Jump to content

Bullpup rettrekker av Rem 7400


Tolvsju

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Interesant prosjekt, er veldig spent på resultatet. " Modifiserte " sjølv ein rem.7400 for nokre år sidan, men ikkje på langt nær så omfattande som dette. Einaste som vi har til felles var utgangspunktet: rem.7400 som spreidde som eit haglgevær. Eigaren, (ein kamerat) hadde "skrota faenskapet". Med interesse for alt som kan skytast med, spurde eg om å få overta våpenet. "Børsa er ubrekeleg, du kan gjere med den kva du vil" var svaret. Etter å ha studert systemet att og fram, konkluderte eg med at problemet låg i halvautomatikken: eit "skikkeleg jernlodd" som susar fram og tilbake, med fråspark i pipa. For å gjere historia kort, så fjerna eg rasket, tetta holet i pipa, og bygde om til pumpe med frittliggande pipe. Resultatet vart over all foventning: børsa går som ei stråle. Eigaren har fått den igjen, og dette har liksom vorte grombørsa. (Det ER håp for gammalt skrapjern.) Fekk lyst til å dele mi erfaring med andre som kan ha tendt på prosjektet ditt, og har eit tilsvarande våpen, det er ikkje sikkert at ein treng å skifte pipe, om ein ikkje skal ha eit anna kaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 7 months later...
  • 9 months later...

Overtar med glede dette prosjektet :D

 

Er uansett på utkikk etter en grunn til å sitte noen timer i furtebua i vinter så dette ville passet utmerket. Lader ikke selv men konas onkel er en racer på 650XLn så det skulle ikke by på videre problem :winke1:

 

Uansett, en helt utrolig snærten sak du har fixet frem her :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da hører jeg rykter fra heimen om at rifla har ankommet hjemme hos meg :D:)

 

Jeg er borte på jobb for øyeblikket, men, ser frem til å komme meg i land og fortsette prosjektet :D

 

Har bestillt stokkemne fra boyds, så skal se om jeg får laget en skikkelig stokk til den så snart jeg har tid :D

 

Tråden her kommer til å bli oppdatert etterhvert som det skjer ting, men, blir nå mer eller mindre offshore frem til 24 januar, så får vell ikke jort stort før etter det.

 

Takk for at jeg fikk overta prosjektet Tolvsju :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har bestemt meg for at det er bedre at noen andre får ta over dette prosjektet, da det ser ut som jeg ikke får tid til dette prosjektet med det første desverre.

 

Jeg betalte 1000,- for den, så den selges videre for samme pris. Jeg har i tilegg kjøpt et laminatstokk emne som medfølger sammen med diesettet som fulgte fra forrige eier.

 

 

Mvh

Vegard

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar'n! Hvis du har tid til å vente på godkjenning av søknad? 5-7 dager vanligvis. Innimellom på dagen hvis jeg ikke stiller vanskelige spørsmål samtidig som jeg leverer papiret :) PM meg hvis det er ok.

 

Edit: Den der har jeg faktisk kikka litt på tidligere og vært litt misunnelig. Er litt Reodor på egenhånd (Den lokale våpenpusheren pleier å svare på enhver problemstilling : "men du har jo dremel... :P), endel over snittet våpeninterressert, åsså har jeg en børsemaker-kompis som er skyldig en liten tjeneste :) Men i mitt eventuelle eie tror jeg kanskje vi snakker om et lite pistolgrep såfremt tanta i blått ikke kaller det "militært utseende".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har kreasjonen atter fått ny eier. Har kikket litt på den og konkludert med at det første som må gjøres er å tenke ut et opplegg for å montere demperen permanent, da løpet viste seg å være spenstig kappet med tanke på totallengde. I samme operasjon må sannsynligvis demperen modifiseres da jeg ikke har den helt store troen på å montere kikkerten på demperen. Da vil jeg heller ha skinna rett på løpet.

 

Deretter må forskjeftet utbedres da det er sprukket, og da er det nærliggende å lage seg et pistolgrep i en eller annen "ikkemilitær" utførelse i samme operasjonen.

 

En annen ting jeg vurderer er å muligens lage en form for hevarm. Plata som fungerer som hevarm pr nå er vel og bra, men om ladegrepet av en eller annen grunn ikke går helt glatt tror jeg det kan være en fordel med mer regulær hevarm. Vi får se etterhvert. Men som sagt: Først litt tenkeboks og løse lengdeproblemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har begynt å pusle litt med en ny lyddemper i kveld for permanent montering. Det vil si at jeg har tenkt å lodde den på løpet, og håper det vil kunne innfri kravet til minste tillatte lengde. Det blir en ren alu-demper med litt ekstra gods her og der for å forsterke litt. Kanskje ikke helt optimalt, men tanken er at det vil ikke bli skutt så veldig mange skuddene i året med denne riflen og utbrenningen vil ikke bli så stor i løpet av et år. Demperen blir todelt, bestående av ytterrør og innmat. Ytterrøret monteres mot en flens i bak-kant, og skrues fast ved at den frontstykket er gjenget. Dette gjør at om innmaten svekkes og et uhell skjer, vil de løse delene forlate våpenet i den retningen som allerede er farlig og burde ikke skade skytteren. Tetningen i bakkant blir en o-ring og en ganske tight pasning.

 

Hvis demperen holder mål er neste skritt å montere baser direkte på løpet slik at våpenet kan brukes. Den tidligere løsningen var jo som kjent at kikkerten var montert på demperen, og det går ikke med denne nye permanente demperen.

 

Får vel prøve å legge ut noen bilder av prototypen etter hvert som den blir ferdig. Går vel med noen kvelder på å lage den regner jeg med. Forøvrig kan det ta en liten stund før den blir helt ferdig og skytbar da jeg mangler en gjengetapp i 14x1,5 og heller ikke kan skaffe en på noen dager.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vel, da er demperen omtrent ferdig. Mangler stort sett bare løpsgjengene. Gjengetappene rekker jeg ikke hente før ut i uka. De måtte selvfølgelig bestilles da 14x1,5 ikke var lagervare. Enda bra jeg ikke skulle ha gjengebakke til innerrøret med den velkjente gjengedimensjonen 34,15x1 :)

 

Vurderte snoravtrekk ved første prøveskyting, men lagde heller demperen litt vid i "tuten" og med forholdsvis tjukt gods, så det bør ikke være noe problem. Er litt spent på dempingen da den er laget mest for å forlenge våpnet til passe totallengde, og demperens effektivitet kommer i andre rekke. Litt trangt mellom bafflene i fremre del, men det får gå. Kan evt prøve en justering av konstruksjonen hvis det blir helt håpløst.

 

Bilder kommer, men sliter litt med å overføre dem fra telefonen til edb-apparatet mitt. Er litt dårligere på data enn våpen (forhåpentligvis).

 

Neste prosjekt blir antakelig forskjefte. Tenker i retning av karbon og et så lite skremmende som mulig pistolgrep. Etter det blir det baser for å feste direkte i løpet. Må vel pugge litt geometri i langholdsavdelingen før den tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Omsider fått litt gang på noen bilder (håper jeg). Har vært mye jobb, feriering og slikt i sommer, men må prøve å få litt gang på dette prosjektet igjen etterhvert. Her er iallefall demperen.

 

Fremre%20del%20av%20demper.jpg

 

Sånn ble det. Etter å ha boret hullene tok jeg dremelen fatt og slipte av i forkant på utsiden og i bakkant på innsiden av hvert hull slik at de er noe vinklet istedet for å stå 90 grader på demperen. Begynte også såvidt på noen spor i den bakerste baflen slik at gassene skulle kunne lekke lettere inn i bakkammeret, men gjorde ikke så mye utav det da jeg ble litt i tvil om det egentlig var nødvendig.

 

Inner%20og%20ytterr%C3%B8r.jpg

 

Ytterrør, innmat, og en o-ring av det heller feite slaget for å sikre god tetting bakover. Flens bakerst på innmaten så jeg ikke skal få vondt i fingrene om alu-gjengene ikke holder.

 

S%C3%A5%20mye%20bygger%20demperen.jpg

 

Her har jeg lagt ut delene for å illustrere hvor gjengepartiet på pipa havner i demperen.

 

Bullpup%20med%20ny%20demper.jpg

 

Med demperen midlertidig montert. Tanken er at det skal kunne monteres noe slags siktemiddel rett på pipa. Aimpoint micro eller noe i den retning kanskje.

 

Pr%C3%B8veskyting.jpg

 

Så var det på tide å prøve. Demperen fungerte bra den. Ikke noen Hausken Whisper, men overraskende bra til å være selvkomponert og med tanke på den korte byggelengden. Har i etterkant boret på noen ekstra hull som går direkte inn i bakkammeret da jeg innså at det var satt igjen i overkant mye gods i forkant av pipa for å være på den sikre siden. Disse hullene fikk jeg i tillegg vinklet skikkelig og regner med de skal kunne svelge unna ganske mye av gassene.

 

Snoravtrekk%20s%C3%A5nn%20i%20tilfelle.jpg

 

For å gjøre spenningen minst mulig surra vi fast hele stasen i et tre bak fjøset og brukte snoravtrekk på første smellen. Prøvde den på vanlig vis etterpå, men uten siktemidler var det mest for feelingen sin del. Rekylen var helt kurant så demperen fungerte etter oppskriften slik også.

 

Og så må jeg rette en stor takk til nesten alle i teknisk avdeling ombord som har vært involvert i demperprosjektet. Sannsynligvis verdens første lyddemper produsert i Norskehavet? Sånn blir det når man ikke har dreiebenk hjemme. Får ta det etter arbeidstid på jobben :winke1: .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Opplevde under prøveskyting at den plata som var ment som ladearm ikke fungerte tilfredsstillende. Bare ladegrep uten ammunisjon gikk sånn noenlunde, med ammo litt verre, og med skutt tomhylse i kammeret var det på grensen til håpløst. Iallefall sett i jaktsammenheng. Pga hylseklebing eller ekspansjon under skyting ble den lille plata rett og slett for pinglete å lade om med. Løsningen ble en times tid med dreiebenken. Lagde meg en hevarm, om man kan kalle det hevarm til en rettrekker? Ladearm hvertfall.

 

Hevarm%20II.jpg

 

Denne er vinklet for å få en noenlunde naturlig betjening. Denne har jeg planer om å sveise litt pent fast til den tidligere ladeplata og trimme plata litt slik at det ser litt greit ut. Tenkte å vente med sveisingen til jeg har utformet et forskjefte slik at det ikke blir for trangt mellom ladearm og pistolgrep. I dag dukket det beleilig nok opp en ny tråd her på Kammeret om bygging av komposittstokk, så jeg får kikke litt der og se om jeg får en ide til forskjeftet.

 

Kanskje en hyggelig sjel kan fortelle meg hvorfor bare linkene og ikke bildene kommer opp?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den er alt annet enn vakker, det er helt sikkert. Men jeg kan sitere meg selv fra da jeg leverte søknaden på den: "Jeg kan gladelig koste på både tusenlappen for børsa og søknadsgebyret bare for å få se inni." Tante Blå himlet litt med øynene, og mente det var jammen forskjellige interresser :winke1: . Men som sagt, det som er moro er å se om det kan bli noe brukbart av. Estetikk derimot er for enda mer over snittet interreserte :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Framgangen er alt annet enn rask, spesiellt på høsten med mye jakt, slakt og sosiale lag på kveldstid. Nå begynner det å dabbe litt av og jeg tenkte det kanskje var på sin plass med litt juleverksted. Har ikke glemt kreasjonen helt og kjøpt inn noe polyester og litt karbonduk tidligere, samt sikret meg en bit av ei styroformplate jeg oppdaget hos naboen.

 

2012-12-16%2012.14.47.jpg

Litt grov oppstreking for å ha et slags utgangspunkt.

 

2012-12-16%2023.09.24.jpg

Tenkte egentlig å spikke og slipe ned det originale forskjeftet for så å støpe det inn i det nye. Etter å ha snudd og vridd på det grovskjærte styroformemnet en time eller to ombestemte jeg meg. Får prøve å ta ut for mekanismen og rett og slett støpe i der også. Er usikker på hvor mye det vil bygge når jeg kommer til støpingen, men får ta litt ekstra og heller trøkke nedi litt beddemasse på et par strategiske steder etterpå om det blir for mye slark.

 

2012-12-17%2000.30.25.jpg

Har fått tatt utav såpass at børsa går nedi, og litt ekstra. Må fundere litt på hvor mye som trengs. Bør jo være tilstrekkelig stivt sånn at det går å holde i forskjeftet og. Tanken er å forlenge hele forskjeftet sånn at det blir bare en liten cm klaring bak demperen. Utsiden er fortsatt grovskåret da det er den innerste delen som egentlig er viktig å få til i første omgang. Tenker å ta støpingen i to omganger hvis det lar seg gjøre på folkelig vis. Vi får se. Som med så mye annet her i huset så blir veien til mens jeg går. Detaljplanlegging er jo ikke noe spennende :)

 

Nå har jeg knota så lenge for å få disse bildene inn her at fortsettelsen får komme en annen dag. Skulle noen ha innvendinger så spytt ut. Polyester kan jeg ikke, men får det sikkert til. Hadde visst ikke toppkarakter i sløyd heller når jeg tenker etter, men det er moro å prøve likevel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Og hva skjedde??? Jo, det stoppet helt opp :oops: Og pga litt ikke like kul økonomi som tidligere kan en interessert sjel gjerne få sluttføre prosjektet. Hadde vært moro å få til noe av, og børsa er forsåvidt skytbar, men siktemidler gjenstår pluss at det støpeprosjektet på styroform ikke var helt suksess. Pm meg om noen er interressert i å overta slik som den står nå for samme pris som jeg kjøpte den. Selvfølgelig mot godtkjent ervervstillatelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...