Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

normal_Bilde071.jpg

her er dagens fangst etter lokkinga etter reven.....røyskatta kom mot meg da jeg lokka,tydelig interessert i lyden,og lokket den inn på 3 meter,men da den såg meg bråsnudde den,og på 80 meter ble den innhentet av ei v-max kule.... :twisted:

pakket ned,og dro da jeg hadde skutt,for jeg tenkte reven hadde hørt skuddet,og aldri kom etterpå....

 

noen som har lokket rev etter at dere har skutt en fra før?

Link to comment
Share on other sites

normal_Bilde071.jpg

her er dagens fangst etter lokkinga etter reven.....røyskatta kom mot meg da jeg lokka,tydelig interessert i lyden,og lokket den inn på 3 meter,men da den såg meg bråsnudde den,og på 80 meter ble den innhentet av ei v-max kule.... :twisted:

pakket ned,og dro da jeg hadde skutt,for jeg tenkte reven hadde hørt skuddet,og aldri kom etterpå....

 

noen som har lokket rev etter at dere har skutt en fra før?

 

Når du sitter på åtejakt og skyter en rev så skal du la den ligge en stund, for det er ikke uvanlig at det kommer en til en stund etterpå. Tror ikke den reagerer nevneverdig på skudd, bare den ikke blir skremt fra åta pga et bomskudd. Da kan det ta en tiiiiiid før den er tilbake på åta iallefall. Gratulere med røyskatt.

Link to comment
Share on other sites

 

Når du sitter på åtejakt og skyter en rev så skal du la den ligge en stund, for det er ikke uvanlig at det kommer en til en stund etterpå. Tror ikke den reagerer nevneverdig på skudd, bare den ikke blir skremt fra åta pga et bomskudd. Da kan det ta en tiiiiiid før den er tilbake på åta iallefall. Gratulere med røyskatt.

 

enn ute i naturen,tenker da på utenom åta.....

Link to comment
Share on other sites

 

Når du sitter på åtejakt og skyter en rev så skal du la den ligge en stund, for det er ikke uvanlig at det kommer en til en stund etterpå. Tror ikke den reagerer nevneverdig på skudd, bare den ikke blir skremt fra åta pga et bomskudd. Da kan det ta en tiiiiiid før den er tilbake på åta iallefall. Gratulere med røyskatt.

 

enn ute i naturen,tenker da på utenom åta.....

 

Tror ikke den reagerer noe spesielt på et skudd ute i naturen. Den vet jo ikke hva slags smell det var. Har igentlig ikke peiling. Kanskje noen andre her på tråden vet noe. Men jeg har vært på jakt å skutt rype og sett rev like etterpå i samme område.

Link to comment
Share on other sites

Filmen er kjempe bra!

Ser den for ente gang no... He-he

Men en skulle visst hvilke fløyter som virker i haaaaaaaaavet av lokke fløyter.

Noen har så mange fløyter i salg at en ikke helt vet hvor en skal begynne..

Har bestillt meg Nordic Predator og ei som de hadde hos Midway med en DVD...

Blir spennende og se hva som faktisk funker..

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Filmen er kjempe bra!

Ser den for ente gang no... He-he

Men en skulle visst hvilke fløyter som virker i haaaaaaaaavet av lokke fløyter.

Noen har så mange fløyter i salg at en ikke helt vet hvor en skal begynne..

Har bestillt meg Nordic Predator og ei som de hadde hos Midway med en DVD...

Blir spennende og se hva som faktisk funker..

 

John

:mrgreen:

Ikke gå deg bort i alle disse fløytene. Jeg har PeeWee og har lokket inn rev på den. Mitt tips, bestem deg for en og lær deg å lage et så perfekt hare hyl som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Er litt våken for at det er noe i det du sier.

Tror også en ikke bare må buse ut i post men begynne og planlegge jakta litt mere med tanke på vind og plasseringer i lende.

Vet der er rev der eg pleier og jakte, fått mye tilbakemeldinger fra flere hold.

Så det er nok min "oppførsel" som avslører meg, ikke lokken som ikke virker.

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser det er noen spennende fløyter de har på gamecall.se. Noen som har handlet med de. Bllir skeptisk til å betale på forhånd til deres konto.............

Ja du risikerer å bli 170 kroner fattigere, men sjansen er jo til stede(muligens mikroskopisk) at de sender deg varen, og at du får noen flotte opplevelser med den :wink:

 

Livet er er eneste langt sjansespill, de som ikke tar sjanser vil ikke finne ut hva livet egentlig har å by på...Min erfaring er at fordelene med sjansespill av denne typen oppveier for ulempene ganger 1000 :)

Link to comment
Share on other sites

Får dere reven inn på haglehold når dere lokker? Jeg har lyst til teste ut lokking, men hvis det er håpløst å få reven nærme nok vet jeg ikke om jeg gidder. Er kanskje en mulighet hvis man plasserer seg på en kolle slik at vinden går over? Eller kanskje på et sted hvor ett eller annet i terrenget gjør at reven blir ledet nært?

Link to comment
Share on other sites

Var å jaktet på åta i går kveld. Kom til hytt ved 18 tiden. Sjekka filminga. Kunne se at det hadde vært stor aktivitet natten i forveien samt denne ettermiddagen fra kl 16:00. Hadde vært rev på åta når jeg svingte ned til hytta. Satte meg til i kjøkkenvinduet. Åpnet det litt slik at det ikk skulle bråke hvis mikkel dukket opp igjen. Så ca kl 20 kom den tilbake men fikk ikke opp vinduet i tide så den ble borte. Skulle ikke mye lyd til før den stakk. Dette er til vanlig en helt stille plass forutenom når vi er på hytta så utfordringen er stor for å få skutt. Så kledde jeg på meg og gikk ut i ei lita bu jeg har snekkret. Har varme der inne og den står ovenfor åta som ligger på ei myr nedefor hytta. Det var helt still så ingen rev men hørte den hylte i området. Satt der i 3 timer så tenkte jeg at jeg skulle prøve PeeWee fløyta. Blåste 2 ganger i den, hver gang i ca 1 min og et opphold på 3-4 min. Lyse skarpe toner. Holdy på å skulle gi meg da jeg plutselig ser lys av 1 par øyne mellom trærne ved åta. Tydelig kjappe hodebevegelser. Så fikk jeg øye på reven i utkanten av åta, den for i rask gange frem og tilbake på myra og snuste, så ble den borte. Gikk noen få minutter så var det igjen lys av øyner mellom trærne, også denne gangen tydelig raske hodebevegelser og så ble den bort. Ytterligere 2-3 min så var det lys av øyne igjen men heller ikke denne kom frem slik at det var mulig å slippe skudd. Om dette var en og samme rev vites ikke. Men at det var lokkingen som trigget den er jeg lite i tvil om. Kom litt snø i går og så var det måneskinn. Mulig den fikk tefften av meg. Må sette opp en lem forran glugg slik at månelyset ikke slipper inn i hytta. Fløyta skal benyttes flere ganger på åtejakta heretter.

 

 

Dette er som og lese hvordan jeg selv ville beskrevet 3 lignende situasjoner som jeg hadde i fjor. Utrolig spennende og se hvordan reven prøver å lukte seg til bytte dyret som blir drept. De 3 revene som kom etter at jeg lokka, kom aldrig helt ut sånn at jeg kunne skyte på dem.

Link to comment
Share on other sites

Lest i bladet "Jeger hund og våpen" nr 9 2008 at Buttolo kunne brukes på revejakt. Er det noen som har erfaring med dette?

 

Ja! er ikke sjeldent at Mikkel har kommet luskene under bukkejakta, er det rev i nærheten er min erfaring at han svinger innom når det kommer lyd fra rådyrlokken :D

Link to comment
Share on other sites

Lest i bladet "Jeger hund og våpen" nr 9 2008 at Buttolo kunne brukes på revejakt. Er det noen som har erfaring med dette?

 

Ja! er ikke sjeldent at Mikkel har kommet luskene under bukkejakta, er det rev i nærheten er min erfaring at han svinger innom når det kommer lyd fra rådyrlokken :D

 

Bruker du Buttoloen som på bukkejakt når reven kommer, eller er det er det andre lyder fra Buttoloen som gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Lest i bladet "Jeger hund og våpen" nr 9 2008 at Buttolo kunne brukes på revejakt. Er det noen som har erfaring med dette?

 

Jeg skøyt en rev på som kom på buttoloen i august i fjor. Jeg har sittet en del i skogen og trykket på buttoloen men det er den eneste reven som har kommet.

 

Jeg har mye mer tro på hareskrik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun brukt buttoloen under bukkejakta (for meg blir det ut august) De lydene reven pleier å reagere på er kontakt låten mellom geit og kje.

 

Klarte faktisk i vinter å lokke til meg en rev ved å smatte med munn! Han løp forbi meg på ca 70m og der stod jo jeg med hagla, så jeg lagde lyse smatte lyder (forsøk på muselyder :roll: ) Det funka! Han kom tilbake å satte seg 15m fra meg :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har spilt inn en seanse med buttoloen sånn som rådyr/kalver i nød kan skrike. Det virket 100% på første forsøket... Reven kom som en rakett.

Hvis noen vil ha denne og lage en mp3 å legge link her av den så PM meg. Jeg er ikke interessert i å sitte å sende 2,3MB til 37 stykker. Den første "frivillige" får den og legger den ut. Vet ikke hvordan selv.

 

http://rapidshare.com/files/171548703/r ... v.wav.html

 

Den ligger her. Fikk tips av peders, men vet ikke om den kun kan lastes 10 ganger...så de 10 første til mølla :wink: Men det er RAPPORTPLIKT når dere drar inn rev med den :!:

Link to comment
Share on other sites

Når du brukte den seansen her, spilte du da av hele :?:

Kjørte den 2 min.(den er på 1 min) så 2 pause, så 2 til...og da kom reven :D Planen var å kjøre et skjema på 2 min så 2-4 pause, og så videre.

Hvertfall slik som Michael Tham har som grunnoppsett. Jeg har en foxpro så jeg blir ikke røpt av selve lokkingen(bevegelse) Tanken var å ta ut noen rådyrspesialister. Vil gå over på hareskrik senere, og tilbake til denne på våren rett før jaktslutt. Håper da å få noen av de hardeste predatorene som tar mye kje.

Link to comment
Share on other sites

Klarte faktisk i vinter å lokke til meg en rev ved å smatte med munn! Han løp forbi meg på ca 70m og der stod jo jeg med hagla, så jeg lagde lyse smatte lyder (forsøk på muselyder :? ) Det funka! Han kom tilbake å satte seg 15m fra meg :D

 

Ja og så skjedde hva??!!

Må ikke slutte ei god jakthistorie midt i... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 11 rev med å lokke dem inn med musepip. Men da lokker jeg ikke før jeg ser en rev, hvis den ikke er støkt av deg vil den komme i 80% av tilfellene.

 

Har hatt mest hell i tregrensen med god oversikt. Snø og måneskinn er et must. Så er det bare å sitte til du forhåpentligvis ser en rev og lokke den på hold. Har lokket de inn på flere hundre meters avstand.

 

Sikkert ikke så effektivt som pee wee hvis du behersker dette men er en grei å enkel metode som alle kan få til, hvis bestanden er høy da. De 11 revene ble skutt på to sesonger i troms.

Link to comment
Share on other sites

Klarte faktisk i vinter å lokke til meg en rev ved å smatte med munn! Han løp forbi meg på ca 70m og der stod jo jeg med hagla, så jeg lagde lyse smatte lyder (forsøk på muselyder :roll: ) Det funka! Han kom tilbake å satte seg 15m fra meg :D

 

Ja og så skjedde hva??!!

Må ikke slutte ei god jakthistorie midt i... :shock:

 

Hehe jeg burde vel fortelle slutten og :wink:

Først trodde jeg det var katta eller bikkja til naboen (kom sky foran månen så var ikke så godt å se :roll: )

Men skjønte fort at det var Mikkel som satt der, så det ble knall og fall :D

Skinne henger nå i peisestua på hytta (stod 100m fra hytta, så det minne hører til der oppe) :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...