Jump to content

.222 og demper til salongrifle? - bilder av demper


ko-stens

Recommended Posts

Vurderer lyddemper på en kommende rifle i .222. Har en demper til salongrifla liggende i kjelleren. Denne er hjemmelaget og ikke en sånn liten flis man kjøper og setter på salongrifla. Lengden er ca 25 cm og diameteren på ca 5 cm (finner den så klart ikke i farta, så må ta det på husken...). Kan noe slik fungere på .222'en? Den demper i hvertfall bra på .22 lr'en.

 

Kanskje dumt spørsmål, men når en engang har en demper som kan passe, så er det dumt å kjøpe ny.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da fant jeg den ENDELIG igjen. Etter mange ukvemsord fant jeg den stående midt i glaninga i ei bokhylle, av alle steder...

 

Demperen er 25,5 cm lang, 4 cm i diameter, og hullet kula må gjennom er 8 mm. .22 lr og .222 har vel samme diameter mener jeg?

 

"Demperskroget" er laget i 4 mm aluminium.

 

Innvendig er den oppdelt i avstandsringer med skiver mellom. I hver ende er det et lengre rør med noe innvendig som ser ut som luftfilter (mener brodern, som har laget den, har sagt det er det). Avstandsringene og de to rørene er laget i plast.

 

Den demper skuddene utrolig godt, så det hadde jo vært artig å kunne prøvd den på .222 og. Imidlertid, så tror jeg kanskje det ikke er noen god idè etter å ha sett at avstandsringene og rørene er i plast. Det blir vel mye mer varme inni demperen med .222 enn med .22 lr. De blanke skivene mellom ringene er også i aluminium.

 

Her er nå et par bilder i tilfelle noen andre får "ånden" over seg og vil lage noe spennende til jul! Den er jo noe stor, men den demper jo bra...

 

001-2.jpg

 

Slik ser den da ut inni!

 

002-1.jpg

 

Slik ser den ut på salongrifla. Løpet burde kanskje vært kappet, men det går fint uansett. Den blir jo så å si bare brukt på bane med tofot. Det er for øvrig en Anschütz 1416. Dorullen oppå er virkelig en dorull, JahtiJakt 3-9x40. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kanonflott demper det der :mrgreen: Skulle ha hatt mulighet til å lage sånt selv.

Tror ikke jeg ville skutt med den stuffingen inne i demperen (luftfilteret). Tipper det flytter litt på seg når en v-max flyr forbi i 1000 mps.

Hadde du fått deg nye innerrør i alu [Edit: og bytta første skiva til en i syrefast stål]tror det det der hadde funka fint 8)

 

Men vil du gjenge .222'n i 1/2"-20 da? Regner med det er det du har på salongen?

Det ser jo ut som mange kan levere dempere med de gjengene, så det er kanskje ikke det verste å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Har alle dempere samme gjenging? Pratet med brodern, og han sa han fikk gjenget løpet før han laget demperen for å være sikker på at det ble riktig, men han husker ikke twisten. Hvordan kan jeg regne ut den?

 

Rifla jeg skal ha (om politiet snart får reagert) kan jeg likegodt få gjenget før jeg får den, men det er dumt å få ei med gjengeparti som ikke stemmer med demperen da.

 

Brodern nevnte nemlig at han kan ta med demperen og bygge om innmaten. Funker det blir det gratis demper på .222'en, som også kan brukes på salongrifla! Antar at solid aluminium vil gå greit?

 

Som nevnt er det 4 mm gods i skroget, og han fikser nok den dimensjonen inni og. Såååå mye varme blir det vel ikke av en .222 at den smelter aluminum!?

 

Hvordan ser en fabrikkprodusert demper ut innvendig egentlig?

 

Siste spørsmål. Om jeg ber dem kappe løpet 10 cm (aner ikke lengden på løpet på en Brno Fox). Vil det ha noe å si å skyte uten demper da, med tanke på presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nå teipa fast rifla til ett tre og testa noen skudd med ett langt fiskesnøre de første skuddene

 

du får hastighetstap om du kapper løpet, men bør ikke gå utover presisjonen. Dyrene merker ingen forskjell om du skyter de med ammo i 900m/s eller 850ms/s. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...