Jump to content

Drilling Krieghoff Trumpf


12sooth

Recommended Posts

kan du legge ut et bilde så er det lettere å finne en pris, men vil anslå at en markedspris på den vil ligge mellom 25-30 000. Stokkkvalitet og div var ofte ikke så påkostet på den tiden som den er på noen nå. men det var unntak, så ta en kontakt med jakt & friluft (georg) så får du en riktig pris.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg er ingen ekspert på Krieghof men du ber om en markedsverdi. Jeg kan komme med min personlige. Jeg tror ikke jeg hadde vært intresert i å gi alt for mye, antyder rundt 25 tusen, kanskje noe under det kommer litt an på om jeg hadde likt børsa dvs om god følelsen var der. Noen andre grunner grunner til prisantydning, ikke medfølgende montasje, det hadde jeg ønsket og det er dyrt, litt ukurant kaliber, ikke kravepatron. Kvalitet på treverket. Alder uten at det trenger å ha betydning, har selv en gammel dame. Jeg vil understreke at dette er min personlige mening og at jeg ikke kjenner Krieghof spesielt godt, så du får ta min analyse for det den er verdt.

Lykke til med salget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tittet litt på Torsbo Vapen,de har noen brukte Trumpf med og uten optikk,men i mer kurante rifle kaliber. Der ligger de på 47000sek u optikk til 80000sek med optikk.

I og med at du har et litt ukaurant riflekaliber, og ikke noe optikk vil jeg si ca 40.000kr pluss/minus.

 

Jeg vurterte lenge en drilling hos Winge våpen før jeg kjøpte min Plus. Den var i 20/20-30.06. Har hørt at 30.06, 6,5x55 ol. gir høyt trykk ifht en 7x65R / 7x57R, og dermed sliter mer på en drilling lås.

Mulig du kan kamre om til 30R Blaser?

 

Men som skrevet over her, Georg hos Jakt & Friluft er nok rette mannen å spørre......

Link to comment
Share on other sites

En slik Trumpf i "simplex" utgave ligger vel rundt 100000 i nypris idag (er erstattet av en helt ny Optima-Trumpf, men finnes i lager enda). Bruktprisen bør vel kanskje ligge på rundt halvparten. Ellers kan nok dyrere våpen være noe treige å selge selv om en brukt Trumpf kvalitetsmessig og bruksmessig overgår alt av disse nymoderne drillingene som produseres idag.

 

Trumpfene på Blocket.se med hakemonterte kikkereter til 0.8 i kurs regner jeg som de reneste kupp og de beste drillingkjøp som kan gjøres.

 

Skjønner ikke de som mener din har ukurante kalibre, 12 og 30-06 er da verdens mest kurrante. Og 30-06 har samme kammertrykk som 7x65R. Ellers er det enkelt og forholdsvis rimelig og få en børsemaker til å slisse inn en svingmontasje.

Link to comment
Share on other sites

...en brukt Trumpf kvalitetsmessig og bruksmessig overgår alt av disse nymoderne drillingene som produseres idag.

Av ren nysgjerrighet, og ikke for å kverulere !

 

Kan du utdype hvorfor og på hvilken måte en Trumpf overgår alt av moderne drillinger?

 

Jeg har kun erfaring med Merkel K96 og Krieghoff Plus, men bortsett fra at stokkene på disse ikke passer meg, kan jeg ikke se noen bruksområder hvor de ikke fungerer tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

Produksjonskostnadene på en Trumpf ligge 3-4 ganger over en merkel 96 eller plus, og derav kvaliteten likeså både hva gjelder materialevalg, utførelse og produksjon.

 

Brukskvalitet er noe annet og mere enn bruksområder. Hvis du ikke har andre våpen er løsningen med løpsvelgere, oppspennere og avtrekkere ett fett. Men hvis du har dobbeltløperhagle med to avtrekkere i ryggmargen er Trumpfs løsning den beste. Og sikreste hva gjelder valg (og ikke valgt) av rifleløp. En Trumpf har også ballanse. Og sjel siden den er bygget som en riktig drilling uten snarveier, unnasluntring og besparelser.

Link to comment
Share on other sites

En slik Trumpf i "simplex" utgave ligger vel rundt 100000 i nypris idag (er erstattet av en helt ny Optima-Trumpf, men finnes i lager enda). Bruktprisen bør vel kanskje ligge på rundt halvparten. Ellers kan nok dyrere våpen være noe treige å selge selv om en brukt Trumpf kvalitetsmessig og bruksmessig overgår alt av disse nymoderne drillingene som produseres idag.

 

Trumpfene på Blocket.se med hakemonterte kikkereter til 0.8 i kurs regner jeg som de reneste kupp og de beste drillingkjøp som kan gjøres.

 

Skjønner ikke de som mener din har ukurante kalibre, 12 og 30-06 er da verdens mest kurrante. Og 30-06 har samme kammertrykk som 7x65R. Ellers er det enkelt og forholdsvis rimelig og få en børsemaker til å slisse inn en svingmontasje.

 

Ukurant var kanskje en feil beskrivelse av 30.06. Upraktisk er vel mer riktig. Det er ihvertfall manges oppfattning av rand patron i bryt våpen. Jeg har ikke prøvd, men valgte kravepatron selv.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke akkurat den patron løsningen jeg ville ha gått for nei så i mine øyne så kunne jeg gitt opp til 15k for den børsa + om kamring til 30R og enda så hadde jeg en drilling med hagle kaliber som jeg ikke ville hatt.

Ville ha sett på en drilling i kal 16 eller 20 + en rand patron.

Er vel ikke den børsa du skyter mest med så det med kammer trykk tror jeg faktisk du skal ta helt med ro.

Har ei fra 20 åra som er i aktiv tjeneste hver høst

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Noen som kan si noe om årsmodell på denne Trumf'en ?

 

normal_raadyr.jpg

 

normal_tiur.jpg

 

normal_sikring.jpg

 

Jeg ser at utformingen av kassa er litt forskjellig fra de som selges nye i dag.

 

Det viste seg at den på bildene var produsert i 1984.

Den står til salgs hos Børselars AS for 35.000,- uten montasje.

 

Jeg slo det fra meg, og kjøpte heller en av J & F i sommer, en i 12/70 + 7,57R med hakemontasje.

Produsert i 1998. Veldig fornøyd :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Når jeg surfet på nettet i dag, fant jeg en Krieghoff Neptun fra 1959:

 

http://www.jagdhaus-halbach.de/de/Kommissionen-Drilling-KRIEGHOFF-Mod.Neptun_246143#

 

Den har en hendel på venstre side, like over avtrekket. Hvilken funksjon har den, er det oppspenneren?

 

Og er det løpsvelger eller sikring på toppen av kolbehalsen?

 

Dersom noen vil lire av seg en forklaring på dette, er det flott! :)

Link to comment
Share on other sites

Det står at den har separate oppspenner for rifleløpet i teksten, så det er nok det hendelen er til, og siden den ikke har greener sikring, så må det være sikringen som sitter på kolbehalsen.

En kvalifisert gjettning blir da at kulespenneren automatisk sjalter avtrekket til rifleløpet.

Nydelig våpen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Den du har lagt inn bilde av i kaliber 16 er en drilling som trolig er produsert på 1980 tallet.

Bildene av den i kaliber 12 og 20 er den nye Triumf'n, som egentlig er en oppgradert Optima drilling.

Det er 2 ganske forskjellige våpen.

Produksjonskostnaden på den gamle Triumfen var langt høyere. Fordi den har 3 slaglåser, vanlig skyvesikring på hagleløpene og egen oppspenner på rifleløpet.

Selv har jeg en som er produsert i 1998. Kaliber 12/70 og 7x57R. Den har også litt annet utseende på låskassa enn den fra 1980 tallet.

Link to comment
Share on other sites

"Synes å ha hørt at kal 16 låskasser på drilling er smekrere/slankere enn kal 12 og 20, lurer på om dette stemmer, og i tilfelle hvorfor det er slik?"

 

Vet ikke om det stemmer helt, men mener å ha vært borti påstander om at kal 16 drilling er lettere/bedre balansert enn kal 20/76 Forklaringen var at 16/70 har lavere trykk enn 20/76 og kunne dermed ha tynnere gods i kammer og løp.

Hvis dette stemmer tipper jeg det gjelder drillinger produsert i gamle dager da produsentene dimensjonerte pipetykkelser etter det aktuelle kaliber, både rifle og haglepiper. Hadde vært interesant å høre om noen har FAKTA om dette da jeg ikke er helt hundre på dette. (Hvis denne teorien holder skulle 20/70 bli enda litt lettere/smekrere)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei. Var og kikket på noen drillinger hos J&F i luft idag. Hadde i utgangspunktet tenkt på en blaser D99 pga har flere kikkerter og montasjer som passer denne. Fikk etterhvert en Trumpf cal 20-20/76 *7x57R i hendene. Dette var et pent smykke ,som fristet :) Noen brukererfaringer om Trumpf`n innpå her som kan overbevise meg hvorfor jeg skal velge nettopp denne til fordel for blaseren ?På forhånd takk :)

 

Jan Christian

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt flere drillinger Ila åra, begynte med en krieghoff plus, deretter en sauer 3000 for til slutt å havne på en brukt trumpf (kaliber 12&.243). Har dessuten vært borte i zoli sin modell og østtyske merkel/sauer varianter. Min erfaring er at trumpfen er helt overlegen hva gjelder kvalitet og utførelse. Var selv skeptisk til å ikke ha hylsekrage, men etter å ha prøvd begge deler kan jeg med hånden på hjertet si at forskjellene ikke er vesentlig. Og ja, jeg jakter når det både er kalt og vått...har imidlertid fått knekt den ene avtrekkerfjæra på det ene hagleløpet, noe som har medført at jeg har fått dobbeltløpet avfyring. Det er ikke bra, noen som har erfart det samme? Tips til hvem som kan fikse noe sånt tas gjerne imot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...