Jump to content

Lyddemper: The Silent Society


Morten Vinje

Recommended Posts

Hei, alle kammerater!

 

I mange, mange år har jeg vært interessert og drevet med lyddempere og generell subsonisk forskning. Det ble en lidenskap for lenge siden, og abstinensene melder seg innimellom. En stund nå har jeg tenkt om det kunne være en idé å kanskje få i stand litt aktivitet rundt dette, og har så langt tenkt følgende: Hva med å danne en forening, gruppe, klubb eller hva det nå måtte være, som har skyting med lyddemper i programmet? Da mener jeg at skytingen skal være med lyddemper, delt inn i ulike klasser (eksempelvis sub- og supersonisk, fin- og grovkaliber) og skyting på ulike hold.

 

Tanken er å få litt fokus rundt ulike aspekter ved lyddemping, idéutveksling, byggeprosjekter og treff eller konkurranser. Hvem vet - det kan til og med fremkomme nye ideer og konsepter.

 

Kanskje et stille stevne, med forbud mot hørselvern til sommeren et eller annet sted i kongeriket? The Silent Society Annual Shootout?

Link to comment
Share on other sites

Dette høres jo spennende ut. Er det planer om å opprette et forbund for "lydløs" skyting også? I så fall så blir det jo greit å få godkjent ei rifle eller to innenfor dette forbundets skytegrener! :mrgreen:

 

Men ja, jeg kunne tenkt meg å stille på et "silent Shootout" til sommeren, men så langt så har jeg kun en .22LR som er subsonic... :( Får satse på å få til ei rifle med mer punch og mindre lyd etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Vi kunne jo starte med et .22LR stevne? Flere har lekt med tanken å ha "tactical 22" stevne, også kalt finfelt for voksne.

Litt variert skyting på alskens hold - KUN med dempede våpen.

 

Evt. et stille BR .22LR stevne - 50, 100 og 200m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg kødd ikkje. :wink: (ke du e hæn på avatar-bilde?)

 

I min barndom fikk jeg leke med 84mm rekylfri kanon. Sprenggranaten (airblast-splint) har ei utgangshastighet på ca. 250m/s, og det er ingen problem å treffe på 1000m eller mer med den, bare å skru på siktet. Men dempet, det er den ikke. Smeller så mye at du kjenner blodsmaken i kjeften.

 

300m/s blir jo flattskytende..

 

Og som Ole, jeg er seff. med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja ja eg må jo spør.Siden emne var lydemper da. Det så eg lure på i dag e følgende.

Har rifler med gjenger 14x1,5 som er gjenget hos Børsemaker Alm.Disse er gjenget 12mm inn tror jeg det var. Har nå kjøpt en std Hausken demper som har gjenger 14x1,5 men hausken gjenger 20mm inn. Må jeg kappe gjenger og gjenge på ny20mm inn eller kan jeg bruke hausken demperen på disse gjenger som jeg allerede har.Kan ikke forstå at det ikke skulle bli like bra eller er det en hake ved det. Gjenger jeg 20mm inn så kan jeg ikke bruke lydempere som jeg allerede har i dag eller jeg kan kanskje det er litt usikker her.

Link to comment
Share on other sites

Dette lyder sært.... Sært er kult!

 

Jeg kunne tenke meg å være med på noe slikt, men hvor stille er stille? (hilsen fersking som ikke har peiling og kun har en hausken standard på tuppen av ei 6,5x55 og bruker ferdigrulla ammo.... det er jo ikke akkurat stille!)

 

Jeg er CNC operatør og føler at jeg nå snart har plagiert/kopiert en hver demper som finnes på markedet. (Selvfølgelig for en eller annen gjøk som ikke gidder å betale for ekte vare, selv har jeg kjøpt min demper ærlig og redelig i butikk, jobber nok overtid som det er.....) Men føler vel at jeg kunne bygge nesten hva som helst av demper for eget bruk (hadde vært en artig utfordring egentlig...)

 

Kunne jo vært morsomt og faktisk bygd noe reale greier for "stille" bruk, men hva kreves? Går dette mer på lading av ammo for hastigheter rundt 300m/s, enn valg (bygging) av demper eller hva?

 

Slike spørsmål bør sikkert bare stilles på egnet "fersk dust" forum, men prøver likevel..

 

MVH

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Kunne jo vært morsomt og faktisk bygd noe reale greier for "stille" bruk, men hva kreves? Går dette mer på lading av ammo for hastigheter rundt 300m/s, enn valg (bygging) av demper eller hva?

 

Skal du ha ting helt stille saa gaar det mer paa hastigheten ja, de fleste rifledempere er effektive og store nok til aa ta opp det meste av kruttgassen fra en subsonisk ladet patron.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår heller denne som signaturmelodi :mrgreen:

 

Så utrolig tøft! Kan jeg få lov til å spille den på panfløyte på NM-lydløs?

Jeg vet ikke om det er så lurt hvis det er våpen med i bildet, jeg tror det er flere enn jeg som får aggressive tendenser av panfløyte. Har du ikke en gitar eller en trompet liggende? Det tror jeg vil bli mye bedre.
Link to comment
Share on other sites

Stevnet må vel bli Kammer-Klikken?!

 

To klasser:

1. 22lr

2. Kulevekt delt på lydtrykk er faktoren poengsummene multipliseres med. Hver deltaker skyter 3 skudd for lydmåling før stevnet, og gjennomsnittet av disse tre blir da gjeldende faktor.

 

Da trenger vi ingen klasseinndeling for kalibre større enn 22lr (Fulmens idé - glimrende). For klasse 2 ser jeg for meg skyting på 100, 200 og 300 meter - det betyr at dette kan arrangeres de fleste steder.

Link to comment
Share on other sites

For all del :-)

 

Blir sikkert en del artige rigger å se etterhvert som holdene garantert kommer til å strekkes lenger ut. En barkrakk av stål delt på langs, skråskjært med skinne på toppen for å unngå å bare se pipa når man sikter, for eksempel. Avtrekket blir jo en utfording, men stortåa bør vel duge?

Link to comment
Share on other sites

Re; faktorberegning. Her må vi gjøre noen test-beregninger for å se om vi treffer på riktig jorde. Ideelt sett burde beregningen Kaliber^2 x Kulevekt / dB være mest riktig siden tverrsnittet gir størrelse på sårkanal mens vekt gir dybdevirkning. Altså blir faktoren et mål på hvor god "drep" patronen har i forhold til lydnivå, det burde være litt relevant mtp jakt.

Link to comment
Share on other sites

riktig siden tverrsnittet gir størrelse på sårkanal mens vekt gir dybdevirkning

Så du mener altså at et rådyr blir dobbelt så dødt av ei .50 kule gjennom hjertet enn av ei .25?, eller kanskje det blir 10 ganger så dødt da kula er 10ggr. så tung?

 

Seriøst, treff eller bom, eller poengskive. Drive å regne ut faktorer er en seriøs "gidder jeg ikke grunn". Og sinnsvakt kostnadsdrivende. MEga turnoff.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi bare skal skyte og ikke konkurrere, trenger vi ikke regne. Da er det jo bare å skyte - som vi driver med stort sett ellers - et konkurransemoment gjør det hele litt mer spennende. I subsoniske hastigheter gir ei .50-kule vesentlig heftigere sårkanal enn ei .25-kule...

 

Men det er ikke poenget - vi må derimot ha noe å måle dette på, og det er ikke slik at det å ha et grovt kaliber nødvendigvis gir så mye bedre faktor enn et finere. Så snart vi bikker kulediametere over 9mm, er det atskillig tøffere å få det stille - og det blir enda verre oppover derfra...

 

Kulevekt og lydtrykk er begge parametere som representerer skyting med lyddemping, derfor synes jeg godt de kan være med i poengberegningen.

Link to comment
Share on other sites

JEg kan bare registrere at vi er uenige.

Jeg så for meg at vi skulle konkurrere i skyting, og se hvem som er flinkest til å skyte? Ikke telle dB og krangle om hva som er mest "drep"?

et konkurransemoment gjør det hele litt mer spennende

Kan uansett ikke forstå hvorfor en må lage kompliserte regler, treff er treff uansett og høl er høl - Bare å nevne 50 (som jeg har gjort) er jo forresten drivende urettferdig, all den stund det er "out of reach" for de som ikke allerede har. (Og ja, jeg har spurt om det er noen vits i å søke - "nei, med unntak av tradisjonelle svartkruttkalibere".

Det lukter av at "sporten er gjort til et redskap for å konkurrere, der konkurransen er poenget, ikke sporten". Alt for mye er falt i denne sumpen, jaktfelt-kaoset er jo et synlig eksempel. Bueskyting likeså, der en har 2000 klasser,

 

Kunne vært så enkelt som DFS sin feltskyting, treff eller bom - ferdig. Noe godt kommer det av ekstrem konservatisme.

 

Men det er ikke så viktig, bare glem meg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da bortfaller jo hele lyddemperelementet - og da finnes jo en hel masse andre eksisterende skyteformer allerede. Poenget med det hele er jo at det skal være stille, og da må jo det inn i bildet på en eller annen måte?

 

Du må absolutt delta på Kammersmellen 2010, M67 - det er noe i nærheten av det du er ute etter (lyddemper er fritt valg), men du slipper antakelig ikke unna kaliberfaktoren i en eller flere øvelser...

Link to comment
Share on other sites

bortfaller hele lyddemperelementet

?? det skulle jo være stille? KAn vel være stille uten å måtte regne på det og diskutere faktorer med kaliber og hu og hei? Stillere enn så og så mange dB (hvor mange er det egentlig?120? 140?), målt der og der. Og sub! målt. ikke bland kaliber opp i det, helst bare en klasse.

.22LR vil ha et handicap i vind og presisjon på langt hold, men vil være mye mere tilgjengelig og lettere å trene med, skytter med .22LR mot nerd med .338Whisper, 50, javel, men den skal og være stille - er den ikke det så farvel. Trenger de å være i hver sin klasse? Man finner fort ut hvor fordelene ligger uansett forsøk på å kompensere med faktorer, så la det være en skytekonkurranse - men STILLE!

 

ØKH m/stab har institusjonalisert Danmarkstur i pinsehelga, så noen Kammersmell blir det neppe på meg, selv om den går av rett utafor døra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

jeg er nok enig her at for mye utregning bare gjør det hele vanskeligere å gjennomføre, jeg så for meg ett sosialt stevne/treff med mye skyting og skravling. og dette med to klasser er jo ikke så dumt. 22lr og "resten", og i den "resten"-klassen bør vel bare kravet være at skudda skal være sub, og ferdig med det... lett å gjennomføre og det blir stille og fint, men klart, da tar enn null hensyn til demperstørrelsen, ja for det blir nå vel det som får noe å si på lyden etter som at skudda skal være sub (ja grovere høl bråker jo mer da), men hvorfor ikke starte der, da er der en sjanse for at det blir en del som møter opp på dette. Dersom det skal være så ekstremt lydløst så kan det fort bli ett stevne hvor der stille 4-5 rifler som er grovere enn 22lr, og de som stiller har da en demper på størrelse med ett oljefat. Går da ut fra at dette ikke bare er ment som et engangs stevne/treff, så det vil jo da være rom for å legge til mer faktorer etter hvert som vi blir mer og mer bitt av basillen og flere blir med på det.

 

Nei, gjør det enkelt, i all fall i første runde så det ikke bare blir 4-5 deltakere, så kan vi forme reglene etter hvert som vi skrider frem...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...