Jump to content

Snart jul, me lager sylteflesk!


Mauser68

Recommended Posts

  • 11 months later...

Sylte – uten koking.

 

En helt ny måte å lage sylte på? Dette er en sylte helt UTEN tilsatt vann. Da får du en kraftig og god smak!!!!

Koker du kjøttet i vann blir kraften tynnet ut i kokevannet.

Kjøttet skal ikke kokes, bare varmes.

 

Fordi dette er en helt ny måte å lage sylte på, er det en meget detaljert oppskrift. Den ser kanskje vanskelig ut, men les i gjemmom så oppdager du at det ikke er så vrient allikevel. Og du får Verdens beste Sylte?

 

Min oppskrift:

2 halve svinehoder vakuumeres. (er de for store til å få i posen, så del dem i to)

1 ribbestykke vakuumeres. (kr 29,90/kg) (fjerne bein)

1,5 fint storfekjøtt vakuumeres.

 

Jeg kjørte Sous Vide på alt over natten, på 65 grader.

Men du kan også legge alt det vakuumerte kjøttet i en langpanne og dekke med alufolie.

Sett komfyren på 80-90 grader til du har 65-68 grader interntemperatur i midten av storfekjøttet.

Har du en konfyr som kan stilles til 65-70 grader kan du bruke det, og la det stå natta over.

 

Ta hodene ut av vakumposene uten miste noe av kraften. Ta vare på all krafta fra posen. Sett kaldt!

Skjær av svoren og legg den i frysa. Ikke legge den oppå hverandre. Den må avkjøles.

Skjær av fett og kjøtt i passe tykke skiver. Sorter kjøtt og fett. Skjær langsetter fibrene i kjøttet der det er mulig.

Ta også med alle småbitene som sitter igjen på skelettet.

 

Ta ut ribba uten å miste krafta. Oppbevar den sammen med krafte fra hodet. Men kaldt!

Skjær forsiktig av svoren og legg den sammen med svoren fra hodene, i frysa.

Del ribba opp langsetter fibrene i kjøttet. Prøv å sortere kjøtt og fett best mulig, og legg det sammen med det fra hodene.

 

Ta ut storfekjøttet og ta vare på krafta. Men ikke sammen med krafta fra svinehodene.

Skjær etter fibrene i kjøttet, og prøv å få passe tykke, og store stykker. Legges for seg selv.

 

Jeg bruker ikke svor på utsiden av ribba fordi svoren er et supert bindemiddel sammen med svinekrafta. Jeg fikk 200g svor, og det ble kjempe bra.

Har du noe svor i frysa så ta med det, om du får for lite. Ca 4-5% av sylta bør være svor.

 

Svoren fra hodene og ribba legges i frysa snarest. Den skal males eller kuttes i veldig små biter.

For at den ikke skal klisse seg sammen bør den være så kald som mulig. Begynner den å bli klissen må den i frysa igjen.

Svoren skal nå være slik at du kan ta en neve og strø den utover.

Ta alt krydderet og bland det godt sammen med den strøbare svoren.

 

Krydderblandingen er pr kg sylte:

Nitrittsalt 1,5ss

Nellik 1,5ss

Ingefær 1ss

sort pepper 1ss

 

Jeg brukte 4 kake/brød-former.

Begynn med et lag svinekjøtt i bunnen. strø på krydderblandingen.

Litt krydder skal mellom alle lagene. (denne bør deles i 4, for å få like mye i hver form)

Så fett, deretter svinekjøtt. Fett igjen før storfekjøttet. Deretter fett og svinekjøtt i annethvert lag.

Om det ikke passer helt ut, så bare fordel så godt du kan.

 

Så var det krafta.

Om den har stått kaldt er det en del fett på toppen som har stivnet litt. Skrap dette av, evnt. kaste.

Under er krafta, som er stivere enn gele. Uten å koke kjøttet i vann, har du her et supert bindemiddel.

Ta kraften i en kjele og varm den til 70-80 grader. Om du får den for varm, så la den kjøle seg i 10-15 min før du heller oppi krafta fra storfekjøttet.

Del krafta i fire og tøm det i hver av formene.

 

Viktig:

Ta den ene forma og sett oppå en annen. Legg press på, litt etter hvert. Se om det kommer kraft opp til kanten av den nederste formen.

Ser du kraften er det passe. Trykk til det nesten renner over. Ta trykket helt av, og press igjen. Gjenta dette 4-5 ganger. Dette får kraften til å sirkulere mellom kjøttstykkene, og komme inn over alt.

Ser du ikke kraften når du presser, må du ha på noen dråper vann. Litt av gangen.

Trykk og slipp trykket noen flere ganger på de du har fylt på vann. Ikke la det renne over.

Gjør dette med alle formene.

 

Nå er det bare å kjøle det hele av. Verandaen er fin. Sett formene i forsiktig press. (oppå hverandre) Det er ikke nødvendig med noe mer press. Det skal ikke renne over, da mister du den gode kraften.

La stå over natta. For å få sylta ut av formen er det bare å holde den under springen med bare varmt vann. Sylta løsner på 5-10 sekunder.

 

Dette ble en usedvanlig god Sylte!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Min far lagde i år for første gang, ble ikke fullt så god første pga lite salt og for hardt presset men andre gang mer salt og pepper og mindre press. Og så billig som det er, totalt gikk det med litt salt og pepper kostnad max 10kr? og 4 kg med ribbe = 80kr totalt 90kr for 3kg med ferdig sylte (:

Link to comment
Share on other sites

Sitat:

 

Bare for å få litt friskere farge på kjøttet.

Kan gjerne bruke vanlig salt. Samme dosering, samme smak.

 

 

OK. Nitritt er ikke akkurat helsekost.

Jeg er klar over at Nitrittsalt ikke er noe helsekost.

 

Jeg bruker det for fargens skyld, men Nitrittsalt har jo andre fordeler også. Som du sikkert vet så hindrer det vekst av bakterien Clostridium botulinum som lammer åndedrettsmuskulaturen.

Så kan man da sikkert diskutere hvem som tar flest liv. Bakterien eller Nitrittsaltet.

Det er like mange meninger om dette som mennesker. Så hver og en får gjøre sine egne tanker om dette.

 

Jeg velger å tro at Norske myndigheter har god kontroll, og streng regulering av bruken av Nitrittsalt.

Og grensene som settes har en veldig stor sikkerhetsmargin.

Mengden Nitritt i Nitrittsalt er så liten (0.6%) at om jeg mauler Nitrittsalt så tror jeg vel saltet tar livet meg før nitrittet gjør det.

Salt er jo også farlig.

Link to comment
Share on other sites

Folk må gjerne bruke så mye nitritt de bare vil. Men jeg synes det er viktig at folk vet hva det er.

 

"Tilsetning av salter av typen Nitritt, NO2–, blir brukt direkte som tilsetningsstoff i bl.a. kjøttfarse, bacon, kjøttpålegg og spekede kjøttprodukter. Det er flere årsaker til bruken av nitritt, E 250:

 

Nitritt er et konserveringsmiddel. I tilstrekkelige konsentrasjoner hemmer nitritt vekst av botulismebakterier.

Nitritt er fargestabiliserende, og gir kjøttet rød farge. Ca 25% av nitritten blir omdannet til nitrosaminer ved fordøyelse. Nitrosaminer er giftige og kan forårsake kreft. Disse nitrosaminene dannes ved reaksjon mellom nitritt og sekundære aminer i kroppen. De sekundære aminene stammer fra nedbrytning av mat i kroppen vår.

 

Det viser seg at askorbinsyre, vitamin C (E 300), hindrer denne syntesen, og mange produsenter tilsettes derfor E 300 sammen med nitritt (E 250) i kjøttvarene. Motsatt, kan man evt. fremskynde dannelsen av nitrosaminer.

 

Store mengder nitritt og nitrat kan som sagt føre til kreft og mulige fosterskader. Men det kan også føre til methemoglobinemi hos små barn. Denne sykdommen innebærer at blodet får en nedsatt evne til å transportere oksygen. Symptomene er økende blåfarge og åndenød."

 

Når det gjelder clostridium botulinum så er dette en anarob bakterie, som ikke lever/overlever der det er oksygen til stede. D.v.s. at faren for butolisme ved hjemmeproduksjon av sylte er nærmest ikke-eksisterende. Det produseres rakfisk over en lav sko her i landet, uten bruk av nitritt, uten at folk dør av den grunn. I italia konsumeres store mengder panchetta (urøkt bacon) uten nitritt uten at de dør av den grunn.

Den absolutt største (og eneste) årsaken til at butolisme får utvikle seg er slurv med renhold av produksjonsutstyr og produksjonslokaler.

Så da er det egentlig bare en grunn igjen for å bruke nitritt og det er utseendet.

Personlig synes jeg kjøtt tilsatt nitritt både ser og smaker unaturlig ut. Kanskje derfor jeg reagerer på unødvendig bruk av nitritt, og alltid mommenterer det når jeg ser det.

Men det er min subjetive mening.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 weeks later...

Jeg har modifisert min framgangsmåte/oppskrift litt; den var dønn lik slik VossaMauseren skriver i første innlegg. Men det syltepulveret (ihvertfall det jeg har fått tak) gir en litt ekkel grønnfarge etter noen dager. Helt ufarlig, smakløst osv, men ikke pent.

Kuttet ut pulveret; koker i stedet beina en stund, fjerner de fra kraften, koker inn til en desiliter og løser opp 4-5 gelatinplater i dette. Rører inn krydderet og fordeler blandingen mellom lagene i sylta.

Link to comment
Share on other sites

Eg har kutta det pulveret eg også, grunnen var ikkje misfarginga, men eg fant ut det var unødvendig, med tanke på at det i grunn er nok bindemiddel i fettet og svoren, berre ein utnytter det. Enten ved å ha nok press eller ved å varme det lett opp, mens det står i press. Eg fekk snoka til meg ei syltepresse av far min, så etter det har det med gelantinpulveret vært unødvendig.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Synd jeg ikke leste dette for 20 minutter siden, satte nettopp min i ovnen:P

 

på den andre side, getaltinpulveret har aldri plaget meg, og sylta pleier blir rågod;)

 

eneste i år er at jeg laga krydder-miksen som i oppskrift, men glemte at kun laga av en ribbe. har mistanke om at den blir kkryddrete nok i år;) (brukte vel 2\3 av mixen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...

Da var sylta i ovnen og årets julebakst er gjort. Faktisk er det ungene som brakte det på bane. De ønsket Mausers oppskrift.

 

Men jeg skjønner at jeg må prioritere annerledes for mens jeg koker ribbe tikker det inn en MMS fra jaktkompiser. Kronhjort datt på Meinstadfjellet :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Når mutter laga sylte før så brukte ho også elgkjøtt sammen med svinekjøttet. Ble god sylte av det. Når sylta var ferdig så ble den lagra i saltlake i spiskammerset. Den holdt seg god frem til den ble spist opp, noe som ikke tok så lang tid med meg i huset da... ;)

Link to comment
Share on other sites

Reknar med at eg skal lage sylte om ei god vekes tid, litt mindre i år trur eg, ungane er lite glad i det, så det blir kun eg som et det. Så blir det vel leverpostei i samme slengen, so det er unnagjort før jul Kjekt at mange lagar dette, topp julepålegg dette. :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Kvart år får eg beskjed av kånemor å søke opp denne tråden.

Har blitt ein tradisjon å bruke oppskrifta til Mauser68.

Denne typen tråder med bilder og gode beskrivelser er gull verdt.

Har i tillegg eit par kollegaer som bruker denne tråden.

Så godt og så billig :smile:

God Jul og takk for denne tråden !! :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 10 months later...
  • 1 month later...

Jeg har laget to porsjoner i år. Første porsjon av ca. 4,2 kg flesk, 1 "familieribbe" og ei "tynnribbe", da ble ikke formene helt fulle når de ble satt under press. Neste porsjon av ca. 5,6 kg, to familieribber, da ble formene omtrent helt fulle, og enda gikk noe av svoren i hundene. Jeg brukte 2 x 10 kg som press.

 

Jeg brukte kryddermål, for å få nøyaktig mål på krydderet. Til den siste porsjonen (som nevnt, 5,6 kg, men litt svor ble til overs), brukte jeg følgende:

35 ml allehånde

35 ml malt pepper

40 ml malt nellik (julekrydder de luxe)

25 ml malt ingefær (for mye ingefær kan gi en litt beisk smak)

50 ml salt (de som liker det, kan bruke mer)

35 ml gelatinpulver.

 

I følge mine kryddermål er et "kryddelmått" 1 ml, 1/2 "teskjed" 2 ml, en "teskjed" 5 ml, 1 "matsked" 15 ml, og et "kaffemått" 25 ml.

 

Edit.: Unødvendig å si, kanskje, men sylta får uforbeholdent skryt fra alle som smaker. "Mauser 68" er en fantastisk matguru!

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ja, det har skjedd en del med forumet siden vi "regjerte" her inne, @Mauser68! Jeg har ikke lagt ut bilder etter "omleggingen", men det skal visst være lettere enn før.

 

Det blir julesylte, straks "underprisede" griseribber kommer i butikkene. Det skal bli julegaver til slekt og venner, kanskje blir det litt elgleverpostei også, hvis noen i nabolaget skyter elgkalv. Jeg skal se om jeg får lagt ut oppskrift, og evt. bilder av den prosessen også.

 

Edit: Jeg ser @Edgar etterlyser løk, det har jeg ikke prøvd i sylte. Men bruker masse løk i elgkjøttrullen - hmmmm - det blir visst litt matprat framover!

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja det har nok det @Jegermeistern, litt synd at dei gamle bildene er borte iallefall. Hvis eg leiter på ein gammel harddisk, er det mulig eg har ein del av dei matbildene mine liggende, :)

 

Ja eg skal ha kjøtthelg til neste helg, då blir det hjortekorv, bacon og lammerull som står for tur. Sylteflesket har eg begynt å lage helga før jul, så eg har den fersk gjennom jula. Kanskje eg må ha ein mattråd her inne etter gammelt.

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...