Jump to content
Arne Vegar

Garve skinn selv?

Recommended Posts

Hei.

 

Som fersk "pelsjeger" er jeg interressert i å kunne berede skinna selv, både mår og rev etc.

 

Noen her med en "DIY" for garving/beredning av skinn ? Hadde vært moro å kunne fikse dette selv når man trossalt fanger/skyter pelsdyr og er heltids jaktnerd...

Er middels nevenyttig og har allverdens tid til slike sysler, så hvis noen kan ta et lite "kurs" hadde det vært fint :D

Vil tro flere har nytte av en slik tråd. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med garving, men hvis du f.eks skal ha noen skinn på veggen er det etter min erfaring bare å salte/tørke de.

Jeg har saltet og tørket skinn fra rådyr, rev, hare, ekorn, røysekatt m.m og til dekorasjon fungerer det utmerket. Et tørket reveskinn som en former med ståltråd fungerer også bra til jakt på kråkene, ofte vell så bra som hubro. Ulempen i forhold til garving er at skinnene blir stive.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snakket med en eks-pelsoppdretter her om dagen.

Han sa at det bare var å strekke skinna på tane og tørke de, dette funka som regel bra. Cluet, ifølge han, var å skrape bort absolutt alt av fettrester slik at skinnet ikke surnet, fikk man det til var alt i boks....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en oppskrift på dette liggende en eller annen plass.

Det er på selve garvekjemikaliet, som konserverer og mykgjør.

 

Kjøp inn alun fra apoteket, så skal jeg finne oppskriften imens.

Alun, vann og mel er det som trengs.

 

PS. Dette steget kommer i etterkant av salting og skraping.

Jeg har laget sitteunderlag av mitt første rådyr på denne måten, og det er akkurat like mykt som saueskinn fra kommersen.

:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spennende. Glder meg til oppskriften. Ungene vil ha mykt reveskinn på senga "til å kose med". Så da har jeg følgende på aktivitetslisten utover vinteren. Skaffe åte, skyte rev, garve skinn. Skal se at det får tiden til å gå frem til våren.

 

Hva er forresten Alun?

 

:--) E

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet at i amerikanske nettbutikker er å diverse lurium-midler å få kjøpt til garving av skinn. Har ingen erfaring med disse, og veit heller ikke hvor stuereint det er å importere dette? Vet jo ikke hva det inneholder..?

 

I boka "Pelsjeger" av Kåre Vidar Pedersen finns ei oppskrift som sier 1 kg koksalt og 1 kg alun (alternativt 10 ml svovelsyre) pr 10 liter vann. Denne har jeg ikke prøvd ut sjøl.

 

Morro om du har ei anna oppskrift, Münsterjeger! :) Kom gjerne med en beskrivelse av prosessen også, selvgjort er velgjort!

 

Mvh

Øyvind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alun er noen snodige greier. Det er en gruppe ulike aluminiumsforbindelser som bl.a. finnes i rikt monn i alunskifer, som det er masse av det i de geologene kaller Oslo-feltet. (Jeg var grunnarbeider i Selmer-Furuholmen en gang, og vasset i den kølsvarte finkornede søla det ble av det da jeg var med på byggingen av parkeringshuset under Tinghuset).

 

Nuvel, alun har en hel del rare egenskaper. Mest brukt til garving (kjenner ikke metoden), men man kan også strø det i sår for å stoppe blødninger. Det kan også brukes ved hjemmesylting av pickles og sylteagurker og lignende for å holde grønnsakene crispy mens det ligger i laken. Det siste har jeg testet - med bra resultat!

 

Edit: presisering

 

Jeg fant, jeg fant: http://en.wikipedia.org/wiki/Alum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fremgangsmåte:

 

http://www.123hjemmeside.no/luftvaapen/20601332

 

Har noe ( kanskje mye også ) Alun liggende 0,3mm, sammen med Talkum og Boraks.

Dette begynner å bli gammelt nå men vil tro det er brukbart, har ligget i tette bokser med skrulokk.

 

Talkum børstes inn i hårsiden etter endt garving for å få bort uønskede ting fra hårsiden som fettrester, fukt osv.

Boraks børstes også inn på hårsiden, børstes så vekk, skal motvirke uønskede insekter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er vant til å skille garving og beredning, men det ser ut som prosessen her er beredning, ikke garving, er det korrekt?

Med denne prosessen ender vi opp med et skinn del pelsen fremdeles er til stede.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å garve ting selv er et slit vil jeg tørre å påstå. Prøvde en gang med noen ekornskinn. Fant ut på nettet at et alternativ til den litt for makabre metoden kalt "brain tanning", var å bruke majones ( :shock: )

 

Joda, skinna hadde tørka i et par uker på tane, og planen var å lage en skikkelig "davy crockett-lue"

Smørte på tjukt av majones på begge skinna og hørte fattern banne over at vi nå var tom for majones og at det der skulle vært på rekesmørbrødet hans, ikke på ekorna mine :roll:

Etter ei uke sa oppskriften at jeg skulle skylle skinna reine for majones, noe jeg gjorde. Men dette resulterte jo i fukt+ at skinna ble helt uten "volum", flate i pelsen med andre ord :| .

Etterhvert mugna de og ble sendt i grønne poser på ferden videre :(

 

Så moralen er: Ikke garve skinn med pålegg :mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går ann å bruke eggeplommer og vann til å garve skinn/pels. må kna og kna lenge under vann. etter det må man kna ut vannet. Det blir helt greit resultat hvis man knar lenge nok. Man kan også bruke maursyre uten farge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg lovte og komme med oppksrift, så her kommer den.

Det er imidlertid SvenDue som skal ha æren for denne fenomenale fremgangsmåte han kom med i en tråd jeg startet i fjord.

Det ble over her nevnt at det å garve selv, er et slit. Joda det er vel aknskej det, men gleden av å ha gjort alt fra å jakte dyret, til å kunne bruke mest mulig av det dyret gir, er ubetalelig! :-)

 

Kilde

 

Her er en oppskrift på garving.

 

Et ugarvet skinn er stivt og hardt når det er tørt, og i fuktig tilstand er det ett lett bytte for mikroorganismer, bakterier og sopp som fører til at skinnet råtner og lukter kadaver. Ett garvet skinn er ett skinn som ikke begynner og råtne med det første selv om det er vått, og som i tørr tilstand er tørt og smidig. For at skinnet skal garves må det igjennom en rekke prosesser som forandrer skinnets fiberstruktur. Skinnet fåes i rå tilstand og må da saltes. Dette tar bort en del av fuktigheten, noe som gjør skinnet mindre sleipt og derfor lettere og skrape. Grovsalt er fint og bruke. Men også finsalt går meget bra. Salt uten jod. Skinnet bør ligge i saltet noen dager før det skrapes. For at det ikke skal tørke ut bør det brettes langs ryggen, kjøttside mot kjøttside, og deretter på tvers (store skinn).

 

OPPBEVARING

 

Etter at skinnet er saltet kan det ligge kjølig i flere uker uten at det gjør noe. Det gjør heller ikke noe om skinn fryses, snarere tvert imot. Frysing sprenger fibrene til skinnet slik at det blir lettere og myk gjøre.

Skal skinnet oppbevares over lengre tid bør det legges i fryseren.

 

SKRAPING

 

For at garvestoffene skal trenge gjennom skinnet må hinnene skrapes bort. Dette kan man gjøre med en nedslipt malersparkel, spiseskje eller lignende. Metall ruster lett etter å ha vært i kontakt med salt og vann, derfor bør skrapeutstyret skylles og tørkes før du legger det fra deg.

 

VASKING

 

På grunn av proteinoppbyggingen i huden bør skinnet aldri utsettes for temperaturer over 38 grader celcius, ellers vil proteinene omdannes til lim. Skinnet kan skylles i lunkent vann, deretter har man grønnsåpe i vannet. Fortsett å skylle til vannet er reint. Siste badet skal være med kaldt vann så ullen ( hvis sauskinn ) ikke tover seg når du sentrifugerer det ( kan tørkes ) i god tørkevær. Legg skinnet i ett gammelt dynetrekk for å hindre røyting i vaskemaskinen. Sentrifuger skinnet en kort stund. Nå kan skinnet henge noen timer til det ikke er fullt så vått.

 

 

Da skulle du være klar til garving ?

 

ALUNGARVING

 

Alun forekommer som ett mineral mange steder. I varme områder forekommer Alun fritt i naturen. Vind og regn fører til at Alun spres i sjøer og jord. Alungarving egner seg best til skinn som skal brukes innendørs.

Alun fåes kjøpt på Apoteket.

 

 

 

OPPSKRIFTEN

 

Til ett (saueskinn) trengs det:

 

5 ss Alun

2,5 ss Salt

0,5 ltr vann

Nok hvetemel til at blandingen blir en seigtflytende grøt.

 

FREMGANGSMÅTEN

 

Brett skinnet ut med kjøttsiden opp og smør på blandingen i ett jevnt og tykt lag uten å søle på ull/hårsiden.

Brett sammen skinnet med kjøttsiden inn, først langs ryggen og så på tvers

(store skinn).

La skinnet ligge i romtemperatur i ca. 5 dager (om du kan legge noe tungt på skinnet slik at det blir liggende i press holder det kanskje med 3-4 dager). For å vite om skinnet er ferdig kan man skjære i kanten og se om snittet ser hvit og fast ut. Ser det blåaktig ut er skinnet sannsynlig fortsatt ugarvet, men husk at det gjerne er kantene som er dårligst skrapt og derfor blir sist gjennomgarvet. Ligger skinnet for lenge kan hårene begynne å løsne. Ligger det ikke lenge nok er det vanskelig å få mykt, de rå stedene tørker senere.

 

MYKGJØRING

 

Skrap av deigen og la skinnet tørke litt ( over natten er sikkert passelig lenge ). Nå kan skinnet mykgjøres ved at man drar i det i alle mulige retninger. Som nevnt tidligere har frysing en gunstig virkning på fibrene. Dersom det er kuldegrader ute kan det derfor være lurt å la skinnet ligge ute noen timer mellom mykgjøringsøktene. Jobb gjerne med skinnet i f.eks. 10 minutter, la det tørke litt til ( 1 time ), og jobb litt til med det. Når skinnet er halvtørt kan det settes inn med følgende blanding:

 

2 eggeplommer, 0,5 ltr vann og 1 ss matolje.

 

FETTGARVING

 

Etter at skinnet er vasket og halvtørt kan det smøres inn med fett.

Det beste er å bruke - hjernen fra dyret man garver. Det sies at dyret hjerne skal være nok til hele skinnet.

Hjernen skal koke i ca. 5 min ( etter størrelse på dyr ) til den er hvit.

Mos hjernen fra dyret man garver og bland den med 3 dl tran og 1 dl grønnsåpe. Hvis det er vanskelig å få tak i hjernen kan man bruke matolje.

Temperaturen på oljen bør være ca. 30 gr celcius. Smør inn skinnet med hendene. La skinnet stå varmt ( men ikke over 40 gr celcius ) og la fettet trekke inn. Bearbeid skinnet med jevne mellomrom, og ha gjerne på mer fett. Etter ett par dager ( når skinnet ikke trekker til seg mer fett ) kan skinnet bløtlegges og vaskes i såpevann. Sentrifuger skinnet og mykgjør det.

 

Ett skinn består av i fra yttersiden: hår, hårside ( narv ), overhud, lærhud, underhud og kjøttside.

 

Til garving trenger du:

Rørepinner, svamp, filler og kost, tørkestativ, skrapespade, kjele/beholder til sverte, tran og smøring, koster og børster samt skavebom/underlag for skinnet ved skraping.

 

Lykke til !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Münsterjeger

 

Jeg lovte og komme med oppksrift, så her kommer den.

Det er imidlertid SvenDue som skal ha æren for denne fenomenale fremgangsmåte han kom med i en tråd jeg startet i fjord.

Det ble over her nevnt at det å garve selv, er et slit. Joda det er vel aknskej det, men gleden av å ha gjort alt fra å jakte dyret, til å kunne bruke mest mulig av det dyret gir, er ubetalelig!

 

 

Denne er den samme som jeg viser til og som jeg la inn på sluttstykket for flere år siden.

 

Nøyaktig samme kopi.

 

Så desverre er det ikke SvenDue som står bak denne, men derimot bladet:

 

Sjølberger,n

 

tidsskriftet for miljøvern, menneskerettigheter og dyrevern.

 

Min utskrift er fra utgivelse av Sjølberger,n nr 7 ( 2/2000)

 

Til opplysning er SveinDues "oppskrift" er direkte kopi av min som jeg har hatt på min hjemmeside lenge, og som sagt hatt inne på Sluttstykket for flere år siden og som igjen er en avskrift ut av bladet Sjølbergeren.

 

Orginalt skrevet av Hannah Jane Wood

 

Og kommer herfra:

 

 

http://s478.photobucket.com/albums/rr14 ... G_0001.jpg

 

http://s478.photobucket.com/albums/rr14 ... nt=IMG.jpg

 

Og jeg har resten også av artikkelen selvfølgelig.

 

Men når det gjelder bruk av Boraks og Talkum så har jeg det fra andre steder.

 

Har også lagt inn noe annet info.

 

Så det eneste av ære SveinDue skal ha er at han har kopiert mine avskrifter som er nær 100% lik orginalen, men jeg har lagt til tilleggsinfo som er i kopien du har skrevet.

 

Rett skal være rett :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er vant til å skille garving og beredning, men det ser ut som prosessen her er beredning, ikke garving, er det korrekt?

Med denne prosessen ender vi opp med et skinn del pelsen fremdeles er til stede.

 

Du har rett, det var beredning jeg egentlig lurte på...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har nå foretatt Alungarving og venter på at den skal ligge siste dager. Er det slik å forstå at jeg også skal foreta fettgarving etter mykjøringen eller velger man kun en garving? Syns det virket som litt for mange prosesser, så jeg spør for å får best mulig resultat. På forhånd takk for hjelpen :) Mats

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikkje dette med kveitemjøl,salt og alun ein gammel metode??

 

Noen som har garva skinn i vatn tilsatt alun og salt??

 

Kan ikkje tenke med at Roars pelsindustri og Granberg garveri smører skinna inn med kveitemjøl for å få de garva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta en titt på bueforum.no Der er det flere som har lagt ut rimelig detaljerte fremgangsmåter på både det ene og det andre. Verdt en titt, ja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg skjærer-splitter-salter alltid av halene som jeg skal ta vare på mens reven er nyskutt og varm. Snitter rundt halerota, og bruker et redskap jeg kjøpte på jaktfall (55 kr) til å klemme rundt halebenet og dra det av. Gjort på no time.

 

Deretter splitter jeg halen med et splitteredskap kjøpt på samme sted (75 kr). Splitter heeeelt ut for å unngå at de hvite hårene på haletuppen faller av. Deretter salter jeg og halen er klar for bereding under en halvtime etter at reven er skutt.

 

Legger ved link til utstyret.

http://jaktfall.no/butikk/slagfeller-fa ... til-flaing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Må reven flåes mens den er "fersk", eller kan den fryses før den flåes?

 

Har en nydelig tispe liggende i frysen fra Mars i år, tanken var å flå den i sommer og tørke skinnet til bruk som kråkebulvan. Men nå ble jeg lysten på å prøve å få noe skikkelig av den, om det er noe vits etter at reven har vært i frysern i 8 mnd.?

Share this post


Link to post
Share on other sites
hei, hvor kan jeg få tak i alu henne ? hadde vært morro å prøvd seg på dette.

 

Alu får du på apoteket.

 

Skal legge ut en serie med bilder hvordan eg bearbeider mårskinna fra rå tilstand og ferdig garvet med alun.

Der kjem og ei oppskrift på blanding av alun-vann-fint salt + salting tørking av skinna.

 

Hvordan man skal fjerne honning og anna kliss på ein skånsom måte

 

Når du kan klare å flå skinnet av måren, så vil du klarer resten til å få deg en fin pels lue.

Kjem tilbake seinare i år :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk får svar, Ja gjør det har ikke så mye erfaring med dette så bilder hjelper mye.

noen som vet en blanding til røyskatt ? vet ikke hvor mye av det forskjellige som skal oppi ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takk får svar, Ja gjør det har ikke så mye erfaring med dette så bilder hjelper mye.

noen som vet en blanding til røyskatt ? vet ikke hvor mye av det forskjellige som skal oppi ?

 

Ein sånn behandling av skinn får deg til å forstå hva pels auksjonen legger vekt på,

 

Denne får Du kjøpt på apoteket og er nok til 20-22 mårskinn

2wd3hg0.jpg

Man kan flå av skinnet for enten å tanetørke eller samle opp noen for å salte skinna med steinsalt.

Egentlig kan du salte skinna med finsalt i 10 døgn,, Hår sida inn og bruk rikeligt med salt.

Steinsalt er det beste å bruke, havsalt er ok men man vil sjå noko brun farge i laken

 

5zkvq1.jpg

SKINNA ER IKKJE TANETØRKET

25 mårskinn i finsalt utan jod med hårsida inn og dei skal ligge i 10 døgn på ein kjølig stad.

Skinna blir tatt ut av frysa når sesongen er over for enten å levere til auksjon eller garve dei selv.

Brukar å flå måren og legge skinna i fryseposer for å behandle dei sinare.

Følg behandlinga under med ALUN

 

 

nl4rb9.jpg23th0lz.jpg2lx6ope.jpg

 

1o skinn + 2 haler som er ferdig tanet. Skrepestokk. tanemål.

Til tane er stor hann mink og tispe mink nytta som mal til taning av mår

MÅL:ca 12 mm tykk og 1.4 m lang,.A-45 MM. B-80 MM. C-90 MM. D-100 MM. E/F-110 MM.

54t16a.jpg

Skrapestokken er ikkje tjukkare enn tispe tana er brei, brukar å tre skinnet med hår sida inn og fyller opp en balje med sagflis og skraper skinnet med flisa.

 

Viktigt med at redskap skal vere reint for å unngå bakterie floraen ikkje skal få kome til.

 

TRINN 1

 

Kok opp grovsalt og lag ein salt lake ( ca 15 L. 2 poser grovsalt) som vil dekke alle skinna,, man skal passe på at tempraturen ikkje overstig 26 grader men det er greit at temp er under 1O.

Legg skinna i ein stamp og pass på at der er press på sånn at dei er under laken i ca 4-5 døgn,,,

ta ein kjepp og rør i skinna ein gang pr. dag

LA STÅ KJØLIGT

 

Etter 4 døgn tar du opp skinna av laken og tømmer den ut,,laken har blitt litt brunfarget og ikkje anvendelig til noko meir.

24g6iyd.jpg

Då kan Du skylle skinna med kaldt vann og henge dei opp slik at dei får renne av seg.

Vask samme balje som blei brukt tidlegare IKKJE BRUK SÅPE

 

ALUN BLANDING

 

1 LITER VANN

50 GR ALUN

50 GR FIN SALT

Skulle passe dei fleste skinn

 

TRINN 2

 

ALUN TIL 10 MÅR SKINN

Mål opp 9 liter kaldt vann og ha i baljen.

500 gr alun

500 gr finsalt ,,UTEN JOD

Røres ut i 1 liter lunket vann for å unngå klumper

Helles så opp i den store balje for og bli blandet

Finsaltet er for at håra i pelsen vil reise seg ut og håra vil få ein fin glans.

 

Da tar du alle skinna og legger i baljen på samme måte som saltprosessen,,la skinna ligge i 4 døgn og rør kvar dag.

4 døgnet kan du sjå at skinna er brunsvarte inni men da skal du prøve å strekke litt i skinnet om det blir kvitt.

Om kvitfargen kjem så er skinnet ferdig behandlet med ALUN.

 

TRINN 3

Ta skinna ut av baljen så dei får renne av seg,, ikkje skylle dei meir men begynn å strekke å dra.

Under heile prosessen er det viktig å jobbe med skinna for at dei ikkje skal bli for harde

 

Så kan Du finne en litt kjølig plass og henge skinna opp etter nasen med ein plastikk liggende over alle skinna,, det er fordi at dei må ikkje tørke for fort.

 

etter 1 døgn strekk skinnet på tana med hårsida ut,,,labbane og halen må man arbeide med å strekke å dra så blir den kvitare heile tida.

 

Når dei no er begynt å ta form er det på tide å tenke på å vrenge skinnet,,det kan by på litt utfordringar no når tørkeinga har startet,,,det er lett for at skinnet kan revne om det er for tørt men det går nok bra til slutt med litt jobbing

Her er nokre skinn som er ferdige.

vhr7o.jpg

 

Arbeidet begynner faktisk no med å strekke å dra, du kan og trekke skinne på tana og la det kvile nokre dagar.

 

Finn deg ein rund skrapestokk og grovt sandpapir,,,puss vekk alt overflødig fett/kjøtt restar og skinnet mjuknar lett og fint.

Rundt munn og tunge er der tykt skinn som skal slipast samt rundt øyrene.

(BRUK STØVMASKE)

Kansje eit lite sjokk å sjå kor mykje restar av fett/kjøtt som skal vekk

 

2j151tz.jpg

Du kan sjå at halen og labbar er blitt kvite og mjuke.

 

Om mårskinna dine går synde når du skal flå så kan dei bergast,,, etter saltinga eller alun behandlin så kan dei syast om du vil ha dei hengande på vegg eller en mår hale til pynt.

 

man kan godt bruke samme blandinga til mink-ekorn-hare-rev-røyskatt.

Kliss som festar seg på skinn før flåing brukes rødsprit og potetmel for å ta vekk det på,,,tørres med hårføne på kaldluft.

Alun garva skinn brukast mest til trofe som ikkje skal utsettast for fuktighet (ute i regn/sludd) og har sin begrensing med at alun kan bli fortrengt ut av skinnet og bli hart /stivner.

Selvfølgelig er det litt stas å henge skinnet/trofeet på veggen og sei,,Dette har Jeg laget fra a til å åleine.

Der er 2 typer fett som kan smøres inni skinna,, men egentlig er det greiast og bruke andre garve metoder, som tåler vasking

 

Sjå: lage airskinner.. kombinasjonen med airskinner og flåing forenklar heile flåinga..

 

" target="

 

Ferdige skinn kan du bruke til å sy lue eller henge på veggen

 

http://ajungilaq.blogg.no/"

 

LYKKE TIL

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Et lite spørsmål uten å kuppe tråden her;

 

Viss en f.eks skal garve beverskinn, er det mulig å garve halen også. Hadde jo vært finest om halen fikk være med på "teppet", eller er det ikke mulig? :oops:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det mulig å garve halen på en bever. Hvis du skal ha halen hengende på beveren (Rundt skinn) behøver du kun oversiden av halen. Bare husk at halen har mye fettvev og må skrapes Veldig nøye før du garver

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har tinga på 'neste rev som blir skutt' av venner, hvis jeg finner ut en metode å komme fra død rev til fin revepels. Etter å ha lest gjennom mange innlegg her ser jeg har problemet mitt starter allerede ved flåing. Jeg har absolutt ingen erfaring og er redd jeg vil ødelegge.

 

Finnes det noen i Vestfold som kan påta seg en slik jobb?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter gode tips og råd fra en het inne har jeg nå gått i gang med og garve et minkskinn selv.

Prøver meg med det først, går det bra blir det og prøve med andre skinn.

Fler som har prøvd seg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har garvet en del selskinn, så jeg har lagd en oppskrift trinn for trinn om hvordan man garver selskinn. Men oppskriften kan også brukes for andre skinn. Bare ta hensyn til at selskinn krever mer volum av garveprodukter og trenger og ligge en hel del lenger i pickelbad.

 

Oppskriften kan dere finne på min blog: https://fpsadalawi.blogspot.com

 

Video av ferdig garvede selskinn og garveprodukter : https://www.youtube.com/channel/UCpMqsb ... AZpxK282uA

 

Oppskriften har jeg skrevet på engelsk men den kan oversettes med google translate.

 

All informasjon om hvor jeg har kjøpt garveproduktene mine finner du i oppskriften.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...