Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hei,

Se der ja. Der var en Tikkaklubb som jeg må melde meg inn i :D

Jeg er midt i en stormforelskelse med Tikka. Litt tilfeldig at jeg havnet med dette merket, men liker det godt så langt. Hadde en Browning x-bolt i 223 inntil ganske nylig. Var for så vidt fornøyd med denne, men jeg ble interessert i langholdsskyting og ville ha 6,5x55.

Da var det en som ville bytte x-bolten min mot den Supevarminten på bildet under som var så vidt inskutt. Det kunne jeg jo ikke si nei til.

På den sitter det nå en Sightron 6-24x50 som fungerer utmerket. Jeg har en Grs i bestilling som kommer i februar, og da tenker jeg det holder for en stund til mitt bruk.

 

Det var i alle fall tanken inntil forrige uke da jeg var innom min lokale våpenpusher. Han som flere hadden en T3 som måtte vike plass for T3x i skapet. Det var en ensom 44cm løpskort nydelig sort pike i 223 som jeg ikke klarte å forbigå. Den smilte så lurt :shock:

 

Rifla fikk jeg til superpris, med en moduldemper(a-tec maxi) og en passende lett jaktkikkert han og ville ha ut(minox 3-15x42) Kikkerten er sylskarp, og den holder treffpunktet (på tross av alt man leser på nett.)og hele pakka med demper, montasje, kikkert, reim og 4 moduler på demperen klokket inn på under 3,3 kg :shock:

 

Så da har jeg plutselig 2 finske damer. En til langhold og jakt der jeg ikke må gå så langt, og en til småvilt.

Det morsomste var at nybørsa samlet med S&B ammo. Jeg lader selv så det var ikke noe stress, men jeg ble overrasket og kom kjapt i gang med skyting.

Var så pass ivrig første dagen at jeg tok et lat-laderstriks og byttet ut noen S&B kuler med Nosler 55gr BT varmint og jaggu samlet de også. Kunne ikke vært mer fornøyd :D

 

 

 

31561624823_54cc4b212a_b.jpg2017-01-17 21.38.41 by Vikanfoto Per-erik larsen, on Flickr

Link to comment
Share on other sites

Er vel en del av denne klubben jeg også nå:)

 

Første rifla mi og jeg må si jeg er rimelig fornøyd med denne riggen!

Jeg hadde vel egentlig tenkt at en GRS stokk kunne vært bra, men den originale synt stokken veier bare 970 gr, så å legge på ca halvkiloet for en GRS kjennes ikke helt aktuelt ut nå.

Stokken var akkurat litt for lang for meg, men det var to shimser rett ved rekylkappen man kunne ta av, så da kjentes den litt bedre ut:)

 

t3-856689-8-1484582863250.jpg

 

Tikka t3x lite m/adjustable stokk.

Jeg var i utganspunktet litt usikker på om jeg ville ha tofot eller ikke. Prøver å spare grammene der jeg kan, men kom over denne Neopoden fra steinert sensing system, som kun veier 82 gr (113 gr totalt med adapter). Hadde ikke hørt om den før nabogutten fortalte om drømmetofoten, så da måtte jeg jo selvsagt sjekke ut hva det var for noe.

Når man så og si ikke merker forskjell på om tofoten er der eller ikke, så kan man like gjerne ha en på, synes jeg.

Er nok mange innbarka jegere som fint klarer seg uten, men hvorfor ikke bruke de hjelpemidlene en kan for å komme nærmere det gode skuddet? :)

I alle fall for meg som er helt ny i gamet tror jeg nok jeg kommer til å sette pris på å ha den tilgjengelig når jeg sikter meg inn på reinen.

 

Når vi snakker om sikting-

Hadde vel egentlig ikke sett for meg at jeg skulle få noe så råflott på rifla mi, men jeg overrasket meg selv der.

Swarovski z6i 2-12x50 II, dette siktet er vel såpass bra at det er nesten så jeg ser på det "blinde" øyet mitt også gjennom det.

 

swaro-856689-8-1484585764236.jpg

 

demp-856689-8-1484583384869.jpg

A-tec carbon 01 demper

 

 

Egentlig hadde jeg tenkt å kjøpe alt brukt, penger spart er penger tjent. Endte med at alt ble nytt i stedet, men jeg har klart å hale i land ganske gode priser på alle delene her.

Dersom jeg hadde betalt fullpris på siktet, kan man vel si jeg fikk rifla med på kjøpet og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har kjøpt en Tikka T3 s/s i 30-06, og Zeiss Victory V8 1.8-14x50 M rail mount.

Har undersøkt hvordan jeg skal montere siktet, og vurderer Picatinny skinne og Recknagel skinne montasje. Bør jeg isåfall gå for 20 eller 0 moa Picatinny?

 

Er det eventuelt noen som vil anbefale annen montasje? Picatinny for effektive bytter av sikte er strengt tatt ikke nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Da har mine Tikkaer fått litt oppgraderinger og et småssøken. Oppgraderingene er at 6,5x55 Supervarminten har fått seg GRS hybridstokk. Hele riggen ble nå tung og stødig og fin til jaktfelt og langholdskyting.

223èn har fått seg ny kikkert. Jeg fikk en problemer med minoxen jeg hadde og fikk en Kahles C2,5-10x50 til veldig fin pris. Nå føler jeg denne børsa er komplett til predator og småvilt, og den har drept kråke på 242 meter ;)

Det nye familiemedlemmet er en T3x i 9,3x62. Den har fått kort løp på 42cm, hausken JD184 og en burris 1-4x24. Riggen veier under 3,2kg komplett, og skal brukes til Elgjakta. Jeg har enda ikke skutt med denne, men regner med den sparker og blåser litt, ihvertfall uten demper :)

IMG_2822.jpg

Edited by pererik
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Et kjapt spørsmål, sitter på en Tikka T3 Tactical i 300Wm jeg skal ha orginalstokk til. Det er vel samme lengde på underbeslaget, men forskjellig lengde på magasinbrønnen mellom 308 og 300WM, slik at jeg kan kjøpe en stokk fra en T3 Tactical 308?

Mvh Christopher

Link to comment
Share on other sites

På 7.3.2017 den 20.09, pererik skrev:

Da har mine Tikkaer fått litt oppgraderinger og et småssøken. Oppgraderingene er at 6,5x55 Supervarminten har fått seg GRS hybridstokk. Hele riggen ble nå tung og stødig og fin til jaktfelt og langholdskyting.

223èn har fått seg ny kikkert. Jeg fikk en problemer med minoxen jeg hadde og fikk en Kahles C2,5-10x50 til veldig fin pris. Nå føler jeg denne børsa er komplett til predator og småvilt, og den har drept kråke på 242 meter ;)

Det nye familiemedlemmet er en T3x i 9,3x62. Den har fått kort løp på 42cm, hausken JD184 og en burris 1-4x24. Riggen veier under 3,2kg komplett, og skal brukes til Elgjakta. Jeg har enda ikke skutt med denne, men regner med den sparker og blåser litt, ihvertfall uten demper :)

IMG_2822.jpg

 

Links-stokk på ei "høyre-rifle" øverst? 

Link to comment
Share on other sites

Godt observert. Jo jeg skyter links, og har gjort det så lenge at jeg har vent meg til å lade med feil hand. Dette funker faktisk overraskende bra når jeg skyter med 2-fot.

Det forutsette ved annen skyting at jeg har lette rifler, sånn at jeg kan slippe forskjeftet under lading.

 

Jeg har nå på gang en ny rifle og denne gange en ekte links rifle. Det blir nok litt jobb å venne seg til denne, men jeg må det, for rask skyting med reim i f.eks Dfs jegerklassen.

 

Link to comment
Share on other sites

Vinterens investeringer har resultert i en Tikka T3 med 48cm løp og KKC stokk, Zeiss V6 2,5-15x56 og Sonic 45 lyddemper ☺️ Veldig happy med rifla så langt og klar for reinsjakt til høsten ?

IMG_2574.JPG

IMG_2576.JPG

Edited by Reinlykke
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gikk på en smell i dag og ble forelsket i denne nye Tikka T3X Wild Board i kaliber 308w med 10skudd magasin A-tec hertz 119 og Zeiss HT :) Det fine er at jeg kan ta av det brede grepet forran, demperen og bytte til annen kikkert så har jeg en lett rifle nesten i vekt som en vanlig  Tikka :) 

IMG_3243.JPG

IMG_3248.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisan...

 

Usikker på om dette er riktig tråd, men jeg prøver..

 

Jeg vurderer å kjøpe meg en Tikka M65 Sporter (til jakt) og lurer på prisnivået på denne. Har en på hånden som er ca 30 år gammel, men bare skutt 3-400 runder og ser generelt veldig fin ut. Den har kikkertmontasje, men ikke gjenget opp for demper.

 

Hva bør en slik koste? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest T3mann

Nytt tilskudd til klubben; Tikka T3 Supervarmint i .223 8:1 twist. Skatte-etaten fullfinansierte denne. Må benytte anledningen til å skryte av Rygge Våpen AS for rask og suveren service, og ikke minst en hyggelig prislapp.

 

Den er tiltenkt baneskyting og posteringsjakt på mikkel og gås, blir alt for tung å drasse rundt på fjellet med. Tenker etterhvert å få den gjenget opp i 18:1. Den er spesielt glad i 77 grains Scenar piller som bildet viser. En annen hyggelig overraskelse var at alle hjemmeladede patroner skutt og kun necksizet fra en T3 lite kamret i denne. Forenkler logistikken betraktelig.

DSC_1142.JPG

DSC_1144.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 7/20/2017 den 12.15, T3mann skrev:

Må benytte anledningen til å skryte av Rygge Våpen AS for rask og suveren service, og ikke minst en hyggelig prislapp.

Kunne ikke vært mer enig. Har ganske nylig kjøpt riflepake der selv, pris, fart og service har vært helt fantastisk. Eneste aber er sånn det er i alle våpenbutikker, det tar en evighet å få hjelp.

 

Legger også til at de jobber for å konkurrere med XXL på pris på ammunisjon, så folk i nærheten bør kjøpe der og støtte en liten lokal butikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da melder jeg meg inn i klubben, da en tur på jakt og friluft endte med at jeg bytta ut remington 700en jeg hadde tenkt å bygge om til systemrifle, med en tikka t3 battue lite i 9,3x62. Med samme formål👌

 

Ble testet på banen før helga og jeg konstaterte at 9,3 sparker vesentlig mer enn 308, og at åpne sikter ikke er min sterke side. Bilder kommee om ønskelig 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
1 time siden, Henning24 skrev:

KAN NOEN HJELPE? 

 

Jeg leter etter noen bilder av Tikka T3 Lite med Kalix EVO kolbeforhøyer og da helst gen.2 utgaven. Må jo være noen her inne som har det og kanskje kunne postet noen bilder? ^_^

 

 

Fant vel igrunn noen bilder selv når jeg byttet ut EVO med CR1 i søkefeltet. Kan poste det om noen andre skulle være interessert i det samme.pad839x504.jpg 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka T3 Hunter 30-06 (links)

Kjøpt i fjor, satt inn i våres for kolbeforhøying

 

Det ble Tikka først og fremst fordi jeg er litt «gammaldags» og ville ha tre og så var det ikke så mye å velge på i links (links pga øyne/syn, er høyrehendt)

Ble 30-06 fordi jeg ville ha «stort i tilfelle mulighet for forskjellig jakt» Jaktet med 6,5x55 tidligere og synes det er en nydelig kaliber men ville som sagt ha noe større og når jeg prøvde 30-06 og ikke hadde minste problem med rekyl så ble det det

 

Skulle sette på en Swarowski men leste mye om de forskjellige alternativene og ble anbefalt Meopta R2 i steden så da ble det det

Lyddemper vil jeg ikke ha

 

Skyter foreløbig med Federal Fusion 11,7/180 og S&B 11,7/180 til trening (bilder viser treff på de to men dette er skutt utenfor benk så treffene kunne nok vært bedre. Satt sittende m støtte på knærne på alle skudd)

 

Veldig fornøyd med rifla, den oppfører seg pent og uten problemer av noe slag :) 

 

Det eneste som irriterer meg litt er «klank-lyden» fra festene til rifleremma når disse slår inntil ved bevegelse av våpenet/rem.  Noen som har tips til å få disse lydløse? Pytt, pytt - problem men endog :D

D27CC962-01E3-4D9F-9197-E0E14BCC3854.jpeg

6E0CB7BD-14F8-47B1-B237-171E9DEFA0F5.jpeg

9909D5C7-2FA5-475B-A3F4-655DCEE8C87E.jpeg

Edited by Mondragon
Tilleggsinfo/bilde
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 19.10.2017 den 20.43, Hare4 skrev:

Gratulerer med feit rig! Kan du komme med tilbakemelding etter du har prøvd den? :D

Takk, har til nå bare fått skutt 50 patroner, men førsteinntrykket er meget positivt.Topp presisjon med lite rekyl, 10 skudds magasin og justerbar 2 trinns avtrekk blir dette rene skyttemaskinen. skulle bare ønske at tikka hadde et litt bedre kaliber utvalg synd at du ikke får den i 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, LapuaMag skrev:

Takk, har til nå bare fått skutt 50 patroner, men førsteinntrykket er meget positivt.Topp presisjon med lite rekyl, 10 skudds magasin og justerbar 2 trinns avtrekk blir dette rene skyttemaskinen. skulle bare ønske at tikka hadde et litt bedre kaliber utvalg synd at du ikke får den i 6.5x55.

 

Virker den solid laget? Ser for meg den er en drøm å skyte med, hadde vært moro om den hadde kommet med pipebyttesystem som i systemvåpen:)

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Zippaznip skrev:

Hva er bra pris for tikka t3 skutt 100 skudd? 

Tikka t3 har jo blitt solgt for 7000kr ny for et par år siden på gmax og diverse butikker, den har steget litt i pris etter hvert og ligger somregel til 10-12000kr. Jeg kjøpte en knapt brukt strøken t3 i kaliber 22-250rem i fjor og betalte 5500kr. Så jeg vil si 5-6000kr for kun rifle. :) 

 

Sikkert ikke dette kaliberet du vil ha men et eksempel på en rimelig så følg med på Finn, mange vil ha mer enn nypris for en brukt t3 hvilket kaliber tenker du på? :

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=82441192

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Husker når de gikk for den prisen i butikk ja. Ser mange av de på finn nå til 10k. Skal ha 6,5x55, hvis jeg blir skikkelig gla i rifla tenker jeg å koste på en mcmillan El stock. 

 

Ble solgt en i går for 6,5 eller 7,5 med demper. Vurderte denne men syns sl hardcore demperen er så utrolig stygg så droppa det. 

 

Hva er diameteren på pipa til t3 og t3 lite? Blir en del skyting på bane så greit med litt tykkelse. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...