Jump to content

2rifler samme demper?


martinJ

Recommended Posts

Jeg fikk fortalt av en børsemaker at man bruker samme høl i demperen på 223 og 6.5x55.

 

Når man går til 30-kaliber, så blir jo hølet større og dermed så vil vel demperen ikke vere

100% like effektiv på 223, men så spørs det om det gjør noe for deg som bruker at du taper litt.

 

Tror veldig ofte så er det så små forskjeller at i praktsik sammenheng så betyr det lite sett opp mot

fordelen det kan vere og ha samme interface og bare flytte den til den børsa man skal bruke.

 

Men dette er jeg ikke ekspert på, så det blir høyt-tenkning.

Link to comment
Share on other sites

JEg bruker samme demper på 3 rifler. .22LR, .223 Rem, og 6.5-284 Norma. Hvor bra det funker har jeg ikke målt, men med subsonic blir .22LRen helt stille, .223 er ingen problem å skyte uten hørselvern, 6.5 er mer sånn i grenseland - men dette er jo subjektive ting. Smellet på en hardt ladd -284 uten demper er jo uansett noe for seg selv, bare spør OleNetland, han mente seg mer plaget av munningsblåst fra meg, enn fra sin egen mirage...

Jeg er iallefall fornøyd.

 

Rekyldempingen er veldig stor, det merket jeg første gang jeg skjøt .223 uten demper, ble jo helt sjokkskadd av rekylen :roll:

6.5en har 65cm/19mm løp og flytter treffpunkt 1.1mrad ned med demper, de to andre bra nøyaktig halvparten, men de løpene er 50 og 55cm, og enda tjukkere. Dvs. 21mm, som er diameteren på hullet i "bakdelen" på denne demperen.

Det er en REflex T8.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker .30-demper på 243 og 222, fordi jeg ville ha muligheten til å bruke den samme demperen på flere rifler hvis det ble aktuelt (noe det blir).

 

Fungerer helt fint for meg - nå har jeg ikke noe å sammenligne med, men jeg skyter i allefall uten hørselvern med begge, og slipper øresusen som jeg har hatt (delvis store) problemer med tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...