Jump to content

Regler ang erverv av halvautomat salong (22LR)?


Tbob

Recommended Posts

Har lett og lett både her og lovdata osv i flere timer, uten og finne svar...

Har ikke våpen fra før, men skal begynne og jakte nå. Fant en fin brukt halvauto salong, til bra pris. Sende derfor inn våpen søknad, fikk beskjed om at det var greit på tlf, men måtte ha våpenskap. Kjøpe derfor et i forje uke og leverte inn kvitering. I dag fikk jeg tlf fra våpenkontoret om at de måtte ha modell betegnelse og pipelengde. Ringte selger og fikk dette. Ringte våpenkontoret og ga disse opplysningene, da sier damen: Den modellen av Marlin er ikke godkjent i følge vedlegg 476. :evil:

Jeg har nå lest dette, men finner ingen ting der om salong - 22, de modellene som er godkjent er kunn grover kalibere...

Så nå lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med HVA er det som gjelder ang 22 halvauto :?:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer. Du har nå havnet i et sort hull i lovgivningen.

 

Rent formelt finnes det ikke halvautosalonger som er tillatt i Norge. Men frem til nå har det vært en enighet om at salongrifler ikke omfattes av "godkjent lista" så det har vært greit (med unntak av en veldig skummel Walther :roll: )

 

Du er faktisk den første jeg har hørt om som ikke har fått godkjent en semi salong.

Rent formelt har våpenkontoret ditt rett, men jeg tror faktisk ikke dette er intensjonen i den nye forskriften.

Ank til POD og legg ut svaret her er du snill, det er viktig for mange.

 

PS. Velkommen til forumet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for velkomsten!

Var ikke det svaret jeg håpet på :o

Men med min flaks så var det ikke uventet :mrgreen: Så får ta ei ny runde på tlf med dama til onsdagen,,,

Syntes jo det blir helt feil at flotte saloger ikke skal være lovlige, spes siden jeg er lings skyter og det da er enklest og best med ei halvauto :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor gammel er den loven med at halvauto ikke er lov ? eller når kom den ?

 

Jeg hadde en Anscüthz mod 525, disse er halvauto. Fikk denne på uten problemer. Skrev kråke og minkjakt i søknaden.

 

en kompis kjøpte seg en Ruger (tror det var Ruger) i sommer, halvauto det også. Var ikke noe kluss med det heller.

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften § 7. Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha halvautomatiske skytevåpen, med mindre skytevåpenet er godkjent i forskrift etter annet ledd.

 

Hjemmelen for denne bestemmelsen ligger i våpenlovens §6a.

§ 6a. Kongen kan bestemme at det skal være forbudt å importere, omsette eller eie enkelte typer våpen eller ammunisjon, herunder våpen eller lignende som ikke faller inn under § 1.

 

Tilføyd ved lov 5 juni 1998 nr. 35.

 

 

 

Dette er omtalt i rundskrivet fra punkt 3.6.3

 

Dette gjelder alle typer våpen, og det er gitt generelle unntak for denne reglen. Til øvelse og konkurranse er noen typer rifler godkjent. Det samme gjelder til jakt. Pistol har også egne regler for den generelle unntaksreglen.

 

På listen for godkjente rifler ligger ingen rifler i kaliber 22 lr.

Dette gjør halvautomat salongrifler i utgangspunket ulovlig! Likevel har det vært uformelt unntak for 22lr rifler.

Viltloven bestemmer hvilke kalibre som kan brukes på jakt og her er 22lr godkjent. Det er likevel våpenloven som bestemmer erverv av våpen, ikke viltloven.

 

Nå ser vi konsekvensene av at disse våpnene i utgangspunket ble ulovlige.....skummelt. Dette er en sak som burde gis stor oppmerksomhet, og forskriften burde endres. Sånn lovverket er i dag er en skam, for ikke bare er det dårlig håndtverk, men direkte uforutsigbart samtidig som det legger alt for mye lovgivende makt i hendene på utøvende makt.

Link to comment
Share on other sites

1998 ?

 

Min halvauto ble kjøpt lenge før det, så den er jo grei. er vel ikke tilbakevirkende kraft på slikt ?

 

Men kompisen min kjøpte jo Rugeren sin i sommer, og det er jo halvauto det. Det vet jeg jo, har jo selv prøvd den. Mener det var Ruger, fælt hardt avtrekk, sikkert Ruger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nei, loven har ikke tilbakevirkende kraft, og kan heller ikke ha det. Det følger av Grunnlovens §97

 

§ 97.

Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft.

 

Hvorvidt det også var forbud mot disse våpnene før 1998 vet jeg ikke. Jeg har ikke funnet våpenloven eller forskrift fra tildligere enn 1998 som ikke hadde denne bestemmelsen. Har ikke tilgang til hele databasen til lovdata.no her jeg sitter nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg kjøpte min i 88 eller noe slikt.

 

Skal høre med kompisen min om hvor han kjøpte sitt gevær.

 

Hva med bruktkjøp/salg ? Er det slik at det som er solgt/kjøpt før denne loven kom fremdeles kan omsettes privat ? At det kun gjelder nye våpen fra butikk mener jeg.

 

Dumme spørsmål kanskje, men uten dem ingen svar :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Endelig fikk jeg godkjent min søknad. Fikk ikke greie på hvorfor den NÅ ble innvilget, men vet at søknaden har vert en tur hos politi juristen..... Er i hvertfall glad over å fått kjøpt meg en Marlin 70 :)

 

Det var godt å høre :wink:

Nesten synd at saken ikke gikk til POD, her trenger vi en avklaring :!:

 

Sak for NOJS?

Link to comment
Share on other sites

Joda..den er tilgjengelig på http://www.onpointsupply.com/cart.php?target=product&product_id=77785&substring=umarex, men iom. at dette er et relativt nytt produkt, er det foreløpig vanskelig å oppdrive. Det hadde vært interessant å se hvordan denne hadde blitt taklet i henhold til lovverket av POD. forskriftsteksten om at våpen av militær karakter er forbudt har jo blitt fjernet.

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...