Jump to content

Et år på tur!


Tiuren

Recommended Posts

Hei! :)

Jeg og en kompis har i flere år gått med en drøm om og tilbringe et år i naturen. Ideen går rett og slett ut på og finne en passende hytte å tilbringe et år der. Så det jeg lurer på er om det er noen her som har gjort noe lignende? budsjett for et sånt år? Eventuelt tips til hytte/koie? osv? Det jeg har funnet av hytter på nettet synes jeg generelt ligger for nært sivilisasjonen. Så håper noen kan briljere med litt lokalkunnskap? :D

 

Drømme hytta ligger ved et større vann, slik at man kan kjøre båt og dermed bo langt unna, sammtidig som man ikke gjør det, hvis dere skjønner. Vi ønsker å leve av så mye som mulig av det vi klarer og skaffe til veie selv gjennom jakt, fiske og sanking. Så mulighet for jakt og fiske, og da både små og storvilt jakt bør være til stede. Alt dette så billig som mulig selvsagt. :wink:

 

Føler du at du kan bidra med noe for og hjelpe oss vidre med drømmen vår, så mottas alle svar med takk! :)

Svar gjerne PM hvis det skulle være ønskelig!

Link to comment
Share on other sites

Hei! :)

 

Spennende tråd på gang her!

Synes det er rart at ikke flere har kastet seg på denne tråden, dette er vel en drøm som de fleste av oss på dette forumet også har? :wink:

 

Jeg er redd jeg ikke kan hjelpe dere med akkurat hvor dere kan tilbringe drømmeåret deres, men Sverige er vel kanskje en fordel?

 

Jeg kan nok heller ikke hjelpe dere så veldig mye med budsjett, men hva med og sette opp en meny på hva dere skal spise måned for måned og regne ut prisen på dette? Og etter beste evne legge til andre kostnader.

 

Selv om jeg kanskje ikke hjalp dere så veldig langt på vei, håper jeg i allefall at dette hjalp litt :)

Håper også at alle på dette forumet som også går med en slik drøm, kjenner sin besøkelsestid og hjelper til med å sette denne drømmen ut i live :)

 

Ønsker dere uansett lykke til vidre og håper at dere klarer dette! :D

Link to comment
Share on other sites

Det første spørsmålet som melder seg her er: Hvor langt unna skal sivilisasjonen befinne seg?

Det neste spørsmålet blir jo helt automatisk: Hva regnes som sivilisasjon?

 

Det finnes jo plasser der det er mulig å overvintre uten å se gjennskinnet av gatelys og andre urbane fenomen, men likvel bare være en snau halvtimes gange unna nærmeste bilvei.

Det som er vanskeligere blir å finne en plass som er såpass isolert at dere er garantert å ikke se folk på et år.

Link to comment
Share on other sites

Det første spørsmålet som melder seg her er: Hvor langt unna skal sivilisasjonen befinne seg?

Det neste spørsmålet blir jo helt automatisk: Hva regnes som sivilisasjon?

 

Det finnes jo plasser der det er mulig å overvintre uten å se gjennskinnet av gatelys og andre urbane fenomen, men likvel bare være en snau halvtimes gange unna nærmeste bilvei.

Det som er vanskeligere blir å finne en plass som er såpass isolert at dere er garantert å ikke se folk på et år.

 

Morro å se at folk engasjerer seg, takk for det! :D

 

Akkurat hvor langt har ikke så mye og si, og etter som vi ønsker og være i Norge eller Sverige så kan vi nok ikke regne me og ikke se folk. Det vi ønsker er og være i et området der folk vanligvis ikke ferders. :)

 

Men dette er selvfølgelig et relativt tema, og når skal vi skal velge hytte vil det jo være en helhetlig vurdering, men det er klart at vi ønsker oss en størst mulighet villmarksopplevelse. :)

 

Hei! :)

 

Spennende tråd på gang her!

Synes det er rart at ikke flere har kastet seg på denne tråden, dette er vel en drøm som de fleste av oss på dette forumet også har? :wink:

 

Jeg er redd jeg ikke kan hjelpe dere med akkurat hvor dere kan tilbringe drømmeåret deres, men Sverige er vel kanskje en fordel?

 

Jeg kan nok heller ikke hjelpe dere så veldig mye med budsjett, men hva med og sette opp en meny på hva dere skal spise måned for måned og regne ut prisen på dette? Og etter beste evne legge til andre kostnader.

 

Selv om jeg kanskje ikke hjalp dere så veldig langt på vei, håper jeg i allefall at dette hjalp litt :)

Håper også at alle på dette forumet som også går med en slik drøm, kjenner sin besøkelsestid og hjelper til med å sette denne drømmen ut i live :)

 

Ønsker dere uansett lykke til vidre og håper at dere klarer dette! :D

 

Takk for herlig støtte, håper også at folk kaster seg på denne tråden :wink: !

 

Vi ser også store fordeler med og søke til sverige, men det gjør nok ikke vår leting etter hytte enklere? :shock:

 

Syns ditt budsjett tips ser ut til og være et godt tips, absolutt en tanke og ta med seg vidre! :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med Canada? Mer villmark får du ikke..

Eller om dere gjør sikkelig research, og drar til Sibir, eller midt i Russland.

Det kan jeg kalle en sikkelig villmarksopplevelse.

 

Ring Russiske Ambasaden å hør.

 

Helt ening med deg, mer villmark får man nok ikke!

Grunnen til at vi ønsker og holde oss i Norge eller Sverige er den rent økonomiske siden av saken. Og at vi kanskje ser for oss dette litt som en "prøve" tur, for et slikt prosjekt som Canada/Russland :)

 

Men takker for svar! :D

Link to comment
Share on other sites

Føler du at du kan bidra med noe for og hjelpe oss vidre med drømmen vår, så mottas alle svar med takk! :)

 

Har stor sans for slike prosjekter og vonar de lykkast. Eit lite tips vedrørande hytte, lokalisering etc. kan vere å legge ut ei lita annonse her om prosjektet dykkar: http://www.jagareforbundet.se/annonser/ Dette er ein stad på nettet som vert besøkt ofte, både av folk som ynskjer å leige ut og å leige. Eg har sjølv nytta meg av denne staden med STORT hell! :)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Føler du at du kan bidra med noe for og hjelpe oss vidre med drømmen vår, så mottas alle svar med takk! :)

 

Har stor sans for slike prosjekter og vonar de lykkast. Eit lite tips vedrørande hytte, lokalisering etc. kan vere å legge ut ei lita annonse her om prosjektet dykkar: http://www.jagareforbundet.se/annonser/ Dette er ein stad på nettet som vert besøkt ofte, både av folk som ynskjer å leige ut og å leige. Eg har sjølv nytta meg av denne staden med STORT hell! :)

 

Lykke til!

 

Takktakk :D Flott tips dette!

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje vidda blir litt hardt å overleve på et helt år. Mer lunt i skogen :)

 

Jeg vil tro nord i Femunden er et potensielt bra sted. Mot svenskegrensen er det visst relativt øde. NRK programmet "Hvor ingen kunne tru at nokon kunne bu" hadde en reportasje fra noen som bodde i det område. De måtte bruke fly, for nærmeste nabo var 6 timer unna.

 

Fiskemulighetene er jo bra i Femunden, sikkert også jaktmulighetene. Dessuten er det kanskje en sjans for å jakte villsvin hele året...

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikke fremdeles slik at en åpen gamme kan bygges overalt, uten byggetillatelse?

Ellers blir det vel vanskelig med storviltjakt utover vinteren. Som tips er det rypejakt til 15. mars nord for Tysfjord, men her er det vel totalkvote på 10 li og 10 fjellryper å forholde seg til.

Jeg synes Femundsmarka høres ut som et bra sted å oppholde seg en vinter. Mange gode fiskevann på vinterstid, og det ligger såppas langt sør at man slipper unna den værste mørketida.

Tilgang på ved til varme/bål er viktig. Ellers ender man fort opp med å dra med seg et fat parafin på fjellet :lol:

Husk også på at det trengs underholdning for trivselens sin skyld. En batteriradio vil være uvurderlig for værmelding, og et ørlite bibliotek med utvalgte titler(helge ingstad obligatorisk), kan være helt nødvendig for å bevare forstanden langt fra folk :D

Håper dere klarer å gjennomføre deres drøm, jeg har forlengst avfunnet meg med at det ikke blir aktuelt for min del.

Link to comment
Share on other sites

Må først fortsette og takke til alle dere som ønsker og hjelpe oss!

 

Vi er veldig åpne for de fleste områder i Norge og Sverige, men som en av dere nevnte blir nok vidda litt vel tøft og vi ønsker nok helst og være i innlandet. De faktorne som er viktigst for oss er:

- God og enkel tilgang på ved

- God tilgang på fiskevann, og helst også garnfiske

- Mulighet for både stor og småviltjakt

- Aller helst en hytte/koie 8)

 

Så har vi dette med hvor vi skal være, det er naturlig nok viktigere for oss og oppfylle de fire punktene ovenfor enn at vi ikke ser et menneske på turen (Noe vi uansett kommer til og gjøre ettersom vi tenker og proviantere en gang i månden :wink: )

 

De punktene jeg nå har satt opp er det vi må ha for og kan gjennomføre turen på den måten vi helst ønsker :)

 

Det du sier om underholdning ASi, er jeg helt enig i. Dette er også noe av essensen av det vi ønsker og oppleve, nemelig og sette pris på de enkle tingene i verden!

 

Takker igjen for all støtte og hjelp! Men det bekymmrer meg at man kan finne alt på internett untatt en hytte for et slikt prosjekt :o Eller er de bare jeg som ikke evner å finne noe? :? hehe!

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har som vurdert mange av de andre vurdert ideen en gang i tiden. For meg og min kammerat stoppet det da vi regnet ut at vi trengte 280 helflasker whisky whisky på et år, og det uten å regne med stigmatiseringen i forbruket... Har hørt at polet er kjipe med sponsing av villmarksturer.

 

Beste tipset fra min side er å dra opp høsten før for å lage en liten potetåker. Så lenge det kun er til husholdningsbruk så regnes det og som å leve av naturen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...