Jump to content

Snart jul, me lager sylteflesk!


Mauser68

Recommended Posts

I ifølge salig Henriette skal man også bruke litt kalvekjøtt. Det har jeg kutta ut. Ikke finner jeg sånt til daglig, og hvis jeg finner det koster det skjorta. "Me juksa litegranne", som hu Ingrid ikke pleide å si...

 

Jeg antar kalvekjøttet i stor grad er der for at sylta skal holde bedre sammen.

Er nok delvis det. Og delvis fordi de gammeldagse grisene var så feite at det var greit å spe på med litt reint kjøtt. Med dagens griser sliter jeg med å skrape sammen nok fett til å få et etpar-mm-tynt lag med fett mellom hvert kjøttlag...

 

Kjøkkenet ligner mest på en scene fra en skrekkfilm når man lager sylte
Jepp :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

her er min variant:

 

 

1 stk buklist av gris,eller ribbe

1 pose malt pepper

1 pose allehånde

1 pose malt nellik

2 ts salt

 

kløyv opp kjøttet på langs

krydre og stable det sammen lagvis

brett puslespillet sammen og surr det som en stek med hyssing kokes i 1,5 timer i vann med lauber blader "det eldste konserveringsmidlet vi har utenom salt"

 

legg det over i brødformer og legg det i press over natta i en kald kjeller eller lignende.

 

 

 

Hvis du vil følge enkefru Schønberg Erken`s metode til punkt og prikke skal du lage en lett saltlake og la den ligge der over natta etter at du har tatt den ut av formene.

 

del opp og finn fram øl og en god akevitt, lefse og nyt

Link to comment
Share on other sites

Da var sylta ferdiglaget, ferdigsmakt og frosset ned i påvente av glitter, lys og Sølvguttene. Til knapt 2 kilo sylte tager man:

 

3 halve grisehoder

Rikelig salt

 

Krydderblanding av:

6 ts finsalt

2-2½ ts malt pepper

1½ ts malt ingefær

1½ ts malt allehånde

¾ ts nellik

3-4 ts gelatinpulver

 

Dette gir ei middels mild sylte der kjøttsmaken fremdeles kommer fram mellom kryddersmakene. Liker du kraftigere krydret sylte, er det bare å øke kryddermengden.

 

Hodene vannes ut et døgns tid og legges i gryte i godt saltet vann. Jeg bruker omkring fire never grovsalt i den største gryta mi som såvidt rommer 2 halve hoder. Det er ei vanlig 12-liters Al-gryte fra Høyang.

02-IMG_0866.jpg

 

01-IMG_0861.jpg

 

Hodene kokes med svoren opp i omkring en time, tas opp og flås

03-IMG_0865.jpg

 

Så legges de tilbake i gryta med kjøttsida ned og kokes til de er så møre at kjøttet lett slipper beinet. Det tar et par timer til

04-IMG_0868.jpg

 

Hodene renses for kjøtt og fett. Det tar man vare på. Jeg kaster alle kjertler, slimhinna inni hodet og alt annet som virker uappetittelig. Det er mange spyttkjertler, og disse havner i bøtta hos meg. Legg merke til at øyet er stort sett kjøtt og fett, det er bare den innerste kjernen som er uappetittelig.

05-IMG_0869.jpg

 

06-IMG_0870.jpg

 

Vi har ei syltepresse som er formet som ei litt stor brødform. Til den passer det godt med omkring halvannet hode. Bruker man Mauser68 sitt trick med vanlige brødformer, kan det nok passe med omtrent ett hode pr. form. Nedi forma legger jeg et gammelt oppvaskhåndkle, vridd opp kaldt vann. Det gjør det mye enklere å få sylta ut av forma. Så skjærer jeg rein svoren for fett, skjærer den til og legger et lag med svor nederst i forma, med kjøttsida opp.

07-IMG_0871.jpg

 

Kjøttet skjæres i passe tynne skiver, og jeg legger et lag med kjøtt nedi forma. Så et lag med krydder/salt/gelatin, så et tynt lag med fett, så krydder, så kjøtt ogsåvidere til forma er omtrent full og alt kjøttet er brukt opp. Legg merke til at kjakene har nokså lyst kjøtt som lett kan forveksles med fett. Det som er av fett sitter på kjakene utenpå kjøttet og under svoren.

08-IMG_0872.jpg

 

09-IMG_0873.jpg

 

Jeg avslutter med et lag kjøtt og krydder og dekker dette med svor, denne gangen med kjøttsida ned

10-IMG_0874.jpg

 

Så bretter jeg håndkleet over svoren og setter lokket på pressa, og nå kommer tjuvtrikset: Egentlig skal man jobbe såpass fort at kjøttet og fettet ikke rekker å bli kaldt. For det første liker jeg ikke å svi fingertuppene mine, og for det andre liker jeg ikke å stresse unødvendig når jeg lager mat. Derfor er sylta nokså kald når jeg er ferdig med den. Derfor har jeg satt på steikeovnen med vann i langpanna, og sylta får en halvtime til en time på moderat varme i vannbadet så den blir godt gjennomvarm igjen

11-IMG_0875.jpg

 

Så tar jeg det hele ut og legger press på sylta

12-IMG_0876.jpg

 

Dette får stå over natta, gjerne i kjelleren der det er litt kjølig. Når jeg tar det opp, er sylta godt festet i forma av gelatin og størknet fett, så forma får noen minutter i varmt vann i oppvaskkummen. Da går det så mye greiere å få sylta ut av forma. Oppvaskhåndkleet hjelper også godt.

13-IMG_0877.jpg

 

Da er den porsjonen julepålegg ferdig og klar for prøvesmaking. Hvis sylta er litt lite salt, er det nå du skal legge den i lake noen dager.

14-IMG_0878.jpg

 

Ellers går jeg videre med oppskjæring og nedfrysing. Gelatinen mister en god del av bindingsevnen ved frysing, så det er noe dr*tt å skjære opp ei sylte som har vært frosset, så jeg skjærer opp før frysing.

15-IMG_0879.jpg

 

Jeg lager stabler av den oppskårne sylta og legger dobbelt lag mellomleggspapir for hver 2-4cm. Da er det lett å ta ut akkurat passe mye av gangen fra fryseren. Så trer jeg en vanlig frysepose nedover stabelen (ja, omtrent på samme måte som man kler på seg hyggegummien ;) ), stripser og fryser

16-IMG_0880.jpg

 

Skalkene blir en hyggelig kveldsmat oppå noen brødskiver:

17-IMG_0882.jpg18-IMG_0881.jpg

 

PS: For å få oppvaskhåndkleet bare sånn noenlunde reint går det med uante mengder Zalo. Det er ikke måte på hvor mye fett som setter seg i det, og noen brune flekker som ikke lar seg fjerne må man bare regne med. Så ikke bruk det nye juleoppvaskhåndkleet til kona :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott Sako30-06, artig å sjå korleis du lage sylta di.. :D

Og hvis eg er ekstra heldig i år, så kjem nissen kanskje med ein syltepresse til meg også. For det har eg savna, alt går an å få til, men det er kjekt å ha gode hjelpemidler, når ein driv på med mat. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kjempegreier, er det ikke bra vi har et par Kammerkokker. :D . Jeg drømmer meg nesten tilbake til den tiden min mor levde. Bare syltepressa som har fått en annen "look". Engelsk fra meg og. :D. Den sylta skulle jeg gjerne ha smakt på. Veldig bra Sako :D:D

Link to comment
Share on other sites

Ved å oppbevare sylta hel i en, relativt svak, saltlake så kan en fint slippe unna å fryse sylta.

Min bestemor hadde i hvert fall sylte i et kar med saltlake i kjelleren og der holdt den seg fin ganske så lenge.

Jeg savner den sylta, men enda mer savner jeg lefsene hun bakte :(

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker en litt annen framgangsmåte
Kan du utdype litt? Alltid greit se hvordan andre gjør ting

 

Framgangsmåten er tilnærmet lik helt fram til at kjøttet skal i forma. Vi skjærer alt kjøttet i små tærninger. Tidligere har vi blandet inn høne i tilllegg til hodene, men i år sier fruen vi skal bruke ribbe. Og da blir det vel trolig ribbe... :wink: Vi blander så det hele sammen med krydderblandingen. Vi sitter da igjen med en masse med biter på omtrent 0,5*0,5*0,5cm. Jeg innbiler meg at sylta holder litt bedre sammen når vi gjøre det slik. Vi bruker dessuten å fryse ned endel styker, og stort sett går det greit å skjære skiver med en skarp kniv. Vi bruker ikke svoren. Det er vel her ulikhetene ligger. Vi legger også det hele i klede og under press. Jeg har ikke krydderblandingen i hodet, men tror ikke den er veldig ulik. Har en mistanke om at vi bruker litt mer. Jeg skal prøve å legge ut noen bilder av ferdig produkt over helga

 

Hvor kjøpte du foresten den pressa :?:

Link to comment
Share on other sites

Ved å oppbevare sylta hel i en, relativt svak, saltlake så kan en fint slippe unna å fryse sylta.
Det kan man nok. Men med kokt tunge, hjemmelaget lammerull, moden Edamer og minst to-tre ulike typer nedlagt sild i huset i tillegg til sylte er det greit om sylta kan tas opp i små porsjoner og kan lagres til ihvertfall utpå nyåret. Det er grenser for hvor mye mat vi klarer å trøkke i oss i løpet av ei uke med jul, og jeg synes det er synd om god mat rekker å bli fordervet før den blir spist.

 

Dessuten blir det mindre skalker og smuler ved å ta ei hel sylte i ett på oppskjærmaskina enn å skjære opp mindre biter av gangen. Så frysing passer fint for oss, særlig når det tar bare noe slikt som fem til ti minutter å skjære opp alt i en smell :)

i år sier fruen vi skal bruke ribbe. Og da blir det vel trolig ribbe... :wink:
Kjenner til den, jeg får også siste ordet i en diskusjon og det er som regel "javel, kjære" :mrgreen:
Jeg innbiler meg at sylta holder litt bedre sammen når vi gjøre det slik [...] Vi bruker ikke svoren
Det kan godt hende at den holder bedre sammen, den vil ihvertfall ikke dele seg på tvers slik den lett gjør hos oss. "Problemet" er at her i huset kommer oppskrifta fra ØKHs side, to generasjoner tilbake. Og hun har vokst opp med at "det skal være sånn", både med lagvis kjøtt/fett og med svor. Dermed blir det sånn. Tradisjoner er viktig til jul :)
Hvor kjøpte du foresten den pressa :?:
Veit ikke, vi har fått den i presang. Jeg tror at den ble kjøpt i her i Bartebyen, men det begynner å bli en god del år siden vi fikk den.
Link to comment
Share on other sites

Ved å oppbevare sylta hel i en, relativt svak, saltlake så kan en fint slippe unna å fryse sylta.
Det kan man nok. Men med kokt tunge, hjemmelaget lammerull, moden Edamer og minst to-tre ulike typer nedlagt sild i huset i tillegg til sylte er det greit om sylta kan tas opp i små porsjoner og kan lagres til ihvertfall utpå nyåret. Det er grenser for hvor mye mat vi klarer å trøkke i oss i løpet av ei uke med jul, og jeg synes det er synd om god mat rekker å bli fordervet før den blir spist.

 

Dessuten blir det mindre skalker og smuler ved å ta ei hel sylte i ett på oppskjærmaskina enn å skjære opp mindre biter av gangen. Så frysing passer fint for oss, særlig når det tar bare noe slikt som fem til ti minutter å skjære opp alt i en smell :)

quote]

 

Det forstår seg, men jeg tror ikke du ev. hadde behøvd å bekymre deg for holdbarheten, uten at jeg husker godt nok til å legge hodet på blokka her, så ser jeg ikke bort fra at a bæssmor oppbevarte sylta på denne måten over ganske lang tid. Kan det ha vært snakk om fra midten av desember til godt utpå nyåret mon tro?

 

Jeg ser klart det praktiske med din metode, men for egen del så skal sylta helst skjæres når den skal brukes. Har vel, som du var inne på, noe med tradisjoner å gjøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan forøvrig nevna at å bruke hodet til å lage sylte, kontra å bruke ribbe, er ikkje vanligvis så stor smaksforskjell på. Det er krydderet som stort sett gjer smaken på sylteflesket, og nokon likar lite krydder, for å framheva kjøtt/fleske smaken, medan andre likar å ha den godt krydra.

Hodet blei brukt til det frå gamalt av, fordi at det var viktig å utnytte kvar minste ressurs på dyra. Ingenting skulle kastast, og kvar minste slintre med kjøtt eller spekk blei brukt.

 

Grunnen til at eg lager sylteflesk av ribbe, er rett å slett prisen for det første, det er vesentlig billigere. Ribbe til 29.90.- har blitt gjenganger kvar einaste år, til både sylteflesk og til å lage skikkelig bacon av. Den er også enklere og mindre grisete med å lage... Tar du å kutter beina i eit flak på ribba, så har du også eit skikkelig måltid med spareribs, som du kan lage seinere..

Link to comment
Share on other sites

For det første :!: Mauser, jeg kjøper argumentasjonen din. Men,............ Når det gjelder julesylta regner vi ikke kroner og øre :!:

 

For noen timer siden havnet mitt hode i vann

normal_grisehode_09.jpg

 

For den observante leser; Ja, badet til de små kan utnyttes til litt av hvert. Til mitt eget forsvar, så kan jeg si at det tradisjonelle saltkaret er fullt av reveskinn

Link to comment
Share on other sites

I dag ble grisehodene kokt

 

normal_grisehoder.jpg

 

Deretter ble kjøttet fjernet. Vi blandet også i litt kokt ribbe. Vi krydret med allehånde, nellik, salt og pepper. I tillleg brukte vi gelatinpulver.

Slik så massen ut før den gikk i forma og i ovnen.

 

normal_syltemasse.jpg

 

Den skal få ligge å godgjøre seg i forma i natt. Poster nytt bilde av ferdig produkt i morgen

Link to comment
Share on other sites

Da er årets sylteproduksjon behørig testet og den må sies å ha blitt særdeles bra. Dog kunne det ha vært ørlite mer salt i, syns jeg salta dugelig også men men.

Brukte ikke gelatin oppi og var litt redd for at det ferdige produktet ville ramle i biter når den ble skåret opp, men ingen fare. Fast og fin, det er svineknoken som gjer susen.

Kalvekjøtt anbefales som tillegg til hodet og knoken.

Link to comment
Share on other sites

:lol: Har to sånne presser... Men fruen har jo kokt opp 9 kg med ribbe + +. Så hun har i tillegg funnet tre brødformer og en 2"*3" som jeg skal kappe i tre passende biter. Bør vel holde med fulle ammokasser (50BMG ammokasser) som lodd oppå?

Funka 'fett' det! :P Så nå blir det ammo med sylte-lukt.. Og det holdt med en form i tillegg til to presser...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker samme krydderblandinga som deg Mauser, men bruker å lage en ribberull-variant. Kjøper tynnribbe (18,??kr/kg på Kiwi, så jeg har kjøpt noen for å lage salt flesk eller bacon og...), beiner ut, og skjærer så hele stykket i 2-3 skiver. Strør så krydderblandinga over, og ruller sammen omtrent som ei rullekake. Svoren blir liggende ytterst. Deretter dytter jeg rullen inn i ei ferdig strømpe, eller surrer med hyssing.

 

Deretter legges den i kjeller eller i kjøleskap noen dager - før den trekkes i lettsalta vann 2-3 timer. Så er det pressing. Legger den da som regel i ei form med ei fjøl oppå og et 5 kg lodd på toppen.

 

Namnam :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg og testa dette. Lånte meg en syltepresse av modern, kjøpte inn ribbe og starta opp. Laget krydderblanding med litt mere krydder enn oppskriften i første innlegg.. Det ble perfekt, hadde ett litte vennelag i gå kveld og serverte sylta sammen med flatbrød og smør, sylteagurk og sennep, som forrett. Meget godt mottatt. Hadde også laga leverpostei etter Mauser si oppskrift i annen tråd. Dette sammen med sylta og en rakfisk jeg hadde liggende ble servert som forrett. Hovedretten ble hjemmelaget pølse, etter inspirasjon av Mauser68 sin emminente pølsemakertråd. Alt i alt en fortreffelig kveld.

 

Vil takke Mauser68, for mye god inspirasjon, og håper du kommer med mange flere tråder om mat :D

 

Takk

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Og her havna det ca 4 kg sylteflesk på bordet i dag. Laga det til å går, og har fått natta over til kjøling i pressa. Nydelig var det, og eg kjenner at eg har nådd toppen når det gjelder salt og krydder, he, he. Må nok ha brannsløkkningsapparat ved sida av frukostbordet i jula kjenner eg... :mrgreen:

 

Får legge ut eit par bilder over helga her, er så mykje som skjer for tida, det er kjøttauk veka her.. I dag har eg tatt flesket ut av saltet, lagt pinnekjøttet i salt, laga rullepølse/ lammerull, og helga skal hjortepølsene lagast, så det går unna.. Og så blir det full fyr i røykjehuset på Søndag.. Rett å slett ei hard veke dette her.. :)

Link to comment
Share on other sites

He,he, kjekt å høyre det gjekk bra med Panchetta'en. Jau litt røyk må ein ha, snakka med min assisterande pølsemaker i går kveld, han sa det at den urøykte pølsa me laga i fjor, smaka nesten som ei vanlig kjøttpølse, når den ikkje var røykt, eg må sei meg einig der. Det blir først komplett når det har vore gjennom eldhuset ein tur, men smaken er som baken og tradisjonen er også ein part inni det her. :)

Link to comment
Share on other sites

Må bare berømme Mauser for alle de flotte matpostene. Veldig inspirerende! Forresten ble tips far Mauser testa ut i går. Hvert år har alle lærerne fri 1dag, og vi foreldre stiller opp som stand-ins. Jeg mente temaet "hvor kommer maten fra" var en god ide. En time "teori" og en time med baking av flattbrød og laging av pølser. 50 5-klassinger. Veldig gøy.

 

Mauser: brukte ca 20 g salt pr kg. Var det litt mye?

Link to comment
Share on other sites

Har du noen god oppskrift på rull av hjort /rådyr?

 

Eg har laga av hjort 2 gonger, ellers er det kun lam eg lager rull av til vanlig. Men når eg lagar ein rull, prøver eg å skjøre vekk dei områdene med mykje sånt hardt fett, det vil eg ikkje ha med på rullen.

Ellers så er det i grunn å salte rikelig, og krydre med pepper.. Ellers så kan du ha med det krydderet du likar til vilt, og så lar du den ligge å dra til seg salt og krydder 2-3 dager i eit kjøleskap, så koker du den i ca 2 timar, eller fryser den ned, og koker den seiner.

Absolutt best å koke den, når du skal bruke den, fryser du den ned kokt, så tiner den, så blir den ein del tørrere.

 

Ellers så skulle eg legge ut bilder av årets sylteflesk, men eg trur pokker meg at eg har klart å sletta bildene på kameraet før eg fekk lagt dei inn på pc`en. Ellers så har eg klart det kunststykket å legge dei i ei mappe dei definitivt ikkje høyrer heime i. :oops::roll:

Link to comment
Share on other sites

Sånn, etter å ha funnet uventet mye inspirasjon i denne tråden har jeg faktisk for første gang lagd julesylte! Jeg kjørte på med oppskriften til Mauser68 med et untak, jeg brukte et håndkle, ikke aluminiumsfolie. Dristet meg til en smaksprøve nå i kveld, og jeg må si jeg er godt fornøyd. Det eneste problemet er at jeg mest sansynlig ikke har øvd tilstrekkelig press, siden det var heller dårlig med bindemateriale øvers i formen, dvs på bunn når den er veltet ut av formen. Alternativt har jeg vært litt gjerrig med gelantinpulveret. De som kan dette kan kanskje svare meg på hvor feilen ligger? Uansett, takk til dere som har kommet med en rekke gode tips i denne tråden! Nå skal svigers imponeres på julaften!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å høyre Kammerherren.. :)

 

Det er mest sannsynlig at du ikkje har fått nok press på den, som har gjort dette. Du treng igrunn ikkje så mykje gelatinpulver, dersom du har godt press, men har du dårlig press kan ein del kompenserast med å øke gelantinpulveret.

 

Du har ikkje tilgang på vanlige skrutvinger og brødformer då ? Det har eg brukt tidligare med godt resultat. Litt griseri på kjøkkenet blir det, for fyller du forma, så blir det litt overskudds væske som kjem utav forma, så ha ein håndduk eller eit eller anna under, det er veldig greitt. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker svor som bindemiddel, og det fungerer helt supert. Bedre enn Gelantin synes jeg.

 

Tar en del svor å koker det lett. Skjærer det opp i lange biter og maler det i kjøttkverna med grov skive.

Setter der på kjøla til det er helt gjennom kaldt, og maler det med fin skive. Så på kjøla igjen til det skal brukes.

 

Konsistensen har nå blitt nesten som brunt sukker, men om man tar en neve er det veldig lett å strø litt mellom hvert lag med kjøtt.

Pass på at den er kald, ellers blir den lett klissen.

 

I kveld skal jeg prøve å blande alt krydderet sammen med svoren, for å gjøre det enklere.

 

Dosering av svor: 5 % av vekta på sylta.

Link to comment
Share on other sites

Då har eg og MorÅse laga syltre i dag :D:D ,ho er oppi åra og orkar ikkje like mykje som før,så eg fekk vera med og ta dei varmaste løfta og vaske opp etterpå :?:?8):mrgreen:

Oppskrifta er 2 griseskaller og tunge

4ss salt

3tsk med pipar

4 tsk malt nellik

Og 4 tsk allehonde

 

Her ligg skallane i vatn

normal_Syllte_01.JPG

Hjerne og nasegang renskas godt og det er viktig att skallen blir vaska godt

 

normal_sylte_02.JPG

Er dessa godt nok vaska da tru!!!!!!! (Ho ser skeptisk ut):roll::roll:

 

Skallane og tunga kokas i ca 2 til 3 timar, til kjøtet løsnar frå beinet.

Tak så av alt kjøtet og det ein treng av fett, og legg det så lagvis, her blei det surra sammen i ei mølje men det smaker nå det samme!!!

normal_syltre_03.JPG

 

Her er MorÅse godt fornøhd med dagens resultat, sjølv om det satt lang inne!!!! :roll::roll:8)

og eg gledar meg til smaking i morgo!!! :D:D:D

normal_syltre_04.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...