Jump to content

Lyddemper: The Silent Society


Morten Vinje

Recommended Posts

Det er mye å vurdere, jeg tror vi bør holde oss i brainstorming-modus en stund til.

 

Mitt argument for en skikkelig faktor-beregning er faktisk å gi alle en fair sjanse samtidig som man har et incentiv for utvikling. Hvis målet bare er å ha en børse som ikke bråker trenger man ikke mer enn en 22LR, men for mange er muligheten for jakt på litt større arter svært aktuell. Da blir plutselig kaliber og kulevekt viktige momenter.

 

Skal vi først konkurrere bør vi konkurrere på mer enn bare presisjon, det er det nok andre som gjør.

 

Jeg synes også man bør vurdere en egen premie for beste selvkonstruerte demper.

Link to comment
Share on other sites

Dette her tror jeg ikke det blir noe av, desverre, men det er for mange kalkulator-nerder her, som er mere intressert i tall enn å skyte.

 

Er desverre helt enig med K. skal man skyte trenger man et jorde. Skal man skryte så kan man gå på kafe. Vi kommer til å bli så få i en begynnelse, at det blir akkurat like mange deltagere som forskjellige klasser (3 stk?)

 

Siste og eneste gang jeg har truffet initiativ tager i denne tråden, så var det i gjøvdal under en langholdseanse for en stund tilbake. Han hadde med seg en patron i lomma, som han viste stolt frem rundt grillen,og det var det eneste han foretok seg. Løsnet ikke et eneste skudd.

Link to comment
Share on other sites

M67, for han smeller selv med ammo som skal være stille

Var igrunnen ikke merkelig det der, 1058fps, med ES = 39 (n=79) på Super Club, "dagens" lydhastighet var vel omtrent 1090fps så det blir for nært. Det "smeller" ikke, men det bråker.

Fiocchi Maxac, "veldig presis" iht, selgeren på XXL; sullik! midlet 1170,med ES på 132(!, n=50), At de ikke var sub kan jeg ikke klage på, men ES på 132fps?, med 100 skudd klarte jeg en samling under 20mm, @50m. De fleste var ~32 :roll:

 

Løpet ditt Ole må være litt langsommere? Er det lengre?

 

Skal man skryte så kan man gå på kafe

Kan jo være hyggelig det og, jeg kan ta med linjal, millimeterpapir, passer og kalkulator

:wink:

 

Om du ikke har annet å bidra med kan du kanskje bidra med ditt fravær.

Det skal bli. Jeg misforsto i begynnelsen, og trodde man så for seg en skytekonkurranse med lyddempede våpen, ikke en lyddemperkonkurranse der man skulle teste støydemping. Det har jeg ingen problemer med, er bare ikke så interessert.

Beklager at jeg har blandet meg inn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg har blandet meg inn.

 

Det der var ikke myntet på deg, det er helt lov å være uenig. Men å komme med "dette fungerer aldri" så tidlig er direkte kontraproduktivt, da er det kanskje bedre å holde seg unna? Eller i det minste holde seg til sak og ikke person?

 

Joda, det må være en skytekonkurranse med dempede våpen, men det er vel ikke noen stor vits i et stevne som er som alle andre bortsett fra at man har demper?? Er det ikke litt artig å se hvor stille det kan bli? Og ikke bare med en 22, å få de til å si "klikk" er ingen utfordring.

 

Jeg synes en faktor-beregning kan tilføre et ekstra element til en konkurranse. Det må selvfølgelig ikke bli for komplisert eller veie så tungt at man kan shoppe seg til en seier, kun belønne de som kan få børsa stille uten å bare gå ned i kaliber. Ikke glem at jeg bare har en 3006 med en standard Atec, så dette er ikke snakk om å skreddersy reglene for meg selv.

 

Et forslag er å kjøre et stevne med enkle klassinndelinger først, da kan vi få litt data som kan brukes til å vurdere hvordan en evt. faktor vil fungere. Men det betyr ikke at vi ikke kan diskutere litt rundt temaet allerede nå.

 

Det "smeller" ikke, men det bråker

Korrekt. En merker stor forskjell når man kommer over i det transoniske området, selv om kula beveger seg under lydens hastighet vil luftstrømmer kunne gå raskere. Kan kuleprofil gi nok endring i dette til å gi litt bedre marginer?

Link to comment
Share on other sites

Hei Fulmen :D

Vi er nok ikke så uenige som du kanskje vil ha det til, men noe uenige skal vi da være.

Har ikke noe intensjon om å forsvare mit forrige innlegg, men vil redgjøre mine synspungt litt :wink:

 

Trådstarter (som jeg angrep litt) ønsker i mine øyne å skape litt blest om dette med skyting med demper, og da aller helst med så lite støy (sub) som mulig. Ikke sant. Jeg har fått med meg såpass at trådstarter sitter med en enorm kompetanse på dette felt, og det er bra, det er også andre her inne som har det, og det er også bra.

Jeg vil tro at intensjonen med hele tråden, er å samle kunnskap om dette med subskyting og demper, og da helst med grovkalibervåpen (gøy).

Dette kan medføre at vi feks kan samles en gjeng, for litt useriøs skyting, deling av erfaringe, samt sammenlikne våres subvåpenløsninger. Og dette er jo bra, for vi er jo forsåvidt få som driver/har interesse av dette. Jeg ønsker hvertfall ikke å delta på noe seriøst skytestevne for subskyttere.

Slik som denne tråden endte opp ble noe som liknet å diskutere seg frem til formulering på et regelverk, i stedenfor å diskutere hvordan vi skal få samlet troppene for kunnskapsdeling. Det er et stort hvitt lærret foran de fleste, når det gjelder hvilke teknikker som funker best for oss.

 

Hvis denne tråden kun blir diskusjon om feks faktorkrav, så tror jeg denne tråden fort dør ut av seg selv,og det ønsker vi vel ikke????

 

Vennlig hilsen Makkieboy :D

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok ikke så uenige som du kanskje vil ha det til, men noe uenige skal vi da være.

 

Ypperlig. Bring it on, b*tch :twisted:

 

Neida, vi er nok ikke så veldig uenige likevel. Men jeg har et lite ønske om et regelverk som stimulerer til mer fokus på gode dempere. Vi har allerede ganske gode konstruksjoner til rådighet, men de kan helt sikkert bli bedre. Og hva kan være mer virkningsfullt for utviklingen enn konkurranse?

 

Men man må jo selvfølgelig kjenne sitt publikum, det er ingen vits i å lage regler som ingen vil ha. Men er det virkelig så dyp motvilje mot en viss gradering av utstyret? Jeg sier ikke at utstyret skal telle mer enn skytter eller at alt må på plass før første treff, men det er jo greit å diskutere hvilket omfang man ser for seg. For min del er det ikke så inspirerende med et stevne hvor man strengt tatt bare kan tape en brusflaske på munningen for å bli med. Det må da finnes et godt kompromiss?

Link to comment
Share on other sites

jeg håper at disse utenighetene som har vært her har vært basert på missforståelser og ikke gjør at folk mister interessen for å delta her.

 

Jeg er vel tildels enig med flere av "kranglefantene" her, klart der bør være noe å strekke seg etter med å få det stillest mulig, men ikke la nå dette bli slikt at folk må være ingenører for å være med...

 

en mellomting.. i steden for å kalle det konkuranse, så hvorfor ikke kalle sub treff eller noe, så kan vi skyte på blink på div hold, måle støy på alle de tradisjonelle og utradisjonelle kreasjonene som kommer, og utveksle erfaringer.. eneste krav for å være med er at enn skyter sub... så ser enn da hvordan ting er og kan tenke på konkuranse neste gang vi skal ha treff i "sub klubben"...

Så kan vi ha fokus på det sosiale og det som går på sub og sub skyting uten å telle poeng... mer kartlegge hva folk har fått til og slikt...

 

 

For min del er det ikke så inspirerende med et stevne hvor man strengt tatt bare kan tape en brusflaske på munningen for å bli med.

søren og da... jeg som har M67's termos som demper (kan i all fall se slikt ut)

Link to comment
Share on other sites

M67's termos som demper (kan i all fall se slikt ut)

Aldri hatt så stor (ihvertfall lang) termos, men det ble nå stilt da. tror det er det stilleste jeg har "hørt".

Flere skudd hørte jeg ikke før de satt i sandbanken, og det fra 8-10m unna.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Og jeg som håpte på at denne tråden skulle munne ut i valg av mest effektiv kuleprofil/type, samt ladninger som fungerer, og tilslutt demper typer/volumer. Som er mest effektive med tanke på jakt og eller privat hyggeskyting. :(

 

For å beskrive min interesse (og sikkert flere med meg):

 

1: Jeg ønsker å bruke min demper utrustede (nåja) rifle. Som ett substitutt for min 22lr/17hmr.

 

2: Kunne gå på jakt etter mikkel og gås, og likevel lovligt kunne legge ned ett rådyr som måtte forville seg i min vei.

 

3: Alt dette med hysj amo, hysj demper (kjøpt over disk), og krav til sikker bakgrunn som ligger nærmere en 22lr enn en fullmatet 308w.

 

4: Konkuranse er for meg uintresangt, men teknologien er hyper intresang.

 

 

For andre er jeg sikker på at de på mange måter har tilsvarende ønsker, gjerne kombinert med alt fra kaliber .22 -.50

Kaliber 50 med tunge kuler må vel forresten slå noe saftigt?

 

Holdt ikke Dr Fossdal på med en patron til slikt bruk?

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg kjøper en børse som kan skytes sub. Noen som har ladet .300WM sub?

 

Alt kan lades til sub, det er bare et spørsmål om riktig ladning og kule. 300WM, hvilken stigning har den? 1:10? Da kan du bruke opp til 180grs mantlet og 200grs bly litt avhengig av lengde, i en så stor hylse er det nok N310 som er trikset.

 

 

Husk at 99,999% av de som har lyddempere har kjøpt den over disk.

 

Jeg vet. Poenget er at om vi skal få bedre dempere må kundene etterlyse det, og da vil et konkurransemoment hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

En klasse for .22 og en klasse for større enn .22 -- og en klasse for stillest mulig?

 

ALT skal vel være stille? Er det kruttsmell eller overlyds smell, så får man ikke skyte, right?

Stille er stille, ikke "nesten" stille!

Slik sett så trenger man vel ikke en egen klasse for "stillest mulig".

Det blir jo ikke annen lyd enn tennåla på børsa, og evt. et lite "shhhw..." i det prosjektilet flyr. Mer lyd enn det (og anslaget av prosjektilet) strider vel i mot intensjonene med hele opplegget?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bare har "stille nok" konkurrerer man bare på skyteferdigheter.

Hvis man i tillegg har en klasse der lydnivå også er en faktor i poengberegning, vil det belønne annet enn bare skyteferdigheter og forhåpentlig bidra til å drive utvikling på både dempere og ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Dette her tror jeg ikke det blir noe av, desverre, men det er for mange kalkulator-nerder her, som er mere intressert i tall enn å skyte.

Om du føler at lyddemperteknikk ikke er noe for deg, anbefaler jeg for din egen del, og ikke minst andres, å ligge unna hele greia. Du skal på ingen måte føle deg tvunget til å delta i noe du ikke liker, eller sågar forakter. I utgangspunktet skrev jeg første innlegg for å se om det er interesse rundt feltet – så har jeg kastet inn noen tanker jeg har hatt om emnet – kun dét; tanker. Et av hovedformålet med et forum er å diskutere og drøfte ting som berører interessefeltet det eksisterer for. Nå tar jeg høyde for for at du faktisk vet hva diskusjon og drøfting er for noe rart.

 

Hvis du finner kalkulatorer og/eller bruken av dem brysomt eller rett og slett synes dette er kalkulatornerdete tøv, er ikke denne tråden for deg. Så enkelt er det. Nå har du også tilkjenngitt at du ikke tror dette blir noe av, og da takker jeg for innspillet og ønsker deg lykke til videre med skytingen – med eller uten lyddemper. Du kaster selvfølgelig ikke bort tid på noe som i utgangspunktet er dødfødt – i likhet med kalkulatorer, ikke sant? De av oss som eventuelt er interessert i dette får fremover finne ut om det er liv laga, eller ganske enkelt slå fast at det muligens ikke er det – uansett har jeg fått svar på spørsmål jeg har hatt; er det noe interesse for dette eller ikke? Jeg kommer uansett til å fortsette med mitt, og sulle med dette i min egen kalkulatornerdete verden – fordi jeg liker det. Om du føler at grunnlaget denne diskusjonen er basert på ikke ivaretar dine interesser, vil det være en utmerket idé å starte din egen tråd. Om du ikke har det for travelt med å skyte, selvfølgelig. Forhåpentligvis vil denne ideen spore til noe annet, som noen andre kanskje allerede har vært inne på i denne tråden, og da har det i hvert fall skjedd noe som kan bidra til litt mer spesifikk aktivitet rundt lyddempede våpen og skyting med disse.

 

Jeg merker meg forøvrig din negative holdning til at andre har litt annerledes fokus innenfor samme interesseområde som du har. Du er på ingen måte alene om dette, i fall du mot formodning skulle komme til å føle det en gang – hele skytesporten sliter med akkurat det samme, innenfor alle grener og forbund.

 

Er desverre helt enig med K. skal man skyte trenger man et jorde. Skal man skryte så kan man gå på kafe. Vi kommer til å bli så få i en begynnelse, at det blir akkurat like mange deltagere som forskjellige klasser (3 stk?)

Jeg er ingen typisk kafegjenger, men trives best med kaffekoppen i furtebua, på banen, foran peisen, hos kamerater eller rundt et bål. Så langt har ingen jeg har snakket med hatt spesielle preferanser på hvor det er best å skryte, men jammen er vi så forskjellige at det også finnes. Bra at noen dropper kalkulatoren og heller tenker på slike, praktiske ting!

 

Siste og eneste gang jeg har truffet initiativ tager i denne tråden, så var det i gjøvdal under en langholdseanse for en stund tilbake. Han hadde med seg en patron i lomma, som han viste stolt frem rundt grillen,og det var det eneste han foretok seg. Løsnet ikke et eneste skudd.

Det er en god ting å ha en idé om hvem man skal omgås – det er ganske mange som ikke er dette bevisst. At vi ikke skal snakkes igjen er helt greit for meg også – la oss slippe å kaste bort unødvendig tid på hverandre. Det står respekt av et slikt standpunkt! Det er allerede så mange interessante ting en aldri får tid til uansett, og da må man være kritisk til hva og hvem man velger å bruke sin dyrebare tid på! I helgen var jeg i Hamar på jugebord, og der ble det ikke løsnet et eneste skudd. Det var riktig nok både våpen og ulike patroner tilstede (ingen av mine egne, desverre), men det var riktig så sosialt, og ikke minst trivelig. Vel verdt 30 mil hver vei, fra den ene dagen til den andre :-)

 

Det sosiale er en veldig viktig komponent for meg oppi alt dette – det var faktisk hele årsaken til at jeg satt meg i bilen og dro fra Ulefoss til Gjøvdal den dagen. Jeg beklager virkelig at jeg brukte så mye tid på å skryte (av 458 SOCOM-dummyen jeg har fått av A-Tec-Anders), og at jeg ikke skjøt et eneste skudd, bortsett fra et litt nervøst første gangs møte med en revolver i 500 S&W. Men det er jo en revolver, og slett ingen langholdsrigg. Men jeg traff folk jeg kjenner og setter pris på der nede, og noen jeg ikke har hilst på før – inkludert deg. Utfallet av første- og sistegangs møter har du allerede så treffende vært inne på tidligere; det er slett ikke alle ganger det klaffer. Sånn er vi mennesker, og godt er det får jeg nesten si, for skulle vi ha noe å gjøre med alle vi treffer, får vi ikke tid til noe som helst! Men noen nye og trivelige mennesker traff jeg likevel sammen med de jeg reiste ned for å møte – så da var vel turen for mitt vedkommende likevel mer vellykket enn ditt første (og åpenbart siste) møte med meg.

 

Men siden jeg har (vært så dum?) å prioritere dette forumet meget eller egentlig alt for høyt siden oppstarten, har det gått hardt ut over kapasiteten jeg har på andre felt. For å ikke gå alldeles lei av jakt og skyting i sin helhet, har jeg innimellom vært så frekk å dukke opp på både BR- og langholdsskytinger uten våpen – for å ha litt kontakt med hvorfor dette forumet egentlig eksisterer. En annen årsak til at jeg ikke har tatt med meg noe å skyte med, er at jeg, og mange andre, har brukt så godt som all tilgjengelig fritid på arbeid med Kammeret og dermed aldri blir ferdig med egne våpen, slik at du skal ha all anledning til å bruke det for alt det er verdt, helt gratis – blant annet til å servere usmakelige oppgulp som det du har gjort nå.

 

Fortsett gjerne med det, men klarer du ikke annet enn å spy i denne tråden, lag din egen og hold på til krampa tar deg. Innenfor forumets regelverk, selvfølgelig. Jeg lover å ikke plage deg verken med skryt eller deltakelse. Eller med skrytepatroner, for den sakens skyld.

 

Lykke til med skytingen – selv skal jeg kose meg litt med en kopp kaffe og kalkulatoren min i kveld. Og kanskje en patron jeg setter stor pris på. Helt alene.

Link to comment
Share on other sites

Nå tar jeg høyde for for at du faktisk vet hva diskusjon og drøfting er for noe rart.

Makkieboy, rooolig nå....!

 

Det gjelder kanskje flere her, detkan hende dere møtes igjen og det kan hende dere går bedre overens enn bak flåsete nett-kommentarer.

Selv forstod jeg ikke først hva dette skulle dreie seg om og trodde det var en ren "ny konkurranseform", det var heldigvis feil, så nå er jeg igrunnen helt på linje med trådstarter.

En "forening" med treff, og utveksling av erfaringer og kunnskap. Makkieboy og jeg kan skyte, og Morten Vinje og Fulmen kan spekulere. Helt utmerket, kanskje vi tilogmed lærer noe

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser sånne tråder som dette så blir jeg så innmari glad for at jeg ikke holder på med noe som er skikkelig stort, og viktig. At jeg ikke forsøker å drive et politisk parti, eller leger utengrenser, eller røde kors, eller noe sånt. Jeg mener, er det MULIG å lage krangel ut av alt??? :shock:

Link to comment
Share on other sites

[...] en avansert, grafisk kalkulator man kan bruke uten å måtte legge turen om Dagobah-systemet for å lære grunnprinsippene.

 

[OT]men har du behov for en slik hurtig høykapasitets kalkulator da? Ville det ikke være tryggere med en enklere modell, en som det ikke er så lett å utføre sammfunnsfientlige beregninger på? Burde nesten være begrensninger på slike, vanlige folk kan umulig ha behov for mer enn gangetabellen og rutepapir, avanserte beregninger bør nok overlates til spesielt kvalifisert personell i en egen offentlig instans. Da vil det også være mulig å føre en viss kontroll med hva all denne matematikken brukes til. Vi kan jo ikke ha folk løpende rundt å løse dobbeltintegraler og diff-ligninger i gatene, hva blir det neste da? At sunn norsk ungdom forderves med Laplacetransformasjon og lyapunov-analyse på lørdagskvelden??[/OT]

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Jeg vil gjerne gå ontopic igjen, og bifalle ideen.

Jeg tror det kan være en god ide å skille folk litt fra hverandre hva utstyret angår. Og det bør absolutt være en egen grovkalibret supersonisk klasse? Det å få ned braket til et nivå som ikke sørger for rekruttering til tinnitusforeningen må da være flott.. Og da er jo børsene fortsatt elg eller andeveltere med omtrent like (im)potente kulebaner som originalt.

Jeg er en av de mange som ikke er på talefot med kalkulatoren (eller hønsehjernen som onde tunger kaller den), men jeg imponeres villig vekk over at noen blant oss har slik legning og ønsker å dele denne med sine talldyslektiske åndsfrender.

 

Altså meg :lol:

 

Og det å ha et fellesskap hvor kule og kruttyper spesielt egnet for så sære ting som stille elgvelt kan diskuteres ville være helt topp. Jeg tviler på at det noengang kommer egenproduserte dempere på noen av mine våpen, men hva jeg kan få til med nye kombinasjoner av hjemmeladninger og velfunderte råd er absolutt spennende.

 

Stå på gutter! Og si i fra om noen har en DeLisle liggende å støve ned ??

Link to comment
Share on other sites

Bifaller iallefall forslaget om å gå on-topic.

 

Det å få ned braket til et nivå som ikke sørger for rekruttering til tinnitusforeningen må da være flott

Ingen lyddemper kan ta vekk kulesmellet eller reflekser fra dette. Og det er mer enn nok til å gi "ørstøng".

Jeg føler derfor at dette er litt på siden, eller iallefall ganske håpløst.

 

Et eksempel er at skyting (på bane) da uansett vil kreve hørselvern. Er også av den oppfatning at lyddemperkonstruksjonen har mindre å si enn f.eks. topografien foran skytteren.

Alle som er gamle nok til å drevet med manuell anvisning vet hvor mye det smeller, det er helt nødvendig med hørselvern under skivene på 2 og 300m. Skuddsmellet er da bare et drønn der borte en "stund" etter, men kulesmellet er skarpt, høyt og veldig ubehagelig. Med demper er skuddsmellet på 300m bare et merkelig "Psscch", om det høres i det hele tatt.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Oppsummering:

Jeg har ingen anelse om hvorfor et spørsmål om interesse rundt et tema skal avstedkomme så mye negativt eller regelrett motstand fra folk som sier at ikke engang gidder være med på det. Hvorfor er det ikke da enklere å bare holde seg unna? Det ser for meg ut som om det er viktigere å ha noe å sutre om enn å bidra med ideer - eller rett og slett bidra med sitt fravær om det ikke er noe man kan tilføre. Denne tråden er slett ikke unik i så måte - hele forumet ser ut til å være befengt av dette nå for tiden.

 

For min del legger jeg dette dødt, og fortsetter å dille med teknologien for meg selv eller sammen med Fulmen når vi finner det for godt. Litt synd, egentlig, for jeg er sikker på at det finnes flere her som hadde kunnet bidra til å løfte kunnskapen om lyddempere langt frem med litt felles innsats - og hvem vet; en dag også hatt program for skyting med lyddemper. Kanskje flere skytebaner kunne unngått nedleggelse om det ble tatt tak i støy før det rakk å bli et problem? Støy er et vanligvis helt sentralt tema i nedleggelse av skytebaner. Lyddempere kan faktisk tilføre skytesporten, og ikke bare jegere og skyttere individuelt, noe positivt. Om vi vil.

 

Mange muligheter og mye upløyd mark. Kanskje noen tar opp ballen senere og spiller videre. Takk til alle som forsøkte å bidra med positive innspill.

Link to comment
Share on other sites

Er regga der. Var meir tidsaspektet eg sikta til.

Slike dempere krever masse maskinering og eg har ikkje alt utstyret som trengst. Liker bedre å lage alt i stål for så å sveise det sammen.

Driver på med demper til minien no, så får sjå om det blir noko tess. Men dette er vel utenom trådemne.

Lurer fælt på kva løp eg skal kjøpe til Encoren. Skulle gjerne hatt eit musestille krumbanevåpen av den tyngre sorten.

 

Ein dedikert (og seriøs) tråd eller kanskje subfora om dempere hadde jo vært artig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...