Jump to content

Lanber vs Beretta


arne mo

Recommended Posts

Ja, som tittelen sier, Lanber mot Beretta.

En Lanber Gyttorp koster ca 8000 kr. En Beretta 686 Silver Pigeon jaktutgave koster ca 18000 kr, altså mer enn det dobbelte.

Hva får jeg igjen får de ekstra 10 høvdingene?

Velger jeg en Beretta blir jeg jo medlem i den kule klubben, et våpen med fint treverk og fine utsmykkinger, fin å se på, deilig å ta på!

Men hva får jeg mer?

-Holder Berettaen x antall tusen skudd lengre enn Lanberen?

-Har Berettaen noen bruks egenskaper som ikke Lanberen har?

 

Hilsen en som lurer på hva han får for 10 høvdinger i denne førjulstiden!

Link to comment
Share on other sites

Første svar kommer fra Beretta-klubben (S685 kal. 20-76) :D

 

et våpen med fint treverk og fine utsmykkinger, fin å se på, deilig å ta på

Absolutt korrekt observert. Hvor mye du synes det er verdt kan ikke jeg svare deg på.

 

-Holder Berettaen x antall tusen skudd lengre enn Lanberen?

Jeg har aldri sett verken en utslitt Lanber eller en utslitt Beretta. Berettaen føles mer solid og gir på alle måter et bedre kvalitetsinntrykk, men Lanber er gode og solide hagler som tåler mye bruk.

-Har Berettaen noen bruks egenskaper som ikke Lanberen har?

OBS! Dette er MIN mening. Ja, den er merkbart bedre balansert. Gå til en forhandler som har begge og prøv å hive dem opp og svinge på dem, så merker du forskjellen.

 

Men du må selv finne ut av om du synes den er verdt så mye mer. Valg av hagle er i aller høyeste grad individuelt. Lykke til med valget, du vil kunne leve lykkelig med begge to.

Link to comment
Share on other sites

Det er som skoda og BMW .du kan kjøre begge, men men BMW er bedre. Skal du Jakte i mange tiår så velg beretta. ellers er lanber gode trauste hagler,(skoda)

 

 

Er du helt sikker på det? For noen er det nok ikke usannsynlig at en BMW bare er DYRERE :wink:

 

Dette har med smak, behag, preferanser og behov å gjøre.

 

Til trådstarter: Jeg har en Lanber. Ville jeg heller hatt en Beretta? Ja så absolutt :!: Er jeg villig til å betale for det? Absolutt ikke :!:

 

Når det gjelder balanse etc. , så er jeg tilbøyelig til å være enig i at en Beretta nok for det meste vil oppleves som bedre, men igjen, dette vil helt sikkert være individuelt hvordan en opplever.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil føye til et moment der Beretta virkelig forsvarer prisforskjellen og som var tungtveiende da jeg kjøpte min: HVIS du tenker på annet kaliber enn 12, så er baskylen på Beretta-haglene dimensjonert i forhold til kaliberet. Lanber bygger kun baskyler dimensjonert etter kaliber 12, andre kaliber er kun løpssett satt inn i samme monoblokk. Dette gjør selvfølgelig produksjonen dyrere, men så vidt meg bekjent er der ikke prisforskjell mellom kalibre på Beretta.

Hvis du følger flertallet og går for kaliber 12 er ikke dette av betydning.

Link to comment
Share on other sites

Godt å lese en tråd hvor man roser også den andre parts våpenvalg :)

 

Har selv en Gyttorp 12 kaliber, veldig fornøyd men har ingenting å sammenligne med så ikke hør på meg. Har ikke prøvd en Beretta, de er sikkert helt knall, men kan i alle fall fortelle at Lanbern virker veldig solid, og den er pen å se på. Spesielt etter at jeg olja stokken så den fikk et noe mørkere skjær i seg. Slår sikkert ikke Berettan, men man blir jo litt glad i det man har så klart.

 

Fikk også tilpassa mi hos børsemakeren, to uker og nå sitter den som et skudd.

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg verken lamber eller beretta, men jeg har både klådd og skutt med begge to. og når det gjelder hva øyet ser så er berettaen overlegen, liten tvil om det. men når det gjelder bruk så vet jeg ikke helt, har brukt en lamber og to beretta, lamberen og ene berettaen var ganske så like å håntere og å skyte med, siste berettaen var en av disse lette "dame modellene" i kaliber 12, den var en fryd å se på, men, den var ikke noe god i det hele når det kom til skyting, følte ikke jeg fikk noe god sving med den i det hele, og det ble bom på samtlige leirduer med denne, den ble da sammenliknet med 870'en som jeg selv hadde med på banen den dagen...

 

men, dersom jeg bare klarer å bruke hagla mer på jakt ( litt for mye rifle jeger) så skal jeg helt klart spare penger til jeg kan kjøpe meg en beretta, penere og bedre våpen finnes neppe i sin klasse, men, er det verdt de 10000 ekstra? neppe... har jeg lyst på, ja, uten tvil, men med den erfaring jeg har på dette kommer jeg vel så langt med en lamber.

Link to comment
Share on other sites

siste berettaen var en av disse lette "dame modellene" i kaliber 12, den var en fryd å se på, men, den var ikke noe god i det hele når det kom til skyting, følte ikke jeg fikk noe god sving med den i det hele

Høres ut som en Ultralight. Bortsett fra at jeg misliker uttrykket damemodell/damehagle :wink: så er jeg enig med deg. I disse modellene har de gjort alt for å spare vekt, med det resultat at jeg opplever dem som vinglete. 20-haglen min i standardvekt veier det samme som en UL i 12. Når UL-en da er så mye større rent fysisk, så blir noe galt med svingen for min del. Men igjen er det snakk om smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Ja, som tittelen sier, Lanber mot Beretta.

 

1) Holder Berettaen x antall tusen skudd lengre enn Lanberen?

2) Har Berettaen noen bruks egenskaper som ikke Lanberen har?

 

1) Ja, mange mange tusen antall skudd lengre DERSOM du skal skyte mye på leirduer!

2) Nei.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hei. har en lanber baron i 12/76. kjempe god hagle, treffer godt, men.. løpsvelgeren lever sitt eget liv. Etter første skuddet skal den slåover til det andreløpet på rekyl.. bare et fåtall av gangene den gjør det. Hvis jeg har løpsvelgeren slik at trangborringsløpet avfyres først, da funker den helt fint :? det kan hende at det er en produksjonsfeil og engangstilfelle. men det er irriterende! har vært inn med den en gang, men ble ikke helt bra!

flere som har hørt om slike plager med lanber?

Har aldri prøvd en beretta så kan ikke uttale meg om det du egentlig spurte om, men prøv begge og gå etter følelsen:)

 

Lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

Har en beretta 687, denne er like god etter 17 års bruk, låskassen er like presis og fast. :D

Første dobbeltløperen min var en lamber baron, denne begynte og bli slarkete i låskassen etter noen års bruk. :(

 

Min erfaring er at berettaen er av klart bedre kvalitet. :!:

 

Dette er vel mye av prisforskjellen, noen er bygget for litt bruk av og til(jakt)mens andre er beregnet for og bli brukt og brukt og brukt igjenn(leirdue bana)

Eg blir skuffa visst noen tror og mener noe annet.

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare nevne det, men jeg hadde utrolig mye problemer med den gamle lanber baron hagla jeg hadde, problemer med at når jeg skulle skyte så sa det bare "klikk" og et lite merke i patronen, jeg hadde også problemer med ejektoren som kjilte seg fast. Det førte til ufattelig mye frustrasjon på banen og under duejakta. For og si det sånn jeg skal aldri ha lanber igjen...

Link to comment
Share on other sites

om du skal ha et problem fritt våpen bør du velge beretta men prisen er jo drøy så klart.

har selv beretta halvauto. og har brukt min fars landber en del før, med landbern skjøt jeg 5-6 duer på banen men med berettan så har det steget så nå ligger jeg jevnt på 23-24

men velg den hagla som passer deg best det er da du treffer og får mere fugl i fryser'n :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nyfrelst Beretta-fan, så det holder.

 

Jeg har de siste åra flirt av dyre hagler, og jakta gjevnt og trutt med Star'n min, Valmet 412'n til farfar, og lånt lanber av kompis på lerduebanen.

Alle haglene har hatt mål som passer meg i henhold til "reglene".

 

Jeg har aldri skutt over 15 av 25 på lerduebanen før jeg fikk Beretta'n, men nå skyter jeg i snitt over 20, og vet hvorfor jeg bommer de gangene det skjer. tar jeg fram star'n, eller låner lanber'n, så har jeg automagisk dårligere treffprosent.

Og på jakta i år, har jeg hatt en treffprosent merkbart over tidligere år på skogsfuglen.

Mulig Berettaen bare passer meg bedre, men kvalitetsfølelsen og balansen er alene grunn god nok til at det rettferdiggjør prisen for meg, og jeg vil ofre en god den andre ting for å få råd til Beretta'n fremfor å "greie meg" med noe annet.

 

At jeg kanskje kunne tenkt meg å bytte Sportingen i en jaktmodell, er en annen sak (men jeg digger sportinggrepet :-) ).

 

mine €0.02

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både Lanberen og Berettaen.

 

Lanberen var jeg fornøyd med og skjøt bra med. Teknisk sett virket den bra, men fikk problemer med sikring og tennstifter etterhvert. Den ble også slarkete i låskassen. Var veldig glad i denne haglen og var fornøyd helt til den begynte å trøble for mye. Den ble solgt og jeg kjøpte en Beretta Silver Pigeon også kaliber 12.

 

Berettaen ble jeg veldig fort fortrolig med.

- Bedre balanse enn Lanberen. Den lå nydelig i hånden og svingen ble smoooth og fin 8)

- Sikringen var (for) tung i begynnelsen. Ikke bra - den ble justert av børsemaker og er nå slik jeg liker den.

- Toppleveren gikk borti treverket da det ble fuktig og este noe. Heller ikke bra, men dette forsvant med litt sandpapir. Unødvendig på en så dyr hagle.

- Lukkemekanisme og "kvalitetsfølelse" er overlegen Lanberen. Selv etter mange års bruk - Berettaen er helt sikkert mye mer slitesterk enn Lanberen jeg hadde.

- Avtrekket er mer kontant og fint på Berettaen.

 

Alt i alt er jeg glad jeg investerte i en dyrere hagle. Litt surt der og da men nå har jeg en hagle som er jaktet ca 180 jaktdager med i all slags vær og skutt ca 6000 skudd med.

Eneste minuset var som nevnt over sikring (prøv denne før du evt kjøper) og dårlig tilpasning mellom treverk og gods.

 

Uansett: Berettaen er en sikker vinner hos meg!

Link to comment
Share on other sites

Er du helt sikker på det? For noen er det nok ikke usannsynlig at en BMW bare er DYRERE :wink:

 

Dette har med smak, behag, preferanser og behov å gjøre.

 

Sikker på at en BMW er mye bedre å kjøre enn en Skoda?? Har du lappen? ER som natt og dag. Det har absolutt ingenting med preferanser og gjøre. Det er bare sånn det er. Litt sånn er det med Lanber og Beretta også. Jeg har en Lanber Gyttorp og en Beretta 686, så jeg har litt erfaringsgrunnlag..

 

 

Jeg er ikke helt overbevist om at jeg kjøper den sånn uten videre. Der finnes ingen fasit på det spørsmålet. Noen, for eksempel meg, som foretrekker framhjulstrekk, vil trolig synes at de fleste Skodaer er bedre enn sammenligningbare BMW'er å kjøre. Det er også slik at ingen av bilene kan, nøkternt sett, gjøre noe mer enn å frakte meg fra a til b og da blir det egentlig bare tull å betele mer for en nogenlunde tilsvarende BMW :wink:

Hvis en trekker inn følelser derimot...

 

Nå ja, jeg ville faktisk foretrukket Skoda framfor BMW i de fleste tilfeller 8) Og hadde jeg penger nok til å vurdere relativt dyre modeller fra de så ville jeg jaggu ikke valgt noen av de.

 

Og, jada, jeg har lappen, men jeg har hverken Skoda, eller BMW...

 

Når det gjelder sammenligningen mellom Beretta og Lanber så er jeg langt mindre uenig, selv om det også i høyetse grad kan dreie seg om smak og behag, og ikke minst behov. Det var Skoda/BMW-sammenligningen jeg syntes var dårlig. Og det synes jeg fortsatt!

Link to comment
Share on other sites

Det var Skoda/BMW-sammenligningen jeg syntes var dårlig. Og det synes jeg fortsatt!

Så enig, så enig ! Takke meg til Jaguar :mrgreen: (...og Beretta...)

 

Og skal vi holde oss til paralleller til bilindustrien, så vil jeg si det er riktigere å si VW Passat eller Jaguar X-Type. Mest et spørsmål om smak, men jeg foretrekker Jaguaren.

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn... Jeg ville heller ha kjøpt en brukt Beretta 686 til mellom 9-12000Kr, en ei ny Lanber. Og da er jeg tidliggere eier av en Lanber 85 EST. Merkert vesetlig forskjell på min Lanber, og min fars Beretta 685?, når det kom til balanse. (Litt usikker på modellen han har). Han har vel jaktet med den i ca 25-år nå, og den er godt som gull, og liket tight i låskassa. Kvalitet,,,,,,,, helt klart :!::!:

 

Og for å si det sånn.... Den dagen han ikke skal jakte mer, så skal den hagla få være med på jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at hagler til under 11000kr,så er Lanber noe av de mer slitesterke.Skal du kun ha ei hagle til jakt,kjøp gjerne Lanberen.Skal du skyte noen tusen skudd på bane i året?:Velg Beretta,eller no anna til samme pris!Synes selv at Beretta begynner å bli litt dyre nå,men de tåler å bli brukt,sammenlignet med billig hagler til 6-7000.Min Beretta er veldig godt brukt siste 15 åra,men kan ikke merke på den at den er brukt!Aldrig en funksjonsfeil eller klikk,ingen slark.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 4 weeks later...

har hatt lanber skutt noen tusen skudd på banen med ann, er helt grei hagle men nå slarker ho litt i kassa. kjøpte meg akkurat ei ny beretta og for meg kan det ikke sammenlignes engang. balansen i berettan er etter mitt syn mye bedre en lanberen. men vis du skal bruke den til jakt er lanberen god nok for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri sett verken en utslitt Lanber eller en utslitt Beretta. Berettaen føles mer solid og gir på alle måter et bedre kvalitetsinntrykk, men Lanber er gode og solide hagler som tåler mye bruk.

Du kan få se Lanber'n min :twisted::mrgreen:

Den er med stolthet og glede brukt til den kan betegnes som godt utslitt. Har den ennå som backup/potensielt prosjektvåpen. Svært slarkete i åpen stilling, ganske slarkete i lukket, ovale tennhull, begynnende klikk med enkelte ammotyper, og 3 ganger har den/jeg prestert å fyre av begge løpa samtidig. At ene løpet er sprengt av snø er ikke Lanber sin feil :roll:

Til Lanbers forsvar kan nevnes at dette var en av de tidlige lettvektskassene i alumiximum fra tidlig 80-tallet uten forsterkninger på streategiske steder. Skjøt uttallige tusen skudd med den, og likte den utrolig godt. Da fruen skulle ha seg hagle ble det Lanber, lettvekter med tennhullsbøssinger og forsterkninger der det trengs. Tipper den hagla (og dagens nye) tåler det dobbelte antall skudd eller mer.

Om Beretta'n tåler dobbelt så mange skudd som nye Lanber er jeg ikke sikker på, men du får litt mer kvalitetsfølelse med en Beretta i neven. Praktisk bruk sier at du får litt mer pussjobb med Beretta, og du blir vel litt mer forsiktig i steinur og kratt. Synes begge merkene har god balanse, og personlig bygning kan vippe vektskåla begge veier.

 

 

Penis vs Vagina

Kommer an på hva man liker, men det ene koster mer enn det andre

:mrgreen: Jeg vil påstå at pris ikke er et tema i DEN diskusjonen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Beretta er litt bedere (balanse/bevegelse). Men du får ei go hagle til 10 lapper billigere!

 

Begge haglene holder til jakt! ( hvis det er det du tenker) har selv en lanber 2082 til 6 lapper og jeg knuser 17 - 18 leirduer av 25! og jeg klapper ned rype etter rype på fjellet!

 

Men jeg er 15 år å en hagle til 18 000 har jeg ikke beholdnig til!

 

Jeg har hørt at en god hagleskytter treffer det han/hun skytter på med samme hva slags hagle han/hun tar i.

Så da kommer det jo på det samme! og treffer du med en lanber til 8 000 har du jo 10 000 igjen.

 

Er jo utrolig hva man treffer med en Lanber og pakke Black Cloud!

Link to comment
Share on other sites

Det her er jo ikke en diskusjon om hvor mange leirduer men treffer! Det er jo skytteren og kolben som treffer.

Jeg har hatt 3 Beretta og skyter mere en de fleste. Har til nå skutt veldig aktivt. Ca 15000 skudd i året.

Ingen av mine berettar har blitt slarkete. 686 jakt hagla har gått ca 10000 og er like fin. Jeg hadde en 682ge som jeg skøyt ca30000 skudd med. Og er like fin. Så har jeg nå en DT10Lux som Harald Jensen hadde før meg og den har sikkert gått 60000 og like fin som en som man tar ut av esken!!

Jeg er helt sikker på at skal du skyte mere en 50 trenigskudd og 100jaktskudd i året holder en Beretta veldig mye lenger.

Link to comment
Share on other sites

Har du penger bør du kjøpe det en Baretta, bedre kvalitet og driftsikkerhet.

Hvis du kjøper barettaen vil du aldri angre, men ved annet val vil du alltid angre litt at du ikke kjøpte Barettaen med en gang.

 

Ellers vil eg anbefale Remington 870 12/89 Supermag.

Har skutt minst 15 000 med min uten problemer, er litt slarkete i utgangspunktet, men går som hakka møkk.

Er vel noe av det mest driftsikkre en får.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

skal du skyte mye på banen, vill jeg ikke anbefale lanber. lanber'n er en fin jakthagle, men det tar ikke mange årene på leirduebanen før den blir slarkete. min ble veldig fort slarkete :(

 

etter hva beretta eiere sier, er nok en beretta et lurere valg om du skal bruke mye tid på bane og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...