Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

1 time siden, Zippaznip skrev:

Noen som har erfaring med t3 sporter i 6,5x55? 

Ikke mer enn at jeg har tafset endel på et par sånne i Sverige. Stokken kjentes solid ut og passet min ergonomi. Jeg har selv GRS Hybrid som jeg liker godt, men syns sporter stokken kjentes mer-for-pengene ut.Hadde min lokale våpenpusher tatt de inn, ville det nok vært fare på ferde for at en sånn fant veien til mitt skap.

Som bonus er sporter stokken fin å montere versapod pinne i, inn i stokken har jeg sett. 

Bortsett fra varmintløp, stokken og at den kommer ferdig bedda, er vel resten  std Tikka T3

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
4 timer siden, strebern skrev:

Har en T3 supervarmint 6.5x55 i KKC-stokk.

 

Sliter tidvis med at bolten i bakerste posisjon ikke kommer langt nok bak til å få med seg ei hylse fram igjen. Det skjer ikke ofte, men leit med fikling.

 

Noen jungeltriks folk vil dele? 

Har same problem på min 695. Lurer på å fjerne litt materiale frå kolbekammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tikka t3 ctr, hausken 184, leupold qrw, meopta r2 2-12x50 med kompensator, Titan rekylklakk, søylebedding, beavertail fremstykke og justerbar kolbekam. Brukes egentlig kun til trening og moroskyting. Går "hull i hull" på 100m med scenar 155 og nosler cc155 når jeg har en god dag. Ca 20mm spredning på 300m.

20180706_191332.jpg

20180624_140830.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sliter litt på lengre hold,da har jeg det med å dra dem litt mot venstre.. har ikke baksekk, bruker som regel bare patronboksen, så det blir litt ustabilt.. bilder er 5 skudd på 300m. Dro opp 5.skuddet, har iallfall kommet dit at jeg kjenner det når jeg drar..😂

20180708_131834.jpg

Edited by plugg69
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Fikk tilbake prosjektet mitt fra børsemaker Rafdal i dag, meget fornøyd med jobben, han har bygd T3n om med løpsmuffe og ceracoated låsekasse og løp. Nå kan jeg velge mellom kaliber 22-250rem, 308win 30-06. Montert stålmuffe på sluttstykke og hurtigmontasje til kikkert. Neste blir å bytte stokk på den:) 

IMG_20190102_203455.jpg

IMG_20190102_170203.jpg

IMG_20190102_170240.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Sør-jeger skrev:

Klarer du å bytte løp uten å ta låskassen ut av stokken?

 

Nei jeg må ta av stokken, men er ikke mye om å gjøre, hadde løpskanalen vært frest ut litt mere så kunne jeg byttet løp uten å ta av stokken. Men er kun 2 skruer så har ikke behov for å bytte fortere enn det :)

Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, strebern skrev:

@Hare4 hva står i det heftet om "vedlikehold av løp"? 

 

 

Skikkelig nice rigg du har der, og fornuftig kaliberutvalg.  Fikk du også "retting av låsekasse" i samme slengen? Han internett sier at det er noe å ha, men jeg er usikker på om det er noe en trenger?

Takk for det, har ikke skutt med den enda, men det ser bra ut all jobben som er gjort, usikker på om kassa er rettet, hvis det trengtes så skulle han gjøre det. Jeg bruker flere kaliber på forskjellige deler av året, jeg har hatt Blaser R8 før men solgte fordi jeg synes den var for tung da jeg går mye og er hundefører 😊 Rifla med 308 løpet og baser på veier 2,7kg nå😊 I heftet står det om normal vedlikehold av løp, kan legge inn bilde av det når jeg kommer hjem😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På runde kasser, som Rem700, ville jeg lagd muffa som en sylindrisk forlengning av kassa. Ikke som en del av pipeprofilen.

Når Rafdal også lager rifler på Hansenkasser burde disse kunne leveres ferdig med "muffegjenger" slik at man ikke trengte muffa.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Noen som vet om det er forskjell på GRS stokkene til T3 mtp løpskanal? Dumt å kjøpe en og finne ut at det må freses mye for å få plass til en Super Varmint pipe.

Har t3 6,5x55 lite og GRS berserk stokken, og der er det så god plass at jeg får hele tikka brukermanualen mellom pipe og stokk, så vil tro det er plass til det meste av piper i den hvertfall 😉

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, strebern skrev:

@Hare4 hva står i det heftet om "vedlikehold av løp"? 

 

 

Skikkelig nice rigg du har der, og fornuftig kaliberutvalg.  Fikk du også "retting av låsekasse" i samme slengen? Han internett sier at det er noe å ha, men jeg er usikker på om det er noe en trenger?

 

IMG_20190105_164210.jpg

IMG_20190105_164215.jpg

IMG_20190105_164225.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎02‎.‎01‎.‎2019 den 22.47, Hare4 skrev:

Fikk tilbake prosjektet mitt fra børsemaker Rafdal i dag, meget fornøyd med jobben, han har bygd T3n om med løpsmuffe og ceracoated låsekasse og løp. Nå kan jeg velge mellom kaliber 22-250rem, 308win 30-06. Montert stålmuffe på sluttstykke og hurtigmontasje til kikkert. Neste blir å bytte stokk på den:) 

 

 

 

Veldig fin løsning, og treffpunkts endring ved skifting av løp blir vel lik null siden det kun er stokken du løsner litt?

Kikkertene sitter jo på låskassa.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, gordon setter skrev:

 

Veldig fin løsning, og treffpunkts endring ved skifting av løp blir vel lik null siden det kun er stokken du løsner litt?

Kikkertene sitter jo på låskassa.

Har bare prøvd 308 løpet foreløpig, og da gikk den likt før og etter jeg tok ut løpet under skyting :)

Link to comment
Share on other sites

På 15.1.2019 den 6.23, Nessuno skrev:

https://riflemags.co.uk/tikka-t3-t3x-fit-10-round-aluminium-6-5x55-long-taper-magazine/

 

har noen prøvd de magasinene? Eventuelt andre 10 skudds magasin?

Har 2 av disse liggende hos en kammerat. Kjøpte de ein svak impulskveld. Eit 6 og eit 10skudds magasin. Har ikke testet de ettersom eg liker 3skudds magasinet best. Men håper å få de tilbake snart så eg enten kan bruke de eller selge de.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min tikka t3

Når eg begynte med riflejakt så fikk eg kjøpt en nesten ny ubrukt Tikka T3 hunter 6.5x55 med ein schmidt & bender 3-12×42

Denne fikk montert en a-tec cmm demper på og ble slik i flere år. 

Så ble eg bedt med på hjortejakt i måneskinn og da ble kikkert byttet til en zeiss v8 2.8-20×56

Fikk også kjøpt ein ny tikka t3x plaststokk som eg fikk montert på kalix kolbeforhøyer på.

 

Nå etter eit par år med litt mere jakt. Elg hjort og rein samt litt toppjakt. Har eg ei stund tenkt på å gjøre litt endringer igjenn. 

Bestilte meg ein fbt Carbonstokk rett før jul. 

Tenkte på å flute det gamle løpet mitt. Men endte på at eg for ei uke siden bestilte ei ny tikka t3x superlite. 

Har også bestilt en te titan demper samt eg jobber febrilsk med å få en swarovski z3 med brz rektikkel.  

 

Ska få lagt inn bilde av nybørsa når den kommer hjem om ei ukes tid. 

 

Planen er å ha mulighet til å enkelt bytte kikkert/demper og da endre bruksområde. 

1 super lett rifle med te titan demper og lett swarovski oppsett. Kommer på rett over 3-3.2 kg

Så bytte demper og kikkert. Kommer nok på gode 4kg. Men litt forskjellige bruksområder. 

 

Legger ut bilder når den er klar.

20190112_200249.jpg

20190113_212024.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mulig det er off-topic:

Har Tikka i 6,5 x 55 men strever med å finne lett ammo med høy hastighet.

Ammo 35 grs v-max eller 40 grs varmageddon eller tilsvarene.

Hvor i verden får man tak i det uten å gå via hjemmeladere? Finner bare tyngre ammo (120 -156 grs) med hastigheter kun omkring 700m/s ute på hundremetern.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

er ny på forumet så beklager om det blir feil sted å spørre.

 

Har en T3x lite (kompositt stokk) og ønsker å kunne montere tofot for langhold.. så spørsmålet er om hvordan det funker med følgende picatinny https://www.accu-shot.com/catalog_new/accessories-official-manufacturer/92-bt34-205-rail.html

 

Tanken var å skru bakerste hull igjennom reimfeste, og borre opp på fremste hull i skinne.. vil dette kunne bli ok?

Link to comment
Share on other sites

Njajo, har en lignende løsning men med en lengre picatinny skinne. Problemet er at reimfestet kan komme i konflikt med picatinny festet, da dette er kan være ganske langt.

 

Synes det er bedre å bruke denne: https://vertebrae.no/int/mdt-2-5-picatinny-rail

Så monterer du hurtigfeste på reimen foran.

Denne er såpass lang at du forsåvidt kan bruke reimfestet pluss en skru med t-mutter hvis man ikke finner skrue med riktig dim.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, msteiro said:

Njajo, har en lignende løsning men med en lengre picatinny skinne. Problemet er at reimfestet kan komme i konflikt med picatinny festet, da dette er kan være ganske langt.

 

Synes det er bedre å bruke denne: https://vertebrae.no/int/mdt-2-5-picatinny-rail

Så monterer du hurtigfeste på reimen foran.

Denne er såpass lang at du forsåvidt kan bruke reimfestet pluss en skru med t-mutter hvis man ikke finner skrue med riktig dim.

 

Blir det bedre med BT15? det er litt lengre.. og som helt fersk på dette med børsemodifisering, hvordan er det med å borre i t3x lite stokk?

 

Tusen takk for alle svar, jeg setter utrolig stor pris på dette

Link to comment
Share on other sites

På T3x Lite er der støpt inn en metallhylse med gjenger i til reimfestet fremme. Det er en tilsvarende gjenget hylse litt lengre bak, der der står en torx skrue, og dette festet er vel for bredere forskjefte elns. Det er 129 millimeter imellom disse. Alt i mellom er bare luft og uten hold i, men der er samtidig greit med plass til gjennomgang og mutter. Bare ta av stokken så ser du. Stokken er av plast og grei å bore i.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig tatt mot til meg og bedda min Tikka m590 .222, trodde egentlig ikke den kunne gå særlig mye bedre, var egentlig redd den skulle skyte dårligere.  Gjorde det mest for at stokken ikke skal trekke våpenolje og for at jeg liker å fikkle med våpen. Gleden ble derfor stor når det første som skjer er at jeg skyter mitt livs beste 10 skudds sammling, 15,7mm @100m 😃

 

97AB2F29-71A5-40F8-B774-04A69D3EC4A1.jpeg

8C3BFA60-864B-43E2-814B-BD92E35FC74C.jpeg

Edited by Snoppy
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 21.2.2019 den 12.32, Snoppy skrev:

Endelig tatt mot til meg og bedda min Tikka m590 .222, trodde egentlig ikke den kunne gå særlig mye bedre, var egentlig redd den skulle skyte dårligere.  Gjorde det mest for at stokken ikke skal trekke våpenolje og for at jeg liker å fikkle med våpen. Gleden ble derfor stor når det første som skjer er at jeg skyter mitt livs beste 10 skudds sammling, 15,7mm @100m 😃

 

97AB2F29-71A5-40F8-B774-04A69D3EC4A1.jpeg

8C3BFA60-864B-43E2-814B-BD92E35FC74C.jpeg

Hvilken beddemasse brukte du, og har du noen bilder fra hvordan du gjennomførte jobben?

Link to comment
Share on other sites

Brukte Loctite 3471. Tok desverre ikke mye bilder, problemet var rekylklakken, det løste jeg ved å først søylebedde og samtidig frese ut rundt søyla og frem til klakken så den hadde noe å ligge på

slik:

9C8A7A5F-1B3C-4953-8F50-BE60FCDACB86.jpeg.d6759fb4c88bfd31786c258bf65b3529.jpeg

det utenfor den røde ringen er altså bare en tynn hinne. Søyle bak:

5C007D10-D29B-4601-A8AF-0A4B37702AAE.jpeg.987d870190b8a7550fe9b1e845a4f5bb.jpeg

når dette var gjort freste jeg ut alt av treverk, 3-5 mm og borra masse små hull overalt. Bedda kammeret og brukte 4 lag elektrikertape ut resten av fremstokken. Burde hatt 6 lag helt ytterst for å lettere kunne dra en oljefille gjennom der. 

93D98045-9CF3-4C1C-9DD9-BA746E6CB259.jpeg.7c94901204df91866a1d799523f592a9.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er alle løpene prøvd og alle går som en stråle, eneste jeg har gjort er å bytte til a-lock systemet til atec og optima 45 demper så jeg slipper å skru opp løpet når jeg skrur av demperen:)  kan ta ut og inn løp uten treffpunktforandring:) Byttet til Kkc stokk, Swarovski Z4i 3-12x50, Zeiss Hd5 3-15x50 og rekyldemper fra atec som passer på a-lock systemet😊

 

God påske, fint med noe blinkskyting i påsken om ikke annet 😊

IMG_20190418_110703.jpg

IMG_20190416_065402.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...