Jump to content

Beverfangst


flanged

Recommended Posts

Etter en mer eller mindre mislykket tur på Drivjakt i Polen var det godt å se at noe funker i hvertfall. Hadde felle runde i dag og jaggu satt det ikke en fin en i fellesettet som vist ovenfor :mrgreen:

 

Den veide nesten like mye som den forrige. 20.5 kilo. Ikke hverdagskost å få 2 over 20 kilo etterhverandre :D

 

normal_PC300049_%28Small%29.JPG

normal_PC300051_%28Small%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ja bare ett sånn youtube klipp altså :)

 

Det ligger en del knep om beverfangst allerede på youtube :winke1: De fleste beversett som blir brukt kan modifiseres slik at de er lovlig i Norge også. ( jeg ser bort ifra cb på land, snarer, drowning-set osv som strider mot norsk lov )

De amerikanske beverfangerne bruker stort sett samme triks som oss i Skandinavia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...

Min erfaring med fellefangst er ikke all verden, men jeg har det beste resultatet når jeg bruker luktstoff, det beste er å ta vare på bevergjel og lage en markering inne på land. Gjerne litt inne i ei slepe med avstenging på sidene. Beveren er ekstremt territore hevdende og vil alltid sjekke lukt fra fremmed bever. Det eneste minuset med fellefangst er at fella fanger den første og beste bever som kommer forbi og det kan lett være gamla sjøl !

Det er stor sjans for at kolonien flytter. Det fines ingen regel uten unntak, jeg var uheldig i fjor og fikk en høygravid hunnbever med 5 ferdigutviklede fostere. Var sikker på at nå var det gjort, men beverne er fremdeles på plass og det er sannsynligvis et av avkommet som har overtatt gamlas rolle, beverne har nok ikke hørt om incest og det er jo egentlig bra, ellers hadde vi ikke hatt bever i norsk natur, det var tros alt bare en håndfull individer igjen da den ble fredet og av disse få er bestanden igjen stor og bærekraftig og i stadig spredning.

jeg pleier å ta vare på bevergjel fra alle beverne jeg fanger eller skyter og oppbevarer det i en 100% lufttett boks i frysern, den kan med fordel spes ut med vaselin da holder den seg lengre i regnvær. Bare en liten påminelse ; få ikke gjel på hendene, det lukter mildt sagt mindre godt og det tar dager før den forsvinner. Vær også ekstremt forsiktig ved oppbevaring i fryseren, lekker det noe ut vil det meste av matvarer som ikke er vakumpakket få en særpreget odør og smak !!!

Kommer nok ikke til å sette feller i år, de skadebeverne som skulle tas er fjernet og resten vil jeg heller skyte, beverjakt er en flott våraktivitet. Samt at det er med på å stille de verste jaktabstinensene

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nå har jeg lest og forstått forskriften! Har også trålet nettet etter informasjon og filmsnutter om beverfangst. Gleder meg til jaktstart 1/10, men det gjenstår litt arbeid som feller, utstyr og terreng. Jeg har noe utstyr som jeg bruker til mår/mink fangsten, men feller + + må kjøpes.

 

Er det noen som har ei utstyrsliste ?

 

Jeg har: sikkerhetskrok, turøks, 0.2 mm ståltråd, merker med kontakt info og hansker !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...