Jump to content

Revolverfelt med .357 magnum hylser?


700 ADL

Recommended Posts

Så med andre ord så kan jeg stille i revolverfelt med min 45colt mens med in 44 magnum ladet med 44spesial-ladninger i magnumhylser er forbudt. hylsene er jo like lange bare 45-ern er litt større diameter.. om ikke farta og ladningene hadde noe å si så hadde man pr definisjon kunnet trumplade ei 45 colthylse til nesten 400 i faktor å stille med 460-en i revolverfelt uten at noen kunne si noe.

 

på skytestevner har arrangementkommiteen anledning til å ta stikkprøver om ammo og våpen ikke er i henhold til faktor, mål og krav. om noen smeller stygt eller lite skal da ikke skytter kontrolleres , og ikke bortvises fra skytingen?

 

om hensynet til naboskytteren skulle være overordnet mhht smell så har jeg fullstendig lov til å feie naboene ut av blinken med sine slappe 44mag ved å lade 460-en til over 600 i faktor i mag2. det er jo det samme med 38 spesialladninger som er hardt ladet men ikke står kravene til magnum 1

enig med el gringo i at alle ladninger som ikke står kravet til mag1 er vanlige ladninger omså man skyter 500 spes i revolverfelt i originalhylser det står magnum på.

Link to comment
Share on other sites

Med bruk av 357 hylser og 105gr swc ble kula satt helt ned i hylsa med en avdreid Lee kuleisetter. Mener ladningen var 2,4gr 310. Teorien var at den lengre hylsa skulle gi bedre styring av kula. Noe som stemte i praksis for meg. Slapp mye pussing av kammer som det blir med bruk av 38 hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får bare beklage at jeg maser mer pm 357 og dypt satte kuler, men det viser vel i det minste at folk går etter puff og ikk BANG med slike hylser. Og at dette med å reagere på 357 hylser i grov/revolverfelt, er som å ha en løsning der man leter etter ett problem å bruke den på. :wink:

 

Har en RCBS SWC/WC kuleisetter, så det går nok greit å få kula langt inn.

Men jeg lurer på hva dere gjør med eventuell krymp av hylsene, når dere sette kula så langt inn (eller mener dere inn som i så lang inn som kanten på kula er?

 

Jeg så foresten en 32S&W long revolverpå felt i høst, der en SWC var satt så langt inn at hylsa var lenger en tuppen av kula. Funka som gull for den karen.

Men med en 38 blir det vel ikke så greit å ikke krympe fast kula?

 

P.s Med en Lee Factory crimp die, kan man da sette en krympe rille der en vill på patronen?

Link to comment
Share on other sites

Slappe .38 ladninger trenger du ikke krympe. I min spes.rev i .38 måtte jeg sette kula 4mm under hylsekanten før det ble presisjon å snakke om i min revolver med akkurat en bestemt kuletype/legering. Men bruker du myke kuler og tykke hylser kan du oppleve å kalibrere ned kula ved slike stunt. Eller å få bul på hylsa. Egentlig jævlig lite å hente på slik triksing, mange av oss bruker allt for mye energi på å skaffe oss "fordeler" med poffladninger, men det i realiteten er best pres å finne rundt standartrykk for patronen.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Lenge siden denne tråden, men setningen "Magnumammunisjon/patroner er bare tillatt i øvelsene Magum 1 og Magnum 2" sier ingenting om bruk av magnumHYLSER til revolverfelt. Ammunisjon er entydig, men patron er like entydig om man ser til hva ordet betyr. En patron defineres som en enhet som består av tennhette, hylse, krutt og prosjektil. En hylse kan aldri kalles en patron. Det er ganske enkelt fullstendig feil å sammenligne ordet "patron" med "hylse", og enhver skyteleder/standplassleder må akseptere det.

Man kan gjerne endre regelen, men før det er gjort har man etter reglene lov til å bruke 357-magnumhylser til slappe ladninger for 38 special.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...