Jump to content

ammunisjon til duejakt


eriksruden

Recommended Posts

Testskyt hagla di med mange førskjellie patrona og trangborringsgrada. Så finn du den med bæst dækkningsgrad,å vips så har du en yppeli duejaktpatron. Nåkka spess merke kan æ ikke anbefale pga det e vældi variabelt fra våpen te våpen.

Link to comment
Share on other sites

Får du fin dekning fungerer egentlig det meste på due. De er veldig lettskutte. Har blandt annet brukt rio venatum 28g 5èr, eley bismuth forest, vanlig steelmax leirduepatron, og en annen stål patron i nr 3`.

Før jeg dro på duejakt, tok jeg med pappskiver og testskøyt forskjellige choker og patroner. Rio venatum og steel maxen var klart best, bismuthen var også grei, men med noen hull og randhagl, den siste stålpatronen i 3`er var mildt sagt ubrukelig, hull overalt og elendig dekning. Disse var ikke brukans i noen av de chokene jeg brukte.

Men jeg felte en del duer med rio venatum som fungerte yppelig. De fleste skuddsjansene ble på hold rundt 10-15 meter, så jeg brukte veldig åpne choker.

Veldig spennende når alt klaffer, fikk forresten filma mange av situasjonene også :D

Link to comment
Share on other sites

Skjøt faktisk 6 duer i høst med Federal Speed Shok 12/89 nr 3 :D . Ikke spesielt godt egna. Alle duene ble på skuddplassen, men 4 av dem måtte ha litt ekstraservice på veien. Virka som dekningen var for dårlig til å få nok hagl i vitale områder, samtidig som de grove hagla som traff slo duene ganske godt ut, slik at de ble på plassen.

Link to comment
Share on other sites

Kvart choke og Saga trapammo i 7er er min favoritt på duene, detter som fluer :wink:

Skyter vanligvis på 15-25m, men på oppfølgingsskudd opp mot 35m har duene gått ned da og, så da skjønner jeg ikke vitsen med å bruke 10-11kr skuddet når du kan ha like godt resultat til 2 kr skuddet :)

Har skutt kråke med den ammon og, funka fint det. Det er VELDIG lett å skylde på ammoen når man bommer på duene, men det er som regel den som står bak sin skyld :mrgreen:

Noe som er viktig er å ikke pælme opp børsa og fyre så snart børsa er i skuldra. Skyt helst sittende, da ser ikke dua deg og er letter å skyte. Som regel er det kun punktskyting som trengs hvis du gjør ting riktig :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt sittende due med leirdueammo på ca 20 meter. Funka ikke! dua tok til vingene og datt ned midt i fjorden. Nå er en dårlig opplevelse kanskje litt lite å komme med, men for å si det slik, jeg kommer aldri til å skyte på noe med leirdueammo igjen (utenom leirduer selvfølgelig).

 

På due i år brukte jeg eley vismuth, 30gr størrelse 6. Fungerte veldig bra. En kompis benyttet seg av gode stålpatroner (federal black cloud-husker ikke haglstørrelsen. mener det var 5 men er ikke sikker) og han har vært veldig fornøyd med denne patronen. Flere duer enn meg har han fått også!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt sittende due med leirdueammo på ca 20 meter. Funka ikke! dua tok til vingene og datt ned midt i fjorden.

 

Da bomma du delvis/fikk ikke plassert svermen på rett sted.Har skutt over 20 duer sittende mellom 10 og 35m i år med leirdueammo, og det har funka bra. Tok til og med 2 i ett skudd en gang :D

Link to comment
Share on other sites

kan hende det altså, men så mye fjør og så levende fugl har jeg aldri sett før.Jeg så at den datt ned i fjorden, ca 200-300 meter fra der den satt da jeg skøyt, så noen hagl må den ha fått i seg, men ødeleggelsene ikke store nok til en rask død.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
er det lov å skyte due med leirdue ammo?

 

ja- men viltloven sier at du skal avlive vilt på en forsvarlig måte-

 

hvilket betyr at du SELV er ansvarlig for å vurdere på hvilke av stander og i hvilke situsjoner lerdueammo er egnet.

 

på modrate hold fungerer lerdueammo utmerket på flyvende fugl av mindre størrelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

De siste årene har jeg jakta mest med SAGA Heavy stål nr 4. Mest fordi det var den patronen som tilfeldigvis en gang ble kjøpt inn til formålet. Har blitt en del duer, men virker som skuddbildet fort blir litt glissent. (Har ikke skutt på papp med patronen). Blir rett og slett for få hagl i dua. I tillegg har nok ikke denne patronen den mest spenstige hastigheten.

 

På en tur i fjor ble Federal Speed Shok 12/70 nr 6 testet på snaue 20 duer. Denne virket mye bedre. For det første gav den høye hastigheten merkbart bedre treffprosent. Ingen duer skjena av gårde etter skuddet mens fjæra hang igjen i lufta. Alle duene som ble truffet gikk rett ned, selv på ganske lange hold. Men påfallende mange av dem var fortsatt i live da jeg henta dem. Virka som 6'er hagla gav såpass bra med hagl at dua ble slått ut, uten å trenge godt nok inn i fuglen i noen tilfeller. Denne patronen hadde nok vært perfekt til duejakta hvis den hadde vært laget i nr 5. Den finnes også i nr 4, men da vil jeg tru dekningen fort blir for dårlig, uten at jeg har testa det ut.

Link to comment
Share on other sites

jeg tenkte jo kanskje det jeg og, men dua la vel ikke igjen mange fjær for å være vittig.

hvilken choke bruker du til på den på ender da?

 

Jeg bruker litt forskjellig, litt etter hva slags hold jeg forventer å få fuglen inn på, sist valgte jeg kvart og halv, det fungerte bra, skjøt vel på hold fra 20-30 meter.

Jeg har ingen fasit på det med fjær, men jeg tror at om man treffer langt bak, så detter det av noe fjær, uten att skudda er dødelige.

Link to comment
Share on other sites

Det er som nevnt tidligere noen viktige faktorer med valg av ammunisjon.

 

1 er å finne den som gir best dekning med flest hagl. US 5-7 ( kan koste litt å finne rett type)

2 hastighet er viktig på stål. 400 ms+

3 begrens hold! HAGLE ER KORTHOLDSVÅPEN

 

Viss man bruker 12/89, US 4 og lavere på due, er man ute å sykler.

 

Og det er avgjørende hvor god skytteren er. Er punkt 1-3 fulgt er det kun ræva skyting.

Man kan aldri skyte for mange LEIRDUER.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar gjerne i mot alle de tips jeg kan få angående godkjent ammunisjon til min eldre Aya sidelås :!:

Er ikke enkelt å finne god ammunisjon til edruelig pris når en jakter med en gammel klassiker som ikke tåler mer enn 1000 bar :([Kal: 12/70]

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar gjerne i mot alle de tips jeg kan få angående godkjent ammunisjon til min eldre Aya sidelås :!:

Er ikke enkelt å finne god ammunisjon til edruelig pris når en jakter med en gammel klassiker som ikke tåler mer enn 1000 bar :([Kal: 12/70]

 

Nesten all ammunisjonen nevnt i denne tråden fungerer i hagla di.

 

jmf http://www.shotguns.se/html/steel_proof.html

 

12/70 stål skal holde 740 bar, og til due er det så små hagl at det ikke er noen fare for at de ikke lar seg komprimere ut av løpet, og skader dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...