Jump to content

Tromling etter helpressing (men før lading)?


Sako 30-06

Recommended Posts

Jeg ble inspirert av tråden om smøring av hylsehals, men siden dette er et litt annet spørsmål velger jeg å opprette en egen tråd istedenfor å spore av en allerede eksisterende tråd.

 

Etter et par år som hjemmelader har jeg prøvd litt ulike ting for å preppe hylsene mine. Det som man som regel ser omtalt er tromling-smøring-pressing-vasking-lading. Siden jeg er dr*ttlei av at ungene (eller kona) sparker hylsene utover hele badegulvet der de står fint oppmarsjert på flisene med varmekabel under samt like dr*ttlei av å stille opp nevnte hylser for at hettelomma skal renne seg tørr, har jeg sluttet å vaske. Jeg tar hylsefettet i hylsetrommelen, så nå er arbeidsflyten som følger når jeg hel/delpresser i full-lengdedie:

 

:arrow: Først inspiserer jeg hylsene. Hvis de er møkkete, får de en liten halvtime eller så i trommelen for å fjerne sand etc. som er usunt for diene. Som regel er de ikke møkkete, så da går jeg rett til neste trinn.

:arrow: Så smører jeg forsiktig med vannløselig hylsefett på smørepute, både utapå og inni halsen, og helpresser.

:arrow: Så sjekker jeg lengde og trimmer hvis nødvendig

:arrow: Så får hylsene etpar timer i trommelen. Siden jeg ikke har ladet mangfoldige tusen patroner ennå, funker corncob-mediet som fulgte med trommelen helt utmerket fremdeles. Av og til tømmer jeg litt flytende "Mr. Muscle"-messingpuss nedi trommelen og lar den gå en liten stund før jeg tømmer oppi hylsene.

:arrow: Så siler jeg hylsene fra mediet og inspiserer tennhullet/hettelomme. I ca. 1 av 10 hylser ligger det et korn av mediet nedi tennhullet, det dyttes ut med spissen på en Lee-trimmerpilot. Samtidig får jeg sjekket hver enkelt hylse for sprekker etc.

:arrow: Etter dette har jeg 100-200 hylser (avhengig av om det er ei litt stor mellomkaliberhylse eller ei lita finkaliberhylse, det er omtrent så mange som trommelen har plass til før den begynner å gå tungt) som er blanke og rene, uten messingspon fra trimmingen og klare for hette, krutt og kule.

 

Det eneste som egentlig tar mye tid, er smøring/pressing og inspeksjon av tennhull/hylsehals/hylsekropp, men den inspeksjonen bør man jo uansett foreta. Jeg synes sjøl at dette er en veldig grei arbeidsflyt, og jeg slipper å søle med å vaske hylsene.

 

Hva er poenget med denne avhandlingen? Jo, jeg har ikke inntrykk av at så mange bruker denne rekkefølgen, med tromling etter smøring. Er det noe jeg har misforstått? Er det noe grunnleggende feil med denne arbeidsflyten? I tilfelle, hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme prosedyre uansett. Gjør alt likt hver gang så jeg slipper å "tenkte". Med automatisk stopp på hylsevibratoren etter ønsket tid er det klart til neste gang jeg drar i ladebua.

 

1. 4 timer i hylsevibrator m/polish i.

2. Helpressing (Ved halspressing hopper jeg over punkt 3)

3. 1 time i hylsevibrator

4. Rengjør hettelomme

5. Trimmer med Lee giude. De som har akseptabel lenge blir ikke trimmet da verktøyet er fast lengde.

6. Grader inn- og utvendig.

7. Polerer hylsa med fin stålull.

9. Veier og sorterer hylser i rett boks. De som er under akseptabel vekt går i søpla.

 

Jeg sorterer kun etter vekt. Gitt att dimensjonene er like så sier vekta når hylsa har blitt for tynn i godset. Hylsene blir kontinuerlig inspisert under hele prosessen. Oppdages feil kastes hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Sako Lang, jeg følger samme prosedyre som deg bortsett fra at jeg tar trimming etter polering (pga. kliss :wink: ).

Som regel blir hylsene stående en tid i boksene sin mellom polering og trimming.

Til å rense tennhull bruker jeg en "dubbingnål", jeg har ekstra fra fluebinding utstyret!

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Vibrering i trommel ca 3 timer med media med messingpuss.

Helpressing.

Vibrering 2-3 timer i ubehandlet media for å fjerne fett.

Inspisere hettelommer og tennhull.

Eventuell trimming med avgradering, eller fjerning av grad på innsiden av hylsemunning. Da er ikke hylsene klisset av fett, og når hylsene vibreres deiser de hele tiden mot hverandre, og da dannes det ofte en liten grad i munningen som riper kulen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke smørebrett.

 

Dytter bare hylsehalsen ned i en kopp med den RCBS olje, og før jeg har fått den i pressa så

har jeg klisset den til på hele utsiden med fingrene. Hver 3 hylse får et dup ned i koppen. Dem

i mellom blir litt fettete av fingrene.

 

Har variert litt om jeg tromler eller vasker i zalo etter pressing. Synes det 'pakker' seg litt når

jeg tromler etter pressing. Det kommer an på hvor feite dem er av den hylseolja.

 

Sikkert ikke helt etter oppskriften, men det funker for meg iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan sette seg media i tennhullet.

 

Gjentar egen prosedyre siden det var litt langt å lese 3 poster lenger opp:

Når jeg helpresser (gjør det så sjelden som mulig) så gjør jeg følgende:

-tromle hylsene

-smøre

-presse

-tromle vekk smørninga

-sjekke tennhullet for media og sette i hette

 

Om jeg necksizer (sikkert 90% av tida) så er rekkefølgen:

-tromle

-presse

-sette i hette

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg helpresser (sjelden) tromler jeg hylsene først, for så å veie(sortere), smøre, presse og trimme hylsene.

Legger de ferdige patronene i kaldt vann i 5 min før jeg froterer alle hylsene i et håndkle (ikke si noe til kona :wink: )

Jaktpatroner med komprimert ladning veies etter vasking.

Link to comment
Share on other sites

min hylse prosess er ganske så lik den i første innlegg her, enste er at jeg trimmer hylsene rett før lading, bruker lee zip trimmer og da får jeg tatt ut de mediet i tennhette kanalen samtidig med at jeg trimmer, en prosess mindre. dersom jeg har dårlig tid blir det bare tromling og så rett i lading, så blir RCBS sitt smøremiddel tørket av med et gammelt håndkle, men da er det snakk om små kvanta og når jeg har dårlig tid. slenger alltid hylsene rett i trommelen når jeg kommer fra skyting og lar de gå noen timer, så de er klar til når jeg får lyst å lade.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...