Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

16 minutter siden, Vaquero skrev:

Her mangler jeg vel 307 Winchester? Hylsebunnen på disse er stort sett like. At det er ulike delenummer på magasinrørene er mulig siden du har lest det. Dersom en kjenner en som har en Winchester i 30-30 kunne en jo bare skru ut å sjekke. Jeg skrudde ut mitt en gang, det gikk greit uten mye styr. Dersom det er lettere å få tak i et mag.rør fra en ordinær mod.94 i .30-30WCF? Lengden må jo stemme dersom det er aktuelt å bytte, er røret ditt bulket? 

DSC01837.JPG

 

Ja her har du nesten alle :-).

 

Nei. ikke noe galt med røret. Jeg tenkte litt på å bytte treverket på den, og lurte da på om forenden har samme hull. Åpenbart har den det da. Men rart dette med de forskjellige delenummerne. Pluggen i enden og skruen er også forskjellig ifølge delelista. 

Link to comment
Share on other sites

Det er mye mer "romlemantisk" med Winchester 94 enn denne Parker Hale Classik 81 i 7mm.RM. 7mm er fin og trygg å ha på storvilt under alle forhold, regnvær - lange hold - energi så det holder hele veien. 

Denne rifla tar jeg ikke mye hensyn til, en billig arbeidshest. Alt det andre "skrotet jeg har" etter andres syn er det verre med, de er børsene for finvær og forsiktighet ellers. Rådyret jeg tok i dag med 7mm.RM på ca.50 meter med en Duralyt 2-8x42 var ingen spennende jaktsituasjon eller opplevelse. Kona ga meg 3 timer på skauen, vi måtte reise hjem da. Her ble det bare å legge dyret ned å få tømt og flådd så fort som mulig...

20181002_115315.jpg

Billig arbeidshest, den blir stelt med likevel, den er med på det aller meste.

 

Win.94 FTX.JPG

Skal en være ekte emosjonell så bør det være kuler uten rød plasttupp. Hadde rådyret jeg skjøt i dag blitt skutt med denne hadde dette vært en større opplevelse for meg.

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, mig16 skrev:

Gratulerer med rådyr :-). Jeg var ute selv med Big Bore'en i går morges, men så dessverre ikke noen rådyr. Tror nok de er i hagene nede ved byen og spiser epler :-).

Takk så mye, legg ut en rapport når lykken har snudd seg. Det er jo koselig å bare tusle litt rundt med riflestasen med et lite håp i tankene, ikke minst å se spor og annet vilt. 

Eplene i bygda er vel snart eller for det meste borte nå? Da bytter de beite. 

 

Edit: Winchester mod.94 Big Bore er ikke hverdagskost, dersom du skyter noe med den er det opplysningsplikt her på Kammeret...:winke1:

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

.348 Winchester og deres rifle mod.71 er et spennende klassisk konsept.

@Foxterrier

Flott for de som har denne rifla at noen løfter frem fabrikkprodusert ammunisjon . Det kan til tider se kleint ut med ladekomponenter også. Om jeg ville ervervet en slik rifle i dag for jakt tviler jeg på. Det som spøker er tilgangen på kuler i dette sære kaliberet dersom EU får til et forbud mot bly i jaktpatroner eller generelt blyforbud. Om det vil komme alternativer til bly i denne versjonen blir spennende å se hvis det verste skulle skje. Det som er interessant når vi kikker på denne .348 patronen så har den samme rim/rand diameter (15,30mm.) som .50 Alaskan og 45/70 Govt. En patron som .50 Alaskan i en Marlin 1895 som YouTube-snutten under her viser ville vært fristende. Jeg falt litt for den:D

 

DSC01845.JPG

.50 Alaskan og 45/70 Govt. har samme hylselengde, 53,30mm. .50 Alaskan er en .348 hylse med samme hylsediameter i bunnen, rettet ut og kortet ned. .45/70 er slankere i diameteren.

DSC01850.JPG

 

Jeg er ikke skuddredd, men jeg er pingle nok til å ha kledd meg litt mer enn T-skjorte....

 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

.348 er en flott patron og ytelsen er vel et sted mellom 358 Win og 35 whelen, kanskje nermest den siste. 

.50 Alaskan skulle sikkert gjort seg i en bøyle, ser iaf artigt ut☺...  "bær fram båskape" skulle vi sagt på trøndersk. 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Da ble det en tur i grålysningen på meg og Big Bore'en. En del ferske spor etter rådyr og elg var det, men vi så ingen. Kanskje de så, eller hørte, oss da. Noe frost på bakken enkelte steder, så det var ikke lett å gå stille. Men det var uansett en flott morgen i skogen.

 

Den observante leser vil kunne legge merke til installert optisk så vel som sonisk ekstrautstyr, noe som er høvelig for en distingvert herre med gråstenk :)

IMG_0145.JPG

IMG_0149.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

IMG_20181110_165529.jpg.ab834801cb8fbc5ac3c865a3aeeaca40.jpgDa kan jeg endelig melde meg inn i bøyleklubben 😘😁 ei Winchester 94ae i 356 Winchester ☺ har foreløpig bare skutt to skudd med den og det føltes veldig bra. Hadde ladet opp 2 skudd med 220 speer før jeg dro på posten å henta den😂 jeg tar veldig gjerne imot ladedata hvis det er noen som har.

 

Har akkurat bestilt meg skinner diopter og frontsikte. Etter å ha lest gjennom denne tråden og googlet litt bestemte jeg meg for at det var det beste alternativet. 

Vi har en okse igjen på kvota, så jeg har et lite håp om å få felling med den i år😁

Skruen til frontsikte er borte. Er det noen som vet hvilken gjenge det er? IMG_20181110_165535.jpg.06fda41bb095251bfa20cdf04de8eacf.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Det ser ut til at du var heldig med en pen stokk. Frontsikte/kornklakken på min hadde ikke skrue, den var loddet på. Jeg fjernet kornklakken på min fordi den skjermet mye av sikten for dioptersikte. Jeg fikk en børsemaker til å fjerne denne (varmearbeid) med nytt korn rett på løpet i et utfrest spor. Diopter er jo ikke tema for deg ser jeg. Håper du legger inn noen ord når du har skutt noe vilt med den, gjerne litt om dine erfaringer med ladninger. Hylser bør en bygge seg opp et lager av til denne .356en. Kuler er det også lurt å sikre seg når tilgangen er der. Har man valgt et sært kaliber må en bite i det å investere i en del ekstra for å holde den gående. Det koster å være kar...:D

 

Et lite tips for å få hylsene til å holde lenger: Ikke press hylsen mer enn du må i size-dien. Ikke kjør den til kontakt med hylseholderen., da strekker hylsen seg mye mer og du må trimme oftere = kortere  levetid på hylsa. Klarer du å kamre hylsen normalt ved at du stopper pressa/sizeing 1,5 - 2mm. før du når hylseholderen kan du spare hylsa mye. På min .30-30 Winchester og .45/70 Govt. stopper jeg sizing 1,5 - 2mm. før jeg treffer hylseholderen og jeg trimmer hylsene sjelden og de kamrer glatt. Ti omladninger er ingen problem i mitt tilfelle. 

 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takker for tips. Jeg fikk med ca 400 engangsskutte hylser. Begynte å helpresse etter instruksjonene i diesettet. (sikkert 4-5 år siden sist jeg helpressa ei hylse og enda lenger siden jeg har stilt inn ei die) helpressa 5-6 hylser før jeg kom på at jeg bruker å jo å stille dia slik at skuldra bare såvidt blir berørt. 

Så var det krympen sin tur. Det ble så som så, dia ble stilt for langt ned og det endte med at hylsehalsen ble presset ned og skuldra ble deformert. De kamret litt tregt og har nå sin opprinnelige form 😊

 

Kikkerten som står på er en leupold 2,5 fast forstørrelse. 

Satte ut en blink og skaut inn med 220 speer ladet etter ladeboka 6. 

Det ble to helt ok 3skudds serier. En før innskyting og en etter. Skudd nr 1 2 og 9 gikk litt her og der påga dårlig rekylopptak. 

Skutt stående med godt anlegg fra vinduskarmen i kjelleren 😀

IMG_20181112_153239.jpg.62a9cf2a1e00ccfc3ebc48bc123960b4.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Har vært på tanken om å bestille FCD, men tror ikke jeg trenger det nå som jeg har fått justert seaterdia slik at den lager krymp. Da blir det en operasjon mindre ☺️ IMG_20181112_170537.jpg.e22900f9f4f09d7b64c31b87325c68bf.jpg

Forsikte er festet med 1 skruv (akkurat nå ingen skruer, men håper å finne en som passer) 

IMG_20181112_181935.jpg.9bd13cbb2b1287ceef6fb2e1dbe5ad74.jpg

Etter hva det står på kassen kan det virke som denne er tilvirket i 1994. Selger hadde arvet den etter svigerfar og viste lite om våpenet. Han hadde bare prøvd 2 skudd med den.

 IMG_20181112_181942.jpg.cea75eb874adcadbdb8700c4ed0d7bbd.jpg

Så faktisk ikke at stokken er forlenget før jeg skulle ta bilde 😅 

Nå skal jeg ned i kjelleren å lade opp de 41 220 speerkulene jeg har igjen 😁

Fikk også med 100 180grs speer. Må vel få brukt opp disse også. Kan ikke finne noen butikker som har egnede kuler på lager. 

Er det noen som har prøvd blykuler i 356 Win? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

LFC er ikke så dumt det. Jeg brukte denne konsekvent når jeg lada til 356. Spesielt til halvmantla revolverkuler på 180 grs, som ble ladd til trening var denne super. Krympe da et par mm nedenfor krymperilla for å få funksjon fra magasinet.

220grs Speer er vel bortimot den eneste ordentlige storviltkula til 356'n hvis du ikke vil bruke blykuler. Og er etter det jeg har forstått ikke akkurat så lett tilgjengelig. Så jeg hadde nok vært litt gjerrig på de.

Ellers er en 356 bigbore ei trivelig rifle. Super å gå med i hånda og en fryd å skyte med. En blir rett og slett glad langt inn i sjela av en dag på banen med ei slik.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, lennart skrev:

......

Fikk også med 100 180grs speer. Må vel få brukt opp disse også. Kan ikke finne noen butikker som har egnede kuler på lager. 

Er det noen som har prøvd blykuler i 356 Win? 

 

Jeg har testet med Lee 200 RF kuler, pulverlakkerte med gas-check. Presisjonen var meget god, i hvert fall med reduserte ladninger som jeg testet de med.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder mitt prosjekt med diopter på Winchester mod.94 så har jeg prøvd litt forskjellig.

Når jeg kjøpte rifla ny brukte jeg de originale skur og korn siktene som de var i flere år, så ville jeg ha et tydeligere korn, litt tykkere og med markant flat topp. En venn som var verktøymaker laget et slikt til meg i aluminium som jeg malte sort. Det var bedre, men jeg var stadig sjenert av kornklakken som skjermet mye av lysåpningen og målet jeg siktet på. Det ble for mye greier som ikke hadde noe i siktebilde å gjøre. Så bestilte jeg et nytt korn fra "Skinnersights" i USA, gikk til en børsemaker for å bli kvitt kornklakken. Han fikk det nye kornet og freste inn et spor til det nye kornet. Dette ryddet opp i unødige objekter i siktebilde. På grunn av synet mitt kunne jeg tenke meg et tykkere korn, det skal ikke mye til. Jeg har samme korn på Marlin og kornklakk, dette forstyrrer ikke på samme måten, merkelig nok.

Jeg har et Lyman diopter-sikte på min Winchester, der det originale baksikte satt monterte jeg en "Dovetail Sight Blanks", det ble litt penere. 

www.skinnersights.com

Win.diopter.JPG

Lyman sikte.

 

Win. korn.JPG

Dovetail Sight Blanks.

 

Win. dio.JPG

Det nye kornet uten klakk.

 

Når det gjelder ammunisjon har nok eierne av en .356 Winchester noen utfordringer:

Har man 400 hylser er man godt på vei, kuler må en finne ut av, eventuelt finne støpte løsninger. Jeg ser at Speer har kulene i sitt sortiment, disse bør en få tak i og bygge seg opp et lager i tilfelle tørke. Hylser er sikkert også en utfordring, jeg vet ikke hva andre har gjort ut fra andre hylser som baser. Det spesielle med .356 Win. er den tykke hylsebunnen, stor forskjell fra de andre hylsene i samme hylsekrave-familien. Jeg ser at Hjemmelading.no selger Starline-hylser til 38-55WCF. i enkeltvis, men de har samme tykkelsen som .30-30 og de andre.

DSC01875.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Man kan bruke .444 Marlin som 'donor' for å omforme til .356 Win. De har samme basedimensjoner. Jeg har også hørt at 7x57R kan brukes, men det har jeg ikke prøvd selv.

 

Her er noen kuler forresten. XTP-kule er .357. De andre er .358.

 

 

Lee200FP.jpg

Img_0178.jpg

Edited by mig16
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, lennart skrev:

Det er originale hylser.

Jeg fikk også med ei eske winchester 250grs SP fabrikkammo. Disse blir nok plassert i samlerkroken😁 

Spurte fordi jeg er på leit etter alternative hylser til forming - og det kan se ut for at 444 Marlin er det greieste alternativet.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DoctoRoy skrev:

det kan se ut for at 444 Marlin er det greieste alternativet.

Du er nok inne på noe der, det er minst jobb med 444 Marlin.

 7x57R har rand-diameter 13,43mm. Hylsebunn tykkest 11,93mm. (Mye skulder å flytte på)

 8x57R har rand-diameter 13,27mm. Hylsebunn tykkest 11,81mm. (Mye skulder å flytte på)

 444 Marlin har rand-dia.   12,88mm. Hylsebunn tykkest 11,80mm. (Må være minst jobb?)

 .356 Winc. har rand.dia.    12,88mm. Hylsebunn tykkest 11,80mm. (Mye likt fra 444 Marlin)

 

En annen ting er at 7x57R og 8x57JR  er tenkt brekkvåpen og har ikke spor i hylsa for kloa til ekstraktoren. Ser vi på .356 hylsa så har den et markant spor rett over kraven til utkasteren-ekstraktoren .

Dersom Marlin-hylsen trenger en liten omgang i en dreiebenk skulle ikke det være det helt store? Dersom det er forsvarlig med gods der. 8x57 og 7x57 trenger muligens å redusere kravediametern?

For meg som ikke er helt inne i dette så ser det ut som mer jobb med brekkvåpenhylsene enn 444 Marlin?

 

(NB. Mitt eksemplar av .444 Marlin er et dårlig eksempel, den har en .44 Rem.Mag. Kule, uff-uff.)

DSC01882.JPG

DSC01888.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Her er en video av en som omformer .444 Marlin til .307 Winchester. Som mellomsteg omformer han til .356 Winchester, før han sizer ned til .307. Han nevner ikke noe om ekstraktor-rillen, så det går sannsynligvis bra. Han har en del andre videoer med .307 Winchester info også.

 

.444 Marlin hylser kan skaffes både fra Brownells og Hjemmelading, så burde være en grei nødløsning for de som er tomme for hylser.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 13.11.2018 den 16.40, mig16 skrev:

Og hylser. Vær OBS på at .356 Winchester-hylser kan ha forskjellig volum (se bilder). Volumet er i grain vann. De eldste rommer minst. JBA (Jamison Brass) har minst volum og veier mest.

Interessant med tanke på trykk:

Nå har ikke jeg lest meg opp til dette kaliberet, men hva ville en omgjort .444 Marlin hylse veie og hvilket volum? Hva tåler 444. hylsevegger opp mot originale .356 hylser?

Jeg har forsøkt å finne ut hvilket trykk .356 Win. har som SAAMI-Standard, men jeg forsto ikke SAMMI sin beskrivelse. Jeg ser at .358 Winchester har trykk rett over 50.000CUP. Jeg har sett litt på Hodgdon sin hjemmeside og forsøkt å sammenligne tilsvarende kuler og krutt, .358 Wiin. oppgis i trykk, men ikke .356Win. Mulig det kan være lurt å følge med litt på hylseutvidelser og trykkvurderinger med .444 Marlin-hylser? Ta det litt pent i starten?

 

Hva mener dere som har holdt på en stund med .356 Winchester?

 

DSC01898.JPG

Jeg tok med .35 Rem. for sammenligning, .358 Win. er en .356 Win. uten krave, For de som ikke visste det. Samme Die-sett går. Jeg tviler på om ladningene og trykk går om hverandre?...:roll:

DSC01895.JPG

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Vaquero skrev:

Interessant med tanke på trykk:

Nå har ikke jeg lest meg opp til dette kaliberet, men hva ville en omgjort .444 Marlin hylse veie og hvilket volum? Hva tåler 444. hylsevegger opp mot originale .356 hylser?

Jeg har forsøkt å finne ut hvilket trykk .356 Win. har som SAAMI-Standard, men jeg forsto ikke SAMMI sin beskrivelse. Jeg ser at .358 Winchester har trykk rett over 50.000CUP. Jeg har sett litt på Hodgdon sin hjemmeside og forsøkt å sammenligne tilsvarende kuler og krutt, .358 Wiin. oppgis i trykk, men ikke .356Win. Mulig det kan være lurt å følge med litt på hylseutvidelser og trykkvurderinger med .444 Marlin-hylser? Ta det litt pent i starten?

 

Hva mener dere som har holdt på en stund med .356 Winchester?

 

 

Jeg tok med .35 Rem. for sammenligning, .358 Win. er en .356 Win. uten krave, For de som ikke visste det. Samme Die-sett går. Jeg tviler på om ladningene og trykk går om hverandre?...:roll:

 

 

 

Quickload sier 58740 PSI for .358 Winchester og 52000 PSI for .356 Winchester. Det stemmer med det jeg har lest også; at .358 er ladet hardere. For .444 Marlin står det 51488 PSI. Jeg vet ikke hvor Quickload har hentet disse tallene fra da, men det virker realistisk. Hvis disse tallene stemmer så bør det være greit å bruke .444 Marlin som donorhylser til .356 Winchester. Jeg leser på amerikanske fora at det er det de bruker. 

 

Men nå har jeg faktisk fått tak i en 7x57R hylse å prøve, og har omformet den til .356 Win. Det er litt større diameter på hylsebunnen på 7x57R, og mindre rille, men den kamrer fint i min rifle. Mater bra gjør den også. Er spent på å prøve den. Dette er jo et rimelig og greit alternativ. 

7x57r_356win.jpg

Img_0183.jpg

Bilde av 7x57R etter omforming, sammenlignet med .356 Winchester hylse. 

 

Vekten og volumet på den omformede 7x57R hylsen er nesten likt (den eldre) .356 Winchester hylsen; hhv. 189.1 / 57.4 mot 182.9 / 57.6 grain.

Edited by mig16
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mye "messing" på den der. Lurer på om det kan være en sk jubeleumsutgave.

 

Litt svakere ladet enn 358 win.- men en .356 win er sikkert en "brukbar" patron i skogen og innenfor 150 m som en kort karabin 94 Win , eller Marlin (uansett kaliber) er best egnet til.

Den kan likevel ikke uten videre sammenlignes med en 9,3x57 som jo håndterer betydligt tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke noe elg for winchestern i helga, men jeg fikk skutt mitt første vilt med 356n. 😊

IMG_20181118_141014.jpg.8ca2db56e7ec6a2a638decd348a39550.jpg

Det ble to harer. Nr 2 ses såvidt oppe til venstre. 

Effekten av 356winchester på hare? Tja. Velger å ikke legge ut bilder av det, men kan si såpass at jeg ikke trengte kniv for å vomme ut. :roll: 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var en tur på skytebanen i dag og fikk skutt inn skinner siktet😊

IMG_20181211_125454.jpg.190229e71094a8b7644f15ec82f860b7.jpg

Flott med oppvarmet skytebane på vinteren 😁

IMG_20181211_125533.jpg.74769586fa665c6fd3f995f148527a79.jpg

Her med det minste hullet. Ble for lite med desemberlys, siktebildet ble grått. Byttet til ett med større hull . 

IMG_20181211_125802.jpg.cb35401a5cfc8335afbe8cd2e31445b2.jpg

Innskutt på 50m med 180 grs speer. Burde holde for å få lyd i stålplatene i vinter😁

Jeg trengte ikke å bytte frontsikte, men det er ikke mulig å justere diopteret lengre ned

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, lennart skrev:

Jeg trengte ikke å bytte frontsikte, men det er ikke mulig å justere diopteret lengre ned

Derfor trenger du et litt høyere korn for å ha noe å gå på. Høyere korn senker pipa, så må du skru diopteret noe opp, da har du justeringsmuligheter opp og ned når det trengs. Nå er du "parkert" med maks justering ned på diopteret. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Og der var jeg og eier av en bøylerifle. Det ble en Marlin 1895G, kjøpt fra Jaktkroken/ Beco Trading pga. best pris. Har ennå ikke fått skutt med børsa pga mørketid og jobb, men innså likevel fort at avtrekk og sikter må forbedres før den er brukbar på jakt. Så "Trigger Happy Kit" fra Wild West Guns er bestilt via en kollega fra US. Billigere på den måten, 100 dollar :)  Rettere sagt,  så bestilte jeg "Lever Tune Up Kit", med avtrekk, magasinfølger i alu, og en forbedret utkaster, siden det ble noen dollar billigere enn enkeltvis. Om jeg bytter utkaster med en gang, vet jeg ennå ikke, før jeg tar en nærmere kikk på den.                 Så er det siktene. Her står valget mellom XS (som har den stygge, men praktiske kombinasjonen av jaktdiopter og Picatinnyskinne), Skinner (som absolutt ser penest ut, men der høydejusteringen blir "trinnvis", da minimum justering er en halv omdreining, som gir rundt 2 MOA, kanskje mer ved kort siktelinje på GG). Og den sannsynligvis billigste og mest funksjonelle løsningen, Williams. Se link her: https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectID=64318 Den er beskrevet som sikte for 336, men alle Marlin har vel samme hullavstand I låsekassen? 

Om jeg ikke skyter bra nok med hullsikte, er neste alternativ Burris Fastfire III. Her har Burris en spesifikk montasje for Marlin, som gir en lav og rimelig elegant montering av dette siktet. Muligens kan man montere Burris I de 2 fremre hullene, og Williams I de 2 bakre? Og muligens kunne benytte begge uten demontering, eventuelt kun ved å skru av hullskiven I dioptret?

De fleste mener vel at Aimpoint er det mest robuste rødpunktsikte, men jeg synes det ikke ser spesielt bra ut på en bøylebørse, mens Burris Fastfire ser vesentlig mer diskret ut,

For utprøving av ammunisjon og hjemmelading kan man jo bruke et kikkertsikte, så jeg har bestilt en enkel Weaverskinne for det formålet. Men det er definitivt ikke noe jeg tenker å ha på børsa til vanlig.

Ellers så tygger jeg litt på å montere et magasinrør fra 1895 GBL, sånn at det blir like langt som løpet, mest av kosmetiske grunner. Her kan man jo lure litt på om det vil påvirke presisjon negativt, siden festeskruen havner noe nærmere munningen. Har noen erfaringer med forskjell I presisjon mellom 4-skudds "Guide Gun" og 6 skudds "GBL"?

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer og velkommen i "klubben" :thumbup: Har Williams både på 45-70 og 30-30 og sant å si så husker ikke jeg om det var noen forskjell på de to siktene. Eller er det vel sånn at vi bare må fikse litt på børsene før vi er helt fornøyd med de :winke1: En sak som jeg var litt lite fornøyd med da jeg kjøpte 45-70'en var det klumpete forskjeftet så det ble kraftig slanket. De andre greiene du nevner var ikke tilgjengelige her i landet i begynnelsen av åttitallet så det ble til at jeg vente meg til det jeg ikke fikk gjort noe med. 

Noen superpresisjon skal du ikke forvente deg av børsen din. Det er et våpen beregnet for jakt og med de avstandene det er beregnet for treffer det helt fortreffelig - det er heller skytteren det står på og det bruker å komme seg med trening. Kos deg med nyervervelsen.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, DoctoRoy skrev:

Gratulerer og velkommen i "klubben" :thumbup: Har Williams både på 45-70 og 30-30 og sant å si så husker ikke jeg om det var noen forskjell på de to siktene. Eller er det vel sånn at vi bare må fikse litt på børsene før vi er helt fornøyd med de :winke1: En sak som jeg var litt lite fornøyd med da jeg kjøpte 45-70'en var det klumpete forskjeftet så det ble kraftig slanket. De andre greiene du nevner var ikke tilgjengelige her i landet i begynnelsen av åttitallet så det ble til at jeg vente meg til det jeg ikke fikk gjort noe med. 

Noen superpresisjon skal du ikke forvente deg av børsen din. Det er et våpen beregnet for jakt og med de avstandene det er beregnet for treffer det helt fortreffelig - det er heller skytteren det står på og det bruker å komme seg med trening. Kos deg med nyervervelsen.

Neida, har ingen voldsomme forventninger til presisjon, men håper den setter 5 skudd i den berømte snusboksen på 100 m, fra sittende eller liggende stilling uten anlegg. Når bedre presisjon kreves har jeg en svensk M96 fra 1904 som leverer innertiere når jeg gjør jobben, og en ZG47 fra 1957 som er nesten like presis. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå er vi allerede lang ut i januar, og jeg er på jobb på sjøen. På tur til Singapore via Suez for dokking. Ikke hjemme igjen før om 6 uker. Fikk såvidt testa 1895 en før jeg dro, 4 skudd med Hornady Leverevolution stående på 20 meter, med en gammel Aimpoint. Traff i og for seg det jeg siktet på, men børsa må definitivt moddes. Wild West Guns avtrekker og Skinner diopter allerede i boks, Og de innvendige kantene på ladeporten må avgrades og poleres, sånn det er nå blir det riper i hylsene. Lurer litt på om fjæra til klaffen i ladeporten er i stiveste laget. Det har jo og litt innvirkning på hvordan lading av magasin innvirker på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Doodlebugger skrev:

 Og de innvendige kantene på ladeporten må avgrades og poleres, sånn det er nå blir det riper i hylsene. Lurer litt på om fjæra til klaffen i ladeporten er i stiveste laget. Det har jo og litt innvirkning på hvordan lading av magasin innvirker på hylsene.

Erfaringene mine med 1895 og ladeporter er som dine - men den mest negative erfaringen er at "ladefingeren" får unødig hard medfart. Striper på hylsene er vel mest av estetisk betydning :)

 

 

.........

@Per-S: Helt opp i klasse ja. Det er de som mener Sako Finnwolf topper. Vi burde ha en avstemming her :winke1:

Edited by DoctoRoy
Under ......linjen
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder jaktkuler til .356 Win.

Var en gang i tiden en artikkel i våpenjournalen, jeg mener det ble brukt Nosler Partition som man filte ned blyspissen på, for å kunne bruke dem i rørmagasinet.

Skal se om jeg finner igjen artikkelen, når jeg får tid til å gjemme meg en stund i furtebua.

Jeg prøvde disse kulene, og mener å huske at de gikk meget godt, men tror ikke jeg fikk anledning til å prøve dem på vilt.

Link to comment
Share on other sites

@Per-S NYDELIG rifle den Winchesteren. Hvilke kaliber er den? En lokal forhandler hadde en inne i .30-06, men jeg fikk ikke beskjed at de hadde den inne før den var solgt :( Enda de visste jeg var på jakt etter en. Mulig de får inn en i 7,62x54R så om de får inn den skal jeg ha den om den er i god stand ;) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...