Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

Hei

Var innom en svensk jaktside hvor de hadde et emne de kalte Tikka T3 Klubben.

Tenkte da at vi også kunne ha det men det blir Tikka Klubben.

Vis fram din rifle. Fortell hva du har toppet den med og hva du har gjort for å ``Oppgradere`` den;).

Gjerne ha med kaliber og bruksområdet og hvorfor du valgte den riflen;).

Skriv gjerne hva du synes og liker med den. Har den imponert deg på visse ting kanskje?

 

Jeg får en Tikka T3 Laminated Stainless i 6,5x55 på Tirsdagen.

Jeg valgte dette kaliberet for at det er et fint alround kaliber og som mange mener er veldig bra.

Dette kaliberet kan brukes på alt i Norge unntatt bjørn er det ikke?

Jeg valgte den modellen av Tikka T3 fordi jeg ville ha en tre stokk og syntes denne stokken var kjempefin.

 

IMAG0739.jpg

Den er toppet med Leupold 4,5-14x50

Tofot Coldfield

demper av sorten S&L Hardcore.

Så har den justerbar kinnstykke og så har jeg få 5 skuddsmagasin.

Bruksområdet blir på alt fra trost-elg.

Mesteparten blir vel å gå på Rype, Kråker og rev.

Blir kanskje Elgjakt til høsten. Vi får se:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tikka t3 lite ss

.308win

Løp kappa til 42cm

Hausken std. demper (venter på "forlengern" nå, kjøpt på salg på jakt og friluft :D )

Harris tofot(som en gang i tiden kostet sinnsyke 2000,-)

Toppa med bushnel yardage pro 4-12* 42mm

 

72ftcx.jpg9ru5g5.jpg1znmx4z.jpg

 

Måtte oppdatere posten litt med to bilder av en 3skuddsserie på 100meter....Fornøyd dem den...7,88mm :D:D:D

 

prøvde børsa på 410meters hold for noen dager siden. hadde en 0,5l flaske til blink.

1.skudd 155lapua scenar sj 42,5 grs N-11. bomma med 10cm. (venstre)

2.skudd 150barnes tsx 42grs N-11. gikk av en eller annen grunn hele 50cm over...

3.skudd 150barnes tsx 42grs N-11. kompanserte for høyden på skudd 2 og gikk ca 10 cm til venstre den og...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 light 6,5 x 55

Brun KKC stokk

Nikon Monarch 3-12 x 42

NC Star rangefinder i lommen

Skiftet ut boltmuffe i plast i med én i aluminium

Lillebostad matchreim

Eberlestock "Just One" for å bære den i rypefjellet

 

Pakkes ut til jul (jeg har vært veldig snill i år), så ingen erfaring med rifle ennå. Jeg valgte Tikka'en pga god omtale ihht presisjonen, pris og vekt. Valgte KKC stokk fordi den var veldig god å holde i, og ikke tilføyde mye ekstra vekt. Denne er min første rifle, så kaliberet valgt for allround bruk. Tror jeg skal forsøke litt jaktfelt for å trene opp ferdighetene

Link to comment
Share on other sites

Hei!

tsv.gif

 

Er den stolte eier av en Tikka T3 Super Varmint, i kaliber .300 Winchester Magnum og på toppen sitter det en Sightron 6-24x50 LRMD. Jeg valgte denne rifla i det kaliberet fordi:

 

Var ute etter litt mer trøkk enn 308'en jeg har gir, men samtidig kan jeg bruke de samme kulene. Jeg har siklet på Super Varminten i et år, etter at jeg var å klådde på den hos den lokale sjappa og stokken har alle mulige praktiske løsninger.

 

:mrgreen::mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 super varmint i .223 med "Khales Helia Compact 2,5-10 x 50" og "ALM I.M.S. SS M3 lyddemper"... og harris tofot for liggende bruk. Einaste komentar er at alm demperen ikkje kan sammenlignast med a-tec/hausken. Har mye dårligere demping, men SER mye penere ut på våpenet. Er vell ikkje så høg smell uansett... men i pistolklubben sin tunell er det tydlig meir lyd på alm demperen.

 

God presisjon på våpenet... spessielt med hornady V-max kuler... dama skytter samlinger på under 2cm på hundremeteren(med tofot).

Link to comment
Share on other sites

Lurte på en ting:

 

Alle Tikka eiere her inne, har flere enn meg hatt problemer med at bolten ikke kaster ut tomhylsene?

 

Har en .223rem Tikka T3 som er lite villig til å kaste ut tomhylser.

Noen tips til hva løsningen kan være?

 

Prøv en annen type ammo.. Ikke all ammo funker like godt på alle våpen

Link to comment
Share on other sites

Har en T3 cal 6.5x55 m zeiss victory 2,5-10x50 ,harris 2 fot og a-tec demper.Men alt bra så langt bortsett fra at jeg er j...... Plaga mæ 5 skudds magasinet som ikke mater skudda ordentlig opp,3 først ok mæn di to neste bli e plaga mæ.Har prøvd å stramme fjæra til ingen nytte.Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter tilfeldigvis med 3 Tikka'er :oops:

Bare en T3 da :wink:

T3 SS light, 222Rem, 50cm pipe, A-teck TMM-5, Zeiss 3-12x56 (m/lys).

M695 Master Pro, 6,5x55, 57cm pipe, BR-reflex T8, Swarovski 3-12x50.

M695 Master, 30-06, 53cm pipe, A-Teck CTM-4, Kahles 1,5-6x42.

Til dette hører det med diverse tofoter :wink:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

tikka t3 super varmint

cal 6,5*55

leupold vxlll 6,5-20*50 longe range, med 30mm rør

hausken std

harris 2 fot

 

valgte tikka p.g.a masse våpen for ein grei penge, topp presisjon rett utav eska :D

cal 6,5*55 fordi de er lett å få tak i rimeleg ammo og godt utvalg av ammo.

 

normal_P8300006.JPG

normal_P8300007.JPG

normal_P8300012.JPG

 

egen produsert bunn i koffert'en, her ligge tikka'en som støpt :D

normal_P8300015.JPG

normal_P8300014.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men alt bra så langt bortsett fra at jeg er j...... Plaga mæ 5 skudds magasinet som ikke mater skudda ordentlig opp,3 først ok mæn di to neste bli e plaga mæ.Har prøvd å stramme fjæra til ingen nytte.Forslag?

 

Ta kontakt med selger/importør og forklar problemet så ordner det nok skal du sjå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forgjengeren til T3, en Tikka Allweather M695.

Kaliber er 6.5x65RWS, på toppen sitter det en Zeiss 6-24x72 FLII.

Hausken demper, type lang, med langt bakkammer.

Skifter løp i disse dager, da det originale har fått over 6000 runder. Skal sette inn et Hart løp, 1:8 i stigning, 20mm tykt og 68cm langt. Stokken er importert fra USA, har frest og pussa den selv, og laga nettop justerbar kolbekam, med stikksag, ble helt sjef. Hadde jeg bare fått til å legge inn bilder:(

Link to comment
Share on other sites

Har ei Tikka M55 Supersporter kal. .308w.

Kikkert: Swarovski PV-N 2,5-10x56

A-tec tmm-5

 

Brukes på hjort på posteringsjakt. Har falt pladask for rifla. Kommer neppe ut av hus mens jeg lever. :D

IMG_2924.JPG

DSCn01019.jpg

 

Har også ei Tikka M55 Lux kal. .308w.

Kikkert: Zeiss Classic 2,5-10x50

IMG_0169.jpg

 

IMGn_0081.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Købte min Tikka T3 Varmint pga. meget præcision for pengene. Bruger den udelukkende til jagtfeltskydning, hvorfor jeg købte den i kaliber 6.5X55.

 

 

TikkaT3Varmint.jpg

 

Efter en sæson, modificerede jeg den med nyt skæfte fra Richards Microfit Gunstocks, beddede den, og fik aftrykket justeret til 700g. Den er toppet med en Leupold VXIII 8.5-25X50 med Target dot, aluminadæksler og sunshade.

 

DSC01684.jpg

 

Første 3 skudsgruppe efter modificering, 100m :D

 

DSC01680.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tikka m 65. cal 6.5x55

Orginale Tikka montasjer ( både til 25-30mm)

Zeiss Victory varipoint 3-12x56

Nye Hausken demper

 

Rifla var opprinnelig i cal 30.06 men jeg byttet til en rustfri haltung walter pipe i cal 6.5x55 for noen år siden.

Har veldig lyst på sporter skjefte lik mork har på m 55 sin. gi en lyd hvis noen har en liggende.

 

Har et 30.06 Tikka løp liggende hvis noen er innteresert, skutt ca 1500 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Burde vell skrevet meg inn her jeg også..

 

sitter jo med en T3 SS light i 6,5x55

ja..

demper type br-reflex

To-fot er på til tider..

Meopta Meostar i 3-12 x 50 eller noe sånt

 

vurderer å slenge på en kolbeforhøyer, har noe fjøsmekk på nå..

bilder ja.. tja.. kanskje jeg får tatt noen etterpå

Link to comment
Share on other sites

Har selv en tikka t3 laminated stainless i cal. 6,5*55 som brukes til alt fra rype til elg. Den er for øyeblikket toppet med en meopta artemis 3000 3-9*42, men hadde tidligere en zeiss classic 2,5-10*50.

 

Har også litt kjennskap til både m55 og m65. Pga at fattern har det.

 

M55'en er i cal 308 win, toppet med en S&B klassik 8,5*56 og en hausken std påmontert.

M65'en er også i cal 308 win, toppet med en gammel zeiss i fast 4*32 og en alm demper på.

Link to comment
Share on other sites

Passer jeg inn her da? :wink:

 

Tikka M55 i 308Win med Zeiss Diatal 6x med dotter og V-MAC demper....

Tikka 695 Master i 6,5x55, EAW svingmontasje med Bushnell Trophy 3-12x56 m lys og Bushnell Trophy rødpunkt.... :)

 

(695`n er nå desverre solgt for kjøp av systemrifle :)

 

 

PC100231.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Elgrifla mi er ei gammel tikkakoski m52? eller m55? i 308w. Har overhode ikkje klussa med den og har et slitent kikkertsikte 3-9x hvor all skrift er slitt bort.denne har jeg hatt siden midten av 80-tallet syns æ å minnes, og har brukt den til elgjakt, jaktfeltskyting og rekreasjon.den er gått mange tusen skudd, men fortsatt har jeg 5kroningen på 100 m med heimeladet jaktammo med oryx-kule. hvorfor klusse med noe som funker?

 

guns is like motorcycles if it works, dont mess wih it. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare å hive seg på 8)

Har to tikka, En m595 rustfri i 243 win. med en swaro 3-12*50 med lys og alm i.m.s.1 demper på. brukes stortsett til rådyrbukk og bever.

nr.2 er en m695 338win som blir brukt til elg og hjort. på denne har jeg en leupold 3-9*40 og en hausken std. titan demper.

har planer om å sette swaroen over på 338en siden det blir mer å mer hjort her hjemme å få en ny kikkert på 243en. Er kjempe fornøyd med disse børsene og synes de ligger godt i hendene og passer meg perfekt og det ser en igjen på skytingen.

Edit: kommer kansje bilder en gang :roll:

Link to comment
Share on other sites

hei hvor lang blir en t3 når man kapper løpet max (47cm) og setter på en hausken eller atec demper?

jeg vurderer en t3 hunter i 9,3x62 som hundefører rifle.

 

min. lengde på løp er 40cm.

kommer ann på hvilken a-tec/Hausken demper du skal ha.

mitt løp er kappet til 42cm, hausken std. demper blir den totale lengden på våpenet 106cm.

ikke alle kaliber egner seg til å kappes så mye, så du bør sjekke hva som er passe tilo ditt kaliber....

 

Mvh

Mats

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har en Tikka T3 Hunter 3006 med syntstokk(blir jo en Lite, bare med siktekorn da) som jeg tenker å selge, men er usikker på hva jeg kan forlange for den.

Børsa har vel gått 300 skudd, og ser tilnærmet ubrukt ut. Det følger med Leopold VX3 3-9x40 m/montasjer og en A-Tec TMM5(den er ikke montert, men prøveskutt på annet våpen, vises ikka et er skutt med) løpet er da altså ikke gjenget.

 

Hva kan jeg få for denne pakken? Hadde sett for med ca 10 høvdinger, men hva tror dere?

Kanskje noen av dere er interesserte?

 

Mvh

Erik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en t3 stainless lite.

er på utkikk etter ny kikkert for å bytte ut kina-kikkerten som vart satt på midlertidig.

Optilock montasje og 5 skudds mag.

Skal gjenges for demper i aller nærmeste framtid, må berre bestemme meg for demper først.

 

Har brukt denne på jakt i 3 år no og er meget godt fornøgd!

 

Er det mulig å få ettermonter justerbart kinnstykke på denne lite kolben?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hei

vurderer en tikkat3 supervarmint i kal223

men lurer litt på dette med vekta osv. så derfor spørr jeg dere tikka fans :mrgreen:

jeg jakter en del på hare i skogen og litt gåing blir det jo

men jakter også mye gås og rev

derfor tenkte jeg meg en litt tyngre børse

 

har en cz 308 som veier totalt med demper og kikkert 4,6kg

denne har jeg ikke noe problem å drasse rundt i skogen med

men hvor mye tungre blir en s varmint med kikkert(2-10x50 eller noe sånt)

+ demper (a-tec)

hvor mye tror dere jeg tør å kappeløpet på denne?

 

takker for svar

mvh rypsteggen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en t3 stainless lite.

er på utkikk etter ny kikkert for å bytte ut kina-kikkerten som vart satt på midlertidig.

Optilock montasje og 5 skudds mag.

Skal gjenges for demper i aller nærmeste framtid, må berre bestemme meg for demper først.

 

Har brukt denne på jakt i 3 år no og er meget godt fornøgd!

 

Er det mulig å få ettermonter justerbart kinnstykke på denne lite kolben?

 

det er det, koster rundt 700kr. laget for tikka. festes med en skrue som dras rett igjennom kolben :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...