Jump to content

22lr til jakt, lovlig bruk!


vingemutteren

Recommended Posts

Ser at temaet hva kan jeg skyte med 22lr dukker opp igjen og igjen, derfor tenkte jeg at vi kunne gå igjennom 22lr til jakt, og litt annet rundt emnet 22lr.

 

1: Fakta:

 

Hva står i foreskriften om Våpen og ammunisjon? (klikk på linken for å se hele teksten, da jeg har fjernet alt som ikke har med 22lr å gjøre).

Kapittel 5. Våpen og ammunisjon

§ 15. Våpen under jakt og felling

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Hva er så Hares størrelse? Den er jo oppgitt til så mye rart, og en hører jo om både monster harer og skrinne små harer. Det riktige må være der omkring men hva er det?

Jeg har gått ut ifra de data som man finner i leksikon (nærmere bestemt Store norske leksikon der fant jeg opptil 60cm kroppslengde, mens jegerprøven sier ca 50cm)

Hare: Vekt = 2-5kg Kroppslengde = 50-60cm. Anbefalt anslagsenergi minst 196 joule (20kgm) på 100m avstand.

Så hares størrelse er da definert som fra 2kg og 50cm lang, når en går etter minimums estimat.

 

Litt mer om tvilstilfeller man kan skyte med 22lr:

Orrfugl, mål og data:

Orrhøne 0,9kg og 41cm. Orrhanen 1-1,5kg 53cm lang (lengde er ikke kroppslengde, men totallengde).

Det er nå klart fra DN at Orrfugl er lovlig å jakte med 22lr (se post lenger ned fra Knutis).

Ender opptil maks 2kg, og maks 50cm kroppslengde (d.v.s. Alle?)

 

Hva man ikke kan skyte med 22lr:

Skarv (både Stor og Toppskarv (kilde DN).

Skarv mål og data: Storskarv har en vekt på 2.5-3kg er ca 90cm lang. Og Toppskarv veier 1.5-2kg og er ca 70cm lang.

Alle Gjess (kilde DN). T.d veier Grågås 3.5-4kg, og er ca 80cm lange

Storfulgl (kilde DN)

 

2: Så langt fakta, nå litt mer synsing:

I teorien skal man da uten videre kunne jakte på dyr opptil maks 2kg, og maks 50cm kroppslengde, men så enkelt er det nødvendigvis ikke.

 

Skarv ofte dukker opp som forslag til passlig vilt for 22lr, jeg kan nevne at Storskarv har en vekt på 2.5-3kg er ca 90cm lang. Og Toppskarv veier 1.5-2kg og er ca 70cm lang (Toppskarvene er altså omtrent på størrelse med en Hare, om man regner kroppslengde).

Men siden DN har forbudt å bruke 22lr på all Skarv i Norge, må man se bort ifra regelen om opptil Hares størrelse der. Så man bør ikke strekke tvilstilfeller man ikke har dokumentasjon på (eller andre har dokumentasjon på) er støttet av DN.

 

 

Om man ser på den gamle foreskriften, så ser man hva DN la til grunn før, og som man kan risikere de legger til grunn idag om man spør de om krav til anslagsenergi på de forskjellige småvilt (med unntak av de artene de har gitt uttalelser om er ok å bruke 22lr på).

 

Utdrag fra den gamle Forskriften om utøvelse av jakt, felling og fangst.

Bruk av rifle til småviltjakt

§ 4.4. Salongrifle (salonggevær) cal. 22 LR kan bare brukes til jakt på vilt arter opp til en hares størrelse, men ikke til hare. For jakt med rifle på ravn, svartbak, gråmåke, ender, ryper, fasan, villmink og mår må det minst brukes ammunisjon av type "Long rifle" med hullspiss.

§ 4.5. For jakt på hare må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 196 joule (20 kgm) på 100 meters avstand.

§ 4.6. For jakt på gjess, storskarv, toppskarv, storfugl og orrfugl må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 294 joule (30 kgm) på 100 meters avstand.

§ 4.7. For jakt på rødrev, grevling og mårhund må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 490 joule (50 kgm) på 100 meters avstand.

§ 4.8. For avliving av rødrev, grevling, villmink, m.v. som er fanget i bås eller felle, kan salongrifle eller pistol i cal. 22 LR nyttes. Skuddet skal rettes mot dyrets hjerne.

 

En ting man skal se helt bort ifra i den gamle foreskriften, er kravet til hulspiss for 22lr. Dette kravet gjelder ikke lenger (men jeg anbefaler å bruke hulspiss til jakt selv om det ikke lenger er ett formelt krav til det).

 

Og kravene for kaliber større enn 22lr på 196joule og 294joule og 490joule gjelder forsåvidt heller ikke lenger, men er mer som anbefalinger å regne (men vær sikker på at disse tallene dukker opp om man av en eller annen grunn, skulle havne i retten og skadeskyting (Viltlovens § 19. human jakt) er på agendaen.

 

Så langt lovlig jakt med 22lr.

 

 

 

3: Hva 22lr faktisk er i stand til!

 

I og med at 22lr ofte blir grovt undervurdert og ufarligjort av mange, vil jeg nevne litt om dette.

 

Vi har vel alle hørt den ene mer fantastiske historien etter den andre om 22lr eller til og med 22short (en enda kortere rimfire patron).

 

Men det er fakta at Elefanter har blitt felt av krypskyttere med 22short/22lr.

Dette ble gjort ved å springe/gå opp på siden av elefanten, for så å nærmest stikke løpet inn mellom ribbebeina til elefanten, og så avfyre skuddet.

 

Kort sagt skal man være både modig, kunnskapsrik, og ikke så rent lite sprø/desperat for å utføre ett slikt stunt. Men det har vært gjort.

 

Andre ting som så vidt jeg har kunnet bringe på det rene har vært gjort med 22lr, er felling av Elg, Rådyr, Gås, Steinkobbe, rev o.s.v. (noe av det ble gjort under krigens dager og mest sansynligt på avstander under 40m). 22lr er så absolutt ett kaliber man ikke bør undervurdere.

 

Obs! det burde være unødig å si, men slik bruk er selvfølgelig strengt forbudt.

Og kan kun gjøres i ly av nødverge paragrafen (altså når det er livsnødvendigt for å overleve).

 

I tilegg skal det nevnes for den som føler seg fristet til ulovlig bruk av 22lr. At faren for å skadeskyte større dyr med 22lr med påfølgende lidelser for viltet, ganske enkelt er enormt stor.

 

Det bør også nevnes at 22lr ikke kalles rikosjett kongen uten grunn, dens lave hastighet, kombinert med myke blykuler. Gjør at rikosjett risikoen må tas på alvor, sikker bakgrunn er ett absolutt krav. 22lr er ikke en leke. En 22lr i subhastighet, fliser rett igjennom en 2"x4" trebjelke.

 

 

4: Hva er praktisk mulig / å anbefale med en rifle i 22lr?

 

Først av alt, så skiller man mellom to former for skyting med 22lr.

Enten høyhastighets (overlyds) amo, (typisk CCI Stinger, Velocitor, Remington High Velocity).

Eller Subsonic (underlyds) amo, (typisk Eley sub HP, CCI standard etc.).

 

Sub amo anbefaler jeg ikke brukt til jakt på hold over 70m, til blinkskyting/langholdstrening på gong duger den derimot ut til 200m.

Det fine med 22lr og sub amo, er når dette kombineres med demper.

Stilt og godt for ørene, presisjonen holder seg normalt helt ok med demper. Og man får ofte mer enn en skuddsjangs på viltet. Verdt å merke seg, er at man ikke bør lagre noe gevær med demper montert, dette grunnet rust faren og risikoen for skitt ramler ut av demper og ned i løpet (spesielt 22lr er utsatt for avvikende førsteskudd når man lagrer den stående med demper).

 

Overlydsamo har ett problem, den går før eller senere underlyds. Og da er faren stor for at den mister en del stabilitet, dette skjer typisk nok normalt mellom 90 -110m.

Derfor, anbefaler jeg ikke jakt med 22lr og kraftig amo på lengre hold en 110m.

Blinkskyting ut til 100m funker bra, og bør gi god presisjon (gitt at amo og børse passer sammen).

 

Overlydsamo fungerer også godt med demper (bra for ørene), men man må sørge for å skaffe seg en modell som tåler kraftigere amo (t. d er A-Tec sine Rimfire utgaver gode, men alt med stål alu bafler funker).

 

5: Litt om anslagsenergi (kun noen eksempler).

 

22lr:

Subamo 40gr

CCI Standard: 99joule/91m. hastighet: 276m/s / 91m.

Eley sub HP: 99joule/91m. hastighet: 281m/s / 91m.

 

Overlydsamo:

CCI Stinger 36gr: 110joule/91m. hastighet: 325m/s / 91m.

CCI Velocitor40gr:: 141joule/91m. hastighet: 330m/s / 91m.

 

17hmr:

CCI V-Max: 187joule/91m. hastighet: 583m/s / 91m.

 

22wmr:

CCI 22 magnum gamepoint 40gr: 230joule/91m. hastighet: 422m/s / 91m.

CCI 22 magnum TNT HP 30gr: 157joule/91m. hastighet: 470m/s / 91m.

Federal Gampoint 50gr: 215joule/91m. hastighet: 365m/s / 91m.

 

91m = 100yards.

 

 

Jeg har redigert noe i posten, og dette gjelder i hovedsak det som har med Orrfugl og jaktbare arter å gjøre.

Takk til Knutis for info.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fin gjennomgang Vingemutter, men jeg er uenig i det om ammo.

 

Jeg vil anbefale sub HP ammo til all jakt der en likevel må måle avstanden. Da spiller det ingen rolle hvor mye en må skru/holde, om det er 3 eller 5mrad...

.22Lr Sub HP er mer enn effektivt nok på f.eks. ærfugl (som vel er det største lovlige viltet med .22LR) forbi 110m.

Min erfaring er til en viss grad også at sub HP (som legger igjen kula i viltet) er mer effektivt mhp. hurtig avliving enn HV ammo. Dempet skyting har også store fordeler ift. neste skudd mot evt. gjensittere, og innvirkning på hvor langt de andre flyr, eller på om de flyr i det hele tatt.

 

Jakt @100m+ med .22LR krever uansett imo. særskilte forberedelser. Trening i vind, testskyting hver 10m eller så for å bekrefte kulebane osv. For ikke å snakke om hvorvidt en kan treffe et mål på størrelse med et egg på den aktuelle avstanden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett M67, men av erfaring, vet jeg at kravet til treningsnivå/erfaring og nøyaktig avstandsbedømmelse, øker betydligt etter 70m for sub amo i 22lr (voldsom krumbane fra rundt 80-85m og ut). Faktisk i en slik grad at man er avhengig av +- 1-2m avstandsmåling, for å kunne plassere en kule innenfor en sirkel på 6-7cm (eller en kråke om man vill).

 

Så mine betenkninger går på hva den mindre erfarne skytter bør holde seg innenfor av jaktavstander, ikke hva den som har nødvendig trening og erfaring har som begrensninger. :wink:

 

P.s En annen grunn til å velge sub amo, er at man aldri får transienten mellom overlyd og sub hastighet, noe som burde gi bedre presisjon på lengre avstander (opp til t.d 200m. Faktisk anbefaler jeg ikke å bruke overlyds amo på avstander over 110m). Jeg skyter kun sub amo i min 22lr, har jo en 17hmr om jeg trenger å strekke holdene litt (+ at jeg suger som rifle skytter, og da er det ingen vits i å strekke holdene så mye for egen del). :D

Link to comment
Share on other sites

Faktisk i en slik grad at man er avhengig av +- 1-2m avstandsmåling

Det stemmer når holdene begynner å bli veldig lange ja, men det må du med HV ammo også. Har ikke tallene i hodet

JEg trodde HV ammo fikk "transient" effektene sine lenge før 110m? Uansett gav jeg raskt opp forsøk på presisjon med HV ammo utover 25-50m så jeg har ikke allverdens erfaring med det. Subammo derimot...

Støtter uansett Vingemutterens anbefaling om ikke å anbefale jakt med .22LR @mer enn omtrent 100m. Iallefall ikke mye mer.

 

Avstandskortet. NB, denne er for blinkskyting. Men alle som har tenkt å jakte på lange og varierende hold bør ta det som skjer mellom 20 og 150m innover seg. Merket for "vind 4m/s er også litt interessant.

avstandskortccistd-1.jpg

Spesielt interesserte kan se her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=13220&st=0&sk=t&sd=a&hilit=ballistikk+22lr

Ser jo også at selv under hyperkontrollerte forhold (skiskytterbanen, 50m), så bommer jeg på 4cm blinken plagsomt ofte, når stillingene blir "feltmessige".

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Orrfugl er tillatt å jakte med 22lr. Det var ikke tillatt etter den gamle forskriften, hvor det var definert krav om anslagsenergi. Nå er kravet borte og det er mindre enn hare som gjelder. Derfor tillatt. Dette har jeg fått skriftlig fra direktoratet etter direkte spørsmål ifb med en diskusjon rundt temaet på gamle sluttstykket.

I den nye forskriften står ganske riktig skarv som eksempel på fugl du ikke kan jakte med 22lr. Samme med storfugl.

 

Kopiert fra forskriften:

Salongrifle kan bare brukes på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare,

og er derfor ikke lovlig til felling av bl.a. storfugl, gjess, skarv og større viltarter.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, har jeg som trådstarter bedt mods slette noen poster i tråden min. Og jeg håper ingen blir fornærmet over dette, da det hele kun handler om å rydde tråden for ting som ikke er innenfor topick. Ingenting personligt, så om noen poster forsvinner, er det bare litt rydding folkens. :wink:

 

Obs folkens, har redigert bort litt fra sitatene, bare så dere er klar over det.

Orrfugl er tillatt å jakte med 22lr. Det var ikke tillatt etter den gamle forskriften, hvor det var definert krav om anslagsenergi. Nå er kravet borte og det er mindre enn hare som gjelder. Derfor tillatt. Dette har jeg fått skriftlig fra direktoratet etter direkte spørsmål ifb med en diskusjon rundt temaet på gamle sluttstykket.

I den nye forskriften står ganske riktig skarv som eksempel på fugl du ikke kan jakte med 22lr. Samme med storfugl.

Skal rette i første innlegg så snart jeg kan stå inne for det jeg skriver.

 

 

Fin gjennomgang og i tråd med hva direktoratet tidligere har uttalt men skjønner ikke hvorfor trådstarter skriver det han skriver under avsnittet merket 3:? Hva en 22LR kan klare under optimale forhold er ikke relevant i forhold til hva den lovlig kan brukes til.

Svar på hvorfor punkt 3 er i første post:

For å stille nybegynneres nysgjerrighet (spørsmålene vill jo komme før eller siden, og da er det like greit at man tar de først som sist, fremfor å søke å holde 22lr sin optimale kapasitet som en form for "offentlig" hemmlighet. Og dels for å få frem at misbruk av 22lr, meget lett kan føre til store lidelser for viltet man jakter på.

I tillegg ønsker jeg å belyse at 22lr ikke er ett "glorified" luftgevær, slik som enkelt rundt om desverre tror. Og at det faktisk kan forårsake betydlig skade.

Så punkt 3 er der av jaktmoralske og sikkerhetsmessige grunner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...