Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Ja men lommelykter kan jo brukes til andre ting enn kun jakt, mens elektronisk lokkeutstyr kan jeg ikke se noen andre bruksområder til en kunn jakt.

Hva med laser og radarvarslere da?

Og forresten, så er det billigere å kjøpe en elektronisk lokk enn nytt hjemmekinoanlegg hvis man har litt sære interesser når det gjelder underholdning... :wink:

Ikke andre bruksområder du... Hah!! :mrgreen:

 

Fortsettelse følger.. (sikkert engang over jul).

Venter i spenning. :D

 

Og før noen får den lyse ideen om at jeg er i mot slike lokkeinnrettninger...det er jeg nemmelig ikke!

:wink:

Joda, det er du det! *host*jaktmotstander*host*!!! thbiggrin.gif

Link to comment
Share on other sites

Men så send en mail til de rette instanser da, mann!!! :mrgreen:

Det er jo interessant for oss alle (tror jeg), å vite hva "the law" mener...:wink:

 

Jupp! Jeg tenkte det, siden jeg tross alt har studert faget og synes problemstillingen var interessant.

 

Fortsettelse følger.. (sikkert engang over jul).

 

Og før noen får den lyse ideen om at jeg er i mot slike lokkeinnrettninger...det er jeg nemmelig ikke!

:wink:

 

If the problem do not exist...DONT try to fix it 8)

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig Nordic Predator kommet i hus.

Konstaterer at det må øves litt med den fløyta for at det skall bli bra.

Hunden reagerte mest på Musepip, hareskrik og sorviltskrik var den ikke så veldig interesert i, men det er fult mulig at hunden har andre interesser en Reven.

Mulig jeg kjører meg en tur seienere og setter meg i bilen med vinduet åpent og trener, det er jo ikke vær til å hvære ute i her.

Det er melt bedre vær i det nye året så skall prøve å få meg en tur før jeg må på jobb igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har tidligere greid å lokke inn rev når jeg har sittet på åta, men har ikke fått skutt. Natta som var dro jeg ut og satte meg ved en stor myr/jorde. Jeg la meg på liggeunderlaget i kanten av jordet sånn at jeg hadde god oversikt ned i vinden. Jeg hadde lokket i omtrent 30 min da jeg valgte å sette meg oppreist for å se litt bedre utover til siden.

Jeg oppdager da en rev som står omlag 100m til siden av meg og stirrer intens på meg. Jeg hever riflen og skyter i knestående, og er så heldig og treffer! Ikke rare blinken forfra på 100m! Syns det er vanvittig spennende og sitte i måneskinnet midt på natta og lokke! Kjempa artig når man lykkes.

Bruker forøvrig Nordic predator fløyte etter inspirasjon fra Mikael Tham sin video.

Link to comment
Share on other sites

Satt 25 min i går. Lokket og lokket. Liten kuling fram meg og mot obs.retning. Dette var i ei li med en smal skogsvei og mye granskog. Vinden stod ikke parallellt med veien, så det ble litt jalla. Vel, mye stygt skrik, ikke noe å se, bortsett fra et ekorn (som jeg ikke anser som predator.....) Kl. var 14 og jeg var fersk......... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en skambillig fløyte fra ebay av en profesjonell australsk revejeger. Det er rett og slett to messinghylser (uten tennhette) fra haglehylser som er slått sammen slik at det blir et hull i hver ende. Fulgte med instruksjons-cd også der han forteller detaljert hvordan han jakter rev med denne fløyte. Skal etterligne døende hare. Har kun prøvd den en gang og da lokket jeg en rev inn på 70-80 meter. Den oppdaget desverre meg før jeg oppdaget den... :cry:

Samme fyren selger også en cd med opptak av ei revetispe i løpetip som kan brukes for å lokke hannrev når de brunstige (eller hva det nå enn heter med revene...). Har ikke fått prøvd denne enda. Tror jeg betalte ca 150,- for alt sammen inkl. frakt.

 

Det geniale med denne fløyta er at du trenger ikke å bruke hendene. Du holder den rett og slett mellom tennene og har dermed full kontroll på våpen og lokking samtidig.

 

Her er linkene: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290266992886

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290267135097

Link to comment
Share on other sites

Begynner å vurdere å prøve å lokke på reven nå, har mistet tålmodigheten for åtejakta, reven har bare vært på åte 1 gang i løpe av litt over 1mnd :|

Høres veldig spennende ut denne australske fløyta, kunne tenkt meg ei sånn ei men skulle hørt litt flere tilbakemeldinger fra tester av den, så gi rapport da "Melvin" og "Høntersen" når dere får prøvd den mer :D

Link to comment
Share on other sites

Høntersen , du kan jo ta et bilde av fløyta de og legge det ut her.

 

Finner desverre ikke kameraet vårt nå, men hvis du ser for to hagle-messinghylser (altså kun den nederste delen av ei haglepatron) som er slått sammen med tennhettehullet pekende utover i hver sin retning så får du en viss ide av hvordan den ser ut. En utrolig simpel konstruksjon, men etter hva jeg kan høre så høres det overbevisende ut... Var visst satt sammen av to spesielle haglepatroner for å få den rette lyden.

Link to comment
Share on other sites

Høres veldig spennende ut denne australske fløyta, kunne tenkt meg ei sånn ei men skulle hørt litt flere tilbakemeldinger fra tester av den, så gi rapport da "Melvin" og "Høntersen" når dere får prøvd den mer :D

 

Er meldt snø i løpet av uka her på Sula hvertfall så det lover godt for revejakta til helga. Skal gi rapport når jeg har fått prøvd fløyta noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en PeeWee men misstet den. Brukte den noen ganger. Lokket inn mye kråker og ravn med den. Brukte den en gang på åtejakt, kom inn rev etter ca 30 min med den også. Vet ikke om den ene er bedre enn den andre. Nordic Predator som jeg har nå har 3 hakk som skal gi 3 forskjellige lyder,ferdigstemt. Musepip,kanin,hare og innerst kan du lage rådyrlokk. Den er større og bedre å hondtere etter min mening. Letter å holde på med og vanskeligere å rote bort pga størrelsen. PeeWee fløyta mi vet jeg ikke hvor ble av. Tror den ble forvekslet når jeg kasstet noen hagle patroner jeg hadde i lomma etter jakt, så ikke godt nok hva jeg kastet.

Link to comment
Share on other sites

Letter å holde på med og vanskeligere å rote bort pga størrelsen. PeeWee fløyta mi vet jeg ikke hvor ble av. Tror den ble forvekslet når jeg kasstet noen hagle patroner jeg hadde i lomma etter jakt, så ikke godt nok hva jeg kastet.

 

He he fikk et sykt bilde inne i hodet mit, der du står med en haglepatron i munnen og blåser og lurer på hva som feiler fløyta.

 

Ser at det er flere fra Tromsø her, jeg tar også imot tips om gode reveplasser.

Fløya skall prøves til uka, jeg har en uke fri fra jobb og skall ut og jakte på et eller annet.

Link to comment
Share on other sites

Tips for lokking av rev:

Sett dere med vinden i ryggen med utsikt utover ett islagt vann, en litt stor ekre/åker, hogstflate, kort sagt ca 150m åpent område med sikkert bakgrunn på den andre siden.

Når reven kommer på lokk kommer den opp i mot vinden for å prøve å få overvær(lukten) av deg, da lager du "PANG"

Lokk i ca30min og bytt plass hvis det ikke kommer noen rev. Ny plass bør vel være ett par km lengre bort.

Har sett meg ut åkrer som passer i de forskjellige vindretningene og forhørt meg med bønderne så da vet jeg hvor jeg skal dra alt etter hvilken vind det er.

Noen andre forslag???

Link to comment
Share on other sites

Været er nok det samme. Det er vel egentlig et suverent hihund vær. Hadde man bare vært litt bedere kjent i terrenget og hatt en skikkelig hihund så kunne det vært en mulighet. Tror jeg må legge inn en søknad til ØK om og kjøpe en tysker snart. Basseten er for lat og laikaen er for stor til hihund jakt :lol:

Men da er det vel mulig jeg finne meg en nytt sted og bo først. :roll:

Vi får se om det blir lokke jakt eller ikke.

Høres nesten ut som Jakt dvd, cola og chips. kan være en god plan.

:D

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende lovlighet av elektroniske lokker..

 

Nå har jeg sjekket med Vidar Holte - og han burde ha greie på hva han snakker om.Han sier at elektroniske lokker er tillatt i Norge.

 

Vel - så er det bare å sette i gang å lokke.

 

Dog må jeg si at det beriker jakta å stå for "egen stemme". Nå er sant nok ikke alle utstyrt med en strupe som "Lokke Tom" i filmen "Lokkjakt på rådyr", men styrer du ei fløyte enten med munnen eller trykker på ei blåse så må vel tilfredstillelsen være større når du lykkes.

 

Pierre Aker

www.brunst.no

Link to comment
Share on other sites

Og til han som lokket rev i sterk vind....

Jeg er nesten daglig i kontakt med Per-Arne Åhlen - produsenten av Nordik Predator lokkefløytene ( og statsansatt rovdyrbekjemper i Sverige ) . Hans råd når det er sterk vind er klart: Bli hjemme!

 

Og når det gjelder valg av Predator fløyte : 90% av salget er den ferdiginnstilte Pre Tuned. Enkel å bruke - og lang rekkevidde...

 

Pierre Aker

www.brunst.no

Link to comment
Share on other sites

Har lokket inn og skutt 3 rever med Buttolo rådyrlokk i vinter.

Har sittet på gesterommet i 2. etarsje, både konfortabelt og spennende.

Sitter med vinduet halvåpent og speider med håndkikkert for å se at de kommer luskende.

Jeg sitter høyt og skjermet, så det blir ingen vitring fra meg. Alle 3 revene blei skutt på 35 m hold.

Reven er ganske forsiktig når den kommer, spesielt i forhold til når jeg bruker pee wee fløyta.

Bruker kontaktlåta med Buttoloen.

Merket dette først under bukkejakt for en noen år tilbake. Da kom ofte reven luskende og la seg i graset forann meg.

Skyter alltid de revene jeg kan under bukkejakta når de kommer på lokk.

Det som er litt artig er at jeg sjøl begynte med dette før det ble skrevet artikler om revelokking med Buttolo i flere av de store

Jaktbladene. Det er lagt mer skånsomt for hørselen å bruke Buttoloen enn diverse lokkefløyter.

Av og til kommer det rådyr utenfor viduet mitt når jeg sitter å lokker nå på vinteren også.

Link to comment
Share on other sites

fikk mi peewee fløyta i går,lynraskt levert fra fangstbua i steinkjer.1 dags leveringstid er ikke mye!!!!!

 

uansett,så måtte fløyta testes i går,ble litt forsinket,så det ble høvelig skjømt ute før jeg begynte å lokke.....

 

til min store forundring hørte jeg en kjent høstlyd etter 5min....gvaggagaga-gvaggagaga....tittet opp,og der for en enslig grågås å flaug i ring over mg :lol: jaja tenkte jeg ,peeween får bli med meg på gåsjakta til høsten da,også puttet jeg det lille grønne spetakkel-organet i lommen å gikk hjem :lol:

Link to comment
Share on other sites

får mindre og mindre tro på denne jaktformen!har vært flere plasser å lokket,men jeg lokker inn kunn kråker,røyskatt,gås,ravn og gudvite hva jeg ikke får inn,men reven glimrer stort med sitt fravær....lurer på om det ikke er rette tiden på døgnet jeg har lokket....har bare lokket på formiddag,og ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også det samme problemet for tiden. Men jeg har lokket inn rev med fløyta, og vet at det fungerer! Jeg var ute en tur i går før det ble mørkt, jeg vet med 80% sikkerhet at det er rev innen hørehold på den plassen! Men jeg vet også at den er helt sikkert jaktet på av andre (hijakt eller med halsende hund), så min forklaring er at reven i dette området er såpass presset at den klarer å lokalisere meg før den kommer frem eller at den er så skeptisk at den ikke kommer mens jeg sitter der... Så du må ikke gi opp, jeg lover deg at det fungerer!! Husk at lite vind og å sitte i medvind (el. noen graders sidevind) mot lokkeområdet er alfa omega! - Og at du må ha god oversikt der du sitter (150m+ i omkrets er å foretrekke!).

Link to comment
Share on other sites

får mindre og mindre tro på denne jaktformen!har vært flere plasser å lokket,men jeg lokker inn kunn kråker,røyskatt,gås,ravn og gudvite hva jeg ikke får inn,men reven glimrer stort med sitt fravær....lurer på om det ikke er rette tiden på døgnet jeg har lokket....har bare lokket på formiddag,og ettermiddag.

 

Jaja, du har ihvertfall ikke kjedet deg på post :D . Den gåsen synes jeg tar kaka :lol: !

 

Jeg har hatt fløyten klar en stund nå, men jeg tenkte jeg skulle gi meg selv de beste forutsetninger for å lykkes. Jeg har derfor brukt mye tid på å spane på aktuelle områder. Disse har jeg nå "preparert" jevnlig med tørrfor, julekaker, ansjos og jeg-vet-ikke-hva. De siste dagers snøfall bekrefter at det er plenty med rev her :D ! På onsdag og torsdag har jeg fri, så da skal jeg teste ut fløyten.

Link to comment
Share on other sites

v-max: 9 februar er det fullmåne. Perfekt å være ute å lokke da, skal det selv. Du må ikke gi opp. Ha troa. Jeg vet også at det funker. Har lokket inn 2 rever. 1 med PeeWee og 1 men Nordik Predator. Har sotte i bua og hatt litt begrenset utsyn og mye trærer på myra der den kommer inn derfor er ingne blitt skutt. Den siste som kom inn var jeg nok litt for redd for å skadeskyte og lot den derfor gå. Men jeg har vært ute på 2 turer og lokket og ikke fått inn noe jeg heller. Men har kjempe tro på lokking. Grunn til at jeg ikke har fått inn noe hver gang er nok at den har oppdaget meg eller at det rett og slett ikke har vært rev i området. Har en buttolo også men den har jeg ikke fått inn noe på. Lurer litt på hordan de bruker den de som får inn rev på den. Trykker dere den helt inn eller bruker dere bare den lyse tonen?

Link to comment
Share on other sites

Ei lita økt i går kveld like før mørkeret kom. Satt oppi ei li med et hostfelt nedom meg. Problemet (fant jeg ut midtveis i økta) var at vinden ikke stod slik jeg hadde ønsket. Men, 2 min etter første lokkesekvens kom det 5 ravner over meg. Hadde jeg hatt hagle da....

 

I dag hadde jeg mer trua. Skulle opp på fjellet. Skareføre. Litt sent ute (09.20). Også i dag står vinden litt vanskelig. Jeg skal sitte oppi en jaktstol, men for å komme dit gikk jeg medvinds. Altså gikk jeg der reven burde/skulle komme. Såg ikke noe. Ga meg etter 30 min.

 

Konklusjon: Kortvarig og spennende jaktform. Må bare finpusse taktikken. :D

Link to comment
Share on other sites

Med Buttoloen bruker du kun kontaktlyden til kje/killing. Serier på 4-5 lyse toner, vent i 1,5 - 2 min og gjenta noen serier.

Du kan også starte med Butttoloen slik som jeg har beskrevet, og deretter gå over til dødsskrik med lokkefløyta etterpå.

Har selv gjort dette, har da hørt reven kommet bjeffende fra svært langt hold, sikkert 7-800 meter. Veldig spennende å høre at den stadig kommer nærmere. Pulsen stiger da....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...