Jump to content

Revolverfelt med .357 magnum hylser?


700 ADL

Recommended Posts

Jeg er lei av å pusse tønna til GP-100'n min mellom Mag1 og revolver-rundene og vurderer å kjøpe en revolver til (Ruger selvsagt).

 

Jeg mener at GP-100 har blitt levert i 38 spesial, men de er vel vanskelige å oppdrive her i landet?

 

Hva med Security Six? Kan de få like bra avtrekk som GP-100? Jeg så på en i går (i .357 Mag), men avtrekket var veldig hardt. Det kan vel la seg endre med et fjærsett fra Wolff. Er det bare en fjær i denne ala Redhawk'en?

 

Et alternativ er selvfølgelig å kjøpe en .357 mag til og bruke de til hver sin klasse.

 

MVH Ruger-fan

 

Edit: Nå utartet denne tråden til å omhandle bruk av .357 Magnum-hylser til revolverfelt-ladninger, så jeg har endret tråd-tittelen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Security six og redhawk er det vel sm har rimelig lik oppbygging av avtrekker mekanismen ja. (akkurat nå husker jeg ikke)

Finnes noen få .38 spesial utgaver av vel Six serien som GP serien og SP. Avtrekket på min Speed six (9mm :twisted: ) er som du nevner tungt, i orginal stand men ikke håpløst. I følge forige eier så skal det bli riktig så trivelig med wolf fjærer, men jeg har ikke orket å styre med å sette inn slikt enda.

 

Har et byggeprosjekt på en eldre Security Six som skal bli PPC / Feltjern Med utbytt bare tønner i .357 / 9mm, me han børsisen i bergen er litt treg. Et annet prosjekt er å få montert og tilpasset en ny tønne til en av gp'ne ssom skal tilpasses moonclips og .38 super. :D

 

for tiden er jeg litt på jakt etter en ruger P93... finns det noe slikt i landet?

Link to comment
Share on other sites

firefire: Du er inne på noe der.

 

Har du et tips på en ladning som er rimelig lik 105 gr swc kule satt slik at 4mm av kula stikker ut av hylsa på en .38 Special hylse med 2,8 gr N-310 bak? I og med at .357 magnum'en er 3 mm lengre (? har fortiden pakket ned ladeutstyret i påvente av nytt laderom) holder det vel muligens å sette kula slik at den bare er 1mm over kanten og bruke samme kruttmengde?

 

Skal teste ut når jeg får opp ladeutstyret mitt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning er det ikke vanskelig å lade ladninger i 357 hylser, som er like lette og fine å skyte som .38sp ladninger. Å bruke .38 hylser i .357m revolver har jeg sluttet med for mange år siden. :)

Hvis jeg forstår trådstarter rett, så er det til revolverfelten han ønsker å anskaffe en eventuell revolver i .38 special. Og hvis jeg forstår reglementet rett så er det ikke tillatt å skyte revolverfelt med magnumpatroner. Og videre har jeg forstått det slik at sålenge ammunisjonen er ladet i .357 magnum-hylser er det pr definisjon magnumpatroner.

 

Det vil si at uansett hvor svake "koseladninger" han stiller på banen med så er ammunisjonen i strid med feltreglementet og han kan diskes eller nektes å stille til start dersom han blir "tatt". Det er ikke sikkert at noen funksjonærer eller konkurrenter henger seg opp i dette, men det er jo surt å miste en god plassering pga for lange hylser. Eller å ikke få skutt. Spesielt dersom det er et NM eller et annet stevne av en viss størrelse.

 

Personlig hadde jeg heller brukt de korte patronene og sluppet å risikere diskvalifikasjon.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening kan man få avtrekket riktig så bra på security-sixen som på GP'en. Jeg har ikke konsekvent like avtrekk på mine revolvere, og foretrekker nok avtrekket på six'ene rett og slett fordi jeg skyter mer med dem (grov, revolver og spes.rev.)

 

De er ikke veldig forskjellige i avtrekkskonstruksjon, men jeg tror de har forskjellige typer fjærer som returfjør......

 

Forøvrig, god grunn nok i massevis til å handle ytterligere ett kvalitetsvåpen :D Brukte selv min første six til revolver og mag 1, men det ble med den ene sesongen. Pussing er oppskrytt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår trådstarter rett, så er det til revolverfelten han ønsker å anskaffe en eventuell revolver i .38 special. Og hvis jeg forstår reglementet rett så er det ikke tillatt å skyte revolverfelt med magnumpatroner. Og videre har jeg forstått det slik at sålenge ammunisjonen er ladet i .357 magnum-hylser er det pr definisjon magnumpatroner.

 

Du forstår meg rett. Men reglementet sier at "magnumammunisjon/patroner er bare tillatt i øvelsene Magum 1 og Magnum 2" og disse øvelsene har en faktorkrav på hhv 190 og 275. Hvis jeg stiller med patroner med en faktor på ca 105, ligger disse langt under kravet til Magnum 1 faktoren. Etter det jeg vet, er det ingen krav til ammunisjonen, bortsett fra at det ikke skal være magnumammunisjon, som er definert som ammunisjon som har en faktor på 190 (og hylse som er lengre enn 25mm).

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen 700adl. Du kan godt prøve å gjøre som du foreslår. Selv bruker jeg 0,23gram n310 bake en 158 gr. semiwadcutter. Ser at du er ute etter mindre rekyl enn meg. Vil bare si att du får prøve litt forskjellige ladevekter og settedybder i jakten på den opptimale presisjon. Har aldri fått kommentert at jeg bruker magnum hylser på revolverfelt. Bruker samme ladning på vm-grov også. :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan i alle fall glemme magnumhylsene i denne sammenhengen. Som du selv sier er disse forbeholdt magnum-øvelsene:

 

NORGES SKYTTERFORBUND

PISTOLREGLER

FOR

Finfelt

Grovfelt

Revolverfelt

Militærfelt

Spesialpistol

Spesialrevolver

Magnum 1

Magnum 2

Hurtigpistol – Fripistol B

Bestemmelser for ungdomsklassene

Utgave 2009

Gjelder fra 1. januar 2009 –Versjon pr. 1. mai 2009

-----

 

8.25.4.4.2 Magnumamunisjon/patroner er kun tillatt i øvelsene Magnum 1 og

Magnum 2.

----

 

Magnumpatroner er forøvrig også forbudt i VM-grov!

Link to comment
Share on other sites

Her støtter jeg evert.

 

Jeg mener NSF har definert magnum (1) ammunisjon som: Kulevekt minimum 140 gr og en faktor på minimum 190. Hvis jeg bruker en kule på 105 gr og en faktor på 105 er det pr definisjon ikke magnumammunisjon.

 

Men jeg kan sende en mail til FK Pistol jeg, for å være på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

inntil noen graver frem en bestemmelse som definerer HVA DE MENER med magnumammunisjon, tør jeg å påstå at dette spørsmålet enda ikke er besvart i denne tråden.

 

Skal jeg gjette, er det all ammo som heter noe med Magnum. Hva den enkelte parton innehoder av komponenter, og hva resultatet av det måtte bli er fullstendig likegyldig.

Link to comment
Share on other sites

Uansett kulevekt og kruttmengde, så er kaliberet fortsatt .357 Magnum. Faktorkravet i magnumfelt er noe helt annet. En 9mm patron som ikke holder faktorkravet i militærfelt er da fortsatt 9x19?

 

Og dersom skyteleder eller jurymedlem vil diske deg fordi det står .357 Magnum på hylsebunnene dine, hvordan skal du bevise at han tar feil? Slik jeg ser det vil det her være skytteren som har bevisbyrden.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått svar fra FK Pistol:

"Du kan bruke Magnum-hylser i .38 spesial."

 

Så da er det bare å rense noen magnum-hylser og sette igang med å utvikle ladninger (Selv om det er fristende med en Security Six).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ai, ai, ai - det har jeg ikke tenkt på!

 

Men Super Redhawk'en i .44 mag er vel mer egnet til zombier?

 

Eller SP-101'en i .327 Magnum (selv om man ikke får tak i hverken ammunisjon eller hylser her i landet ennå)? Fikk forresten et Trausch-grep til SP'n og det var virkelig bra å skyte med!

Link to comment
Share on other sites

Svaret du fikk fra FK var jo virkelig til å bli klok av "Du kan bruke Magnum-hylser i .38 kaliber"

Hva betyr det???

Stakkars oss skyteledere sier også jeg.

Personlig kommer jeg til å nekte deg å delta i revolverfelt dersom jeg som skyteleder ser at du benytter .357 Mag.hylser.

Hva vet vel jeg, og forsåvidt du også, hva det er du putter i kamrene.

Dette gjør jeg helt til at det står tydelig og klart i reglementene.

Link to comment
Share on other sites

Svaret du fikk fra FK var jo virkelig til å bli klok av "Du kan bruke Magnum-hylser i .38 kaliber"

Hva betyr det???

Stakkars oss skyteledere sier også jeg.

Personlig kommer jeg til å nekte deg å delta i revolverfelt dersom jeg som skyteleder ser at du benytter .357 Mag.hylser.

Hva vet vel jeg, og forsåvidt du også, hva det er du putter i kamrene.

Dette gjør jeg helt til at det står tydelig og klart i reglementene.

Ikke at jeg bruker 357-hylser i revolverfelt, men om du nektet meg å gjøre det, ville du få et dokumentasjonsproblem.

I det nasjonale pistolreglementet punkt 8.25.4.4.2 står det: " Magnumamunisjon/patroner er kun tillatt i øvelsene Magnum 1 og Magnum 2."

Hva er definisjonen på ammunisjon og patroner ?

Det er ihvertfall ikke definert ut fra enkeltkomponenter som hylse, krutt, kule eller tennhette, men kombinasjonen av disse.

Man har m.a.o. ikke en patron før disse komponentene er forent.

Bruker man f.eks. en hylse som er lang mens resten av komponentene som skal til for å lage en patron er av det "snille" slaget, har man ikke en magnumpatron, bare en standardpatron med lang hylse, mens jeg helt klart ser at dersom jeg bruker f.eks. en 38 spl. hylse og setter ei tung kule langt ut og stapper i tilstrekkelig med krutt av rett type ikke skal ha noen problemer med å lage en magnumpatron.

Når det gjelder definisjonen av en magnumpatron er det noe som tydelig fremgår av reglementet, m.a.o. vil alle patroner som ikke minimum tilfredsstiller faktorkravet til magnum 1, ikke være å anse som magnumpatroner.

Om dette er greit nok er det sikkert meninger om, men jeg er ikke i tvil om hva som står i regelverket i dag, og dermed hva vi som dommere må kunne dokumentere våre avgjørelser ut fra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si du har fullstendig feil! Du bruker Magnum som et begrep om kraft. Det er det ikke, og det har det aldrig vært!

 

Magnum er kun en del av navnet til en patron, ordet var i vinden da .357 Mag ble lansert. På samme måte som en del patroner fra slutten av 1800-tallet fikk Express i navnet. Siden Expess-tog da var det raskeste og tøffeste man viste om.

 

Magnum er betegnelsen på en stor champagneflaske, og er bare stjålet av patronbransjen...

 

 

(Dette trudde jeg du kunne El Gringo :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns fremdeles synd på oss skyteledere, som må "tolke" reglene i stedet for å lese de.

Å definere kaliber er jo noe for seg selv, og ikke i pensum for skyteledere.

Trodde at .357 magnum, 44 magnum, 41 magnum osv. var egne kaliber.

Kan vi ikke godta ammofabrikkene når de skriver Magnum på sine patroner, så er de vel nettopp det.

Om det er noen som jasser opp sine .38 til høy fart så er det vel ikke mye vi kan gjøre med det.

Jeg står på mitt, hverken El Gringo eller andre får delta med Magnumhylser.

Link to comment
Share on other sites

Svaret du fikk fra FK var jo virkelig til å bli klok av "Du kan bruke Magnum-hylser i .38 kaliber"

Hva betyr det???

Stakkars oss skyteledere sier også jeg.

Personlig kommer jeg til å nekte deg å delta i revolverfelt dersom jeg som skyteleder ser at du benytter .357 Mag.hylser.

Hva vet vel jeg, og forsåvidt du også, hva det er du putter i kamrene.

Dette gjør jeg helt til at det står tydelig og klart i reglermentene.

 

OK, hvor er det du er skyteleder, slik at jeg unngår å skyte revolverfelt hos deg? Siden jeg har ladet over 60.000 skudd de siste 8 årene er jeg rimelig sikker på at jeg ser forskjell på magnumpatroner og revolverpatroner, selv om de bruker lik hylse.

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet. Kjell Olav

 

OK, hvor er det du er skyteleder, slik at jeg unngår å skyte revolverfelt hos deg? Siden jeg har ladet over 60.000 skudd de siste 8 årene er jeg rimelig sikker på at jeg ser forskjell på magnumpatroner og revolverpatroner, selv om de bruker lik hylse.

Hvor jeg er skyteleder kan du jo lure på, plutselig er jeg der. Nei spøk til side.

Hvorfor kan det ikke stå i klartekst i reglene?

I reglementet står det at" Magnumladning og svartkrutt ikke tillatt".

Er det da faktokravet som forbundet har kommet til som skal gjelde for om ladningen er magnum eller ikke eller er det hva Norma og andre fabrikanter mener?

Så når jeg kjøper en eske .357 ammo og skyter den i min slarkete 2 tommer og ikke når faktorkravet så er det ikke magnumladning før at du skyter den samme type ammo i din teite og fine 8 tommer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns fremdeles synd på oss skyteledere, som må "tolke" reglene i stedet for å lese de.

Å definere kaliber er jo noe for seg selv, og ikke i pensum for skyteledere.

Trodde at .357 magnum, 44 magnum, 41 magnum osv. var egne kaliber.

Kan vi ikke godta ammofabrikkene når de skriver Magnum på sine patroner, så er de vel nettopp det.

Om det er noen som jasser opp sine .38 til høy fart så er det vel ikke mye vi kan gjøre med det.

Jeg står på mitt, hverken El Gringo eller andre får delta med Magnumhylser.

 

Det er altså et ikke-eksisterende problem at folk prøver å oppnå ikke-eksisterende fordeler ved å snike seg til å bruke magnum ladninger i revolverfelt(jasser opp sine .38), men likevel så er det et problem?

 

Du kan lage kvalm på standplass ja, men heldigvis så er det slik at det ikke er din avgjørelse hvem som får delta eller ikke.

 

Dette kalles vel å konstruere problemer? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja og de "lærde" strides fremdeles.

En skyteleder/våpenkontrollør som gjør jobben sin og følger reglementene lager IKKE kvalm, etter mine begreper. Men det er jo ikke gøy å få våpenet eller ammoen sin underkjendt i plenum.

Dersom det er noen som lager kvalm, så er det de som hele tiden skal tøye og omgå reglene.

Link to comment
Share on other sites

En ting er at noen tenker å lade "pusleladninger" i magnumhylser for å slippe ekstra puss av kamrene i revolverne sine. Men så kommer det en på banen som har ladet i .357-hylser med en faktor på 185. Som i følge enkelte av debattantene ikke skal defineres som .357 Magnum. Han/hun stiller seg opp på standplass og skal skyte grovpistolprogrammet. I teorien kan skytteren til og med stille seg opp på innendørsbanen i Barduhallen (som er godkjent opp til 9mm/.38 med blykuler) og påberope seg at han har "svake ladninger".

 

Dersom jeg er skyteleder i Barduhallen kommer jeg til å be han pakke ned våpenet eller finne annen ammunisjon. Dersom jeg er skyteleder på et utendørs banestevne, og andre skyttere blir sjenert av smell/trykk/sprut kommer jeg til å gjøre det samme.

 

Så vidt jeg kan se, er det følgende spesifikasjoner som betegner kaliberet .357 Magnum:

 

Parent case .38 Special

Case type Rimmed, straight

Bullet diameter .357 in (9.1 mm)

Neck diameter .379 in (9.6 mm)

Base diameter .379 in (9.6 mm)

Rim diameter .440 in (11.2 mm)

Rim thickness .060 in (1.5 mm)

Case length 1.29 in (33 mm)

Overall length 1.59 in (40 mm)

Primer type Small pistol, magnum

 

Og ikke en mer eller mindre tilfeldig valgt faktorgrense som er satt av FKP. Joda, jeg vet at FKP har talt, men dette forumet er jo fullt av folk som på ett eller flere punkter er uenige med "øvrigheita". Så hvorfor skulle jeg være noe unntak?

 

PS: Enn om skytteren har ladet til en faktor på 200, men med ei kule på 147 grains? Er det .357 magnum, eller er kula 1 grain for lett til at det skal kunne kalles magnum?

 

Jeg tror ikke FKP tenkte seg godt nok om før de svarte på dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å skyte VM Grov med 9mm P. Den smeller også nok til at .32-skyttere helst vil ha et par standplasser mellom dem og meg, men har tilgode å bli bortvist. Ellers bruker også jeg kun .357 magnumhylser selv om jeg skyter revolverfelt, og da jeg var så heldig at jeg hadde en 629, så ladet jeg snille ladninger i .44 magnumhylser. Så lenge reglene sier "magnum-ladning" og ikke "magnumpatroner"/"magnumammunisjon" så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette tillater skyttere å bruke den hylsa de ønsker.

 

Nå fikk jeg ikke med meg dommeroppdateringkurset i helgen, måtte være barnevakt..., ellers skulle jeg stilt det spørsmålet til kursleder.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Så lenge reglene sier "magnum-ladning" og ikke "magnumpatroner"/"magnumammunisjon" så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette tillater skyttere å bruke den hylsa de ønsker.

 

Hei Øyvind!

 

Problemet er vel at i reglene står det: "magnumammunisjon/patroner er bare tillatt i øvelsene Magum 1 og Magnum 2" uten noen definisjon på magnumammunisjon/patroner.

 

MVH Runar

Link to comment
Share on other sites

Humm...

 

hva med kronologien her? Hvilken regel /definisjon kom først?

Man kan ikke bruke magnum felt definisjonen som argument så lenge den kommer etter feltreglemntets ordlyd.

 

Jeg kan fårsåvidt forstå at Magnum ladninger kan være guffent i Bardu Hallen (Har skutt der også), but i still feil to se the proble...

Og da mener jeg at jeg seriøst lurer på om det er et problem i det hele tatt. De feltrunden jeg har skutt i de siste årene har da ofte inkludert blandede lag? ALtså med pingle smell og kjempe smell.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge reglene sier "magnum-ladning" og ikke "magnumpatroner"/"magnumammunisjon" så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette tillater skyttere å bruke den hylsa de ønsker.

 

Hei Øyvind!

 

Problemet er vel at i reglene står det: "magnumammunisjon/patroner er bare tillatt i øvelsene Magum 1 og Magnum 2" uten noen definisjon på magnumammunisjon/patroner.

 

MVH Runar

Du har rett Nasjonalt/Feltreglement:

8.25.4.4.2 [.b]Magnumamunisjon/patroner [/b]er kun tillatt i øvelsene Magnum 1 og Magnum 2.

 

ISSF:

8.4.4 Ammunisjon

”High power” og

magnumammunisjon er forbudt.

 

Det betyr altså at en dommer med parkeringsvaktgener sannsynligvis vil kunne bortvise en skytter som bruker magnumhylser...

 

Det står også "High power"-ammunisjon uten at "High power" er definert noe sted. Det gir jo i praksis anemigutta all makt. Får vel snart lasere med rekylemulatorer sånn at vi kan la være å smelle i det hele tatt.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Magnum betegnelsen har egentlig gått ut på dato for lenge siden. Det kommer som sagt fra vin verdenen, forstørret flaske...... Magnum er noe man brukte som en beskrivelse på noe som er større enn utgangspunktet. Omtrent som når du gjør kjerringa gravid. Da er hun en magnum utgave av seg selv. Magnum har ikke en shit med kraftige greier å gjøre. Kun kraftigere enn et eller annet utgangspunkt. Slik som patron verdenen har utviklet seg blir disse nyskapningene gitt nye navn. Ikke kaliber etterfulgt av magnum. Ta feks alle 375 rifle patronene. Og 458. 458 LOT har ikke et "magnum navn", selv om den river livshiten ut av 458 Win mag.

 

Dersom man ikke skulle få lov til å bruke 357 hylser i revolver felt må noe gjøres umiddelbart med regelverket. Det blir bare for dumt. Om en skulle velge å bruke patroner som er kraftigere enn normalt så vær så god. Og hva er normalt? Og si meg, dersom Ruger plutselig finner ut at dem vil lage en ny patron som heter .395 med en hylse litt lenger enn 38 spcl, så skulle denne liksom bli forbudt i revolver felt da eller? HALLO:....

 

De som vil bruke 357 hylser til 38 gjør det av praktiske årsaker, ikke noe annet.... Dette problemet finnes egentlig ikke. Hvis det finnes så gud hjelpe.

 

Faktorkrav ok. Magnum betegnelser, glem det.

Link to comment
Share on other sites

Oj oj så lett det er å være problemorientert.

 

Regler skal følges, men fakta er jo at hvis det er rom for tolkning av regler så er det ikke bedre verken å tolke de i den ene eller den andre rettingen.

 

Er man løsningsorientert så kontakter man som trådstarteren, riktig innstans for avklaring, istedenfor å sverge på å håndheve sin egen tolkning.

 

Før man begynner å dra diskusjonen over i innendørsbaner (er ikke uenig i det du skriver Domino, men det blir off-topic)og andre ting som ikke er relevant så bør man spørre seg, er problemstillingen reel?

 

Har det vært episoder/er det et eksisterende problem at skyttere stiller i revolverfelt med magnum ammunisjon eller for harde ladninger?

 

Har det vært episoder/er det et eksisterende problem under konkurranse at andre skyttere blir forstyrret av skyttere som skyter for harde ladninger?

 

Har dette gitt/gir det skytteren konkurransemessige fortrin, med andre ord juks?

 

Hvis man mener å kunne dokumentere at dette er et reelt og seriøst problem så er det ikke vanskeligere en å kontakte riktig innstans å stoppe dette ”problemet”.

 

Men jeg ser nå for meg en standplassleder med forstørrelsesglass, skyvelær, kronograf og desibelmåler :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg stiller med hardtrampa 45 colt ladninger i grovfelt så er det greit men ikke puseladninger i 357 mag?

 

Har en S&W 586 som jeg skøyt mye felt med før. Testet mange 100 skudd i ransomrest med 105gr og 310 krutt. Viste seg at 357 hylsene ga klart bedre pressisjon i min revolver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si du har fullstendig feil! Du bruker Magnum som et begrep om kraft. Det er det ikke, og det har det aldrig vært!

 

Magnum er kun en del av navnet til en patron, ordet var i vinden da .357 Mag ble lansert. På samme måte som en del patroner fra slutten av 1800-tallet fikk Express i navnet. Siden Expess-tog da var det raskeste og tøffeste man viste om.

 

Magnum er betegnelsen på en stor champagneflaske, og er bare stjålet av patronbransjen...

 

 

(Dette trudde jeg du kunne El Gringo :wink: )

Har da ikke sagt (skrevet) at det er mitt begrep, og jeg er heller ikke enig i at dette er beskrevet godt nok.

Det er derimot det eneste som nevnes om navnet "magnum" i det eksisterende regelverk.

Det er også et faktum at ikke all fabrikkammo med magnum på eska holder faktor.

Når regelverket er såpass upresist om dette, må man bruke det som står der, og det er kun det som har med faktor og kulevekt å gjøre.

Ikke greit nok beskrevet, men sånn er det, og da får vi holde oss til det til en eventuell presisering/regelendring.

Link to comment
Share on other sites

Flere har nevnt at det er et ikke problem, igrunn enig der ...men det er gøy med litt diskusjon :D

 

Mange ser ut for å glemme at regelverket i utgangspuktet er veldig gammelt, og det har bare blitt lappet på opp igjennom årene. Ikke alltid i takt med tiden.

Det er ikke så ubegripelig lenge siden det var det mest revolvere i .38 Spl. å se på banen, det var først etter at 586'en ble inntrodusert at det skled mot flertall for .357 Mag. revolvere.

Ikke er det så mye bedre at de to klassene for kraftig ammo har fått et navn som egentlig er fullstendig missvisende, det er jo ikke noe krav til at det skal brukes ammunisjon som heter Magnum.

Jada, navnet er greit nok. Vi skjønner alle hva som menes, og jeg har ikke noe bedre forslag, men tenk over hvor raske vi er til å latteliggjøre en VG-journalist om om han skulle finne på å bruke en feil betegnelse på en patron.

 

En liten tankevekker er at pr. idag kan man altså ikke bruke en .357 Magnum patron i grov, men det er ikke noe klart forbud mot .357 Maximum :wink:

 

Eller hva om man dreier av 3mm på en .357 hylse? Da har man i følge spesifikasjonene en .38 Spesial, uansett hva bunnstempelet måtte si ?

Link to comment
Share on other sites

:wink: Joda! Trodde jeg hadde tatt deg i en feilaktig påstand, men jeg fant fort ut at det var regnekunnskapen og alderen min som var helt feil. Jeg kjøpte min første revolver for 30 år siden.. En S&W 27-2. (Den ligger nå ganske tynnt an da den bare samler støv.....) Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja har du sett på maken! Der ser man at det noen ganger kan straffe seg å google i stedet for å sjekke i reglementet.

 

Jeg lot meg lure av denne.

Lurte igrunnen meg selv med en skriveleif.

Den observante leser vil se at jeg skrev gram og ikke grain, og der er det som kjent en faktor på 15,43.

Sånn er det å være litt for kjapp på labben.

Link to comment
Share on other sites

Eh, en forsiktig hånd opp fra bakerste benk. Jeg har en 586, og jeg bet meg merke til at det ble nevnt at noen hadde fått bedre presisjon med .357 hylser.

 

Var dette med kula satt til samme dyp som med 38s?

 

Kansje den ladningen og kulevekten for slapp 38s ladning i .357 hylse kan gjentas i garantert riktig form?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...