Jump to content

Blanding av krutt


7x57R-Jeger

Recommended Posts

Vist du har en kilo med krutt som dette, og du har ork til å bruke 200 patroner på bare noe blink skyting eller

annet uviktigt, så vel jeg vel si at kruttet kan brukes med forsiktighet. Du har blandet en mindre del tregere krutt i en større del raskere krutt, så den samlede effekten er nok at du ligger enplass med ditt private 147 krutt forutsatt at du viste at det var jevn fordeling.

 

Etter rimelig sunn fornuft så burde effekten bli dårligere, men du kan nok ikke regne med å ha jevne ladninger. Det blandes ujevnt i boksen og du vet ikke hva du lader for kruttet vil fordele seg ulikt.

 

Jeg vil vel si at du skal kjøpe en ny boks, så får du avgjøre selv om du beholder den du har til 'experimantal charges'. Jeg hadde nok blitt så irritert over og ikke vite hva jeg legger i patrona at jeg hadde kastet den, men ikke fordi jeg ville vere redd for ekstreme resultater, men fordi det ville vere og kaste 200 skudd bort til bare tull for jeg ville ikke stole på hva jeg fikk ut av det jeg puttet i patrona. Da er liksom vitsen borte.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ganske sikker på at om man ladder patroner med moderate N140 data så kan man ladde treningsammo.

Men jeg ville ikke begynt bruke dette til noe særlig seriøst.

 

Men det er hva jeg ville gjort. Jeg går ikke god for at noen andre gjør det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Typisk nok, her får du tre gode, fornuftige råd på rad og så må jo noen begynne å så tvil. Det er mange ting som "kan" gjøres, men om det er lurt eller gir noen som helst nytteverdi er en annen ting. Jeg vil jo tro at skudd du lader med denne kruttblandingen vil gi deg null og nix også som treningsammo i og med at du ikke har kontroll på blandingen, med mindre du er tilfreds med bare å høre det smelle.

 

Nei, gjør som de første tre sier, brenn det, og la denne sure lærepengen være en straff til deg selv slik at du innarbeider bedre rutiner for å unngå dette i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Fyren har fått 5-likelydende råd. Les før du skriver.

 

3-stk Raske pekefinger råd (vet best, ovenfra og ned, trygt og greit, her kommer jeg)

2-stk Litt mere vurderende råd i en annen form, men basis i bunn som dem 3 første.

 

Med referanse i ymse diskusjoner om hva dette forumet skal gi av faglig innhold, så

vil jeg si dem 2 siste har mere i seg en dem 3 første. Fyren kommer nok til å kaste kruttet, for

når han skal lade den første patrona så vil han gjerne vite hva han legger oppi, men det kan jo

hende at kruttet ikke gir andre variasjoner en krutt lot'ne til vithavouri f.eks. Kruttet kan brukes til

å høre at det smeller, noe annet skal han ikke bruke det til, og det er blitt sagt ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Vil alle som sier, "bruk det" stå frem med virkelig navn og si ingen fare? Er dere kjemikere eller noe, og setter deres lit til at den kjemiske blandingen dere godkjenner er helt trygg, selv om hovedkomponenten i begge er nitroglyserin?

 

Du slette tid - så dyktig og selvsikker er ikke jeg - ikke engang i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det vi sier.

 

1. Vi gir et råd om at han 'bør' kaste det.

2. Vi opplyser om at om han velger å bruke det, må det utvises forsiktighet, og ikke brukes til noe seriøst.

3. Vi gir noen inspill om hva den 'sansynlige' effekten av blandingen er.

 

Resten er da opp til han hva han velger å gjøre. Da kruttet er fra samme fabrikant, og med akkurat fordelingen i dette tilfelle så er det rom for noen vurderinger. Hadde blandingsforholdet vært motsatt eller det vært fra 2 forskjellige, så ville usikkerheten blitt for stor. Men du verden så feil jeg kan ta...........eller ikke ta.

 

La oss snu det på hodet....vist ikke internett eller dette forumet hadde eksistert, så hadde han kastet det. Når da dette forumet eksisterer og det er lettvindt og spørre, så får han samme svaret om å kaste det som han likevel ville gjort om det ikke forumet var her. Hva er vitsen med forumet da ?

 

Men nå engang forumet er her, så vil jeg tro at dem fleste er intressert i å vere litt funderende og nyansert og på best mulig dele objektive synspunkter. Det er vel det som mangler i mange sammenhenger. (Ref diskusjon om hvorfor mange blir borte)

Link to comment
Share on other sites

Dagens beste råd er å destruere det. Hvorfor?

 

Krutt er billig, våpen dyrt og helse uvurderlig.

 

Skal man gjøre en risikovurdering må man kunne vurdere sannsynligheten for at noe går galt, og ingen som har svart til nå har kompetanse til det. Den eneste jeg vet om her inne som har slik kompetanse er Per-S, vi kan bare håpe at han vil stikke nesa innom tråden.

 

Min personlige vurdering er at den umiddelbare risikoen ikke er spesielt stor, kruttene er såpass like i sammensetning og brennhastighet. Og krutt er krutt, det brenner nesten uansett hva man gjør med det. Så hvis man sørger for å homogenisere kruttet grundig vil det nok oppføre seg som krutt. Spørsmålet er nok heller om det vil oppføre seg som et krutt du vil lade med?

 

Med tanke på hva du kan risikere bør du velge dine rådgivere med omhu. Jeg tror og mener, jeg vet ikke. Er du villig til å risikere helse og børse basert på min synsing?

 

Nei, det kruttet der bør du sette på kontoen for irriterende erfaringer. Kanskje det vil lære deg å holde bedre orden på laderommet i fremtiden?

Link to comment
Share on other sites

At man blander to krutt gir såvidt jeg vet ingen garanti for at det treigeste kruttet doper ned det raskeste kruttet heller. Duplex og Triplexladninger er vel som kjent ikke helt rett fram.

 

Jeg hadde i alle fall spylt boksen ned i dass. Helsa mi er verdt mer en en skarve kruttboks uansett hvor liten risikoen er og jeg tviler på at jeg hadde funnet roen til å konsentrere meg når jeg skjøt med slik ammo uansett.

Link to comment
Share on other sites

For sikkerhets skyld, så skal jeg vel følge rådet fra de som har peiling å si at det ikke er sikkert at man vet brennhastigheta på kruttet å det da er å betrakte som et ukjent krutt.

 

Selv om jeg tidligere har sagt hva jeg ville gjort. Jeg understreker, det er hva jeg ville gjort.

Link to comment
Share on other sites

Fyren har fått 5-likelydende råd. Les før du skriver.

 

3-stk Raske pekefinger råd (vet best, ovenfra og ned, trygt og greit, her kommer jeg)

2-stk Litt mere vurderende råd i en annen form, men basis i bunn som dem 3 første.

 

Med referanse i ymse diskusjoner om hva dette forumet skal gi av faglig innhold, så

vil jeg si dem 2 siste har mere i seg en dem 3 første. Fyren kommer nok til å kaste kruttet, for

når han skal lade den første patrona så vil han gjerne vite hva han legger oppi, men det kan jo

hende at kruttet ikke gir andre variasjoner en krutt lot'ne til vithavouri f.eks. Kruttet kan brukes til

å høre at det smeller, noe annet skal han ikke bruke det til, og det er blitt sagt ovenfor.

 

Jeg har 20 år bak meg med å jobbe med ammunisjon, krutt og sprengstoff.

Jeg vil derfor påstå at jeg absolutt har den fagkunnskapen jeg trenger til å si at rådene til "de to siste" absolutt IKKE har noe for seg. Det er sikkerhetsmessig STERKT UFORSVARLIG!

Link to comment
Share on other sites

Flott....den er grei.....opplest og vedtatt.

 

Kan du da medele hva som blir resultatet 'i denne spesifikke blandingen', for jeg er ikke uenig på generell basis....(les nøye...ikke uenig) og det tror jeg ingen andre er heller. Dette er ett konkret tilfelle her med 2/3 deler 140 og 1/3 del 160, og det er DET som er spørsmålet.

 

Kan du svare på det, så har trådstarter og alle andre får svar på det som er blitt spurt om og det har blitt en nyttig utvekslig av informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Har noen av de som anbefaler IKKE å gjøre det, prøvd blande 2 ganske like vihtavuori krutt(feks N140 og N160) å så lade med ladedata for det kjappeste feks?

 

Bare lurer....

Eller gir vi "generelle råd" uten annen erfaring enn hva som står i litteratur?

 

Jeg gjorde det engang.

 

Satt å dunket ut kuler av ammo jeg hadde ladet med N-150 da hylsene ikke passet det nye kammeret mitt. Å i ett ukonsetrert øyeblikk tømte jeg kruttet fra 50 patroner i en boks med N-550 Det første jeg tenkte var FA i HE&%¤#".....Så satte jeg boksen til side og grublet litt på saken. Kuttene er jo ikke så forskjellige og det var lite N-150 forhold til N-550 i boksen(var nesten full) Så jeg rørte rundt kruttet i boksen og snudde den opp ned noen ganger så det fikk blandet seg godt. Og ladet 3 skudd som jeg tok med og kronoraferte.(svak ladning min for N-550) og dette gikk bra. Resten av kruttet ble ladet på samme måte og brukt til uhøytidlig trening.

 

Dette gjorde jeg pga kruttene var så like og det var så lite feilkutt i boksen. Mens N-140 og N-160 syns jeg det blir litt stor forskjell til jeg hadde turt og ta sjansen. Hvertfall hvis det er 7x57R i en brekkvåpen han skal lade det til.

 

Så jeg sier som jeg sa først. Brenn det og ikke bruk det. Krutt er ikke så dyrt. Ta det som en dyr lekse på att inne i ladebua må du ha stålkontroll på hva du gjør :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde det engang. Satt å dunket ut kuler av ammo jeg hadde ladet med N-150...()...i ett ukonsetrert øyeblikk tømte jeg kruttet fra 50 patroner i en boks med N-550. Kuttene er jo ikke så forskjellige og det var lite N-150 forhold til N-550 i boksen(var nesten full) Så jeg rørte rundt kruttet i boksen og snudde den opp ned noen ganger så det fikk blandet seg godt. Og ladet 3 skudd som jeg tok med og kronoraferte.(svak ladning min for N-550) og dette gikk bra. Resten av kruttet ble ladet på samme måte og brukt til uhøytidlig trening.

Dette gjorde jeg pga kruttene var så like og det var så lite feilkutt i boksen. Mens N-140 og N-160 syns jeg det blir litt stor forskjell til jeg hadde turt og ta sjansen.

Så jeg sier som jeg sa først. Brenn det og ikke bruk det. Krutt er ikke så dyrt. Ta det som en dyr lekse på att inne i ladebua må du ha stålkontroll på hva du gjør :wink:

Øøhhh..? Ikke så stor forskjell på N150 og N550 som mellom N140 og N160? Ikke i relativ brennrate kanskje, men 100-serien og 500-serien har jo TOTALT forskjellig kjemisk sammensetning! DA snakker du virkelig om at du tar sjanser og doser inn i upløyd mark med vidåpne øyne (selv med moderat innblanding). For alt jeg vet kan den ene fungere som en aksellrator for den andre...

 

BURN BABY BURN! :twisted: (Snakker om blandingskruttet ja :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Joda det kunne ha skjedd. Men med så lite krutt som var forskjellig i boksen så tror jeg faren var mye mindre enn og blande krutt med så stor brennhastighets forskjell. Og forskjelen på 100 serien og 500 serien er att 500 serien har litt høyere nirto innhold.

 

Men klart dette var ett gråsone forsøk som gikk bra. Og jeg hadde nok ikke gjordt det samme idag som den gang. Man blir klokere med alderen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det slår meg hvor ufattelig mye folk vet om noe dem aldri har prøvd eller langt mindre har fagelig kunnskap til å dra bastante konklusjoner.................noen som tenker over det ......?

 

Er det virkelig slik at bare man har lest ladeboka så blir man verdensmester i å fortelle hvor man skal lese eller sitere hva som står enplass....og da vet man alt ?. Etter 30 innlegg så er det faktisk svært få som har konkret diskutere hvorvidt 'kjent' blanding på 2/3 (140) og 1/3 (160) med krutt oppfører seg (det er viktigt å merke seg at når jeg sier kjent..så betyr det hva blanding han har i boksen og ikke hvordan det oppfører seg). Med størst mulig sannsynleghet er nok kruttet blitt mindre farlig som en 140 ladning (stykk sak å si sånt).

 

Jeg og skjønner at på 'generelt grunnlag' så må det vere noen retningslinjer, og er enig i det som både er skrevet og sagt om slik i 'generelle' vendinger. Vist folk ikke tenker må dem ha noen slike retningslinjer. Sånn sett så er det nok tryggest og råde folk til å kaste kruttet fremfor å ta risikoen på å råde noe annet. PS! dette mener jeg, men det er ikke dermed sagt at jeg ville gjort det.

 

Så da tror jeg at jeg stopper her, og sier at på 'Generelt grunnlag', så var denne tråden helt totalt unødvendig, fordi alt er opplest og vedtatt i ladeboka at man skal kaste kruttet, så det var i prinsippet helt unødvendigt å spørre om hva man skal gjøre. Intressanne diskusjoner er ikke lov.

 

Står det 50 på skiltet, og du uheldigvis havner i 80 så lever sertifikatet umiddelbart..... eller Kast det.

Har du kuler du ikke har ladedata for.....kast dem.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg forstått det riktig når jeg har inntrykk av at enkelte her eksempelvis tror at blanding av like mengder N-140 og N-160 gir N-150? Jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil, men det genererer et spørsmål: Hvorfor lager ikke kruttprodusentene kun to typer krutt; lynkjapt og dødstreigt - så kan det heller være opp til Den Glade Hjemmelader å mikse & trikse etter eget behov og forgodtbefinnende? Det ville forenklet produsentens logistikk drastisk.

Link to comment
Share on other sites

Lovde meg selv og ikke skrive mere om dette, men siden du spør et seriøs spørsmål så kan man jo klarere litt, så ingen spinner avsted på feil konklusjoner (det liker jo folk å gjøre).

 

Nei vi tror ikke det. Det er ikke engang muligt og få en riktig blanding som skulle tilsi at noe slikt kunne fungere.

Vi tror heller ikke at det blir noe jevne landninger. Presisert flere ganger. Ikke engang tenk på å få til en slik diskusjon. Det er overhodet ikke det man tror.

 

Vi har 'kun' forholdt oss til 'dette tilfellet', hvor et 2/3 rask krutt har fått 1/3 del tregere krutt. Samme fabrikat, for den del kan det hende kaliberet også er oppgitt med ladedata for begge kruttsorter individuelt. Er dennne spesifikke blandingen farlig. Det er det man diskuterer.

 

Trådstarter har spurt hva han skal gjøre og har fått svar på å kaste det. Jeg og et par til har nyansert svarene litt og har vel gjort oss noen meninger om at kanskje i 'dette' tilfelle, så er ikke det med rimelig vurdert sansynlighet at den store kattastrofen ikke er så overhengende stor i dette tilfelle.

 

Men....som presisert ovenfor...På generelt grunnlag så forstår vi at ting må rådes i trygest retning. Så får den enkelte som (sikkert mange ganger) har surret litt på benken med krutt gjøre som dem vil.

 

Dette blir som med ladedata. Kun trygge ting som diskuteres offentlig. Så hva som en er prøvet med formål eller ved uhell forblir hos den enkelte. VI skjønner dette. Derfor gir vi oss.......og legger oss helt flate for flokkmeningen....og tenker vårt.

 

(nå ble vel dette siste innlegget på denne tråden tror jeg)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier iallefall ikke at en 50-50 blanding N140 og N160 blir N150.

 

Blander du 2 krutt i en beholder vil du aldri med sikkerhet kunne si hvor mange % av det ene eller det andre kruttet du får i hver hylse.

Tenkt eksempel på blandinga nevnt først her, du kan i teorien få en hylse med 100% N160 i. du kan få en anna hylse med 100% N140 i. i tillegg kan du få alle mulige blandingsforhold i mellom der.

 

Men jeg gjentar: er det noen som har prøvd dette, som har noen grunner til å påstå det er "farlig" om man lader med ladedata for det kjappeste av de to (relativt like) kruttene?

 

(å før noen begynner nevne feks "en blanding av MRP2 og N310", det er ikke det jeg snakker om her, jeg snakker om 2 ganske like krutt, som feks N140 og N160)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Neida, Høggern - jeg forsøkte bare å oppsummere en "teori" jeg har hørt mange referere til en del ganger (også utenfor kammeret) - jeg kan ikke se at du har hevdet dette noe sted. Spørsmålet er om man får en blanding av egenskapene fra begge kruttene i henhold til blandingsforholdet, eller om man kan få noe helt annet. Så lenge kruttprodusenten ikke kan slå fast at sistnevnte aldri skjer, er det mer enn god nok grunn for meg å stå fast ved anbefalingen å kaste/brenne blandingen.

Link to comment
Share on other sites

@Fulmen - På oppfordring skal jeg prøve å svare på dette etter beste evne, selv om svaret alleerede finnes i tråden.

 

De to kruttypene er av samme fabrikat og inneholder samme råstoffer i nokså like mengder, kjemisk sett er det derfor ikke noe problematisk å blande dem. Det er det fabrikanter gjør når de regulerer brennhastigheter for sine standardkrutt.

Siden det er større forskjell på disse typene enn på normale produksjonsloter er det umulig å forutsi brennhastighet. Mitt råtips er at hastigheten blir lite forskjellig fra 140, kall det 141 dersom det må ha et navn. Ved å riste boksen lenge og vel vil du kunne homogenisere kruttet godt nok til at alle ladningene blir like. Det vil ikke være farlig å lade med dette kruttet så lenge du bruker moderate ladedata til 140, men du får patroner som er ulike de du har ladet med korrekt krutt.

Spørsmålet er derfor om dette er verdt bryderiet. Du risikerer at presisjonen blir dårligere, og da har du kastet vekk kule og tennhette som er dyrere enn kruttet. Det har kun noe for seg dersom du kan lade hele boksen i ett ammoparti som du bruker til skyting der presisjonen ikke er kritisk. Stående trening på jaktfelt eller stangskyting er eksempler.

Dersom du skyter og får dårlige resultater vet du ikke om det er ammo eller skytter. Potensialet for å irritere seg over resultatet er såvidt stort at jeg ville kassert kruttet straks istedet for å spandere arbeid og ladekomponenter på eksperimenter.

Link to comment
Share on other sites

Det begynte med utsagnet "no skal de #hikk# få sjå noko stiligt!". Spøk til sides, dette er nokre år og ein del hår sidan. Det med luggen ville vore berre skryt no til dags. Kan henda me burde starta ein ny tråd om spektakulære måtar å fyra opp feilblanda, ublanda, iblanda og restar.

Link to comment
Share on other sites

Per-S: Takker så meget. Du bekreftet vel det jeg trodde men ikke turte å si rett ut. Jeg er enig i at de praktiske implikasjonene er nok til å droppe prosjektet, å bli kjent med et nytt krutt for noen få patroner er mer bry enn det er verdt. Og hva om man skulle finne *godladningen* som man aldri kan gjenskape? Da er det bedre å ikke vite :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å svare for meg selv, siden det var jeg som var først ute med motforestillinger, så har jeg lest meg til den kunnskapen. I faglitteratur kan jeg tilføye. Nå kan det sikkert diskuteres om man skal tro det man leser, men i dette tilfelle velger jeg å gjøre det. Vi kan sikkert være uenige om hva som er verd å eksperimentere med her i verden og hvilken verdi eksperimenteringen gir av kunnskap. I dette tilfelle mener jeg det er fullstendig bortkastet. Ikke nødvendigvis fordi det er farlig med de kruttsortene du nevner, men fordi jeg overhode ikke kan se noen nytteverdi av dette.

Link to comment
Share on other sites

Takk.

Har lest i faglitteratur er en god kilde.

 

 

Men skal jeg følge retorikken fra ditt siste innlegg kan man likegjerne slutte ladde selv. Iallefall la vær eksperimentere med noe. For det er begrensa hva man kan bruke slik kunnskap til, det finnes jo ferdige patroner å få kjøpt. Å om man på død og liv må ladde selv finnes det jo ladetabeller. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok ikke ubetinget enig med deg i det. Ikke at det betyr noe i seg selv, men nå har jeg ladet patroner for håndvåpen og rifler i 31år og designet 3 villkatter. Men det har aldri fallt meg inn å blande krutt for så å eksperimentere med det som noe matnyttig. Jeg tror jeg har sagt mitt i denne diskusjonen og avslutter for min del.

 

Jeg må si at jeg har litt problemer med å ta deg på alvor, men hvis du føler for å forfølge dette tema videre foreslår jeg at du gjør som trådstarter, blander ca. 3dl N160 og ca. 7dl N140, rister godt, utarbeider ladninger og rapporterer funnene dine her. Husk at blandingen skal være ca slik at du aldri greier 100% å duplisere mixen. Ser fram til å lese om hva du synes å ha fått ut av dette :)

Link to comment
Share on other sites

Problem med å ta meg seriøst? Er det fordi jeg har erfart noe annet enn det du tror?

Har du lest hva jeg skrev i begynnelsen av tråden?

At man feks kan lade treningsammo med moderate N140 data av 70%n140+30%n160 mixen.

 

Har ingen steder sagt man trenger lage nye krutt sånn.

Les mine tidligere innlegg omigjen. Tror ord som treningsammo, ikke bruk skudda til no viktig, og moderate ladninger er nevnt....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...