Jump to content

Hund til revejakt


v-max

Recommended Posts

hei.ønsker å skaffe meg en drivende hund til revejakt.lurer på hvilken hund jeg bør satse på.hunden bør være snill familie hund.og lett å prege på rev.er de drivende hundene lette å dressere?dvs.lette å få inn under los.....all info er godt motatt. :D ...hva koster en slik hund?

Link to comment
Share on other sites

De fleste støverraser har revejagere. Du bør nok heller se litt på linjene,og /eller stammens egenskaper som er avlet frem med hensikt. Likeså dette med behagelig gemytt og dresserbarhet henger endel i hop. Ta deg turer på utstillinger, les raseringenes hjemmesider og jaktprøveresultater for å se hva du liker. Priser fra 5-10 tusen.?

Link to comment
Share on other sites

De fleste drivende hunder lar seg prege på et spesiellt vilt, så noen raseforslag vil du ikke få fra meg. Det er endel andre spm du må stille deg først. Har du noen erfaring med hund fra tidligere? Vil du bruke hunden kun på rev, eller ser du for deg at hunden unntaksvis skal brukes til andre viltarter? Jakter du i rådyrtette områder? Er det mest praktisk å ha en stor eller liten hund for deg? Er det noen raser du liker spesiellt godt?

 

Dette er noe du kan tygge på i første omgang.

 

For å besvare ditt andre spm.

dvs.lette å få inn under los.....

Dette avhenger av hvordan du legger opp grunndressuren og det er fullt mulig å kalle inn en hund fra los. På den annen side er det også fullt mulig å få en hund som jager i dagesvis uten bruke en kalori på tenke hvor du er. Ingen av disse ytterpunktene er raseavhengig, men et resultat av hvordan du legger grunnlaget fra valpen kommer i hus.

 

Ditt tredje spørsmål

hva koster en slik hund?
er lettere å svare på. 7-12 tusen må du regne med å betale for valpen. De videre driftsutgiftene kan kanskje komme på 3-5 tusen i året, for mat, utstyr, forsikring, vetrinærutgifter etc. Disse utgiftene kan variere, som du sikkert skjønner.
Link to comment
Share on other sites

takker for svar.jeg har tenkt litt på schillerstøver muligens.....har vært vant med hund i familien,men ikke en slik rase,kunn gulvsoper av en hund(king charles spaniel)....rabiat skrev:Vil du bruke hunden kun på rev, eller ser du for deg at hunden unntaksvis skal brukes til andre viltarter? Jakter du i rådyrtette områder?svar: i lofoten fins det ikke rådyr,og harebestanden er minimal pga reven.så dette blir kunn en revehund.....

Link to comment
Share on other sites

Joda jeg har pr nå en Foxhound blanding som jager bare rovvilt. Dette må jeg ha fordi jeg starter revejakta ennå mens det er endel sau i utmarka , men mest fordi at i enkelte områder så vrimler det av hare..... :evil:

 

Når ser du for deg anskaffelse av hun da ?

 

Grunnen til at jeg spør om det er fordi den Foxhound blandingen min kommer sannsynligvis til å bli parret neste år. Jeg har også en ung Finskstøver tispe på 1 år etter Svensk / Finske revelinjer. Problemet er at den synes hare også er interessant , men den selger jeg evt ikke før etter neste sesong.

 

Send meg en PM om du er interessert i mer info.

Link to comment
Share on other sites

For å svare litt mer generelt på spørsmålet så vil jeg anbefale enten Schiller eller Finskstøver ......etter revelinjer , og da må du til Sverige eller Finland. Holder en knapp på Finskstøveren her pga tilgjengelighet + at den nok driver litt mer etter min smak.

 

Men revehund nr 1 for meg er Foxhounds , evt Foxhound blandinger. Men da er du nok mer enn litt interessert i revejakt også da :wink:

Link to comment
Share on other sites

kluet er at jeg er så interessert i revejakt,at kjerringa og naboene reagerer nesten :lol: ...rifla er nesten parat på ryggen, tilgjengelig for enhver anledning hvis rødpelsen skulle dukke opp :twisted: ....men hva er vitsen med en hobby,hvis man ikke har interesse? :D ....ja,jeg er interessert.ta kontakt når du vet når du har hvalper til salgs :D ....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! å jage inn en revehund er mye mer krevende enn å jage inn fek.s en rådyrhund, men det er revejakt som er tingen. du må få den både rådyr og harerein, det er ikke mange støvere som ikke har glødende interesse for hare, og det er nok her du vil møte den største utfordringen. Vil anbefale deg å jage inn i områder med sporsnø! følg sporet og slipp når hunden drar skikkelig! fy på både hare og rådyr.

Jeg dro til Sverige og henta meg en schiller. Slapp når jeg så rev og hadde små loser allerede ved 4 måneders alder, da ho var 6 måneder sporet jeg på sporsnø og slapp. kunne jobbe på foten i en time før utaket, urtolig moro med en hund som jobber skikkelig på foten. jeg hadde basset før og den jaga bra på rev, men fotarbeidet kan ikke sammenlignes. Altså bra start. så kom sessong to som var i vinter. Trodde det skulle bli plankekjøring, men det var jo ikke snø! så jeg slapp og trodde på det beste, losene kom hver gang, men det var ikke rev, det var hare, bynte å sleppe på en åteplass, bikja bare dro i vei til første harefot, ho kunne holde på i fler timer på foten, og har tatt ut hare ca 80-90% av slippa er blitt helt besatt. Jeg har begynt å skyte hare for den og skal bruke den til det. siden den er helt klikk på hare. Harejakt kan være skikkelig koselig fant jeg ut :D Planlegger å kjøpe meg en finne og skal prøve igjen.

 

På rev-sm var det finner og schiller som utprega seg. Ikke en eneste russer eller plott.

Jeg anbefaler at du går inn på stovare.se og ser på revbiten, der finner du kontaktpersoner for støvere med revelinjer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en hamilton etter hareliner, som jeg har bynt å jage rev med.

fjordårs sesongen jaget jeg nesten bare hare med den. I høst og vinter har jeg brukt den mest på rev. den jager begge deler,men bynner å bli utrulig ivrig på reven.

så mitt tips er at hunden jager (etter hvert) det du vil at den skal jage :D

men det kan ta tid. vannvitig med tid :D

du ville ha en hund som er rolig og snill, da tror jeg du får samme hvilken rase du velger.

Lykke til med hunde kjøpet, du kommer til å bli fornøyd, og få mange fine loser framover :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har en Halden støver og en Blanding mellom Engelsk foxhound og schiller.

Begge 2 brukes til rev med stort hell.

Skal jeg anbefale deg ren rase,må jo jeg nesten si Halden støver(veldig stor jaktlyst!!!).

Men skal du ha blanding så se etter noe med Engelsk foxhound i.

Jeg skal ha valper på Halden støveren sommeren 09..

Ellers ser jeg at Foxhound skal ha valper på sin blanding..Jeg kjenner han ikke,men folk jeg snakker med

prater veldig godt om den blandings hunden hans.. Så det er nok ikke dumt å ta en valp derfra heller.

Link to comment
Share on other sites

men du må ikke glemme Dachs den må heller ikke undervurderes som reve jager .Jeg har skutt mer enn 30 rev for min Dachs samt 59 rådyr samt mange ettersøk både på påskutte og på kjørte dyr Dachs går på allt

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en gang i tiden en schillerstøver...Sturevallens Angus i fra Skåne, som var en prima revehund. Skjøt en hare for ham som unghund og deretter en rev. Etter dette var det bare rev og gaupe for ham.

 

Likte måten han jaget på, for jo nærmere han var reven jo mer intens ble losen hans. Kunne hele tiden høre hvor langt bak han var.

 

Skal jeg noen gang ha en ny revehund, så blir nok schilleren førstevalget. :D

Link to comment
Share on other sites

har egentlig bestemt meg for å kjøpe hund fra han "foxhound"...har sett på youtube på hundene hans,og ble ikke akkurat mindre begeistret av den grunn....dachs er utelukket....blir for kort i beina,og derfor lite egnet når det er vintersnø og tid for revejakta..rådyr og hare finnes ikke her,så det burde være lett å prege hunden på mikkel vil jeg tro....skal bli moro å få prøve en ny vri på revejakta.hund om dagen,postering på kvelden,og åtejakt på natta....(og sur kjerring neste morgen) :roll:

Link to comment
Share on other sites

mange kombinerer støvere og hihunder....hvordan er det å ha to jakthunder i huset?tankene går da spesielt til hi hunden(foxterrier og lignende)har hørt at det er hyperhunder.....

Jeg har 1 dachs og 2 fox terriere. Terrier er terrier og de er som regel litt mer aktive en andre hunder ja, men de roer seg noe med alderen.

Det kan være en fordel med 2 hunder, så har de selskap i hverandre.

Det er en fordel med to hunder av motsatt kjønn, utenom i løpetida, da er det ett lite helvete som regel.

Link to comment
Share on other sites

mange kombinerer støvere og hihunder....hvordan er det å ha to jakthunder i huset?tankene går da spesielt til hi hunden(foxterrier og lignende)har hørt at det er hyperhunder.....

 

" Desverre " så fungerer Foxterriere i de fleste tilfeller alldeles utmerket til innehunder / kosehunder / sofahunder eller hva du vil kalle det. Jeg sier " desverre " fordi det er noe av dette som har ødelagt mye av jaktlinjene til rasen.

 

Når det gjelder å ha 2 hunder sammen så kan det være at det ikke fungerer , men det kan godt fungere om du tar dine forhåndsregler. Med det mener jeg at du må gjøre deg noen tanker om raser , kjønn osv. Jeg har 4 hunder sammen i hundegården , 2 Foxterriere og 2 støvere , alle tisper og det er ikke problem. Jeg har terrierne endel inne og der trives de veldig godt , merker ikke at de er der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv 4 hunder som jeg eier selv. 2 støvere, 1 spisshund og en fox terrier.

Det går stort sett bra, eneste som er litt problem her er at jeg har 2 tisper og 2 hanner..

Så litt ugreit i løpe tid..

Men jeg mener at skal du jakte rev med støveren din, bør du også etter hvert skaffe deg hi hund.

For du kommer til gå glipp av mye moro hvis du ikke har det:)

Da bør du lete godt, for de fleste raser har blitt populære "sofa" hunder..'

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hvordan går det med planene om hundekjøp, v-max? :) Et lite tips, skal du kjøpe valper av foxhoundblandingen til Foxhound, BØR du skaffe deg en terrier i tillegg. Foxhounden jager fort, med kraftig og trangt losmål, og reven går dermed ofte i hi. Uten terrier, blir du dermed litt hemmet.

 

I tillegg er det også kjekt med terrier på dager med dårlig vær, mye snøfall o.l. Da kan du ta deg en runde fra hi til hi med terrieren og sjekke, reven ligger ofte inne på slike dager. :)

Link to comment
Share on other sites

Sats på en schweizerstøver! :-D

 

Stikkord: Stor jaktlyst, hengiven, lettlært og lett å lede.

Jeg skal i hvertfall ha en schweizer til rev etter hvert! :-D

 

Problemer med de Nordiske støverne er at de ofte er like interessert i hare , og det passer dårlig om du ønsker kun å jakte rev.

Link to comment
Share on other sites

På rev-sm var det finner og schiller som utprega seg. Ikke en eneste russer eller plott.

 

Plotten får vel helt enkelt ikke stille på offisielle utstillinger/prøver, fordi de hundene som er i skandinavia pr. i dag ikke er godkjent som renrasede hunder (reg i UKC ikke NKK/SKK). Og det ville vel neppe gå lenge før første G'en kom heller, i og med at de fleste loser stort sett fra du åpner bildøra...

 

Det jeg begynner å se på som plotten sin største fordel, er at den ser ut til å holde reven over bakken. For min del, som ønsker å skyte reven på post for drivende og ikke er sååå gira på å stå ved ei steinur og spekulere, er det en klar fordel... Men - det er langt mellom plottene som fungerer bra på rev i utgangspunktet.

 

Ingenting vondt sagt om hijakt, men da vil jeg helst ha et spett og en spade, en forligger og en grinete grevling... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med planene om hundekjøp, v-max? :) Et lite tips, skal du kjøpe valper av foxhoundblandingen til Foxhound, BØR du skaffe deg en terrier i tillegg. Foxhounden jager fort, med kraftig og trangt losmål, og reven går dermed ofte i hi. Uten terrier, blir du dermed litt hemmet.

 

I tillegg er det også kjekt med terrier på dager med dårlig vær, mye snøfall o.l. Da kan du ta deg en runde fra hi til hi med terrieren og sjekke, reven ligger ofte inne på slike dager. :)

 

Min tispe jager ikke fort , kunne ønsket litt større fart da det blir litt mer " snert " i drevet synes jeg :wink: Når mikkel allikevel velger å gå under bakken så er det nok flere ting som bestemmer det , bla losmål og at støveren ofte overrasker mikkel på dagleie da hun som oftest ikke støyter på nattspor.

 

Det er ikke en regel at Foxhoundene eller blandinger jager fort , vet om mange som ikke jager så fort , det er veldig individavhengig. Hadde en ren Foxhound hann for noen år tilbake og i alle de årene jeg hadde den så drev den inn kun 1 rev !

Link to comment
Share on other sites

 

Problemer med de Nordiske støverne er at de ofte er like interessert i hare , og det passer dårlig om du ønsker kun å jakte rev.

Naa, skeptisk...

Har ikke gjort det i praksis selv, men mitt inntrykk er at schweizeren er veldig lett å lede. Stor tillitt, så om en preger på rev - og ikke skyter om hunden jager hare en gang el fler - så er det nok straks i boks.

Bullstaff her inne har schweizer som jager rev og gaupe.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Hypr! Hun jager rev og gaupe så det kost etter. Har aldri sluppet henne på hare, men hun har tatt ut selv. Allikevel tror jeg hun har hatt kun 7- 8 hareloser av alle losene hennes. Foretrekker nå helt klart reven.

Makan til hund med jaktlyst har jeg nesten ikke sett, så hvis dette er jaktlysten man finner i Shweitseren så er det i allefall meget bra!

 

Er nok pregingen på ønsket viltart som er det viktigste, men det er klart at man gjerne må innse at det blir noen haraloser på harabikkjer. Det unngår man ikke.

Hund til å jaga rev kan man nok få til av nesten hva som helst av drivende hund tror jeg, men jeg må innrømme det at jeg synes det er spennende med noen av disse rasene som etterhvert har kommet inn til Norge, og jeg synes det er morsom at folk avler fram hunder for å prøve å få til det beste av det beste på rev. For revejakt med drivende hund er det morsomste og mest utfordrende jakta jeg vet om! Da føler du at du lever :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Hypr! Hun jager rev og gaupe så det kost etter. Har aldri sluppet henne på hare, men hun har tatt ut selv. Allikevel tror jeg hun har hatt kun 7- 8 hareloser av alle losene hennes. Foretrekker nå helt klart reven.

Makan til hund med jaktlyst har jeg nesten ikke sett, så hvis dette er jaktlysten man finner i Shweitseren så er det i allefall meget bra!

 

Er nok pregingen på ønsket viltart som er det viktigste, men det er klart at man gjerne må innse at det blir noen haraloser på harabikkjer. Det unngår man ikke.

Hund til å jaga rev kan man nok få til av nesten hva som helst av drivende hund tror jeg, men jeg må innrømme det at jeg synes det er spennende med noen av disse rasene som etterhvert har kommet inn til Norge, og jeg synes det er morsom at folk avler fram hunder for å prøve å få til det beste av det beste på rev. For revejakt med drivende hund er det morsomste og mest utfordrende jakta jeg vet om! Da føler du at du lever :wink:

Sitter her og smiler jeg! Blir så glad hver gang jeg hører godord om schweizeren.

Stå på med Lucy, Bullstaff. Detta er moro, og har hørt opptil fler rykter om ei knall bikkje ;-)

 

 

Jeg synes det er gode hunder på alle måter, men dessverre er det ikke så mange av dem.

Lettlærte, veldig stor arbeidslyst, nesen i bakken hele tida når vi er ute, iver... Per Halmrast(schweizerprofil), oppdretteren til Keira sa til meg: "en schweizerstøver skal ikke ha skjenn, den skal ha trøst". Dem er skjøre, men jeg synes hodet er veldig sterkt.

Ja, det blir nok fler schweizere på meg - og den neste skal nok preges på rev (om jeg ikke gjør det med en av dem jeg har nå da.... hehe).

Link to comment
Share on other sites

Bodde på Romerike og jakta mye rev på 60-70 og 80 tallet der var det Schiller som hadde det klart beste rykte som revejager. Flytta så til finnskogen der var det på den tiden (slutten av 80 tallet) en som skøyt noe utrulig med rev han brukte av alle ting kunn Beagle.

Link to comment
Share on other sites

Bodde på Romerike og jakta mye rev på 60-70 og 80 tallet der var det Schiller som hadde det klart beste rykte som revejager. Flytta så til finnskogen der var det på den tiden (slutten av 80 tallet) en som skøyt noe utrulig med rev han brukte av alle ting kunn Beagle.

En får bikkja som en vil ha a! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Noen er fornøyd om de får 1 tur ut i uka med hunden , andre 2 turer i måneden. Folk er forskellige , jeg jakter opptil 5-6 dager i uka størstedeler av sesongen mellom august og april. Og man har selvfølgelig større sjangs til å prege hunden på rett vilt om man er ofte ute.

 

Men kan presisere hva jeg mener med harerene støvere. Her hos oss finnes det et utall med granplantefelt , så tette at det ikke er mulig å gå inn der , da må du krype. Inni her liker reven seg , problemet er at her liker haren seg også. Har flere ganger sett hvilke mengder hare som kan finnes i et slikt plantefelt. Et plantefelt på 200x200m kan inneholde over 10 harer. Er det noen som mener de har en støver av de Nordiske raser som kan søke igjennom dette plantefeltet uten at det blir harelos ?

 

Det er hva jeg mener med hareren støver !

Link to comment
Share on other sites

Har flere ganger sett hvilke mengder hare som kan finnes i et slikt plantefelt. Et plantefelt på 200x200m kan inneholde over 10 harer. Er det noen som mener de har en støver av de Nordiske raser som kan søke igjennom dette plantefeltet uten at det blir harelos ?

 

Det er hva jeg mener med hareren støver !

 

Sånne mengder hare er det vel de færreste forunt å komme borti.

Link to comment
Share on other sites

Ja det har du rett i. Men siden det er slik hos meg og flere andre plasser i NordNorge så må man forholde seg til det. Da har jeg valgt den hundetypen som passer til det og det er her Foxhounden kommer inn. Har en Finskstøver på 1,5år etter Svensk / Finske revelinjer som jeg prøver å få hareren , men har vel egentlig ikke særlig tro på at jeg blir fornøyd. Denne hunden ville sannsynlig fungere helt ok i andre deler av landet hvor harebestandene ikke er astronomiske.

Link to comment
Share on other sites

En får bikkja som en vil ha a! ;-)

 

Tror jeg ingenting på :wink: Du kan håpe og trene, men det er ikke bestandig at det går slik eieren ønsker. Noe som heter Du får den bikkja du fortjener...den tror jeg litt mere på. :lol:

Smaker en litt på det, så blir det det samme.

Vil en ha en god hund MÅ en trene. Ingen ting som kommer gratis. Blir bikkja god av mye trening, så har'n fortjent det ;-)

Link to comment
Share on other sites

En får bikkja som en vil ha a! ;-)

 

Tror jeg ingenting på :wink: Du kan håpe og trene, men det er ikke bestandig at det går slik eieren ønsker. Noe som heter Du får den bikkja du fortjener...den tror jeg litt mere på. :lol:

Smaker en litt på det, så blir det det samme.

Vil en ha en god hund MÅ en trene. Ingen ting som kommer gratis. Blir bikkja god av mye trening, så har'n fortjent det ;-)

 

Blir nok ikke det samme, men ok... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...