Jump to content

Hvordan jakter man med hund??!


ize79

Recommended Posts

hAr vært litt inne på tanken om at det kanskje hadde vært morro å hatt en jakthund.

Har faktisk tenkt en god del på det egentlig...

Men har liten erfaring med dette.

 

Har nå lest en del, men det dukker jo opp en del spørsmål.

Jeg kommer nok til i all hovedsak å jakte alene, evnt 2 personer, å må si harejakt er det som er mest intr for meg!

HAr derfor kikka litt på Beagle.

 

Hvordan går man frem med en sånn type hund på harejakt?!

Må man slippe på spor, eller la hunden søke opp?!

 

Følger man konsekvent losen, eller vil hunden drive dyret mot deg?!

 

Mye av diskusjoner jeg har sett dreier seg om hvorvidt, å hvor lang tid det tar å få hunden til å finne veien tilbake, hvordan finner den deg da du følger etter den?!

 

Sikkert en masse annet jeg lurer på å, men begynner med dette jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke hevde at jeg er noen ekspert på området, men har fått til tre dachser selv. Begynn å gå i skauen med valpen tidlig, så den får vendt seg til å være der. Selv begynte jeg å slippe de i ca 6 mnd alder, for å utvikle søket. Og det er en tålmodighetsprøve, Det er bare å sette seg til, og la valpen drive med sitt. Gå aldri i fra uten at bikkja er hos deg, da kan den bli utrygg, og mye kan ødelegges.

Etter mer eller mindre lang tid vil bikkja bli 'tøffere' og søke ut mer og mer, og du vil en dag få høre den første famlende hakkelosen, og da er det bare å fortsette å være mye i skauen med de. Man får ofte den hunden man fortjener, bruker man mye tid på den , blir det gjerne en god hund også.

 

Når det gjelde Beagle, vet jeg det er mange som lar de jage hare i hegn, så de vet hva de skal lete etter i skauen.. :wink:

 

En losende hund, styrer aldri losdyret, den følger bare dyrets flukt. Men haran kommer gjerne tilbake til uttaket, før eller siden.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en harehund så er tolmodighet et must.

Viktig å komme seg ut når hunden er ung slik at den blir skogsvant. Da er det bare å sitte i ro å la den holde på rundt deg.

Når den bynner å bli litt selvstendig så er det bare å prøve å slippe den der det er hare og sjå om det er noe intresse, og det er det som regel :) kan være greit å hjelpe hunden å ta ut de første gangene, men jeg mener personlig at mann ikke bør gjøre det for mange ganger. De bør greie det selv.

når du ser at hunden har noe i nesen (fot) så er det bare å sette seg ned å vent på at det skal bli uttak.

Haren går som oftest runder i det terrenget du tar den ut. men den kan også ge et stykke før den bynner å ture.

som regel er det bare å finne seg en fin post å smøre seg me tolmod så kommer den. men som sakt "ingen vet hvor haren hopper" :D

Link to comment
Share on other sites

Skjønner...

 

 

Så man følger aldri losen da!? Bare å vente... Syns Beagle høres ut som ett fornuftig alternativ :)

Men det gjør oxo en hundepeiler.... Kikket på Garmin astro. Men med tanke på valpen + astro + alt annet begynner det å bli en bra utgiftspost...

Vet jo forsåvidt hva det koster å ha en hund, da vi har en Toller idag.

 

Hvordan er sånne bikkjer å ha med å gjøre ellers?! Helt styrine, å bare vil stikke til skogs med en gang de får mulighet eller du har ryggen til?!

Link to comment
Share on other sites

hvis losen går ut og turer i et nytt område så er det bare å følge etter.

Peiler er et gody hjelpe middel, men er ikke noe mann må ha.

Beagle og støvere er selvstendige hunder, men det går godt ann å ha de løse på gårdstunet, men mann må som regel følge med de. Jeg må vertfall gjøre det med de to jeg har hjemme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oi, et spørsmål som egentlig krever et omfattende svar, men skal prøve å ta kortversjonen fra mitt ståsted. :D

 

Haren er ute om natta og beiter, derfor er det vanlig å gå ut på morran og slippe bikkja i et terreng hvor man tror/vet det finnes hare, for å søke etter "nattfoten" etter haren som det kalles. Bikkja følger foten (lukta etter der haren har gått) til den til slutt har nøstet seg fram til der haren ligger i dagleie.

 

Haren løper ut fra skjulet sitt når bikkja kommer, og en drivende hund (som beagle) vil begynne å lose, dvs den bjeffer, når den løper i lukta etter haren. Mister den lukta, dvs får tap, så slutter den å lose, men vil gjerne ringe rundt tapet til den finner igjen "harefoten" og begynne å lose igjen.

 

Som jeger kan du, ved å lytte til losen, danne deg en formening om hvor haren løper (den løper gjerne runder i terrenget - "turer"), og postere slik at du avskjærer haren på neste runde.

 

Hunden driver ikke haren (eller rådyret, hjorten, reven) til deg, dyr i los for bikkje løper sine vante stier og tråkk som regel, og bestemmer iallfall helt og holdent hvor de løper sjøl. Bikkja bare følger på.

 

Det er sjelden losdyret blir særlig skremt eller stresset, jeg har flere ganger sett både hare og rådyr som stopper opp og beiter litt, snur seg mot bikkja og følger med på hvor den er, og løper videre når de synes bikkja er nær nok. Bikkja kan ligge fra noen sekunder til mange minutter etter losdyret i et drev.

 

Bikkja gjør egentlig seg sjøl en bjørnetjeneste ved å lose, det gir viltet full kontroll. Det er vi mennesker som har tuklet med bikkjenes gener for å få de til å lose, nettopp for å kunne bruke de til slik jakt. Lose gjør jo ikke ulven og reven, feks.

 

Hvis bikkja får "dautap", dvs et endelig tap den ikke finner utav, eller den velger å "legge av" fra drevdyret, så oppsøker den hundefører. Dette gjør den ved å følge lukta fra sitt eget spor tilbake (baksporet), samt at bikkjer generellt er gode til å orientere seg og har rimelig god peiling på hvor hundefører er. Er de nær nok så kjenner de lukta av deg i vinden også.

 

En hund må gjerne vedlikeholdes/trenes på dette med å finne tilbake til hundefører, derfor er det slik at man i utgangspunktet ikke drar etter bikkja for å hente den. Den skal finne hjem sjøl. Unntaket er hvis bikkja er kommet i en farlig situasjon, nær trafikkert vei eller vil måtte krysse store bekker og slikt. En hund er gjerne mer "pinglete" på returen når den skal krysse ei elv, enn den var da den forfulgte viltet over den første gangen.

 

Håper dette gav deg et OK svar i første omgang. :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Skal tenke mer, mye å grundig gjennom dette!

Å prøve å lese mer, så får vi se, men føler meg ganske sikker på at det tar jakta opp til ett nytt nivå, fremfor å fomle rundt i skauen alene på måfå, i håp om å komme over noe! Ikke har man noen å prate med heller :)

Link to comment
Share on other sites

Les feks boka "jakt med kortbeinte hunder", den er ganske instruktiv, og lister også opp bassetrasene samt drever og dachs, i tillegg til beagle. Der vil du kunne danne deg et bilde av de forskjellige rasenes egenskaper og jaktformen.

 

Hvor i landet holder du til forresten? Det kan hende noen med bikkje vil ta deg med i skauen en tur så du får se og lære litt, og ikke minst lytte til en god los! :D

Link to comment
Share on other sites

Bor i oppland...

Skal nok sette meg litt mer inn i detta ja. Jeg er ikke akuratt typen som kvitter meg med ett dyr om jeg ikke er fornøyd!

 

Har vært med på rådyr-jakt ett par turer, med dachs å drever, så litt har jeg fått med meg.

 

Var noe jeg antok at harejakt alene sammen med hunden ville fortone seg helt annerledes!

Link to comment
Share on other sites

Av spørsmålene ser jeg at du er ganske fersk. Alle har vært der. Du kan lese teori til du blir grønn, men sålenge du ikke har noe praktisk å forholde deg til har du en laaaaaang vei å gå :!: Så det du gjør er følgende;(Og dette er viktig for din framtid) Du begynner å spørre etter noen som driver med harejakt med hund i ditt nærområde. Noen kjenner noen osv. De er garantert mer enn villig til å ha deg med som læregutt, da dette mange tider er gamle erfarne jegere som har fortalt de samme gamle loshistoriene og jakthistoriene til hverandre 3000 ganger :wink: De får da en ny en å dele livslange erfaringer med. Da får du prøvd harejakt i praksis, og lærer UTROLIG mye.

Det er ordtak; "Take the time it takes, and it takes shorter time" (Pat Parelli) Oversatt; Ta tiden det tar å lære det, det er kosteste veien.

Dette gjelder det meste; Det finnes få snarveier, men det finnes mange omveier...Du MÅ finne noen læremestere. Etterhvert vil du ønske egen hund, og da har du en ballast som gjør at den blir til glede for deg og andre i skogen.

Link to comment
Share on other sites

som HS Precision sier så virker det som du er helt færsk (ikke det att jeg er så ærfaren er jo tross alt bare 20 år :D men har vert oppvokst med harejakt)

så mitt råd vil også å være med litt å se hvordan det funker.

 

 

står du bor i oppland,hvor?

kan gjærne bli med meg eller så kan jeg høre med flere jeg kjenner som jakter hare som er av "gammle kara...:P

bor på jevnaker bdv

Link to comment
Share on other sites

En annen løsning kan eventuelt prøve og få tak i en ferdig innjaget hund som første hund, hvertfall det jeg gjorde og er glad for det den dag i dag.

kan være en STOR utfordring og skulle jage inn en hund selv, når du er så fersk i gamet som dette.

Link to comment
Share on other sites

Jøsses... Her var det mye fine svar gitt!!!

Kanskje ferdigindrevet er tingen ja....

 

Har forresten kikket innom drever å, men får med jevne mellomrom svar at de har en tendens til å drive særdeles lenge, at det er fullt mulig å få de til å drive i kortere perioder, men at dette ikke er så lett.

 

Vet jo ikke hva fremtiden bringer, men vil nok ha noe i duren av Beagle, nettop med tanke på hare.

litt a grunnen er, at hvis jeg skal jakte rådyr, så snakker vi kanskje ètt dyr i året, å som regel dumper man borti det fint uten hund :)

Link to comment
Share on other sites

 

Vet jo ikke hva fremtiden bringer, men vil nok ha noe i duren av Beagle, nettop med tanke på hare.

litt a grunnen er, at hvis jeg skal jakte rådyr, så snakker vi kanskje ètt dyr i året, å som regel dumper man borti det fint uten hund :)

 

Hvorfor ikke satse på en finskstøver? Harejakt skal være med langbeint ;)

 

 

eller en annen støver rase;) hehe. nei men må si meg enig med deg der, for slik som jeg forstår det så er det kun harejakt han er ute etter og da er det ingen poeng med en kombi hund:)

Link to comment
Share on other sites

Jada, han må jo selv se hva han vil ha. Finner gjør det best på jaktprøver/konkurranser, men det har nok noe med å gjøre at det er klart mest finner som stiller også da. Jeg har jaktet mest med finne, siden min fetter har det, og har selvsagt fått en forkjærlighet for den rasen. Men det finnes jo fordeler med de norske rasene, får vel stile gratis på jaktprøver og utstillinger om jeg ikke tar feil...

Link to comment
Share on other sites

ja stemmer at du stiller gratis med de norske rasene. å er vel desidert mest finne/hamilton- støvere i norge, så ikke rart disse scorer høyt på prøver når man tenker på antallet. men er vel lettest og få tak i en finne/hamilton med bra stamtavle.

Link to comment
Share on other sites

Mener dere virkelig at en finne er den rette hunden å anbefale til en nybegynner :?:

Og hva er værst synes dere :?: En Beagle som tar seg et rådyrjag eller en langbeint :?:

En ting som jeg vil trekke fram som spesiellt positivt med kortbeint som ren harebikkje,

er at det som regel turer mye mere i nærområdet for dem enn for de langbeinte.

Og når det gjelder prøver så stiller beaglen i særklasse når det gjelder harepremieringer

blandt de kortbeinte :D Jeg har også vanskelig for å skjønne hvorfor det anbefales å gå glipp av valpe/unghundtiden, tiden da du virkelig knytter bånd med hunden :?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg som sakt ingen hunde ekspert, og vet ikke hva det vil si å få en beagle til å bli "rein" harebikkje.

men jusst det du sier om at du blir mer knyttet til en valp enn du vil gjøre om du overtar en eldre hund må jeg si meg uenig i. jeg overtok en 7år gammel hund, og jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skulle blitt mer knyttet til hunden om den var en valp.bruker man mye tid sammen med en hund så blir man knyttet uansett alder. Grunnen til at jeg anbefalte og overta en ferdig innjaga hund var at jeg var i samme situasjon som trådstarter og jeg er kjempe glad jeg fikk en ferdig innjaga en til første hund. neste gang blir det en valp, men da er jeg jo mer "erfaren";) :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmmm... Jaja... Har litt å tenke på uansett ser det ut til... Har tenkt mye, å tror vel egentlig helt sikkert at det blir ett rådyr eller to i løpet av året å...

 

Er vel litt vanskelig for meg som ikke har hatt jakt-hund enda, å vite hvor interessene drar etterhvert hvis jeg får hunden til å "virke"

 

Dess kan jeg jo tenke meg å legge ned noe rev å, i å med at vi har noen områder det ikke finns hare pga revebestanden... Å da vil vel fremdeles beagle være ett godt alternativ!?!??!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...