Jump to content

Beverfangst


flanged

Recommended Posts

Har ute 3 feller nå, men jeg sliter med å få den i fellene. Den har nok lukta lunta. Så den går opp alle andre plaser enn der hvor fellene står. Selv om de er i spor som han har brukt flittig. Så må snart til med e nny strategi. Ved 2 anledninger har den faktisk bryti seg i mellom stengslene ved siden av fella. Å ja fellen står riktig og er vel brukt. De har fanget godt tidligere i høst en annen plass. Så det er ikke noe med fellene. Men jeg mistenker at den ahr fått seg en støkk. For den ene smalt igjen da den hadde brutt seg i gjennom den ene gangen. Så neste blir nok nå å rive stemmene hans så mye at det bare er litt venn igjen og sette fella midt i bekken. Men det er spennende hver dag :D

Link to comment
Share on other sites

Får dere som har tenkt dere å prøve beverfangst vil jeg sterkt annbefale denne dvd´n fra Fangstutstyr.no:

 

*Bilde*

Prøvde å bestille den filmen for en mnd siden, men fikk desverre dette som svar da:

"DVD`n er ikke lett for tiden. Originalen er hos et firma som gikk konkurs, og jeg får den ikke ut før første skiftesamling."

 

Skulle veldig gjerne hatt den.. :(

Link to comment
Share on other sites

• Sett alltid fella under vann – det er påbudt. Faren for at annet vilt og hunder går i er stor hvis den står

over vann.

 

• Bruk gamle stokker når du fester fella, ferske stokker kan beveren gnage på.

 

• Egnede lokaliteter for felleplassering kan være:

– Transportledere til vannet. Fella settes under vann der beveren går på land. Lag et overbygg

med gamle stokker slik at beveren tvinges til å gå

gjennom fella.

– Grøfter og kanaler hvor beveren ferdes.

– Åpninger under vann i forbindelse med hytta.

– I bekker hvor det er smale passasjer og ikke er for mye vannføring/strøm.

– Fella kan også settes i forbindelse med demningen. Vanligvis vil det ikke være å anbefale

da beveren lett kan komme borti fella med pinner og kvister. Beveren kan også bygge inne fella i

demningen. Sjansen for at beveren går i felle på en utilsiktet måte er også til stede.

 

• Beveren følger alltid bunnen når den går inn i hytta. I bekker og kanaler dukker den ned mot

bunnen når den støter på en hindring. Sett fella to til tre tommer over bunnen og steng den av med

tverrstokker over fella opp til vannoverflaten.

 

• Sjekk fellene helst hver dag og minst to ganger i uka. I kjølig vann kan beveren beholde kjøttkvaliteten

i to-tre døgn.

 

• Det går greit å sette fella under isen. Pass på å sette fella dypt nok, slik at ikke toppen av fella

fryser fast i isen.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 months later...

Jeg har nå bestilt luktestoff fra Fangstutstyr.no. Disse 2 variantene de selger har vist seg bra tidligere. Fikk en tlf av Viltnemnda i Kongsberg i går kveld. De har problemer med skadebever, og lurte dermed på om jeg var interessert. Blir lagd noen oppsett i nærmeste fremtid....

Link to comment
Share on other sites

Det har vært noen å ødelagt det ene fellesettet. De har utløst fella med pinner og rivd resten :cry: Jeg bytter bare plass jeg, ingen stopper meg ! :lol:

 

Latterlig oppførsel av folk.. Greit nok å ikke være tilhenger av denne typen fangst, men de kan nå la ett slikt oppsett stå i fred, regner med at det ikke er gjort på to minutter å finne en slik plass og sette til såpass gjennomført som du gjør der?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det ble vist ingen flere bevere i år, men jeg er kjempe fornøyd. Skadeproblematikken disse beverene forårsaket er nå ryddet opp i. 2 flotte skinn skal sendes til garving og noe av kjøttet skal brukes til mårfangst.

 

Skal investere i flere beverfeller over jul, og håper selvfølgelig på flere terreng og masse beverfangst fremover i tid :D

 

Kommer til å legge ut bilder av ferdig behandlet skinn, men per dags dato ligger de nedsaltet i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

Nei det har jeg ikke. Så lenge jeg ikke får det jeg vil ha for skinnene så beholder jeg de selv. Har 2 beverskinn, 2 hele mår og 2 hele mink i frysen, men ingen vil kjøpe ! Jeg får heller øve meg videre på taneflåing etterhvert.

 

Skal ha: 250 kr for måren og 100 kr for minken. Beverskinna blir hos meg ennå :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, har prøvd meg på beverfangst under isen nå i november og desember. Noe som fungerte utmerket. Trikset var så enkelt som å sette en stor skrella potet på avtrekkeren og senke fella ned under isen. Ståltråd på fjærene og opp i en raije på ca 1,5meter. Plasseringa var rett på utsiden av hytta og ved matlageret. Beveren blir nyskjerrig og svømmer rett bort for og undersøke. Fikk 3 stk på denne metoden. Noen andre som har prøvd dette? Har bilder men får ikke til å laste de opp.

 

Jøran.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...

 

- Klipp fra Kirk- proffesionel og yrkesfanger i USA. Ikke alle fellene er lovlige i Norge, men det produseres mange lærerike filmer "over there" som kan være svært inspirerende for egen fellefangst. Hadde vært moro å se flere beverfangere her inne, selv om jeg også synes det er moro å jakte på dem :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Luktestoffet ble plassert midt inne i trekanten på land.

 

Det ble lagd en såkalt "kunstig territorie markering" Luktestoffet er i hovedsak bevergjel fra annen bever. Slike markeringer ønsker ikke den opprinnelige beverstammen i sitt etablerings område, og vil rive alle slike. For å få gjort det, må de enten igjennom fella, eller gå i land lengre vekk. Mine bevere gikk i fella !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Vil legge ut bilde her på tampen av året. Som tidligere nevnt i beverjakt tråden så fikk jeg tlf fra en bonde om beverproblemer i et vassdrag.

 

Var oppe å satt opp felle tidligere i vinter. Var lite fart pga snø og is. Men det var mildt og snøen og isen forsvant før jul her.

 

Rett før jul nå så ringte bonden var nokså i farta jeg måtte komme opp for han trodde det var noe i fella.

 

Reiste opp med engang og kunne konstantere at det var det :winke1: Den gikk faktisk i "feil" vei i forhold til hva jeg hadde forventet. Fella stod i nedgangen/oppgangen til en transport kanal til hytta

 

Her er resultatet :D

Den veide 20.8 kg

 

normal_DSC00786.JPG

 

Her ser dere hvordan fella slo, har fått lirka den opp av feste stengene.

normal_DSC00787.JPG

 

Her ser dere oppsettet hvordan det ser ut etter jeg flytta det litt pga litt problemer med plassen, der hvor den stod da den gikk i.

 

normal_DSC00788.JPG

 

Den står i en transport kanal frem til en hogge plass. Den er akkurat så brei at jeg får fella ned i uten grave noe i kantene for å få plass.

 

Det er aktivitet igjen der nå i romjula, så skal bli greit å få spent den igjen. Håper på en til før det værste vintern setter inn. Hvis ikke så er det nok av de til våren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...