Jump to content

6,5x55 skan og 6,5x55 swedish


tveraa

Recommended Posts

Gjentar: swedish er muligens litt trangere enn skan. (muligens, fordi et swedish kammer på max mål er større enn et skan på minimum, men et skan på minmum er større enn et swedish på minimum, derfor kan man ikke kategorisk og med 100% sikkerhet si at et swedish kammer er trangere enn et skan kammer.....)

Link to comment
Share on other sites

Det er maks og minmål på kaliberet. Av en eller annen grunn så er Swedish i den trangeste del av toleransen, mens for krag ble lagt i den romsligste enden. Scan ble lagt midt i mellom. Altså er Swedish laget for trangere. I praksis vil du aldri merke noen forskjell. Du kan feks trygt presse hylser med 6.5x55 swedish og putte i scan-kammer og omvendt.

Link to comment
Share on other sites

arne mo: Neida, det finnes bare en 6,5x55 - de forskjellige betegnelsene er bare for å angi hvilken del av blueprinten man har laget patroner og kammere i. Husk at det er en gammel norsk-svensk patron fra 1893 og at toleransene var litt mer romslige da enn hva man hadde laget i dag. Alle kammere som lages skal egentlig kunne kamre patroner opp til max toleranse, men i den senere tid har mange rifleprodusenter brukt trange kamre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sako75 i 6,5x55 SE og en Sauer 200STR med Scan kammer.

Hylser skutt i Sako'n kamrer i Sauer'n, men ikke omvendt.

Konkluderer med at på mine børser er SE kammeret det trangeste. :wink:

 

 

Se det. Hos meg er det akkurat omvendt. Har Sauer 200 STR og 202 i 6,5 Alt som ikke kamrer der, går fint i Sakoen :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Gjentar: swedish er muligens litt trangere enn skan. (muligens, fordi et swedish kammer på max mål er større enn et skan på minimum, men et skan på minmum er større enn et swedish på minimum, derfor kan man ikke kategorisk og med 100% sikkerhet si at et swedish kammer er trangere enn et skan kammer.....)

Kom over dette først nå. Faktisk så finnes det 2 forskellige patroner med samme betegnelse - 6,5x55 SKAN. Den ene vil du få problemer med å kamre i f.eks Sauer 200STR og den som brukes i Saueren vil du sannsynligvis få et headspaceproblem hvis du putter inn en 6,55x55. DFS opplyser at riktig betegnelse på den Skandinaviske enhetspatronen til Saueren skal være SKAN og ikke SCAN. Da har vil altså eneggede tvillinger med samme navnt i praksis.

 

Legger ved en artikkel av Steve Gash som påpeker problemet. Han kaller imidlertid den skandinaviske enhetspatronen SCAN og den andre SKAN.

 

http://www.shootingtimes.com/ammo/hunti ... sh-mauser/

Link to comment
Share on other sites

Vell, er det noen som har tilnærmet kontroll over hva som foregår så er det vel akkurat Steve Gash. Jeg har en skisse hvor både 6,55x55 Swedish og den andre patronen med benevnelsen 6,5x55 SKAN er skissert på samme underlag (link under). Forskjellene er helt tydelige flere steder på hylsa. Utganspunktet var vel 6,55x55 Svensk og 6,5x55 KJ når de be enige om hylseutformingen i 1989. Resultatet var så vidt jeg har fått opplyst ett kompromiss mellom de to, i utgangspunktet nesten identiske patronene. Jeg har bekreftelse fra Svein Olav Olsen (tidligere Raufoss) på at den hylseutformingen på den andre SKAN skissa ikke har noe som helst med den SKAN-hylsa vi bruker i DFS.

 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Steve Gash så er den ikke "obsolet" men skjelden (obscure) Så vidt jeg har forstått så er dette den patronen som Steve snakker om. Jeg har også lest tidligere innformasjon om dette fra andre. Jeg har forøvrig aldri vært istand til å få presentert en skisse av den skandinaviske enhetspatronen-versjonen av 6,5x55 SKAN - hverken kammer eller patron. Hvis du har tilgang til en slik skisse ville jeg være takknemmelig om du legger frem en. Ingen patron som produseres fra de 3 fabrikkene (Lapua, Norma eller Raufoss) av denne patronen har mål som tilsvarer patronen 6.5x55 SKAN på skissen.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 SE eller Swedish mauser, og 6,5x55 Scan kan helt klart bruges frit mellem de forskellige "varianter"

Den primære forskel er vel, at man på Scan har strammet lidt op på både top og bund i tolerancerne.

Men fælles er at patroner for begge varianter går frit i begge kammertyper.

Hele fidusen med kammer/ammomål er at den største patron, altid skal kunne gå i det mindste kammer.

Det kan dog medføre at små patroner i et stort kammer, kan få levetidsproblemer ved genladning. Samtidig med, at det kan give udfordringer med præcision

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 SE eller Swedish mauser, og 6,5x55 Scan kan helt klart bruges frit mellem de forskellige "varianter"

Den primære forskel er vel, at man på Scan har strammet lidt op på både top og bund i tolerancerne.

Men fælles er at patroner for begge varianter går frit i begge kammertyper.

Hele fidusen med kammer/ammomål er at den største patron, altid skal kunne gå i det mindste kammer.

Det kan dog medføre at små patroner i et stort kammer, kan få levetidsproblemer ved genladning. Samtidig med, at det kan give udfordringer med præcision

 

Ja riktig som du sier, men denne patronen kalt 6,5x55 SKAN kan ikke brukes i et Svensk Mauser, SKAN eller SE kammer som brukes i de skandinaviske Sauerne eller andre gevær som er i bruk. Se link under.

 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Link to comment
Share on other sites

Får meldinga at eg ikkje har tilgjenge til sida, sjølv om eg loggar inn på Facebook. Er informasjonen på ei lukka gruppe? Om du er så venleg å kopiere og sitere frå teksten med ei kjeldetilvising så får alle moglegheit til å lære litt eller vurdere informasjonen :)

 

Kikka litt i ein gamal DFS instruktørperm, men fann ikkje noko der. Mogleg eg ikkje har same papira som Høgger`n.

Speer ladeboka mi frå den gong då, nyttar beteikninga "6,5x55 swedish mauser", og seier at data er felles for Noreg og Sverige, og seier ein skal nytte maksladning 1grs under det oppgjevne for gamle våpen som KJ og M96. Det finst ei målsett tegning av hylsa der som kan skannast om det er av nokon interesse.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke funnet igjen skissen jeg la ut lenken til på en annen plass - foreløbig. Jeg legger imidlertid ut en artikkel som Steve Gash skrev i fjor høst. Den tar opp problemet med en patron som også er betegnet som 6,5x55 SKAN. Han bruker imidlertid benevnelsen SCAN noe "Håndbok for samlagsinstruktører" i DFS også viser i en kammerskisse for Saueren. Denne håndboka er fra april 1998.

 

http://www.shootingtimes.com/ammo/hunti ... sh-mauser/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har tildligere advart mot å blande 6,5x55 SE og 6,5x55 SKAN hylser. Det har seg nemlig slik at i et SKAN-kammer er hylselengden 55,73 mm. Tvinger du inn en slik hylse i et SE-kammer vil du få overtrykk. For ordens skyld så er maks lengde på en SE-hylse 55.0 mm. Med andre ord så kan du skyte 6,5x55 SE i et SKAN-kammer men ikke omvendt. Fabrikklada 6,5x55 SE-hylser er altid omkring 54,75 mm - varierer litt med fabrikkmerke. Fant nettop ut at LEE Collet dia 6,5x55 SE absolutt ikke kan brukers for å lade til SKAN-kammer med hylselengde over 55,0 mm. Dette er makslengden for denne dia. Jeg vil nok ikke sitte å trimme hylser ned til 55 mm for å bruke i Saueren.

cd65x55skan.jpg.53b76f0eadde7cba02fce2fe8039bbc0.jpg

Edited by GunPro
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, GunPro skrev:

Jeg vil nok ikke sitte å trimme hylser ned til 55 mm for å bruke i Saueren.

Så med andre ord: Alle som gidder å trimme hylsene (ved første omlading), for å ha jevn/lik lengde å forholde seg til, slipper å forholde seg til advarselen din?

 

Alle «hylseplukkere», som forsyner seg med andres hylser på banen burde gidde å trimme hylsene iallefall ved første lading.

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt riktig oppfattet det. Jeg er ingen hylseplukker, men bruker kun egne skutte hylser i de forskjellige løpene, og holder rede på hvor mange ganger skutt. Da slipper man å trimme hylser i alle fall på de 15 første omladningene. Dette om du holder rede på antall ganger skutt og ikke blander de forskjellige fabrikkmerkene, så holder det i massevis for å skyte 25 innertiere i en DFS 25 skuddserie.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

1 kasse øl til den som finner en fabrikkladd 6,5x55 patron med den hylselengden visst på tegningen over....

 

Pro meg både her og der...

Det gjør du ikke, men du får ikke med deg poenget. Det kan jeg ikke gjøre noe videre med.

 

Link to comment
Share on other sites

Vi er tydeligvis kommet til agurknyttiden. Tråden her starter med et fornuftig spørsmål som blir greit besvart.

Så tar det av og det blir koking av spikersuppe, uten at man engang har spiker.

 

All fabrikkammunisjon  i 6,5x55 kan skytes i alle variantene av kammer. Det er dimensjonen på patronen som er avgjørende, ikke om kammeret på noen våpen er brotsjet noe lengre i halsen. Hylsen vil selvfølgelig ikke strekke seg i det uendelige, og vil kunne brukes videre i alle typer kammer. Når man skal lade, og spesielt når en har brukt hylsene noen ganger, må man uansett passe på at ammunisjonen er tilpasset det kammeret som er på ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Per-S skrev:

Vi er tydeligvis kommet til agurknyttiden. Tråden her starter med et fornuftig spørsmål som blir greit besvart.

Så tar det av og det blir koking av spikersuppe, uten at man engang har spiker.

 

All fabrikkammunisjon  i 6,5x55 kan skytes i alle variantene av kammer. Det er dimensjonen på patronen som er avgjørende, ikke om kammeret på noen våpen er brotsjet noe lengre i halsen. Hylsen vil selvfølgelig ikke strekke seg i det uendelige, og vil kunne brukes videre i alle typer kammer. Når man skal lade, og spesielt når en har brukt hylsene noen ganger, må man uansett passe på at ammunisjonen er tilpasset det kammeret som er på ditt våpen.

Prøv med en hylse som er skutt mange ganger i et SKAN-kammer så får du både svar og muligens spikersuppe så det holder. Blant annet så har Blazer nå måtte forandre kamringen på sine løp for Sauer 200 STR til 6,5x55 SKAN. Om du leser hva jeg skriver ovenfor en gang til så får du sikkert med deg at jeg sier det samme som deg :D

Link to comment
Share on other sites

GUN PRO
Årsagen til at Blaser har måtte endre sine piber til STR fremover, er at ellers får de ikke anvendes i konkurrence. Da de ikke har betalt den Royalty som kræves i den aftale der foreligger mellem de nordiske skytterørelser, og SIG Sauer

I øvrigt meget moro at overveje, at det faktisk er på kant med CIP at en våbenproducent i et CIP land, faktisk producere våben, som ikke er i overensstemmelse med CIP.
Mit gæt er at der er basis for en kraftig påtale fra CIP til de "forfærdelige" producenter, som fremstiller "ikke godkendte" våben :ph34r:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, ignorant skrev:

GUN PRO
Årsagen til at Blaser har måtte endre sine piber til STR fremover, er at ellers får de ikke anvendes i konkurrence. Da de ikke har betalt den Royalty som kræves i den aftale der foreligger mellem de nordiske skytterørelser, og SIG Sauer

I øvrigt meget moro at overveje, at det faktisk er på kant med CIP at en våbenproducent i et CIP land, faktisk producere våben, som ikke er i overensstemmelse med CIP.
Mit gæt er at der er basis for en kraftig påtale fra CIP til de "forfærdelige" producenter, som fremstiller "ikke godkendte" våben :ph34r:

Det er en del av forklaringen. Den videre forklaring sikkerhetsmessig og ligger i at det faktisk kan oppstå stort overtrykk om en lang SKAN-hylse blir presset inn og avfyrt i et SE-kammer. Hylsene er i utgangspunktet like da alle fabrikanter jeg kjenner til lager ammo for 6,5x55 SE kammer. Et SKAN-kammer er 55,73 mm langt så det tåler omkring 3/4 mm lenger hals på hylsa. Prøver du å avfyre dette i et SE-kammer vil du få svar så det holder! Mange hevder at man kan avfyre 6,5x55 SE i et hviket som helst 6,5x55 kammer. Det er selvfølgelig en riktig skummel tankegang. Det verserer stor misforståelse omkring dette emnet.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig upresist fra Grunpro.. tror du er den som misforstår det meste her.. 

 

Det finnes ikke SKAN hylser. Det finnes hylser som er skyteformet i villkatt-kammeret SKAN.

 

SKAN er ingen c.i.p eller saami patron bare et villkatt-kammer og  klarer du å fore inn en slik SKAN format  hylse som overskrider C.IP SE lengden i et SE kammer  så skal du virkelig bruk godt med håndmakt og følgelig burde skjønne at det kan bety endring i makstrykl. 

 

Sikker på dette med royalty @ignorant? Nevnes ikke i saksframlegget men enig i dine betraktninger rundt c.i.p og SKAN. 

Link to comment
Share on other sites

Du verden! Hva får du når du skyter en hylse i et SKAN-kammer endel ganger og omlader uten trimming? Jo, hylsehalsen forlenges hver gang den blir skutt og omladet!  Det er en av grunnene til at SKAN-kamret har lengre halsleie. Ja da, jeg har med egne øyne sett en kar som hadde greid å få en .308 WIN in i et 7mm/08 kammer. Jeg fikk børsemakerjobben med å få hylsa ut av kamret. Nok sagt.

Edited by GunPro
Link to comment
Share on other sites

Det er større individuelle forskjeller på kamre enn det er på SKAN og SE. Jeg har to SKAN, og to SE-piper i omløp akkurat nå. Det trangeste, og det rommeste kammeret er SE, og de to imellom er SKAN.

Det med at en kan få så mye, farlig, overtrykk om hylsa er for lang, er sant, og en myte. Du må jo ta i for å kamre patronen (ikke tomhylsa) om hylsa er for lang. Holder en hylsene under 55mm lange, så kan en trygt drite i forskjellen på SKAN og SE. 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, M67 skrev:

Det er større individuelle forskjeller på kamre enn det er på SKAN og SE. Jeg har to SKAN, og to SE-piper i omløp akkurat nå. Det trangeste, og det rommeste kammeret er SE, og de to imellom er SKAN.

Det med at en kan få så mye, farlig, overtrykk om hylsa er for lang, er sant, og en myte. Du må jo ta i for å kamre patronen (ikke tomhylsa) om hylsa er for lang. Holder en hylsene under 55mm lange, så kan en trygt drite i forskjellen på SKAN og SE. 

 

 

 

K

Nei for all del ikke drit i det 🙃 Alle forskjellige kammer har marginale forskjeller på toleranse, men lengden på SKAN- kammer er ganske forskjellig fra SE-kammer. Du har muligens sett noen som sliter med å lukke sluttstykket på skytebanen? Er det bare kammret som er trangt eller klemt, så er det jo greit nok, men om det er hyslsa som er for lang og entrer stigningen opp mot bommene, så stiller det seg ganske annerledes.

Edited by GunPro
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, høggern skrev:

Om du skyter en hylse i et skan kammer mange ganger, helpresser så den strekker seg op mot 56 mm,  så har du en 6,5x55 med lang hals ;)

Det stemmer på en prikk, men SE-kammer liker nok ikke det 🙃

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Hvis hylsene dine strekker seg så langt at de må tvinges inn i overgangskonus fra kammer til rifling blir jeg imponert over hvor lenge de varer. Ev. er jeg nysgjerrig på ladedata.

Tror nok ikke slik data eksisterer, men jeg kan bekrefte at jeg lader hylsene 15 - 20 ganger og de er da oftest omkring 55,5 - 6 lang. Da blir de levert som skrap.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Jeg tror det er veldig viktig at du forklarer nybegynnere som Høggern dette ;) 

 

K

 

 

Har ikke peiling på hverken Høggern eller andres kompentanse, men kjenner godt til min egen 👍

Edited by GunPro
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...