Jump to content

Hornady A-Max


300en

Recommended Posts

Noen som har bilder av ekspandert kule?

Bruksområder?

Generell erfaring ?

 

Bruksområder for A-max er skive og fugl.

 

Ekspansjon er variabel, alt fra ingenting til pulverisering. Dette er ikke en kule som er laget for jakt. Den er laget for presis skiveskyting, også på ekstremt lange hold.

 

Skal du jakte noe annet enn fugel, ville jeg anbefalt deg hornady SST. Den ligner svært mye på A-max, og den er laget for storvilt, og har samtidig en meget god BC. (i 6,5 ihvertfall)

Link to comment
Share on other sites

Viktig å spesifisere kaliber her tror jeg.

Det ser (for meg) ut som om 80gr .224 Amax fragmenterer ("V-max effekt", med slintrer i 25m radius og fjær som daler i et minutt etterpå...) i noen få tilfeller og går tilnærmet hel igjennom (fugl) i de fleste tilfeller

 

K

Link to comment
Share on other sites

At kulen oppfører seg ustabilt kan eg ikkje vere einig i.

I min 6mmbr har denne kulen vore gokula til både blink og jakt.

Etter og ha grundi prøvd omtrent alt som var og finnest i 6mm kuler har eg endt opp med A-max kula til gåsejakt.

Dette på grunn av at denne har meget god presisjon, meget høg bc, lettekspanderene og billig.

Link to comment
Share on other sites

Om ei kule gir soppform og respektabel restvekt i et gitt kaliber, så er det vel knakende likegyldig hva den er beregnet på. Eller om kula heter A-Max, Elite, silverblix eller Nosler?? :roll:

 

John-A

eller sierra MK eller scenar?

 

jo forsåvidt.... men det er et fobud mot hullspisskuler beregnet til baneskyting. Dette gjelder da ikke A-max siden det er en plastspiss ;)

Men hva er kula beregnet til i følge produsent .....

Link to comment
Share on other sites

Om ei kule gir soppform og respektabel restvekt i et gitt kaliber, så er det vel knakende likegyldig hva den er beregnet på. Eller om kula heter A-Max, Elite, silverblix eller Nosler?? :roll:

 

John-A

eller sierra MK eller scenar?

 

jo forsåvidt.... men det er et fobud mot hullspisskuler beregnet til baneskyting. Dette gjelder da ikke A-max siden det er en plastspiss ;)

Men hva er kula beregnet til i følge produsent .....

 

Mener også det står noe sånt som "kuler beregnet til konkurranse"......ergo om den har plastspiss eller hulspiss spiller ingen rolle. Så lenge den er MENT som konkurranssekule fra produsentens side.. jf. Høggerns spørsmål ovenfor.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette er klippet fra A-MAX siden til Hornady. Se nederste linje. Og jeg som ville at dette skulle være en jaktkule :(

 

Ultra-low drag tip

Aerodynamic secant ogive delivers flat trajectories

Excellent uniformity and concentricity

Jacket precision drawn for unequaled consistency

Delivers consistent accuracy at all ranges

 

*Match bullets are not recommended for hunting medium & large game.

Link to comment
Share on other sites

Etter som vi er på et sidespor med tanke på hva trådstarter spør etter. Hvor står dette i lovdata.no? Kan ikke finne noe annet enn ekspanderende prosjektil og vekt som krav til jakt.

 

 

John-A

 

Hvor var det nå det sto igjen....?.......?...... Jeg ble overrasket når jeg ble gjort oppmerksom på dette, helt til noen presanterte lovteksten for meg... men husker ikke hvem det var og hvor det var..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Etter som vi er på et sidespor med tanke på hva trådstarter spør etter. Hvor står dette i lovdata.no? Kan ikke finne noe annet enn ekspanderende prosjektil og vekt som krav til jakt.

 

 

John-A

 

Hvor var det nå det sto igjen....?.......?...... Jeg ble overrasket når jeg ble gjort oppmerksom på dette, helt til noen presanterte lovteksten for meg... men husker ikke hvem det var og hvor det var..... :roll:

http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=9540

Kap 6 §16 s 18

Link to comment
Share on other sites

Det der med å Bruke A-max på jakt er et sånt tvilstilfelle.

Men jeg har ikke lyst å hvære den personen som blir tatt med A-max i børsa og må kjøre saken gjenom retsapparatet.

Derfor synes jeg det er greit å hvære på den trygge siden og ikke bruke A-MAX på jakt, for A-max er jo en BTHP match kule med plastspiss.

Du kan muligens få problemer hvis du får en stygg skadeskyting og det bli spørsmål om hva slags kule som ble brukt.

Og det finnes alternativer som er lovelige, ekspanderer bra og er presise.

Men jeg lurer litt på hvordan A-MAX er til Seljakt.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok dette med seljakt og slike kuler.

 

Men du kan jo alltids prøve Berger Hunting VLD... er "nesten" samme kula som berger sin target vld, men markedsføres som storviltkule... ergo lov til storviltjakt i norge, slik jeg tolker loven.

 

Edit: Jeg mener til SELJAKT altså... ikke storviltjakt generelt det med Berger kula.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Totalt uenig med deg! Det er IKKE min erfaring med Amax :!:

 

Den uenigheten må du få lov til å ha, så lenge dine erfaringer tilsier det.

 

Jeg vil bare poengtere at produsenten anbefaler ikke å bruke A-max på medium til stort vilt, og det har de nok en god grunn til. Kula er ikke laget for kontrollert ekspansjon. Den har ingen mekanismer for å holde bly og mantel sammen. Derfor kan man ikke stole på at den alltid fungerer 100%. Og gjør den ikke det, så er den ikke verd risikoen. Siden man får kjøpt Hornady SST med tilnærmet eksakt samme BC 0,52 for (.264), så ser jeg ikke poenget. SST er laget for ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

En del av poenget ligger nok i at hvis man først driver med langholdsskyting generelt så er A-max en god kule å bruke.

Rimelig, høy BC og går generelt veldig bra.

 

Når man så skal ut på jakt med samme riggen (lange hold eller ei),

ser jeg absolutt fordelen med å bruke akkurat samme kombinasjon som man har opparbeidet seg 100% tillit til gjennom hundrevis/tusenvis av skudd på banen istedet for å skifte ut en komponent (kula).

 

Men jeg er frelst på Swift Scirocco II og bruker ikke A-max uansett. :)

Link to comment
Share on other sites

Når man så skal ut på jakt med samme riggen (lange hold eller ei),

ser jeg absolutt fordelen med å bruke akkurat samme kombinasjon som man har opparbeidet seg 100% tillit til gjennom hundrevis/tusenvis av skudd på banen istedet for å skifte ut en komponent (kula).

Og så skal en huske at dyret dør av å bli truffet på rett sted - ikke av å bli truffet av den mest solide kula.

 

K

Link to comment
Share on other sites

vel, det er så at dyret dør av å bli truffet på rett sted.

Men jeg tror at om jeg hadde sendt en mail til DN å spurt om den kula er lov på jakt(å lagt det fram som en "konkurransekule som produsenten ikke anbefaler til jakt") så ville vi fått samme spesifikke avslag som om jeg sender en mail å spør om scenar baneammo er greit bruke på elg.....

 

å....er egentlig "tusenvis av treningsskudd" og "treffe på rett plass" særlig gode argumenter om kula er dårligere?

 

forresten, jeg kommer ikke til å sende en slik mail. ;)

Link to comment
Share on other sites

Si meg, er ikke den der "elite" kula er vel heller ikke loddet?

Den jevne jeger som bruker 7,62 lang er "innafor", mens folk som skyter den spesifikke kula på grunn av dens egenskaper, og gjerne skyter hundrevis av skudd, de er "utafor"?

What gives?

 

Berger virker som bare F. Sst har jeg prøvd også, med ikke bedre resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ikkje så lett på ei kule med plasttupp, men ellers ser eg nytten.

 

Er det nokon som har testa A-Max i telefonkataloger eller andre medium? Eventuelt funnet prosjektilet etter felt bytte?

Skulle gjerne likt å sett ekspansjonen med tanke på at det er den kula som desidert går best i min 7mm mag.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Spennende den der Ole Magnum.

 

Hva er erfaringene dine med presisjon og treffpunkt med modifisert hulspiss kontra ordinær?

Er samlingene like gode og treffpunkt likt?

 

Har du felt noen dyr med det? Hvordan var effekten? Send meg PM om du ikke vil skrive om det siste punktet her.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Å lese dette ble jeg ikke så mye klokere av. Mye synsing, men hvor mye av det bygger på erfaring?

 

Jeg har tenkt å jakte rev og annet jeg ikke skal spise (og kanskje rådyr) med 168 grs A-max i 30-06'en. Har noen erfaringer med denne kula/kulevakta?

Jeg har skutt to rever tidligere med ikke-ekspanderende hulspiss. Jeg fant igjen begge, men de løp ca 40 og ca 100 meter etter lungetreff. Vil slippe den letinga fremover.

 

Fant tre videoer på youtube som egentlig gir svar, men andres erfaringer fra jakt er alltid interessant.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...