Jump to content

Dreie av trappeløp


Francesco

Recommended Posts

Trykk på senterspiss er en erfaringssak, men om du starter på rundt 1 bar og jobber deg utifra det mens kuttet går så er du ikke langt unna.

Sett igjen rundt en fire-fem tiere til finkuttet og bruk skarpe og "spisse" skjær, de nye VCEX fra Sandvik får meget gode omtaler blandt mange kunder og er perfekt til finkutt med 0 eller 0.1 i neseradie.

Har selv fått gode resultat på findreiing med VBMT som leon skrev om, dog med 0.2 i radie, men det er mange meninger om hva som er best og noe som fungerer for f.eks meg trenger ikke fungere for deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var å prøvedreia ei 65cm sauerpipe i dag, det gikk heller dårlig :x

kansje det blir for langt med 65cm ? Problemet var at det begynte å sperre tidlig og da røyk skjera som hakka møkk.

og det er jo ikkje noe serlig å gå over etterpå er overflate full av sperremerker.

Brukte skjer med 0.4 radius annbefalt av seco for jobben :roll:

det einaste eg fikk til å stå på slutten var å senke omdreiningane til 250 og senke matinga til 0,1. Det er jo ikkje rare greiene på en munning på 15mm.

Noen tips eller forslag?

Link to comment
Share on other sites

Du har prøvd å justere trykket på senterspissen mens kuttet går for å finne "gofrekvensen"?

 

Har du først fått sperring på et slikt emne så er det noe dritt å bli kvitt det igjen, gulltipset mitt her må være å holde en tung rekylfri plastklubbe nedpå emnet foran stålholdern, ikke press.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mating ifra 0,1-0,4 og turtall fra 250-3000.kuttene har eg variert ifra 0,5-3mm. trykket på senterspissen var ca 1 bar.

om eg skal bruke klubbe for å støtte pipa bør eg vel holde meg til en lav skjerehastighet,har prøvd med litt støtte tidligere,men det var i manuellbenk,og der går alt mye treigere :)

eg får se om eg ikkje får tak i noen utskutte sauerpiper til å teste på,så ordner det vel seg til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker DCMT skjer.

Det var det seco annbefalte.

Jeg mener det er helt feil skjær for jobben, for mye aksielt "press" for godt resultat på et slikt emne (hva mener du LeBoost!? VBET? )

Prøv heller skarpere skjær som VBMT med 0.4 i neseradie som leon nevnte litt lenger oppe i tråden.

 

 

@Francesco: Nei, det er ikke for svakt med 16mm gods, mange jaktpiper som faktisk har mindre dia.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg svært lidt erfarring med neddrejning af piber, men jeg elsker jo at spille klog :oops:

 

Drej piben i 2 tempi.

Start med at dreje mundingsenden, dvs spænd chucken om midten af piben, støt mundingen med centerspids, drej med tnmg 160404 med en rimelig skarphed og rimelig sejghed, helst en type med avanceret spåndbryder(som krymler spånen)

Anvend ca 2000 - 2500rpm radial spåndybde ca 1mm, og en matning på 0,23mm/omg

Evt kan anvendes samme platte men i 160402 med en matning på 0,12

Når mundingsenden er drejet, vendes piben, og kammerenden drejes på samme data.

 

Årsagen til at jeg anbefaler tcmt er at man her har en rimelig robust platte med 6 skær, til en pris omkring 20kr, så jeg klarer at dreje ca 300 piber for en værktøjsomkostning på ialt 20 kr.

 

Vbmt, Vnmg og dcmt, dnmg koster ofte mere end det dobbelte pr platte, og har kun 2 eller 4 hjørner. Uden væsentligt bedre tilgængelighed i forhold til de kileklampstålholdere vi anvender.

 

Vi har i de seneste 10 år ikke kunnet finde Seco eller coromant platter med de fornødne egenskaber, men i stedetfor har vi brugt Tungaloyd med en skærtype uc6010, eller som i de seneste 3 år har vi brugt en Dijet tnmg 160404 UC. primært fordi det er den bedste vi endnu har testet, og dernæst fordi vi købte ca 1000 stk af dem for 11kr/stk

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva slags pipe du tenker på, kan f.eks være chrome stål eller rustfritt stål.

 

Det som kjennetegner hvilket material ei pipe er laga av er hva den er beregnet for,

en pipe for høyt trykk er vanligvis laget i "mye" hardere material enn ei for lavt trykk.

 

Veldig vanskelig å svare deg konkret, men jeg tar en råtjangs på chrome stål :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har vert å prøvd å dreie ei sauerpipe i dag,det gikk til HELLV. :twisted:

i dag prøvde eg å gå ned til skjer med 0,2 radius.

det gikk noelunde greit til det siste kuttet,da eg var komt ca 15cm innover løpet begynte det selfølgelig å sperre :cry:

Sa da var det enda ei pipe i bosset :)

tror eg må prøve noen andre skjer enn seco sine.var det tungaloy noen annbefalte?

Link to comment
Share on other sites

Som et triks for å slippe sperring på slike arbeidsstykker, så har jeg ved flere anledninger brukt Iscar sine alu-skjær (0,4radius).

Still skjæret litt (litt, relativt i forhold til diameter...) under senter på arbeidsstykket (for å slippe "klatre-sperring"), og ikke vær beskjeden med matinga.

Erfaringsmessig så er det ikke noe slitasje å nevne, har flere ganger dreid/modifisert rustfrie stenger (Ø16xL580) og kommet heldig ut av det.

Kan hende du må fjotte litt med turtallet for å finne sweetspoten på opperasjonen.

Er du heldig, så kan det være løsninga...

Link to comment
Share on other sites

Lad nu værre med at gørre problemet unødvendigt stort.

 

Drej piben i 2 halvdele.

Start med at montere piben i drejebænken, hvor chucken spænder om midten af piben, Kør pinoldokken frem, og tryk medlavest muligt tryk.

Drej nu som jeg skrev med et TCMT skær fra Tungaloy eller DiJet 0,4næseradius UC spånbryder. 2500 omdr, radiel spån 1,25mm tilspænding 0,23mm/omg Drejetid ca 30sekunder pr overløb.

Vænd piben, og spænd nær midten på det drejede kør pinoldokken frem som tidligere beskrevet. Drej kammerenden med samme skæredata som beskrevet.

Afdrejning af en pibe tager nu ca 4 minutter incl opspænding, og giver sjældent problemer.

 

Ved masseproduktion, kan det anbefales med rørpinol som dybdestop inde i hovedspindlen. Den vil også reducere tendencen til vibration.

Link to comment
Share on other sites

Lad nu værre med at gørre problemet unødvendigt stort.

 

Drej piben i 2 halvdele.

Start med at montere piben i drejebænken, hvor chucken spænder om midten af piben, Kør pinoldokken frem, og tryk medlavest muligt tryk.

Drej nu som jeg skrev med et TCMT skær fra Tungaloy eller DiJet 0,4næseradius UC spånbryder. 2500 omdr, radiel spån 1,25mm tilspænding 0,23mm/omg Drejetid ca 30sekunder pr overløb.

Vænd piben, og spænd nær midten på det drejede kør pinoldokken frem som tidligere beskrevet. Drej kammerenden med samme skæredata som beskrevet.

Afdrejning af en pibe tager nu ca 4 minutter incl opspænding, og giver sjældent problemer.

 

Ved masseproduktion, kan det anbefales med rørpinol som dybdestop inde i hovedspindlen. Den vil også reducere tendencen til vibration.

De fleste vibrationer skabes pga for stor radiel spåntryk, når piben vibrere ud og ind på skæret

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå i langhelga ble det prøvd løpsdreiing igjen,har ikkje fått tak i flere utskutte sauerpiper,men denne gangen ble det

Løpet til en jaktkamerat som ønska å få av litt vekt av sin M67.

Løpet ble kappa til 60cm og dreid ned til 15mm i munning.Den effektive dreilengda var 55 cm.

Det rare var at denne gangen gikk det som SMURT :D

 

 

 

 

 

redg_IMG_0113.jpg

 

redg_IMG_0114.jpg

 

redg_IMG_0115.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...