Jump to content

Pistol, første og sistegangsvalg ...


Eddie

Recommended Posts

Kan noen av dere erfarne pistolskyttere råde med når det gjelder valg av våpen. :? Jeg har tenkt å tilegne meg litt erfaring i pistolskyting og kommer sannsynligvis til å kjøpe brukt, noe driftsikkert og varig. Av kaliber tenkte jeg meg 45 APC eller 40 S/W. 1911-modellene blir litt for massive tror jeg, noe litt mer kompakt vil være nærmere blinken. Alder på jernet har mindre betydning, kvalitet og holdbarhet er det avgjørende da jeg nok ikke kommer til å kjøpe et våpen nr. to ...... :)

Link to comment
Share on other sites

Både jeg og kompisen min jeg kjøpte 9mm før .22, men det var fordi jeg var medlem av klubb i oslo som ga mulighet for grov kaliber skyting året rundt inne... og jeg måtte bare ha en glock17... sikla på en 357 desert eagle (som den gang hadde nypris på 13000) men klubben var ikke godkjent for hverken mantlet eller magnum ammo, kun svake bly ladninger, så den droppa jeg (spol 10 år fram, og jeg har omsider fått en nå)

 

Jeg liker utfordringen med å skyte bra med våpen som slår litt mere enn .22 dessuten har klubber mange .22 man kan låne til det. Dette er en smak sak, men jeg kjenner plenty som kun liker å skyte grovt, og ikke engang har kjøpt .22 . så når de skal skyte .22, så låner de isteden

 

Nå har jeg .22, 9mm og .357 pistoler.... må vel ha en .44 revolver og...

 

.44 er også stor humor, men det er en tileggs pistol ... dessuten, mange jeg kjenner som har det, har generelt skutt ca 50 skudd de siste 5 åra totalt, så jeg antar at det er mere for humoren en pratisk bruk.

 

Så ender jeg sikker opp med brukt billig en .44 revolver en gang- Fått mange fine tilbud av folk som ikke lenger gidder sløse penger for å få vondt i henda lenger... siterer en jeg kjenner, " når et magasin med kuler koster omtrent en halvliter på by`n" og gir mindre moro , null mus og bare vondt i hånda, foretrakk han mye morro, mulighet for mus, og vondt i hodet dagen derpå isteden :D

Sikkert veldig mange her inne som ikke er enige med han...

 

Tilbake til spørsmålet, skal du ha kompakt pistol, vurder 9mm....bra utvalg, mye smått innen glock som trøkker godt, samt billig å skyte med. Men .40 er vel muligens lettere å skyte med en 9mm...

 

personlig hadde jeg nå etter å fikla med springfield 1911 .45 pangene til andre klubbmedlemer fått en mye større sans for disse enn før... Feite kuler og. de er langt mere kompakte enn de ser ut, og er veldig gode å skyte med. Men Springfield er så dyre at selv en desert eagle ikke lenger virker så galt lenger...

 

Men mye greit i andre merker rundt 8-10000,- å få..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte vel noe slikt som en 9mm og en .44 magnum revolver selv som første håndvåpen. En av frynsegodene med å bli eldre er at man ser hvor teit man var når man var yngre. :D

 

I dag har vi vel noe slikt som 50-60 pistoler og revolvere i huset, men det er stort sett bare en pistol jeg tar frem hvis jeg skal instruere en total noob: En Beretta Neos plast .22 med påmontert rødpunkt.

 

En slik sak gjør at man konsentrerer seg mer om hva som skjer på skiven enn det man holder tak i. Samtidig gir den såpass umiddelbare resultater at selvtilliten går i hundre.

Link to comment
Share on other sites

9mm og .44 ikke så galt det... de fleste som ikke syns blinkskyting med .22 er gøy, har da fått skutt seg lei det på 6mndr somregel uansett... men totalt newbs bør begynne med .22

 

personlig syns jeg det VAR mye morsommere å la kompiser fyre av minst 9mm først...akkurat passe kraft så de ikke mister noe kontroll, men blir litt mere hekta... helt utrolig hvor sjokkert folk som aldri har rørt en pistol blir av det.. priceless.

 

Men nå lar jeg folk skyte med p22 først, med laser,.... Blitt mere voksen, og mye mere opptatt av sikkerhet..

 

Personlig hadde jeg vel hivd med en billig .22 i søknaden, f.eks p22. kun 2500 for ny, og tatt med sammen med et grovere kaliber... du vil neppe angre på det seinere. Eller en brukt buckmark eller ruger. De fleste butikker som selger de andre kalibre har som regel slike brukte til 1500 spenn og oppover, så der kan man sikkert får mange bra pakkedeals..

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar. Jeg er i ferd med å melde meg inn i den lokale pistolskyteklubben der jeg bor. De har både innendørs og utendørsfasiliteter. Jeg har skjønt at de første seks månedene er obligatoriske, en opplæringsperiode før en kan eie eget våpen. Er det riktig? Og 22 kaliber er nok utmerket til trening og billig er det jo og. Dette med eget våpen ligger litt i framtida, jeg ville bare høre hva forumet hadde av erfaringer med forskjellige våpen og kalibre. Takker så my for hjelpen! :)

Link to comment
Share on other sites

da jeg nok ikke kommer til å kjøpe et våpen nr. to ...... :)

 

Ha ha. Det sier du nå, men om et år dukker tvangstankene opp. :mrgreen:

 

"Må jo ha en .22, billig trening. .44mag ser gøy ut, må ha en sånn.

HVA 430 kr for å søke, da blir det jo nesten dumt og ikke slenge inn en søknad på en 9mm. og en snub-nose .38 også"

 

Osv osv...

 

Hadde det vært gratis å søke om våpen i Norge er jeg sikker på at jeg ville hatt færre :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...