Jump to content

Rcbs kulehammer


300en

Recommended Posts

Sørg for et underlag som ikke fjærer og er fri for ujevnheter (et sandkorn kan være nok til å gi sprekk) Gi kraftige slag, til kula løsner. I enkelte kompinasjoner har jeg måttet slå opp mot 30 slag og enkelte ganger gitt opp. Lette kuler med stor anleggsflate i hylsehalsen er @£$§"!`?=. Skjelden jeg klarer meg med 3 slag, men det varierer. Ammo som har ligget lenge kan være svært vanskelig (sett et amr. uttrykk, oversatt: kaldsveising)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en sånn engang jeg og, men byttet den inn igjen. Mye bedre med bullet puller die. Den dien var først så stram at den moste 6,5 kulen i stykker. Moa den opp med ei 300 win mag kule, så "kjeften" ble utvidet, og da ble den bra. Greitt å bruke opp igjen både kruttet og kulen. OBS den hammeren pleier å ryke plast skaftet på etter ei stund.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjellige av disse hammerne. De tidligere hadde metall mellom hodet og håndtaket, mens de nyere er støpt helt i plast. Mange forskjellige produsenter. Quenetics corp. var antagelig først og de fleste betaler nok for bruken av patenten. Spenn hylsene er greie når man skal fjærne mange kuler, men gir lett litt merker etter splittene mellom "fingerne", de er også avhengig av at man får godt nok tak på kula, ellers glipper de. Et triks med hammere, er forresten å sette kula noen tiendeler dypere, da brytes evt. asfalt, eller annet som kan gjøre at kulene sitter"som limt"

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg ahr best erfaring med å bruke kulehammeren på et forholdsvis "mykt" underlag, ala hoggstabbe, stokk av rimelig tykkelse osv... Den heter jo faktisk "Kinetic bullet puller", så det er faktisk "spretten" på tur opp fra underlaget som får kula til å løsne. Bruker man da et for hardt underlag, vil ikke hammeren sprette riktig opp igjen. Er ihvertfall min erfaring og erfaringen i gjengen her i nabolaget. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

De få gangene jeg har hatt behov for å fjerne en kule, så har jeg gjort følgende:

 

Setter patronen i pressa

Kjører patronen til topps gjennom hullet for dia

Tar tak i kula med en tang, og senker stemplet. Og vips... Tar ca 15 sekunder.

 

Klarer ikke se for meg en situasjon der jeg skulle ha bruk for en kulehammer? (Eller en spesialdie for den del)

Link to comment
Share on other sites

Mye bedre å kjøpe en Bullet Puller die med løs klemhylse til aktuelle kaliber. Sett i pressa, dra til og og kula er ute. Ikke blir det kruttsøl heller.

 

Ja, bullet puller 'collet' die, (kuleuttrekker-die), er tingen til mantlede kuler. Raskt, og uten kruttsøl.

Til blykuler er bullet puller dien uegnet.

 

Man trenger nok ofte både kulehammer og kuleuttrekker-die. Lader man blykuler, være seg til rifle eller pistol, trenger man en kulehammer. (Det blir noe kruttsøl da, ja.).

 

@ G. Larson: Jeg må presse ladeapparat-armen OPP for å få ut kula jeg..... :wink:

 

Har to kulehammere: en eldre Lyman og en 10 år gammel Dillon. Ingen er perfekte, men Lyman sin eldre type er verst. Den har en tynn plastkork,som klemmes ned på hammeren. Denne 'korken' har et spor for en tynn plate med utfresning som skulle passe det meste av patroner. Men denne platen er for tynn, slik at den bøyer seg om man slår til litt, og det må man!. Denne platen har for lite inngrep, kun to punkter, og glepper av og til ut av utdragersporet i hylsa.

 

Dillon sin hammer har et tredelt 'klips' holdt sammen av en gummiring, som holder tak i hylsa. Funker litt bedre.

Link to comment
Share on other sites

[Dillon sin hammer har et tredelt 'klips' holdt sammen av en gummiring, som holder tak i hylsa. Funker litt bedre.

Samme løsning på min 10 år gamle midway/frankford kulehammer, og også på en rcbs jeg har liggende i skuffen (som aldri er brukt, den er "reserve" til når hammern jeg har klapper sammen... men det har vist seg å ta litt tid)

Link to comment
Share on other sites

Brukte den RCBS kulehammeren på en gammel patron som hadde irr og som det hadde utviklet seg gass i (skjønte først det etterpå). Når kula slapp, så forsvant hylsa ut av hammeren og alt kruttet ut i rommet. Var brukbart med gasstrykk i den patrona.

 

Men man måtte slå skikkelig hardt noen ganger for at kula skulle sleppe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 6 years later...
På 24.11.2010 den 10.59, vømmøl skrev:

De få gangene jeg har hatt behov for å fjerne en kule, så har jeg gjort følgende:

 

Setter patronen i pressa

Kjører patronen til topps gjennom hullet for dia

Tar tak i kula med en tang, og senker stemplet. Og vips... Tar ca 15 sekunder.

 

Klarer ikke se for meg en situasjon der jeg skulle ha bruk for en kulehammer? (Eller en spesialdie for den del)

leste dette innlegget før jeg skulle bestille uttrekkerdie og div spennhylser:) sparte meg for en god del penger det ja-supert tips

Link to comment
Share on other sites

Kulehammeren fungerer utmerket, press litt isopor eller annen mykt materiale i bunnen, ellers vil du stuke kuler med blyspiss.

Kast den tredelte hylseholderen og bruk en standard hylseholder, den slipper ikke hylsa !!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...