Jump to content

Krag, egne klasser på bane - hvordan gå fram?


AndersG

Recommended Posts

Har gått lenge å grublet på dette og med denne kommentaren fra en annen tråd:

IMHO burde originale Krag-Jørgensen være lovlig å inneha utan å "ta plass" korkje som konkurranse eller jaktvåpen. Eg kunne gjerne tenke meg å kjøpe ein original Krag, men å ta opp plass i jaktgarderoben? Som konkurransevåpen er den også litt utdatert, iallefall i original stand.
- tenkte jeg det var på tide å ta det opp.

 

Vi behøver bruksområder til Krag Jørgensen hvor andre våpen ikke kan brukes, og som blir anerkjent av POD slik at vi har mulighet til å erverve våpen til disse.

 

3 Klasser som kunne gitt oss mye morro på banen og samtidig være med å ta vare på et stykke kultur som er i ferd med å bli sveiset igjen:

Krag Orginal - Lang.

Krag Orginal - Karabin.

Krag Modifisert.

 

Hvordan går man fram for å få etablert såntnoe?

Link to comment
Share on other sites

De orginale (lang og karabin) kan lovlig brukes i DFS i tillegg til bane-ombygde krager.

Ja selvsagt, men i konkurranse med hva? Ikke så morro å skyte for å være listefyll, men en klasse som krever lang krag og kansje tidsriktig antrekk kunne kansje blitt et morsomt og underholdende innslag på stevner rundtomkring. Kansje kunne det lokket litt flere folk til sporten også?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette er faktisk noe som jeg har tenkt en del på , om det ikke hadde vært mulig å få til et armegevær program med DFS eller eventuelt starte et eget forbund. Ettersom SWS har klart det så hvorfor ikke, de er jo mye en mye smalere gren.

 

Så til de tidligere innspillene, SWS har 1898 som modellår om jeg forstår det riktig. Men hva med de senere kragene som M1912 og de ulike skarpskytter modellene?

For å ha en for kort og en for langvåpen så skaper igjen M1912 problemer ettersom den visstnok skal ha best pressisjon.

 

Men det jeg ser på som farene med å prøve å få tatt dette opp igjennom DFS er at det vil trolig gjære at en standard krag havner sammen med en bane krag og det er jo ikke fair. Og når det endelig er i boks så er kragene spiker som sitter i veggen på et rekkehus som ble revet for 15 år siden.....DFS kverner fryktelig tregt.

 

Om vi skulle lage vårt eget forbund så må det kunne være større enn bare Krag Jørgensen, og det trenger et solid reglement. Jeg tror det skulle gå an å basere deler av det på det amerikanske Service Rifle reglementet, slik at vi kan vise til at det faktisk forgår andre steder også.

 

Ettersom samlere ikke lengre kan skyte med sine våpen så trengs vel dette for å kunne holde kunskapen ved like....våpenhistorie er mer enn bare våpenet, det trengs også noen til å bruke det....

 

Mvh.

jULF

Link to comment
Share on other sites

Du tenker på denne:

Manual Action Standard: omfatter våpen hvor det kreves at skytteren manuelt fyller våpenets kammer med et nytt skudd, f.eks. med en bolt.

Rekyldempende innretninger er ikke tillatt.

Optiske/elektroniske siktemidler kan ikke benyttes.

Minimum faktorkrav Major: 320.

Minimum faktorkrav Minor: 150.

Maksimum antall skudd i magasin: 6

 

Du kan altså fortsatt måtte konkurrere med moderne konkurranserifler med diopter. Eller mest sannsynlig vil du konkurrere med deg selv, ettersom nesten ingen skyter denne divisjonen i Norge. Et politidistrikt som håndhever regelverket strengt vil derfor heller ikke nødvendigvis innvilge ervervstillatelse om du har en banerifle fra før. I tillegg må du gå veien om pistol for å være med på konkurranser, så lenge egne riflekurs ikke ser ut til å bli en realitet i NFPS. Jeg vet heller ikke om alle vil utsette originale Krager for skuddvolumet/hastigheten som vil følge med med tanke på slitasje?

 

NROF har også en klasse for repetergevær hvor en gammel Krag kan brukes, men du vil igjen konkurrere mot nyere banerifler med diopter og være i en mini-klasse i forhold til alle AG3er og etterhvert 416er.

Link to comment
Share on other sites

ja hadde ikke NFPS vært så vanskelig å få skutt i, så hadde kansje noen flere skutt der.

Jeg feks.

Har AG3, har ammo, har vest, har optikk til børsa, men får ikke skutt NFPS uten kurs, å har ikke pistol i dag...

I tillegg har jeg M98K å kunne skutt den andre klassen og.

 

Men...

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg husker er vel en av de mer populære klassene i svenskenes DFS, klasse uten skytterbekleding og med rifler av mer eller mindre edel årgang.

 

Ligger en tråd om det på Robsoft som omtaler denne klassen. :wink:

 

Kan man melde seg inn i svenskenes dfs utgave og kjøpe våpen til deres program og skyte hos søta bror?

Link to comment
Share on other sites

Ser at NSU nevnes her, men de har jo ingenting med saken å gjøre ettersom det vi snakker om her er første/andre genrasjons røykfrie patroner.... Og om jeg husker riktig så er de ganske strenge rundt bruk av pyrodex, så skal det inn der må man vel kuppe hele sulamitten!

 

Men siden dette er en skytegren som mangler i norge, men antagelig med riktig"markedsføring" i skyttermiljøene kan bli ganske stor så burde vi vel forske på et eget forbund?

Link to comment
Share on other sites

Bare lurer på en liten ting. Hvordan klasser kunne man tenkt seg da?

Militærvåpen (feks krag M94 og M12, mauser M98K), en klasse for alle disse?

Hva da med baneombygde krager og mausere? (tror det er "endel" slike i omløp)

Spørsmålet mitt er hvor grensa skal settes. Om grensa settes med åpne sikter, vil ombygde våpen med diopter bli diskvalifisert, om man lar våpen med diopter være med vil det kansje bli "ujevn" konkkurranse.

Krag og mauser(de jeg ramsa opp) er godkjent for bruk i DFS i dag. Men omtrent ingen bruker dem mer fordi de "holder ikke helt følge med sauern", det som kalles "ujevn konkkurranse".

Link to comment
Share on other sites

Skulle man lage et eget forbund rundt armegeværer så vil jo hensikten være å kunne skyte dem på den måten de er lagd for. Altså vil det ligne noe på praktisk ettersom det burde forlanges minst en etterladning, og det åpner for en serie definisjoner av hva som er et ønskelig skyteprogram.

 

La oss først ta hva som burde kreves av et våpen for å kunne delta:

 

Våpenets mekanisme må opereres manuelt

Våpenets mekanisme må være av en type som har blitt antatt av en konvensjonell hær, og ha sett tjenste med en slik hær i lengre tid.

Våpenet som skal brukes i "Som utlevert" klassen skal være av en spessifisert approbert modell(Mauser 98 er ikke godt nok her må det spesifiseres feks K98,HV mauser osv.)

Våpenet må lades fra toppen altså er ikke løse magasiner eller lever action tilatt.

 

 

Også kan vi dele det inn i klasser og underklasser underklasser:

 

Type 1:Som utlevert(det må selvfølgelig være lov å sette inn en ny pipe i samme profil med samme riflestigning osv.)

Underklasser:

Bygd for:

-Laderamme(stripper clip)

-Uten Laderamme

 

Type 2:Konkuranse våpen,

våpen som er bygd for eller ombygd for å passe bedre til et skyteprogram eks. DFS

Underklasser:

-Laderamme(stripper clip)

-Uten Laderamme

Underlagt:

-DFS regler for våpen

eller

-Open

 

Man kan vel også om man skulle anse det å være nødvendig dele inn i yttligere klasser etter årstall slik at man kan få en "Tidlige småkaliber",første og andre Verdenskrigs klasse i tillegg. Selv om de vil overlappe så kunne det jo også finnes en måte å avtale hvor de enkelte våpen i såfall skal plasseres.

 

 

Som dere ser ganske tydlig av min resonering herm så er banevåpen ganske nedprioritert i mitt hode. Det kommer av at skulle dette bli et forbund så finnes alt DFS og det "Konkuranse" klassen her skal gjøre er egentlig bare å holde liv i bane Kragene dvs. hindre dem i å bli spiker.

 

mvh.

jULF

Link to comment
Share on other sites

Muligens litt OT, men det får våge seg :D

 

Jeg mener å ha hørt at det fra tid til annen blir arrangert såkalte "veteran"-stevner for folk med gamle arme-geværer, som f.eks. Krag, Mauser, Lee Enfield osv.

 

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nesten alle store skytterlag avholder en slik sak i året, men de gir ikke mulighet for erverv av disse våpene.

For noe slik så trengs det et forbund eller en klasse i et eksiterende forbund. Slik at de fleste av våpene i disse stevnene er registert som affeksjon eller reserve våpen, noe som betyr at det ikke finnes tilsig av nye skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Ah - liv i tråden! - engasjement? :D

 

Vi behøver bruksområder til Krag Jørgensen hvor andre våpen ikke kan brukes, og som blir anerkjent av POD slik at vi har mulighet til å erverve våpen til disse.

 

3 Klasser som kunne gitt oss mye morro på banen og samtidig være med å ta vare på et stykke kultur som er i ferd med å bli sveiset igjen:

Krag Orginal - Lang.

Krag Orginal - Karabin.

Krag Modifisert.

kunne ikke det funket da?

 

Og svært gjerne en klasse som gjorde det hyggelig å eie tilårskommen Mauser også - skulle bare mangle!

 

Sånn som jeg ser det, så med forholdet mellom DFS og disse gamle våpnene burde dette være DFS sin simple plikt å ta seg av - men det er klart at om en skal drifte en tre-fire "gammelbørseklasser" så krever dette en del jobb, og om ikke en egen organisasjon, så ihvertfall en sidegren av en moderorganisasjon.

 

Og: JA, dette melder jeg meg frivillig til å jobbe med om noen skulle ha lyst eller bruk for meg!

Link to comment
Share on other sites

Ja! Dette hadde virkelig vært noe! Bruker å stille på det årlige lagmesterskapet i stang og felthurtig med min originale m/94 Krag. Det hender at noen få Sauer-skyttere er etter meg. Men poenget er at jeg har det minst like moro som dem! Det hadde vært topp med ei egen klasse for originale, eldre militærrifler!

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg ser det, så med forholdet mellom DFS og disse gamle våpnene burde dette være DFS sin simple plikt å ta seg av - men det er klart at om en skal drifte en tre-fire "gammelbørseklasser" så krever dette en del jobb, og om ikke en egen organisasjon, så ihvertfall en sidegren av en moderorganisasjon.

 

I prinsippet er jeg enig i at det skulle burde kunne vært stevner for slike børser.

 

Men å skylde på DFS blir dårlig, for i DFS kan du delta med både karabiner, langkrag og banekrager.

At folk ikke deltar med slike våpen i DFS er et resultat av at vi ikke skyter om vi ikke har mulighet til å være med helt oppe.... ikkesant?

Link to comment
Share on other sites

Jeg melder meg også til å jobbe med dette, men jeg mener fortsatt at det vil bli for snevert for et forbund å kun binde seg opp mot Norske våpen.

Jeg mener vi kan få til mer om vi lager en todelt organisajon der hvor vi lager program for både Krag og utenlandske modeller og på sikt jobber mot å ha 2 ulike øvelser som hvert gevær kan brukes i. Det jeg mener med det er at det er mer til et armegevær enn bare pressisjon. Hurtige ladegrep og rask lading er de faktorene de også så på når disse våpnene ble utviklet så det burde vi også kunne gjøre.

 

Så da gjenstår det bare å starte å bygge et program, om vi glemmer våpen debatten en stund og heler rusler ned med kragen til banen så finner vi fort ut av hvordan det er gøy å skyte i denne settingen. Jeg tror det er lurt ovenfor pod å starte med å bygge på det amerikanske Service rifle reglementet, det er bare min mening..

 

åh... jo!

Angående DFS så tror jeg vi alle vet hvor trege de er, slik at vi burde ikke gå utifra at vi bare kan hammre inn et program hos dem de første årene...

Link to comment
Share on other sites

Det finnes INGEN DFS programmer som gir muligheten til å konkurere med disse uten at det gir en markert ulempe mot STR. Dermed er det ikke lenger praktisk å nyanskaffe en umodifisert krag ettersom du aldri vil kunne hevde deg med den.

I mine øyne har DFS kort fortalt gått ut på dato! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes INGEN DFS programmer som gir muligheten til å konkurere med disse uten at det gir en markert ulempe mot STR. Dermed er det ikke lenger praktisk å nyanskaffe en umodifisert krag ettersom du aldri vil kunne hevde deg med den.

I mine øyne har DFS kort fortalt gått ut på dato! :twisted:

 

Ville ikke du skyte med krag? Det er fullt mulig i DFS. At du ikke vil klare hevde deg er en helt annen sak. Men du vil altså skyte noe, å kunne vinne, med krag?

Kragen gikk ut på dato som "den aller beste konkkurransemaskin i DFS" 1.1.1990, men du kan fortsatt skyte DFS med krag. Om du er god nok til å skyte kan du hevde deg med den.

Link to comment
Share on other sites

høggern; Er det mulig å erverve en original krag når man allerede har en 200STR til bruk i DFS konkurranser i ny og ne? Jeg tror ikke det, jeg tror nemlig at for å få lov til det må man skyte så mye at man kvalifiserer til å kunne erverve reservevåpen. Og jeg tror de fleste som skyter så mye at de har behov for reservevåpen faktisk vil prioritere å ha en 200STR som reservevåpen og ikke en original krag.

 

Vi vil ikke skyte med Krag istedetfor 200STR, vi vil ha det i tillegg til. Og får å få til dette så hadde det vært en fordel om DFS hadde skilt ut en egen klasse for Krag, og gjort det slik at man kunne gå en ekstra runde og skyte med Krag i tillegg til den skytingen man foretok seg med sin 200STR. (tilsvarende slik det er for pistol der man kan gå en runde i feltløypen for hver våpenklasse man har våpen til.) Om ikke DFS ønsker å ha en klasse ekstra på vanlige stevner burde det vært mulig å terminlistefeste (og føre inn i skytterboka) de stevnene som hvert år arrangeres for utelukkende Krag og M98K.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Der er jeg ganske enig. det burde vært et stevne eller to hvert år for de av oss som enda har en krag eller mauser stående.

Men krag, og mauser er godkjent i DFS. det betyr at de som ikke allerede er aktive DFS skyttere kan begynne, og da kjøpe seg en krag eller mauser om ønsket er å skyte med en sånn børse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...