Jump to content

6,5x55 skan og 6,5x55 swedish


tveraa

Recommended Posts

1 time siden, jkb skrev:

Det er bare tull. Alle kan lage seg SKAN kammer og er veldig mange sauer stasjoner som har brotsjet opp blaser SE med SKAN brotsj. 

Hvordan vet du at dette bare er tull. Det er vel forskjell på å brotsje noen løp og på å serieprodusere. Våpensmia ferdigstiller da nesten alle piper. Hvorfor gjør ikke produsentene dette selv?? 

Link to comment
Share on other sites

 

Sitat

Våpensmia ferdigstiller da nesten alle piper

De gjør jo ikke det. De fleste piper som selges er sannsynligvis SIG Sauers originale piper, som lages i Eckenförde.

Jeg vet jo ikke om pipene er nummererert fra 000001, men om det kan være en pekepinn så er SIG Sauer godt utpå 50 000-tallet i nummer (Jeg har hatt 16xxx, 26xxx, 27xxx, 46 og 47xxx og 50xxx.
Våpensmia setter fortløpende nummer ettervert som de ferdigstiller, uavhengig av opprinnelse, og jeg har to stk 31xxx, fra S&L og LW hhv. De er nyere enn SIG Sauerpipe 50xxx

Blaser later til å ha starta på 1 iallefall, og jeg har akkurat brukt opp 0007xx, og holder på med 0011xx og har nettopp begynt på 0017xx, alle disse er forresten merket 6.5x55 SE, uten at jeg merker forskjell. SIG Sauer 50xxx (6.5x55 SKAN) har trangere kammer enn alle de 3 blaserpipene forresten.

 

Om dette stemmer, så lager Våpensmia mindre enn 40% av alle piper, og de lager dem ikke engang, de bare gjør dem ferdige.

 

Det er ikke akkurat noe monopol: https://no.wikipedia.org/wiki/Monopol

 

Det at 200STR pipene er såpass rimelige skyldes nettopp at det IKKE er monopol. Blaser har derimot monopol på piper til sine engne våpen - og se hva det gjør med prisen...De koster mellom 2 og 4 ganger så mye som ei pipe til 200STR.

Grunnen til at Blaser lager disse, og ikke dyre R8-piper er sannsynligvis at de har ledig kapasitet. De har en topp moderne kaldhamringsmaskin i Izny med en enorm kapasitet.
 

Sitat

 

hvorfor gjør ikke produsentene dette selv??

 

Sannsynligvis fordi det er så mye enklere å bare selge emnene til Våpensmia at det ikke lønner seg. Tenk å skulle sitte i Østerrike og ha en liten og marginal produksjon av noen få 100 piper (hvis så mange) i året, og skulle avstemme dette med det norske markedet, selge dem til sluttbruker, ta bråket med klager, osv - kontra å selge noen hundre eller tusen om gangen til VS?
Markedet for piper til 200STR er, om ikke veldig lite (siden vi bruker mange piper hver) så iallefall snevert. Men noe monopol eksisterer ikke.

 

Skal en tenke slik, så er det jo faktisk DFS/skytterene som har monopol. Det er flere tilbydere, og kun ett marked (av betydning) som dertil er meget prisbevisst. Det er faktisk med på å sikre en lav pris. Det samme gjelder ammunisjon. Prøv å tilby 200STR piper til 10 000,- eller 6.5x55 ammunisjon til 17 kroner - som f.eks. 6.5 Creedmoor ammo koster - og se hvor mange som kjøper ;)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, høggern skrev:

M67 ikke glem at sauer også har levert 30 000+ våpen med original 6.5 sauerpipe i tillegg til løse piper (egen nummerserie Y-xxxx på komplette våpen, W-xxxx på løse løp) så totalt har sikkert sauer levert 80 000 løp til 200str siden 1989

Det tenkte jeg ikke på. Men du har rett. (for en overraskelse...)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Sig Sauer leverer jo til og med pipeemner til Våpensmia som de kamrer og selger til dfs markedet

Og akkurat den begriper jeg ikke? Bare for å få hvitmaling på? Må jo innrømme at jeg har lyst på ei orange fluta LW-pipe - og for den del ei 1:200mm Heympipe uansett farge - men klarer ikke å motivere meg til å betale mer enn for Blasers hel-hamrede. 
 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, M67 skrev:

Akkurat nå er LW billigst hos VS http://vapensmia.mamutweb.com/Shop/List/Lothar-Walther/264/1 og 1000,- billigere omtrent enn da jeg sjekka sist. Men Norma underbød alle med restlageret av SE-piper. Det går nok over.

 

 

K

Ja der ser dere hva litt konkurranse gjør. Hvorfor ikke prøve så får vi se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ja der ser dere hva litt konkurranse gjør. Hvorfor ikke prøve så får vi se hvordan det går.

Det er jo det som er situasjonen. Det er konkurranse mellom flere tilbydere, og vi er enige om at det gir oss rimeligere piper enn om det var monopol ;) Derfor kan vi regelmessig kjøpe piper helt ned mot 3000,- ("LS-tilbud" og sånt)

 

K

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, M67 skrev:

Og akkurat den begriper jeg ikke? Bare for å få hvitmaling på? Må jo innrømme at jeg har lyst på ei orange fluta LW-pipe - og for den del ei 1:200mm Heympipe uansett farge - men klarer ikke å motivere meg til å betale mer enn for Blasers hel-hamrede. 
 

K

Kjøpte en fluta (orange) LW pipe sommeren 2016. Det er den pipa med størst presisjon jeg har opplevd i Sauer til dags dato. Har skutt flere 5 skuddserier fra benk med grupper godt under 10 mm/100 m. Sierra 6,9 gr MC med 44,9 gr VV 160 OAL 76,2 mm. Jeg har nå skutt omkring 1900 og testa fra benk i høst før jeg tok den ut. Samme resultat. Den brukes kun i spesielle anledninger. Men vær veldig nøye med puss i denne pipa. Den krever bedre puss enn noen annen pipe jeg har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, M67 skrev:

Det er jo det som er situasjonen. Det er konkurranse mellom flere tilbydere, og vi er enige om at det gir oss rimeligere piper enn om det var monopol ;) Derfor kan vi regelmessig kjøpe piper helt ned mot 3000,- ("LS-tilbud" og sånt)

 

K

Vel som du selv skriver går det vel over når SE lageret er tomt. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg skjønner ikke helt hvorfor 5.56 ikke kan godkjennes. Vil jo bare føre til rimeligere skyting. Hva er beste argument mot 5.56?

Det viktigste argumentet mot er nok at det er en stor kostnad for alle skytterene å konvertere til 556. Og man er redd for at mange skal slutte når de ikke har råd eller gidder å bytte kaliber (antagelsen er at 556 vil være overlegent på 200m) 
Det er enda verre på felt, for det vil være en fordel å ha 6.5 på felt, så da må alle med ambisjoner ha ei rifle i hvert kaliber. 

Samtidig er en ikke 100% overbevist om at det vil være en signifikant prisforskjell - mye tyder på at komponentprisen (som ubestridelig er mindre) ikke er viktig nok til å gi vesentlig billigere patroner.

Samtidig er det en rekke direkte gale argumenter, som at 223 er mindre presist, at det er vanskeligere å lade, at det er farligere å lade, at det ikke har ballistikk til å skyte 200m, osv. Mye gammelmannsrør som ikke holder stikk, men som overbeviser en og annen samlagsformann.
Men vedtaket i Skyttertinget var med overveldende flertall, og jeg kan ikke se at vi er tjent med å krangle mer om det. Man kunne sikkert diskutert at det er billigere med en mindre ball i fotball, og at den kunne sparkes fortere, men ballen er nå engang slik den er.

Selv tror jeg det er lite å hente på å bytte kaliber, og jeg kan ike se at DFS som organisasjon er tjent med kaoset som vil følge i noen år etter et bytte.Jeg tror det vil bli byttet, men ikke ennå - og det vil bli enklere med tiden også.

En har jo også det av i faktisk konkurrerer med grovkaliber, og det er det vi må lære oss. Endrer man til 223, hvorfor ikke bare rett til 22LR? Eller laser ;) DFS skyter grovkaliber - punktum, og 556 er og blir "mouse-gun".

 

K

 

 

 

 

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, M67 skrev:

Det viktigste argumentet mot er nok at det er en stor kostnad for alle skytterene å konvertere til 556. Og man er redd for at mange skal slutte når de ikke har råd eller gidder å bytte kaliber (antagelsen er at 556 vil være overlegent på 200m) 
Det er enda verre på felt, for det vil være en fordel å ha 6.5 på felt, så da må alle med ambisjoner ha ei rifle i hvert kaliber. 

Samtidig er en ikke 100% overbevist om at det vil være en signifikant prisforskjell - mye tyder på at komponentprisen (som ubestridelig er mindre) ikke er viktig nok til å gi vesentlig billigere patroner.

Samtidig er det en rekke direkte gale argumenter, som at 223 er mindre presist, at det er vanskeligere å lade, at det er farligere å lade, at det ikke har ballistikk til å skyte 200m, osv. Mye gammelmannsrør som ikke holder stikk, men som overbeviser en og annen samlagsformann.
Men vedtaket i Skyttertinget var med overveldende flertall, og jeg kan ikke se at vi er tjent med å krangle mer om det. Man kunne sikkert diskutert at det er billigere med en mindre ball i fotball, og at den kunne sparkes fortere, men ballen er nå engang slik den er.

Selv tror jeg det er lite å hente på å bytte kaliber, og jeg kan ike se at DFS som organisasjon er tjent med kaoset som vil følge i noen år etter et bytte.Jeg tror det vil bli byttet, men ikke ennå - og det vil bli enklere med tiden også.

En har jo også det av i faktisk konkurrerer med grovkaliber, og det er det vi må lære oss. Endrer man til 223, hvorfor ikke bare rett til 22LR? Eller laser ;) DFS skyter grovkaliber - punktum, og 556 er og blir "mouse-gun".

 

K

 

 

 

 

Ok. Bøyer meg for tinget og innser vel at jeg neppe blir blant dem som får skyte mouse gun.

Synes nå litt synd på forsvaret som kanskje må dra i krig med mouse gun. 

Edited by Cadtek
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Synes nå litt synd på forsvaret som kanskje må dra i krig med mouse gun. 

Det er noe alle som har brukt 556 i strid klager på, og alle som følger med er klar over problematikken. 556 setter ikke FI ut av spill fort nok med bare ett treff, det skyter ikke gjennom barrikader, og det har for dårlig effekt og treffsikkerhet på langt hold. Se på ballistikken, på 4-500m er det nada "power" igjen i ei 556-kule, noe alle som har skutt på selvanvisere vet. Ofte anviser de ikke engang, og i f.eks. PRS er det stor fare for å få bom på langholdene uansett om du treffer, siden ingen kan se at det skjer noe. Lykke til å skyte gjennom kroppspanser med ei kule som hverken har vekt eller fart (762x51 har 5 ganger så mye energi og nesten dobbelt så mye fart på 500m)

Så ja, det er kanskje litt synd på dem. 

Nå er det vel nesten bare spesialstyrker som faktisk havner i ildstrid med håndvåpen (iallefall som annet enn rent selvforsvar/ siste utvei, og til det har en i økende grad 4.6x30 og MP7 og lignende våpen) og de har jo forlengst begynt å se på diverse 6.5-kaliber. Med DFS sin vanlige endringstakt de siste 40-50 årene så bytter vi nok til 223 ca dagen før forsvaret bytter tilbake til 6.5...

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, M67 skrev:

Det viktigste argumentet mot er nok at det er en stor kostnad for alle skytterene å konvertere til 556. Og man er redd for at mange skal slutte når de ikke har råd eller gidder å bytte kaliber (antagelsen er at 556 vil være overlegent på 200m) 
Det er enda verre på felt, for det vil være en fordel å ha 6.5 på felt, så da må alle med ambisjoner ha ei rifle i hvert kaliber. 

Samtidig er en ikke 100% overbevist om at det vil være en signifikant prisforskjell - mye tyder på at komponentprisen (som ubestridelig er mindre) ikke er viktig nok til å gi vesentlig billigere patroner.

Samtidig er det en rekke direkte gale argumenter, som at 223 er mindre presist, at det er vanskeligere å lade, at det er farligere å lade, at det ikke har ballistikk til å skyte 200m, osv. Mye gammelmannsrør som ikke holder stikk, men som overbeviser en og annen samlagsformann.
Men vedtaket i Skyttertinget var med overveldende flertall, og jeg kan ikke se at vi er tjent med å krangle mer om det. Man kunne sikkert diskutert at det er billigere med en mindre ball i fotball, og at den kunne sparkes fortere, men ballen er nå engang slik den er.

Selv tror jeg det er lite å hente på å bytte kaliber, og jeg kan ike se at DFS som organisasjon er tjent med kaoset som vil følge i noen år etter et bytte.Jeg tror det vil bli byttet, men ikke ennå - og det vil bli enklere med tiden også.

En har jo også det av i faktisk konkurrerer med grovkaliber, og det er det vi må lære oss. Endrer man til 223, hvorfor ikke bare rett til 22LR? Eller laser ;) DFS skyter grovkaliber - punktum, og 556 er og blir "mouse-gun".

 

K

 

 

 

 

Interessante synspunkter du har omkring 5,56x45 NATO, M67. Noen er riktige og gode og andre direkte feil. I ganske mange år konkurrerte jeg blant andre mot skyttere som brukte M16 med H-barrel (heavy barrel) som selvfølgelig var kammret for 5,56x45 NATO.  Kula som ble brukt i de fleste tilfeller var Sierra 68 grs. Vi skjøt på distanser 200, 300 og 600 yds og i tillegg noen ganger på 500 m. Selv brukte jeg som oftest en Steyr Krag litt konventert til å også låse på "guide ribba" mot låskassebroa i tillegg til den ene låsklakken. Jeg kan garrantere både deg og alle andre at jeg skulle skyte svært godt om jeg skulle slå disse M16-skytterne på 600 yds. 200 og 300 yds matcher behøver jeg vel ikke engang å nevne. Dette var stort sett skyttere som enten var eller hadde vært tilknyttet US Army Marksmanship Unit og var nok å regne blant verdenstoppem i militær konkurransesammenheng. Jeg har også selv skutt med kalibret med en AR15 kamret for 5,56. Svært god presisjon på 300 yds uten at den var blodtrimmet til siste skrue. Så at 5,56 er ubrukelig på felt er en, som du uttrykker det, en "gammelmannsmyte" et temmelig sikkert. (jeg, for en, kan vel også gå i den kategorien siden jeg nærmer meg 74 :) I dag skyter de også Palma-matcher (lengste distanse 1000 yds) med 5,56. Når det er snakk om antall geværer en skytter må ha for å konkurrere i DFS's programmer, så er det å merke seg at jeg vet ikke om jeg kjenner en eneste skytter som kun har ett gevær i dag. Veldig ofte har skytterne både 2 og 3 geværer allerede (bane, felt og 15m). Så om man ønsker å bruke 5,56 på bane og 6,5 på felt burde ikke bli en veldig stor økonomisk utfordring. Det er også slik at det er snakk om et ombtggingssett og ikke nødvendigvis et nytt våpen. Sauer har i mange år allerede laget disse ombyggingssettene. Danskene innførte allerede patronen i 2011 for Sauer 200 STR. Den som ønsker kan kjøpe onbyggingssettet hos Hunter i Kjøbenhavn. Snakker du med kvinner og ungdom så ville nok de fleste klart velge 5,56 over 6,5. .22 LR er forøvrig er temmelig marginal 100 m patron. Jeg som mann, ville helt klart også gjøre det ut fra flere grunner. Hvorfor det? Temmelig sikkert fordi rekylen fra 5,56 er målt til omkring 40% av rekylen fra en 6,5 rekruttpatron. For ikke å nevne trykkbølgen du får fra naboskytterne. Andre argumenter kan være mere miljøvennlig både i form av støy, mindre bly i naturen (metaller) mindre bruk av metall til hylser og selvsagt også mindre forbrennt krutt. Og, vær så snill og ikke sause sammen .223 Rem og 5,56x45 NATO. Det er to forskjellige kammre, hvor du kan skyte .223 Reem i 5,56 NATO men ikke omvendt. Finnes også en alternativ kamring hvor du etter sigende kan skyte begge patronene med like stor presisjon. Jeg snakker om .223 Wylde. At dette spørsmålet igjen vil komme på saklista til skytterstyret og skyttertinget, er garrantert.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Så at 5,56 er ubrukelig på felt er en, som du uttrykker det, en "gammelmannsmyte" et temmelig sikkert. (jeg, for en, kan vel også gå i den kategorien siden jeg nærmer meg 74

Er vel i samme kategori som deg i følge noen, men 25 år yngre ;) Jeg sier ikke at 556 er "ubrukelig" på felt, rett satt opp så vil den være giftig som faen. Men SVÆRT få vil tro på det til å begynne med. Og når holdene kryper over 4-500m, og vinden øker på, så blir du nokså fort sjangseløs i forhold til en 920m/s 130grDL... På finfelt derimot, Oh yes!

 

Sitat

 I dag skyter de også Palma-matcher (lengste distanse 1000 yds) med 5,56

Mmm, INGEN skyter 223 i grener der noe annet er lov, med et par unntak. Folk som må velge 308-M14 / 556-AR15 velger gjerne AR og 556. Alle som ikke skyter AR-klasser (service rifle) i high power skyter noe 6mm, 6.5mm eller 308, noen skyter tilogmed 30-06, men det er sært. Alle (med få unntak) i "Any rifle" divisjonen skyter 6mm og opp.

I F-class (F/TR) var 90gr 223 populært ei stund, men man fant ut at de ikke kan konkurrere mot de nye store kulene i 308Win, og 90gr er uansett ubrukelig i magasinrifler, da må du under 77gr kuler - og har i aller aller beste fall ballistikk som en 308. 

Matchskytterene som har gått flere omveier fra 308 til 6mmBR og opp til 6XC skyter heller ikke 223, den skjønner jeg egentlig ikke helt, men de gjør nå ikke det. 

I PRS er 223 på full fart inn. Sammen med mer avanserte anvisersystemer..

 

Sitat

Finnes plenty av våpen i .223 som tåler 5,56. CZ sine rifler f.eks.

Ca alle moderne 223 tåler 556

 

Sitat

5,56 sliter jo piper relativt fort også

For topp presisjon, fortere enn 6.5x55.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Finnes plenty av våpen i .223 som tåler 5,56. CZ sine rifler f.eks.

 

5,56 sliter jo piper relativt fort også, kanskje spesielt i Stang-tempo..

Nei, da er de nok ikke kamret for 5,56 NATO om det står .223 Rem på løpet.

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, M67 skrev:

Matchskytterene som har gått flere omveier fra 308 til 6mmBR og opp til 6XC skyter heller ikke 223, den skjønner jeg egentlig ikke helt, men de gjør nå ikke det. 

Nei, det er riktig det. Jeg dilter med i NSF fra tid til annen og bruker selvfølgelig 6mmBR på 300m :D Muligens er en av grunnene her at det er bedre tilgang på  svindyr matchammo i 6mm kategorien :D

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Muligens er en av grunnene her at det er bedre tilgang på  svindyr matchammo i 6mm kategorien

Det fins svindyr matchammo fordi matchskytterene bruker den, ikke motsatt. Nå fins det da også svindyr matchammo i 223 (eks. Lapua 69gr Scenar), men ingen skyter den på 300m av den grunn. Presisjonen på 100m er tilsvarende, men vinden straffer 223en stygt allerede på 300m.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, M67 skrev:

Mmm, INGEN skyter 223 i grener der noe annet er lov, med et par unntak.

Jeg skulle nok skrevet at 5,56 NATO eller .223 Rem nå er tillatt i Palma-matcher. De jeg var innvolvert i dette skyteprogrammet var kravet .30 cal. Skjøt dette programmet i endel år med M14 kamret for .308 Win. Senere bygde jeg en boltrifle med tungt løp Shilen fra en Oberndorf M98 i .308.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Presisjonen på 100m er tilsvarende, men vinden straffer 223en stygt allerede på 300m.

Ingenting som tydet på det på 80 og 90-tallet da jeg skjøt sammen med M16 skyttere på 600 yds (ca 550m) på vindslettene i Texas da. Det var omtrent aldri vindstille. Og... ofte med en steikende sol, uten overbygde standplasser, med temperaturer som nærmet seg +40 gradersmerket på termometeret. Disse karene traff da likevel. Så det dreier seg vel, som ofte er tilfellet, om kunnskap og erfaring med å skyte i vind. Ikke så helt sikker på at alle er helt på topp der i DFS så da blir det vel kanskje bedre med 6,5 for de fleste..

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, GunPro skrev:

Finnes plenty av våpen i .223 som tåler 5,56. CZ sine rifler f.eks.

 

5,56 sliter jo piper relativt fort også, kanskje spesielt i Stang-tempo..

Løpsslitasjen på  5,56 Nato vs 6,5 er omtent lik. Jo hurtigere du avfyrer jo støtte løpsslitasje pga varmeutviklingen. Dette gjelder uansett kaliber/patron. For orden skyld få med dere denne:

 

Edited by GunPro
Link to comment
Share on other sites

Veeel, pr i dag er en av greiene med å skyte DFS at man skal takle den relativt snille rekylen som er fra 6,5x55 ;)
Alle som skyter på 100m kunne uansett ha brukt .22LR, det hadde jo vært likt for alle om man innførte det som obligatorisk. Og veeeldig mye billigere, selv om man skjøt Tenex. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke når Bill Wylde laga hybridkammeret sitt, men det er lenge siden. Om du tror vi ikke har fått med oss det så forstår jeg hvorfor du er så belærende ;) Idag fins det en mengde utgaver at 223/556 kammer for å optimalisere til forskjellige behov. Jeg har min egen... Men den er basert på en engelsk F-class versjon.

 

Sitat

For orden skyld få med dere denne:

Vinden er nok jevnere både på slettene i Texas og på Camp Perry, enn den er i bratte dalkryss rundt om her i kongleriket. Kanerene skyter heller ikke felt, de holder seg med skoger av vindflagg og rader av prøveskudd - for å sette det litt på spissen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, GunPro skrev:

Interessante synspunkter du har omkring 5,56x45 NATO, M67. Noen er riktige og gode og andre direkte feil. I ganske mange år konkurrerte jeg blant andre mot skyttere som brukte M16 med H-barrel (heavy barrel) som selvfølgelig var kammret for 5,56x45 NATO.  Kula som ble brukt i de fleste tilfeller var Sierra 68 grs. Vi skjøt på distanser 200, 300 og 600 yds og i tillegg noen ganger på 500 m. Selv brukte jeg som oftest en Steyr Krag litt konventert til å også låse på "guide ribba" mot låskassebroa i tillegg til den ene låsklakken. Jeg kan garrantere både deg og alle andre at jeg skulle skyte svært godt om jeg skulle slå disse M16-skytterne på 600 yds. 200 og 300 yds matcher behøver jeg vel ikke engang å nevne. Dette var stort sett skyttere som enten var eller hadde vært tilknyttet US Army Marksmanship Unit og var nok å regne blant verdenstoppem i militær konkurransesammenheng. Jeg har også selv skutt med kalibret med en AR15 kamret for 5,56. Svært god presisjon på 300 yds uten at den var blodtrimmet til siste skrue. Så at 5,56 er ubrukelig på felt er en, som du uttrykker det, en "gammelmannsmyte" et temmelig sikkert. (jeg, for en, kan vel også gå i den kategorien siden jeg nærmer meg 74 :) I dag skyter de også Palma-matcher (lengste distanse 1000 yds) med 5,56. Når det er snakk om antall geværer en skytter må ha for å konkurrere i DFS's programmer, så er det å merke seg at jeg vet ikke om jeg kjenner en eneste skytter som kun har ett gevær i dag. Veldig ofte har skytterne både 2 og 3 geværer allerede (bane, felt og 15m). Så om man ønsker å bruke 5,56 på bane og 6,5 på felt burde ikke bli en veldig stor økonomisk utfordring. Det er også slik at det er snakk om et ombtggingssett og ikke nødvendigvis et nytt våpen. Sauer har i mange år allerede laget disse ombyggingssettene. Danskene innførte allerede patronen i 2011 for Sauer 200 STR. Den som ønsker kan kjøpe onbyggingssettet hos Hunter i Kjøbenhavn. Snakker du med kvinner og ungdom så ville nok de fleste klart velge 5,56 over 6,5. .22 LR er forøvrig er temmelig marginal 100 m patron. Jeg som mann, ville helt klart også gjøre det ut fra flere grunner. Hvorfor det? Temmelig sikkert fordi rekylen fra 5,56 er målt til omkring 40% av rekylen fra en 6,5 rekruttpatron. For ikke å nevne trykkbølgen du får fra naboskytterne. Andre argumenter kan være mere miljøvennlig både i form av støy, mindre bly i naturen (metaller) mindre bruk av metall til hylser og selvsagt også mindre forbrennt krutt. Og, vær så snill og ikke sause sammen .223 Rem og 5,56x45 NATO. Det er to forskjellige kammre, hvor du kan skyte .223 Reem i 5,56 NATO men ikke omvendt. Finnes også en alternativ kamring hvor du etter sigende kan skyte begge patronene med like stor presisjon. Jeg snakker om .223 Wylde. At dette spørsmålet igjen vil komme på saklista til skytterstyret og skyttertinget, er garrantert.

Så vi får den samme røra med to nesten like kammer her og. Da velger de nok en mellomting som de kan ordne noe tullball med. 

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, høggern skrev:

Veeel, pr i dag er en av greiene med å skyte DFS at man skal takle den relativt snille rekylen som er fra 6,5x55 ;)
Alle som skyter på 100m kunne uansett ha brukt .22LR, det hadde jo vært likt for alle om man innførte det som obligatorisk. Og veeeldig mye billigere, selv om man skjøt Tenex. 

Der blir vi nok ikkie enige skjønner jeg :D .22LR er en skikkelig marginal patron på 100m, derom er det neppe noen tvil. Men klart her også hver sin smak. At det dreier seg om en konkurranse om hvem som takler rekyl og trykkbølger best, har jeg faktisk ikke fått med meg. Trodde skyting i all enkelthet bestod i å treffe best mulig uansett avgrening i sporten. Så synes vel ikke det blir noe godt argument. Hva med rekrutteringa? Miljø som nær sagt alle skriker opp om? Personlig er jeg overbevist om at DFS gjorde en stor feil, i tillegg til dårlig argumentasjon mot innføringen, da de nedstemte innføringen endelig i 2016, for å nevne noe.

Link to comment
Share on other sites

22LR fungerer utmerket på 100m. Småjenter med rosa sykkel og rommet fullt av bamser skyter fullt hus om og om igjen. At veteranene står bak og forteller de som ikke har lært seg å ta gode avtrekk at 22 er bare tilfeldigheter på 100m bidrar iallefall ikke til hverken god skyting eller rekruttering.

 

K

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, GunPro skrev:

Der blir vi nok ikkie enige skjønner jeg :D .22LR er en skikkelig marginal patron på 100m, derom er det neppe noen tvil. Men klart her også hver sin smak. At det dreier seg om en konkurranse om hvem som takler rekyl og trykkbølger best, har jeg faktisk ikke fått med meg. Trodde skyting i all enkelthet bestod i å treffe best mulig uansett avgrening i sporten. Så synes vel ikke det blir noe godt argument. Hva med rekrutteringa? Miljø som nær sagt alle skriker opp om? Personlig er jeg overbevist om at DFS gjorde en stor feil, i tillegg til dårlig argumentasjon mot innføringen, da de nedstemte innføringen endelig i 2016, for å nevne noe.

En del av gamet er faktisk å tåle det lille som er av rekyl, akkurat som holding av våpenet, sikting, avtrekk.

 

Jeg er forresten overbevist om at tinget valgte rett i -15

 

At 22lr ikke duger på 100m er bare tull forresten. Rekruttene skyter da 10ere så det griner. 100m skiva er så stor at man klarer skyte tiere dagen lang når man ligger på magen. Nesten uansett ammunisjon i vanlige forhold. Og er det mye vind så er det mye vind for alle.... 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, GunPro skrev:

Nei, det gjelder innføring av 5,56x45 NATO ikke noen annen kamring enn det.

 

Akkurat. Samme røra, står det stemplet 223 på løpet får vi ikke bruke det selv om de bruker samme ammunisjon. Dessuten er kravene til NATO piper strengere en C.I.P og NATO kravet gjelder sikkert Norge også. Neppe noen prisdemper. 

Edited by Cadtek
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Igjen, bl.a. CZ stempler sine piper  .223 men sier du kan trygt skyte 5,56 (noe jeg har gjort helt uten problemer).

 

Amerikanske våpenprodusenter lager SKIT-billige 5,56-piper så at det automatisk blir dyrt med 5,56 vs. 223 klarer jeg ikke helt å forestille meg.

Skal ikke påstå dette, men Nato stiller etter hva jeg har forstått strengere krav enn cip. Så om vi må følge kravene til nato på disse pipene får vi ikke bruke løp som ikke holder sip krav slik vi gjør i dag. Ergo dyrere, bedre toleranser, men dyrere.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Hva er det egentlig som gjør at du tror at piper i 5,56 må testes og godkjennes av NATO..? Piper i 7,62x51 til STR koster ikke ti tusen kroner stykket kun fordi de er kamra i 7,62 NATO.. de koster vel ca det samme som i 6,5x55?

 

Igjen: se antallet piper produsert i USA som er kamret for 5,56x45. Disse fås ned under tusenlappen på salg..

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Cadtek skrev:

Nato stiller etter hva jeg har forstått strengere krav enn cip

Hva mener du med strengere krav?

Det finnes en kammertegning som viser hvordan kammeret i 5.56 Nato skal være. Om en brotsjer til det ene eller andre kammeret i et løpsemne koster akkurat det samme, toleransene er tilsvarende for  både Nato kammer og andre kammer. CIP har så vidt jeg husker også dimensjoner på Nato kammer i sin liste.

Hva er det da som er forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...