Jump to content

Nybegynnerhagle


Christian

Recommended Posts

Heisann.. Holder på å ta jegerprøven nå, å da trenger jeg ett tips til hagle. Er ikke interessert i å betale enorme summer for den.. Helst rundt 6000 kr. Har tenkt litt på Star Baikal, men den er enormt stygg.. Har også kikket på en brukt Lanber Baron til 4000, men ble frarådet av en kompis å kjøpe den, da den kunne bli "slarkete" etter 4-500 skudd.. Er egentlig ute etter en holdbar hagle, som tåler en støyt, men samtidig ikke er så stygg som Star Baikal haglene er. Kaliberet jeg skal ha skal være 12/76..

 

Christian

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke er i mot pumpehagler, så kan man jo nesten ikke komme unna remington 870...

Om den er fin kan vel diskuteres opp og ned,kommer vel anpå øyet som ser,men den funker vertfal og tåler ein støyt...

Denne får du for 3 høvdinger eller mindre om den er på tilbud.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har tenkt å bruke mye penger, så vil jeg anbefale deg å svelge stoltheten og legge ting som "pen" og "stygg" på hylla.

Se heller etter en hagle som passer sånn noenlunde og kom deg på skytebanen.

 

Moderne hagler er ganske så solide, og dersom du lukker hagla pent og jamt unngår du "slark" i mange år. Selv en Star blir løs i fisken når eieren åpner og lukker med maks styrke.

 

Du kan selvsagt gjøre ett kupp og komme over en brukt Beretta til en billig penge (av mange fremhevet som både pen og solid) - men til den prisen ville jeg vært skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Baikal hagler er ikke verst de når det kommer til ren funksjonalitet. At det ikke betyr så veldig mye om man lager riper og slikt eller ikke er i stand til å vedlikeholde våpenenet på noen dager er også et pluss for et bruksvåpen/feltvåpen etter min mening.

 

Jeg vet ikke om disse haglene blir importert til Norge: http://www.ableammo.com/catalog/default ... _6207_6211

 

Disse er produsert av et underbruk av Benelli i Sør Amerika (Brasil mener jeg å huske), og blir importert under "Stoeger" merket i USA.

 

Min kone kjøpte en Condor Supreme 20ga som sin første lerduehagle for en del år siden og var kjempefornøyd. Hun så ingen grunn til å investere tusenvis av dollars i et våpen før hun visste om hun kom til å bruke det regelmessig. Prismessig ligger de litt i overkant av de russiskimporterte (EAA) haglene vi finner her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil støtte de som anbefaler brukt. Min erfaring er at det er fordelaktig å ha noe skyteerfaring før man skal kjøpe ”den hagla” som virkelig er den riktige. Jeg ville kjøpt et godt, og rimelig bruksvåpen, gjerne brukt, og hatt med i beregninga at man muligens bytter dette våpenet i noe annet når man har fått litt mer erfaring om hva man vil ha. I løpet av en sesong eller to har du kanskje fått testa noen flere modeller, og plutselig vet du akkurat hva du trenger. I forhold til vekta på Baikalen, så er det kanskje en ulempe når man skal bære, men vekt er ofte ingen bakdel når det kommer til skytinga. Det er vanskeligere å få en jevn sving med et lett våpen en med et tyngre. At børsa passer sånn nogenlunde er også bra.

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å fortelle noe siden jeg ikke vet hva du skal bruke den til, men regner med du skal bare jakte og skyte noen skudd på lerduebanen i året. Lanber eller Lincoln ville jeg tatt en nærmere titt på hadde jeg vært deg :wink: Lykke til med valget, ta det du føler er best :!:

Link to comment
Share on other sites

lanber er ei super o/u hagle har skutt mye med den,men har begynt å få sans for moroskyting slik som på videoen over.. :lol: ...men ikke fult like avansert da seff.... :lol: ....og foresten,brukt og nytt våpen er ikke så stor prisforskjell,så hadde jeg vært dg,hadde jeg kjøpt nytt,med garanti å d hele...nytt er nå engang nytt....

Link to comment
Share on other sites

Ein ting som er viktig å ha i bakhaue når ein stiller eit slikt spørsmål som du gjer her.

 

Du vil, uansett kva hagle det er snakk om, finne folk som har både superbra og rævva erfaringar med den hagla.

 

Så finn ei hagle du lika i den prisklassen du vil legge deg i, og so får du heller godta at Bob-Kåre frå Hønefoss eller Ante frå Alta påstår på Kammeret at den hagla eller det merket suger lut.

Med riktig behandling og vedlikehold vil dei fleste moderne hagler holde lenge og duge til normal jakt- og treningsbruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og en lanber baron, helt grei hagle. Min er snart 10 år gammel og funker som bare det, ingenting å utsette på den. Gått på tryne så det synger med den, saltvann, ligget bak i bilen og slamret. Vært med på sinsykt mye og den leverer varene i stor hastighet hver gang jeg vil...

Da jeg kjøpte min var den tiltenkt som førstegangs hagle, med STORE planer om å legge ned mye mer penger på en enda bedre og mer fancy etter en stund. Men har gått somsagt snart 10 år nå, og har ennå ingen planer om å bytte den ut.

bare en ting å si løp og kjøp. :D

Link to comment
Share on other sites

Her er en test fra Jeger, hund&våpen med billighagler.

 

http://www.media.allerinternett.no/km_fil/3/2154353.pdf

 

Var vanskelig å få opp siden og måtte prøve flere ganger... Uansett - lite sammendrag her.

Baikal fikk skryt for pris og solid konstruksjon. Minus for finish, løpsvelger og kolbe. Billigste i testen.

Bettinsoli fikk skryt for finish, gravyr og skjefting. Minus for avtrekk og rembøyler. Testvinneren.

Brescia fikk skryt for god finish og kaliber- og modellutvalg. Minus for avtrekk og kolbefall.

Diamond fikk skryt for program, stokk, finish. Minus for avtrekk og manuell sikring.

Ege Silah fikk skryt for at den er solid og veltilpasset, skjefting og pris. Minus for avtrekk og manuell sikring.

Fair fikk skryt for kaliber- og modellutvalg, totalfinish og tilpasninger. Minus for kolbefall.

Gytttorp fikk skryt for kaliber- og modellutvalg, finish og tilpasninger. Minus for bare 3 choker og gravyr.

Hawk fikk skryt for pris, måltilpasning, finish og konstruksjon. Minus for manglende rembøyler og sparsom gravyr.

Kahn fikk skryt for pris. Minus for skjefte, avtrekk og finish.

Lanber fikk skryt for solid kvalitet, totalfinish, tilpasninger, skjefting og kolbeprogram. Minus for ikke presis rullegravyr...

Lincoln fikk skryt for kaliber- og modellutvalg, finish og pålitelighet. Minus for tre choker, avtrekk og kolbefall

Yildiz (lettvektshagle, 2,7 kilo) fikk skryt for pris, rustbeskyttelse og pålitelig konstruksjon. Minus for kun som lettvekter, manuell sikring og avtrekk.

 

Testens dyreste er Sabatti. Bare å glemme om en skal ha en til seks lapper.

 

Har sjøl en Yildiz. Grusom lakkfinish som ser ut som plast, men har pusset ned og oljet treverket. Da så den plutselig mye "dyrere" ut. Minus for den er 12/70, men mener å ha sett at de er i 12/76 nå. Har hatt dobbeltskudd et par ganger. Ellers stemmer det som sies om den i testen. Billig og grei sak. Finfin i fjellet pga vekten.

 

Lite tips; Om du får mulighet til å velge løpslengde, velg ca 70 cm. Jeg valgte 66 i stedet for 71 på min. Ikke så god balanse i den har jeg funnet ut. Tipper lengre løp hadde hjulpet.

 

Minus om testen: Det går endel på utseendet. Utseendet på ei hagle har aldri felt et dyr! Bommer du med Baikal, bommer du også med Beretta! Vakker gravyre er liksom ikke det store poenget, heller ikke finishen på treverket.

 

Sørg for å finne ei hagle og et kaliber som passer deg. Det jeg lette etter da jeg så etter hagle var pris, vekt og pålitelighet. Føler at jeg traff greit med Yildizen til 4590,-. Dumt å hoppe uti og kjøpe ei hagle til over ti lapper om du finner ut at "detta var kjedelig!". Ei billighagle kan gjøres til ei reservehagle om du finner ut at du vil satse større senere - du har jo kanskje råd til det når du ikke har brukt opp alle kronene første gangen!

 

Kjøper du brukt er nok Sabatti og Lanber greie hagler til rimelig pris. De holder mange tusen skudd! Ikke 4 - 500 som er nevnt. Men du får jo ny Baikal til prisen av en brukt Sabatti. En erfaren kompis har en tjue år gammel Baikal. En får mest lyst å jakte om natta når en ser den. Styggere enn satan, men den har gått kanskje tjue tusen skudd og henger i hop enda. Han har også en Merkel (arv til 30 lapper). Han ble ikke noe bedre skytter av den grunn... Ellers jakter han mest med en sliten Sabatti, og den har gått mange skudd. Like treffsikker.

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Det der gjorde jo ikke valget lettere.. :) Hadde nok vært litt lettere om jeg hadde kunnet dra i en butikk å sett på flere forskjellige våpen å holdt litt i det, men siden det er begrenset med utvalg av slike butikker her på landsbygda, så må man bla seg gjennom internett...

Link to comment
Share on other sites

En Merkel 200E er jo et vakkert våpen som ofte går til en rimelig penge brukt. Har sett dem flere ganger til rundt 7000 kr. Ser det ligger noen ute på Finn.no nå, men de skal ha 10-15000. Følger man med litt er det dog mulig å gjøre et kupp :) Min far og jeg har hver vår, og er begge meget fornøyde.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs jo hvor i landet du bor, men hvis du bor på østlandet så anbefaler jeg en tur til Beverensport på Kongsberg. Han har mye bra saker på lager og prisene er jo moderate. Han har endel sideliggere også, og når du har hatt en velbalansert sideligger i nevene så er en o/u bare ett verktøy og ikke ei riktig hagle. Men det er min høyst subjektive mening og jeg blir særere for hver dag som går.. :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dumt å reise Norge rundt for å se på rimelige hagler. Billighagla blir skremmende dyr om du må drive med flybilletter og tog og slik for å komme til og få sett på en! Sjekk den lokale sjappa. Som regel like greit det. Virker som om 90 % av butikker som fører våpen har Baikal. Sjelden noe dumt kjøp det. Finn en med utskiftbare choker. En slik Baikal er ikke dyr. Mulig du kan få justert og ordnet hagla så den passer deg hos den lokale butikken. Ikke lett det om du må reise til Kristiansand noen hundre meter sør for Hammerfest feks, for det er høyst tvilsomt om alle har tid til slik på sparket... :wink:

Link to comment
Share on other sites

ikke vær redd for å kjøpe lanber du,de og lincoln er blant de mest pålitelige under 8000.men alltid litt risikabelt med brukte hagler da en ikke vet hvordan de er blitt behandlet..sabatti ville jeg styrt unna,er litt varierende kvalitet der..er du heldig kan du komme over fin eldre miroku ell beretta til 6-7000 også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hammerfest ligger bare 1 times kjøring unna.. :) Har fått tilbud på 4300 på en Baikal med utskiftbare choker, koffert å reim...

 

Har brukt Baikal i mange år, det har vært mer enn bra nok for meg. Driver kun og skyter litt ringduer på jordene her om høsten. Fikk den brukt av en kompis og gudene vet hvor lenge han hadde hatt den. ALDRI noe tull !! Og det du ikke får ihæl med den det tror jeg ikke du gjør med noe annet heller. Selv om dyrere hagler kanskje er noe smekrere. Tror ikke du gjør noe galt i det kjøpet der. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke ha en halvauto.. Jeg vil ha en O/U hagle.. Var gira på den Lanber hagla, men ble skeptisk når jeg ble frarådet den. Noen andre som har erfaring med Lanber??

 

Har gått med Lanber de siste 6 årene - Skutt cirka 3000 skudd med børsa og blir bare mer glad i den for hver sesong.

Har tidligere gått med Beretta enkeltløp foldehagle, Beretta S55 o/u, Winchester pumpe før jeg endte opp på Lanbern - har utskiftbare choker slik at det er mulig å variere etter hvilken jakt du er på.

 

Fadern har Star Baikal - har hatt den i 25 år - det irriterende er at ingen av de haglene jeg har hatt kan matche Starn i å drepe på langt hold - har sett han skyte fjellrypa steindau på marka på 60 meter.

Han bare flirer å sier at hagla er som alle andre våpen russerne lager - livsfarlig :lol:

 

Men ikke vær redd for å kjøpe Lanber i allefall - ikke noe slark i min heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

En "penisforlengende" hagle til bruk på leirduebanen.. er nesten uten unntak heilt frie for gravyre... eg vet for eg har 3 stk :D . Gravyren eller prisen på hagla gir deg ikkje ekstra treff .. men de er da trivelig med ei hagle som ser fin ut da.. du skal jo trives me den. Eg skal ærlig inrømme at utseende på hagla betyr mye for meg når eg handle våpen, eg liker ikkje gravyre men hver sin smak.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det var heller ikke noe dårlig valg. Har du prøvd å skyte med høyre? Er sjøl venstrehendt, men klarer bare ikke å skyte med links! Blir helt gæli det! :) Pussige greier. Bruker venstrehånd til det meste annet. Skriving blir ikke helt topp med høyre kan en si... Sparker også fotball med venstre. Det høyre har jeg for å holde meg best mulig oppreist...

 

Med pistol skyter jeg med begge hender, like bra - eller like dårlig...

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke sikker på om du har prøvd både rechts og links hagler, eller om du har skutt fra både høyre og venstre skulder? Skyter du best fra høyre skulder er du rechts og best fra venstre = links. Forskjellen ligger i om kolben er vridd til høyre eller venstre. Det lønner seg helt klart å velge riktig vridning på stokken.

 

Ekstraktor er den delen som skyver patronene ut av kammeret når du åpner hagla, slik at du kan plukke dem ut. Det motsatte er ejektor som kaster ut skutte tomhylser automatisk når du åpner hagla. Det siste alternativet er litt dyrere pga flere deler.

Link to comment
Share on other sites

Nå er Star Baikalen i hus :) Fikk velge mellom 5 som hadde kommet inn så fikk selvsagt den med minst utsèendemessige fabrikkasjonsmerker\mangler =) Ser bra ut, men inni granskauen så tung den er å brekke igjen etter lading!

 

Er det noe man kan smøre for å gjøre dette lettere, eller vil det slite seg til? Kjennes ut som å sitte i benkpress når man lader... Skal opp på leirduebanen om litt så regner med å ha ganske god pump i armene når jeg kommer tilbake etter 50 brekk\ladinger :lol:

 

Brekkspaken \ mekanismen tar borti litt av kolbetrèet også, så jeg ser at kaffekoppen og pussepapiret får seg en runde en av de nærmeste kveldene :)

 

Men hva anbefales virkelig på det groveste av siktemidler på hagle? Det lille siktekornet som følger med klarer jeg omtrent ikke å se med det blotte øye i siktestilling.. Langt mindre i en kjapp skuddsituasjon med kråke i full flukt å sikte på mens hjertet synger på høyt turtall 8)

Link to comment
Share on other sites

Det går seg til... All verdens smøremidler hjelper ikkje, men tid og skudd vil bedra dette. Eg kjøpte min star i konfalder tilbake i -88 og måtte den gong legge heile vekta oppå skjefte for å knekke greia, men ein 2-500 skudd seinere funket det greit. Og dette er vel ein erfaring eg deler med de fleste andre eg kjenner med Star. (Og alle er forøvrig veldig fornøgd med hagla)

Link to comment
Share on other sites

Er det noe man kan smøre for å gjøre dette lettere, eller vil det slite seg til? Kjennes ut som å sitte i benkpress når man lader... Skal opp på leirduebanen om litt så regner med å ha ganske god pump i armene når jeg kommer tilbake etter 50 brekk\ladinger :lol:

 

 

Bruk våpenfett ikke olje, ha på i buen mellom fortre og låskasse + litt der løp og låskasse er hengslet sammen

Link to comment
Share on other sites

Men hva anbefales virkelig på det groveste av siktemidler på hagle? Det lille siktekornet som følger med klarer jeg omtrent ikke å se med det blotte øye i siktestilling.. Langt mindre i en kjapp skuddsituasjon med kråke i full flukt å sikte på mens hjertet synger på høyt turtall 8)

 

En skal igrunnen ikke se kornet, men om du vil se det-kjøp et slik "fiberoptisk" skte som limes på skinna. Gratulerer med fornuftig våpenvalg-den børsa sliter du garantert ikke ut!

Link to comment
Share on other sites

Har nå hentet hagla å alt ser bra ut, hagla ser bra ut å virker til og være solid laget, eneste jeg ikke var fornøyd med var løpsvelgeren.. Hadde håpet at det var slik at når jeg valgte f.eks øvre løp å trykket 2 ganger på avtrekkeren så gikk begge løpene av, men slik var det ikke.. Måtte velge ett løp, trykke av å så velge det andre løpet.. Ikke helt som jeg hadde håpet på, men håper jeg blir vant til det etterhvert..

Link to comment
Share on other sites

Har nå hentet hagla å alt ser bra ut, hagla ser bra ut å virker til og være solid laget, eneste jeg ikke var fornøyd med var løpsvelgeren.. Hadde håpet at det var slik at når jeg valgte f.eks øvre løp å trykket 2 ganger på avtrekkeren så gikk begge løpene av, men slik var det ikke.. Måtte velge ett løp, trykke av å så velge det andre løpet.. Ikke helt som jeg hadde håpet på, men håper jeg blir vant til det etterhvert..

Du har nok en rekyldrevet velger mellom skuddene(vet ikke hva det heter jeg, men håper du skjønner hva jeg mener?!). Du kan prøve å klikke et skudd, slå hardt mot kolbekappa og klikke igjen.. Går ikke dette, slå hardere. Dette blir det samme som rekylen fra patronen gjør under skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...