Jump to content

Slik måler du riflestigning


HighPower

Recommended Posts

Riflestigning er et tema som dukker opp ofte. For nyere våpen er det vanligvis enkelt å finne ut av - det står i manualen eller på websidene til leverandøren, i enkelte tilfeller til og med stemplet på løpet. For eldre våpen er det gjerne verre å finne denne informasjonen, men det er ingen heksekunst å måle riflestigningen.

 

Du trenger følgende remedier: Pussestokk, pusselapp eller -propp, tape, penn og tommestokk.

dsc05604.jpg

 

Dekk pussestokken med et lag tape og tegn på en langsgående linje.

dsc05609q.jpg

 

Legg på en pusselapp, og du er klar til start.

dsc05612x.jpg

 

Skyv pussestokken inn til linjen ligger over ett med et greit referansepunkt. Jeg har brukt overgangen mellom låskasse og skjefte.

dsc05613p.jpg

 

Sett et merke med pennen, skyv pussestokken inn til den har rotert en omdreining og sett et nytt merke. OBS! Hold i håndtaket slik at stokken roterer fritt.

dsc05615pu.jpg

 

Dra ut pussestokken og mål avstanden mellom merkene. Denne avstanden er riflestigningen.

dsc05615l.jpg

Edited by Guest
  • Like 3
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Ser på siste bildet at det går til 25,5 cm. Hva er riflestigningen på akkurat dette våpenet? Kaliber? Antar at det går i tommer? Får det til å bli 1:10 da.

Korrekt observert. Riktignok litt feil målt - slurvet litt mot mitt eget råd om å passe på fri rotasjon, kjente at den glapp over :wink: Men her var meningen å illustrere, ikke å få en nøyaktig måling. Riflen er en Steyr Tactical Scout i .223, og den har 1:9", men målingen viser 1:10"

 

@Raudnakke

Det der når det kommer fra deg er trolig det største komplimentet jeg har mottatt her inne ! Takker og bukker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Riflestigning er et tema som dukker opp ofte. For nyere våpen er det vanligvis enkelt å finne ut av - det står i manualen eller på websidene til leverandøren, i enkelte tilfeller til og med stemplet på løpet.

 

Ikke alltid korrekt, har jeg oppdaget.

På sidene til Kimber står det at Kimber Superamerica i 223 har riflestigning 1:9. Kjøpte en slik for litt side og prøvde 69 gr Sierra MK i den. Spredte som en hagle!

En test som beskrevet over viste 1:12 stigning. Med 55 gr går den som en strek! 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Funker ikke i det hele tatt med pussesakene mine heller. Har gitt opp og satser på at det er 1:14 i .222'en min siden det er det vanligste (selv om jeg har lest noen steder at Brno Fox har 1:11). Spiller ingen rolle heller da jeg går for 55 grs max kulevekt uansett (om jeg ikke skulle komme over noen uhyggelig billige Norma blyspiss 62 grs, noe som aldri kommer til å skje...).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...
  • 2 years later...
  • 1 month later...

For å utbrodere litt; riflestigning bestemmer hvor tunge (egentlig lange) kuler du kan bruke. Jo lengre de blir jo raskere må rotere, så tunge kuler trenger en raskere stigning enn lette. Hastighet påvirker også, med lav hastighet vil du trenge raskere stigning for å stabilisere samme kule.

 

Stort sett er ikke dette et tema, de aller fleste patroner leveres med en stigning som er optimal for patronen men det finnes unntak, spesielt for patroner som 223 som opprinnelig var ment for lette kuler. Der finnes det mange alternativer fra 1:14 helt ned til 1:7 som avgjør hvilke kuler du kan bruke. Med en 1:14-pipe er man begrenset til kuler på 55-60grs, går man for en 1:9-pipe kan man fint bruke kuler rund 70grs.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
On 12/31/2012 at 12:31 PM, Erlend Meyer said:

For å utbrodere litt; riflestigning bestemmer hvor tunge (egentlig lange) kuler du kan bruke. Jo lengre de blir jo raskere må rotere, så tunge kuler trenger en raskere stigning enn lette. Hastighet påvirker også, med lav hastighet vil du trenge raskere stigning for å stabilisere samme kule.

 

Stort sett er ikke dette et tema, de aller fleste patroner leveres med en stigning som er optimal for patronen men det finnes unntak, spesielt for patroner som 223 som opprinnelig var ment for lette kuler. Der finnes det mange alternativer fra 1:14 helt ned til 1:7 som avgjør hvilke kuler du kan bruke. Med en 1:14-pipe er man begrenset til kuler på 55-60grs, går man for en 1:9-pipe kan man fint bruke kuler rund 70grs.

Amen. Jeg skulle vært mer oppmekrsom på det da jeg kjøpte min .223 - små og lette kuler av type "varmint" går hull i hull, mens lenge og tyngre kuler som kan være lovlig til f.eks. rådyr, de vingler litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...