av de beryktede remlins'a. Så kjøpte meg en pakke med svindyr federal ammo å dro på banen. For å si det mildt så burde jeg kanskje prøvd på låvedøra her hjemme før jeg prøvde ringskiva. Av de første 3 skudda fant jeg igjen et nederst på det hvite. Menn etter å ha skrudd den opp en god del så må jeg si at den går utrolig godt med tanke på det korte løpet å forferdelig harde avtrekket. Blir nytt Wild West Happy trigger kit før jakta. 

Samler vel i 5 cm grupper når sjåføren gjør jobben sin.  Gleder meg til jakta nå😄

15912942731512087237819791956605.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ei fiiin gammal åttitalls Winchester 9422 i .22magnum i huset. Artig kombinasjon, som det skal bli moro å finne uttav hvordan den går. Har noen pakker forskjellig ammo, og med en liten Leupold 1-4 kikkert i stålmontasjer bør det bli rett så bra. Blir interessant; Kan komme med litt bilder og erfaringer, om interesse. Har prøvd med åpne sikter, men ikke de beste for halvgamle auer, dessverre. Håper samlinger krymper med kikkert montert. Men skikkelig skøy å skyte med, da. Ikke så mange å se av disse, så ganske moro å ha ei. Litt western følelse er ikke så dumt altså, fint kaliber i ei fin børse.

 

Heier på bøylebørser!!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...